ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Σπάνιες γαίες, σπάνια ισχύς: Πώς η Κίνα παίζει το τελευταίο της χαρτί έναντι των ΗΠΑ
Οι λεγόμενες «σπάνιες γαίες» δεν είναι πραγματικά σπάνιες – αλλά είναι πολύ δύσκολο κάποιος να τις εξορύγει και ακόμη πιο δύσκολο να τις επεξεργαστεί.
Μόλις λίγες εβδομάδες πριν από την πολυσυζητημένη συνάντηση του Ντόναλντ Τραμπ με τον Σι Τζινπίνγκ, το Πεκίνο προέβη σε μία κίνηση που ήταν σχεδόν βέβαιο ότι θα πυροδοτήσει κρίση.
Ανακοινώνοντας δραστικούς περιορισμούς στις εξαγωγές σπανίων γαιών, των στοιχείων-κλειδιών για την παραγωγή μικροτσίπ, ηλεκτρικών οχημάτων και αμυντικών συστημάτων, ανάγκασε τον Λευκό Οίκο να απαντήσει.
Ο Ντόναλντ Τραμπ προανήγγειλε δασμούς 100% στις κινεζικές εισαγωγές και νέους ελέγχους εξαγωγών λογισμικού. Οι αγορές βυθίστηκαν, τα τεχνολογικά blue chips έχασαν έως 4%, και η απειλή ενός νέου σκληρού εμπορικού πολέμου επανήλθε δριμύτερη στο προσκήνιο. Μέσα στο Σαββατοκύριακο τα πράγματα οξύνθηκαν περαιτέρω.
Το «όπλο» των σπανίων γαιών
Οι λεγόμενες «σπάνιες γαίες» δεν είναι πραγματικά σπάνιες – αλλά είναι πολύ δύσκολο κάποιος να τις εξορύγει και ακόμη πιο δύσκολο να τις επεξεργαστεί.
Η Κίνα καλύπτει περίπου το 90% της παγκόσμιας παραγωγής, χάρη στα κοιτάσματα της νότιας επικράτειάς της και στην υπερσύγχρονη βιομηχανία μεταλλουργίας και μαγνητών.
Ένα μόνο στοιχείο, το δυσπρόσιο (Dy, αριθμός 66), είναι καθοριστικό για ηλεκτροκινητήρες, ανεμογεννήτριες, μαγνήτες ακριβείας και μηχανήματα λιθογραφίας. Είναι το «μπέικιν πάουντερ» της σύγχρονης τεχνολογίας, όπως λένε αναλυτές.
Τι αλλάζει με τα νέα μέτρα
Το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου επέκτεινε τις εξαγωγικές απαγορεύσεις προσθέτοντας έναν κανόνα-παγίδα:
- κάθε προϊόν –εντός ή εκτός Κίνας– που αντλεί πάνω από το 0,1% της αξίας του από σπάνιες γαίες θα χρειάζεται άδεια εξαγωγής από το Πεκίνο.
- Η λίστα των ελεγχόμενων στοιχείων διευρύνθηκε, ενώ επιβλήθηκε απαγόρευση χρήσης για ξένους στρατούς.
Παράλληλα, το Πεκίνο χτύπησε και σε άλλα μέτωπα:
- επέβαλε νέα λιμενικά τέλη σε αμερικανικά πλοία,
- άνοιξε αντιμονοπωλιακή έρευνα κατά της Qualcomm, εντείνοντας την πίεση προς την Ουάσιγκτον.
Η αβεβαιότητα για το ποιες ακριβώς κατηγορίες προϊόντων εμπίπτουν στις ρυθμίσεις θεωρείται σκόπιμη – δίνει στο Πεκίνο περιθώριο ελιγμών ενόψει διαπραγματεύσεων.
Η αμερικανική απάντηση
Ο Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε την κίνηση της Κίνας «εχθρική ενέργεια» και ανακοίνωσε πρόσθετο δασμό 100% σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές από την 1η Νοεμβρίου, μαζί με εξαγωγικούς περιορισμούς σε «όλα τα κρίσιμα λογισμικά».
Σύμφωνα με τον Αμερικανό πρόεδρο, η Κίνα «κρατά τον κόσμο όμηρο» και «ψεύδεται συστηματικά». Ο ίδιος άφησε ανοιχτό να ματαιώσει τη συνάντησή του με τον Σι στη Νότια Κορέα, όπου επρόκειτο να επιδιωχθεί αποκλιμάκωση.
Η Ουάσιγκτον υπογραμμίζει ότι διαθέτει αντίβαρα, καθώς ελέγχει την παραγωγή προηγμένων ημιαγωγών και λογισμικού σχεδίασης τσιπ, τα οποία η Κίνα δεν μπορεί ακόμη να υποκαταστήσει.
Δονήσεις
Η απειλή κλιμάκωσης προκάλεσε πτώση σχεδόν 3% στον S&P 500 και αύξηση 30% του δείκτη μεταβλητότητας VIX.
Οι τεχνολογικές μετοχές βρέθηκαν στο επίκεντρο:η Super Micro Computer, η Synopsys και η Microchip Technology κατέγραψαν τις μεγαλύτερες απώλειες, ενώ οι τραπεζικές και μεταφορικές μετοχές (FedEx, περιφερειακές τράπεζες) ακολούθησαν.
Η βουτιά έβαλε τέλος σε ένα εξάμηνο ράλι +45% για τον τεχνολογικό κλάδο, δείχνοντας πως η αγορά παίρνει ξανά στα σοβαρά τον εμπορικό πόλεμο.
Ποιοι δέχονται το ισχυρότερο πλήγμα
Η ασάφεια των νέων κινεζικών κανόνων δημιουργεί πονοκέφαλο στις πολυεθνικές. Η ASML Holding NV, η μοναδική εταιρεία που κατασκευάζει τις πιο εξελιγμένες μηχανές λιθογραφίας στον κόσμο, αναμένει καθυστερήσεις εβδομάδων στις αποστολές.
Μεγάλες αμερικανικές εταιρείες μικροτσίπ αξιολογούν την έκθεση των προϊόντων τους σε κινεζικές σπάνιες γαίες και φοβούνται πάγωμα της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω των αδειών.
Εταιρείες με διπλή δραστηριότητα, όπως η Boeing, ενδέχεται να βρεθούν αποκλεισμένες ακόμη και για πολιτικές εφαρμογές.
Η Ευρώπη εκφράζει ανησυχία: το Βερολίνο μιλά για «σοβαρό πλήγμα» και εξετάζει εναλλακτικές πηγές πρώτων υλών, ενώ η Ταϊβάν παρακολουθεί τις επιπτώσεις στις τιμές και στην τροφοδοσία των foundries της.
Το παιχνίδι της ισχύος
Οι αναλυτές διακρίνουν τρία κίνητρα πίσω από την κινεζική κίνηση:
- Προετοιμασία – θεσμοθέτηση ενός πλαισίου που επιτρέπει στο Πεκίνο να χρησιμοποιεί τις σπάνιες γαίες ως «όπλο» όταν χρειάζεται.
- Πίεση – τακτικός μοχλός διαπραγμάτευσης πριν τη συνάντηση Σι-Τραμπ.
- Αντίδραση – απάντηση στην αμερικανική απόφαση να επεκτείνει κυρώσεις σε θυγατρικές ξένων εταιρειών.
Όποια και αν ήταν η πρόθεση, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: η παγκόσμια αλυσίδα τεχνολογίας εισέρχεται σε ζώνη αναταράξεων, όπου κάθε εξάρτημα μπορεί να μετατραπεί σε εργαλείο πίεσης.
Ο κίνδυνος του φαύλου κύκλου
Καμία πλευρά δεν θέλει πλήρη ρήξη, αλλά ούτε μπορεί να υποχωρήσει χωρίς πολιτικό κόστος.
Η Κίνα δύσκολα θα αναιρέσει μέτρα υπό ξένη πίεση· ο Τραμπ, εν όψει προεκλογικής περιόδου, δεν θα θελήσει να εμφανιστεί «αδύναμος».
Αν η προθεσμία της 1ης Νοεμβρίου τηρηθεί, οι δασμοί θα συμπέσουν με την εορταστική περίοδο στις ΗΠΑ, φέρνοντας ανατιμήσεις και πιέσεις σε καταναλωτές και επιχειρήσεις.
Όπως σχολιάζει αναλυτής της CFRA Research, «οι bull markets δεν πεθαίνουν από γηρατειά, αλλά από φόβο – και φοβούνται κυρίως την ύφεση».
Σχέσης «μίσους» και αλληλεξάρτησης
Η κίνηση του Πεκίνου δείχνει ότι οι σπάνιες γαίες έχουν εξελιχθεί στο νέο πεδίο στρατηγικού ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.
Η Ουάσιγκτον μπορεί να κρατά τα κλειδιά της τεχνητής νοημοσύνης και των ημιαγωγών, αλλά το Πεκίνο ελέγχει το έδαφος όπου αυτά γεννιούνται.
Και όσο οι δύο υπερδυνάμεις αλληλεξαρτώνται, τόσο πιο εύθραυστο γίνεται το τεχνολογικό οικοσύστημα που στηρίζει την παγκόσμια οικονομία.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Αναλύσεις
Άγγελος Συρίγος: Τα σενάρια μιας πιθανής διευθέτησης στο Αιγαίο
Στο σημείο που έχουν φτάσει τα πράγματα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, απαιτείται να ξαναδούμε την αύξηση των ελληνικών χωρικών υδάτων ως τμήμα ευρύτερης στρατηγικής περιορισμού του τουρκικού επεκτατισμού. Η εξέλιξη του διεθνούς δικαίου επί του θέματος υπήρξε απολύτως ευνοϊκή για τις ελληνικές θέσεις. Η επέκταση των χωρικών υδάτων είναι σήμερα το πιο ισχυρό σημείο της Ελλάδας.
Τον Ιούνιο του 1974 ο λογοκριμένος ελληνικός Τύπος δημοσίευσε την είδηση ότι η Αθήνα εξέταζε επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων. Στις 9 Ιουνίου 1974 ο Τούρκος κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε ότι «επέκταση της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 μίλια θα σήμαινε ελληνοτουρκικό πόλεμο». Με το πέρασμα των ετών η ευθεία απειλή πολέμου εν σχέσει προς το εύρος των ελληνικών χωρικών υδάτων (αυτό που λέμε casus belli) επαναλήφθηκε πολλές φορές από Τούρκους αξιωματούχους.
Πήρε πιο τυπικό χαρακτήρα με ψήφισμα της τουρκικής Εθνοσυνελεύσεως τον Ιούνιο του 1995. Μόνη διαφορά είναι ότι κατά τη δεκαετία του 1970 η Τουρκία θεωρούσε ως casus belli την επέκταση στα 12 μίλια. Αργότερα χαρακτήρισε casus belli οποιαδήποτε επέκταση πέραν των 6 μιλίων. Πρόκειται για ευθεία παραβίαση του άρθρου 2.4 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ που ορίζει ότι τα κράτη «θα απέχωσι εις τας διεθνείς αυτών σχέσεις της απειλής ή χρήσεως βίας».
Η ένταση γύρω από το θέμα οφείλεται στο ότι μετά την επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ., η θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου υπό ελληνική κυριαρχία θα ανέλθει από το σημερινό 43% στο 72%. Η τουρκική περιοχή θα ανέλθει στο 8,7%, αυξανόμενη μόνον κατά 1,2%. Οι περισσότερες τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο είτε θα τερματιστούν είτε θα καταστούν άνευ σημασίας. Θα πάψει να υφίσταται το σοβαρότατο πρόβλημα του διαφορετικού εύρους εναερίου χώρου (10 ν.μ.) και χωρικών υδάτων (6 ν.μ.). Η περιοχή της υφαλοκρηπίδας του Αιγαίου προς οριοθέτηση θα περιορισθεί από 21.000 τ. χλμ. που διεκδικεί σήμερα η Τουρκία, σε 9.700 τ. χλμ., οπότε η οριοθέτηση θα καταστεί περιορισμένης σημασίας.
Εθιμικός κανόνας – Η επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 μίλια είναι αναμφιβόλως δυσμενής για την Τουρκία. Δεν συνιστά όμως καταχρηστική άσκηση δικαιώματος. Θα γίνει κατ’ εφαρμογήν εθιμικού κανόνα του διεθνούς δικαίου.
Το FIR Αθηνών και η Ζώνη Ερευνας και Διασώσεως στο Αιγαίο θα ταυτιστούν σε μεγάλο βαθμό με περιοχές ελληνικών χωρικών υδάτων, απονομιμοποιώντας την προσπάθεια της Τουρκίας να αλλάξει τα όριά τους. Υπάρχει και ένα ακόμη σημείο που ενοχλεί πολύ την Αγκυρα. Θα κλείσουν όλα τα θαλάσσια περάσματα ανοιχτής θάλασσας που ενώνουν το Βόρειο με το Νότιο Αιγαίο και εκατέρωθεν της Κρήτης. Κατά την Τουρκία, το Αιγαίο θα μετατραπεί σε «ελληνική λίμνη».
Η επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 μίλια είναι αναμφιβόλως δυσμενής για την Τουρκία. Δεν συνιστά όμως καταχρηστική άσκηση δικαιώματος. Θα γίνει κατ’ εφαρμογήν εθιμικού κανόνα του διεθνούς δικαίου. Σε αντίθετη περίπτωση, κάθε εφαρμογή νομικού δικαιώματος από ένα κράτος που περιορίζει άλλα κράτη θα εθεωρείτο αυτομάτως κατάχρηση δικαιώματος.
Ως προς το σοβαρό θέμα των θαλασσίων περασμάτων στο Αιγαίο, η Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας (1982) δημιούργησε τον νέο θεσμό του «πλου διελεύσεως» (ή «διελεύσεως τράνζιτ») μέσα από «διεθνή στενά» (άρθρα 37-44). Τα «διεθνή στενά» ανήκουν στην αιγιαλίτιδα ζώνη ενός κράτους, συνδέουν περιοχές της ανοιχτής θάλασσας ή ΑΟΖ και χρησιμοποιούνται από τη διεθνή ναυσιπλοΐα.
Εν αντιθέσει προς την αβλαβή διέλευση, η «διέλευση τράνζιτ» δεν παρεμποδίζεται ούτε διακόπτεται. Τα υποβρύχια μπορούν να διαπλέουν τα διεθνή στενά βυθισμένα και τα αεροσκάφη να υπερίπτανται ελεύθερα. Τέλος, δεν απαιτείται η παροχή προηγούμενης άδειας από το παράκτιο κράτος ή έστω ειδοποίηση. Επομένως, στο Αιγαίο, τα τουρκικά πολεμικά και εμπορικά, όπως και γενικότερα η διεθνής ναυσιπλοΐα, θα επικαλεστούν τη «διέλευση τράνζιτ» για να διασχίζουν ακώλυτα τα διεθνή στενά της περιοχής.
Το παράδειγμα της Βαλτικής
Επιπλέον, το Αιγαίο δεν είναι μοναδική περίπτωση. Τα κράτη της Βαλτικής διασχίζουν δανικά, σουηδικά ή γερμανικά χωρικά ύδατα προκειμένου να φθάσουν στη Βόρειο Θάλασσα. Αντιστοίχως, τα Στενά του Ορμούζ, στην είσοδο του Περσικού Κόλπου, ανήκουν σε Ιράν και Ομάν. Μέσα από αυτά διακινείται ετησίως το 21% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και το 25% του υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG.
Παρά την καθολικότητα αποδοχής του δικαιώματος επεκτάσεως των χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ., η Ελλάδα ήταν η μοναδική χώρα παγκοσμίως που δεν τα είχε επεκτείνει. Η θλιβερή αυτή εξαίρεση τερματίστηκε το 2021, αλλά μόνον για την περιοχή του Ιονίου. Η ελληνική στάση έχει επιβεβαιώσει διαχρονικά την τουρκική επιλογή για το casus belli. Είναι σαν να μας λέει ο γείτονάς μας: «Εάν βγεις στη βεράντα του σπιτιού σου, θα σου επιτεθώ». Εμείς τι κάνουμε; Δεν βγαίνουμε στη βεράντα, ενώ παράλληλα καταγγέλλουμε τον γείτονα ότι η απειλή του είναι παράνομη. Πώς εκλαμβάνει ο γείτονας τη στάση μας; Βλέπει ότι η απειλή του επιβραβεύεται, καθότι δεν βγαίνουμε στη βεράντα μας. Συνεπώς, έχει κάθε λόγο να συνεχίσει αυτή την παράνομη αλλά αποτελεσματική στάση.
Οι εξαιρέσεις του 2003 και του 2010
Το δικαίωμα αυξήσεως των χωρικών υδάτων ασκείται μονομερώς. Για αυτόν τον λόγο, οι περισσότερες ελληνικές κυβερνήσεις δεν συζήτησαν το θέμα με την Τουρκία, εμμένοντας στην κλασική διατύπωση: θα ασκηθεί «όταν και όποτε» κριθεί κατάλληλο. Εξαίρεση αποτέλεσαν δύο χρονικές φάσεις (2003 και 2010) των διερευνητικών συνομιλιών με την Τουρκία. Οπως έχει αναφέρει ο καθηγητής Χρήστος Ροζάκης, «η Ελλάδα αποφάσισε να κοινοποιήσει την πρόθεση διεύρυνσης στην Τουρκία και να ζητήσει τη συναίνεσή της γι’ αυτό».
Τον Νοέμβριο του 2003 είχε περίπου συμφωνηθεί ότι η Ελλάδα θα προχωρούσε σε επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ., στις ηπειρωτικές ακτές της χώρας και στο Δυτικό Αιγαίο. Ακολούθως οι δύο πλευρές, έπειτα από σύντομες διαπραγματεύσεις, θα παρέπεμπαν την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας στο Διεθνές Δικαστήριο.
Ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, κρίνοντας ότι σχετικός νόμος δεν θα υπερψηφιζόταν από τη Βουλή, δεν ολοκλήρωσε τη συμφωνία. Το 2013 ο Ευάγγελος Βενιζέλος ως υπουργός Εξωτερικών έδωσε την (ορθή) οδηγία να σταματήσουν οι συζητήσεις των διερευνητικών συνομιλιών για το εύρος των χωρικών υδάτων (καθότι πρόκειται περί μονομερούς δικαιώματος) και να επικεντρωθούν στην οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο.
Επιμένει «διακριτικά» – Η Αγκυρα εξακολουθεί να αρνείται ότι η Ελλάδα μπορεί αύριο το πρωί να αυξήσει τα χωρικά της ύδατα. Ζητάει να διαπραγματευθούμε την άσκηση αποκλειστικού μας δικαιώματος. Απλώς δεν επικαλέστηκε την απειλή πολέμου.
Πριν από μερικές ημέρες ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν είπε ότι «εγώ δεν αποδέχομαι τα 12 μίλια, εσύ δεν αποδέχεσαι τα 6 μίλια. Αυτά μπορούν να συζητηθούν… το πρόβλημα στο Αιγαίο δεν είναι πρόβλημα το οποίο δεν μπορεί να επιλυθεί». Για πρώτη φορά τα τελευταία 51 χρόνια η Τουρκία δεν απείλησε με casus belli για την αύξηση των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Είπε δηλαδή δημοσίως κάτι που συζητούσε πίσω από κλειστές πόρτες. Προφανώς η δήλωση είναι συνέπεια πιέσεων προς την Αγκυρα να άρει την απειλή πολέμου εάν θέλει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα SAFE, όπως ζήτησε ο Ελληνας πρωθυπουργός. Δεν συνιστά, όμως, αλλαγή θέσεως.
Η Αγκυρα εξακολουθεί να αρνείται ότι η Ελλάδα μπορεί αύριο το πρωί να αυξήσει τα χωρικά της ύδατα. Ζητάει να διαπραγματευθούμε την άσκηση αποκλειστικού μας δικαιώματος. Απλώς δεν επικαλέστηκε την απειλή πολέμου. Το δικαίωμα, όμως, επεκτάσεως των ελληνικών χωρικών υδάτων είναι μονομερές και δεν μπορεί, για λόγους αρχής, να αποτελεί αντικείμενο συμφωνίας με οποιαδήποτε άλλη χώρα.
Στο σημείο που έχουν φτάσει τα πράγματα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, απαιτείται να ξαναδούμε την αύξηση των ελληνικών χωρικών υδάτων ως τμήμα ευρύτερης στρατηγικής περιορισμού του τουρκικού επεκτατισμού. Η εξέλιξη του διεθνούς δικαίου επί του θέματος υπήρξε απολύτως ευνοϊκή για τις ελληνικές θέσεις. Η επέκταση των χωρικών υδάτων είναι σήμερα το πιο ισχυρό σημείο της Ελλάδας.
Μπορούν να παρασχεθούν κάποιες διευκολύνσεις προς τη διεθνή ναυσιπλοΐα με διατήρηση του εύρους των 6 ν.μ. σε ορισμένους από τους σημερινούς διαύλους ανοιχτής θάλασσας που συνδέουν το Βόρειο με το Νότιο Αιγαίο. Επίσης, θα μπορούσε να υπάρξει κάποια τοπική διευθέτηση για τα πλοία που κατευθύνονται προς το λιμάνι της Σμύρνης. Πρόκειται για κινήσεις που συμφέρουν πολλαπλώς την Τουρκία. Θα πρέπει να δώσει απτά ανταλλάγματα.
Δεν αποτελεί αντάλλαγμα η από κοινού προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο για την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας / ΑΟΖ, διότι είναι άδηλο το αποτέλεσμα. Αντιθέτως, θα μπορούσε π.χ. η Τουρκία να αποδεχθεί ρητώς τη στρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου. Εάν δεν χειριστούμε σωστά το θέμα, θα χάσουμε τη μοναδική ευκαιρία να κλείσουμε οριστικά διάφορα ζητήματα που θέτει η Τουρκία.
Ο κ. Αγγελος Μ. Συρίγος είναι καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, βουλευτής Α΄ Αθηνών με τη Νέα Δημοκρατία.
kathimerini.gr
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
“Πόλεμος κατασκόπων” στην Ελληνική πολιτική σκηνή! Η συλλογή πληροφοριών και τα πολιτικά κόμματα
Η δεκαετία του 1970 στις ΗΠΑ έμεινε γνωστή στην παγκόσμια πολιτική ιστορία ως η περίοδος του σκανδάλου Watergate, που εκτυλίχθηκε το 1972 και προκάλεσε την παραίτηση του Προέδρου Nixon. H σύλληψη 5 ανδρών από το FBI στο συγκρότημα Watergate του Δημοκρατικού Κόμματος με συσκευές υποκλοπών επικοινωνιών και χρηματικά ποσά που αποδείχθηκε ότι ανήκαν στην προεκλογική καμπάνια του κόμματος του Προέδρου ξεσήκωσε κύμα αποκαλύψεων και πολιτικού αναβρασμού. Ελληνικά ΜΜΕ συνέδεσαν την υπόθεση αυτή με μια αντίστοιχη στη χώρα μας, το γνωστό σκάνδαλο Predator.
Και δεν είναι η μόνη υπόθεση στην Ελλάδα που αφορά παραβίαση ευαίσθητων δεδομένων για πολιτικά συμφέροντα. Οι εσωτερικές πολιτικές συγκρούσεις είναι τόσο έντονες, που καμιά αξιοποίηση αθέμιτων μεθόδων δεν μπορεί να αποκλειστεί.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ “THE UNDERCOVER JOURNAL”
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Έτοιμη να ενταχθεί στο IMEC η Κύπρος, λέει ο Κόμπος σε ινδικό κανάλι
Ο Ινδός ΥΠΕΞ μίλησε για τα θέματα που περιλαμβάνουν την ιστορική και γεωγραφική σημασία της Κύπρου και το μεγαλείο του λαού της, τον οικονομικό δυναμισμό και τα πλεονεκτήματα της Κύπρου ως αποδέκτη και αποστολέα ξένων επενδύσεων, τη συνδεσιμότητα Κύπρου-Ινδίας στο πλαίσιο του διαδρόμου IMEC, την εταιρική σχέση Κύπρου-Ινδίας στους ναυτιλιακούς και ναυτιλιακούς τομείς, την προώθηση των διμερών αμυντικών και ναυτικών δεσμών εν μέσω απειλών που θέτει ο άξονας Τουρκίας-Πακιστάν, την προεδρία της Κύπρου στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα πλεονεκτήματά της για την Ινδία, καθώς και πρωτοβουλίες για την αξιοποίηση της ινδικής διασποράς και των Ινδών τουριστών για την ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ των λαών.
Σημαντική επίσκεψη στην Ινδία πραγματοποιεί ο Ινδός ΥΠΕΞ, όπου πέραν των σημαντικών συναντήσεων με Ινδούς Αξιωματούχους, παραχώρησε συνεντεύξεις σε σημαντικά Ινδικά ΜΜΕ.
Τι αναφέρει ινδικό ΜΜΕ:
Ο Ινδός ΥΠΕΞ μίλησε για τα θέματα που περιλαμβάνουν την ιστορική και γεωγραφική σημασία της Κύπρου και το μεγαλείο του λαού της, τον οικονομικό δυναμισμό και τα πλεονεκτήματα της Κύπρου ως αποδέκτη και αποστολέα ξένων επενδύσεων, τη συνδεσιμότητα Κύπρου-Ινδίας στο πλαίσιο του διαδρόμου IMEC, την εταιρική σχέση Κύπρου-Ινδίας στους ναυτιλιακούς και ναυτιλιακούς τομείς, την προώθηση των διμερών αμυντικών και ναυτικών δεσμών εν μέσω απειλών που θέτει ο άξονας Τουρκίας-Πακιστάν, την προεδρία της Κύπρου στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα πλεονεκτήματά της για την Ινδία, καθώς και πρωτοβουλίες για την αξιοποίηση της ινδικής διασποράς και των Ινδών τουριστών για την ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ των λαών.
Η εταιρική σχέση της Ινδίας με την Κύπρο εμβαθύνει — από το θαλάσσιο εμπόριο και την τεχνολογία έως τους κοινούς στρατηγικούς στόχους σε όλη τη Μεσόγειο. Παρακολουθήστε το ειδικό 150ό επεισόδιο του Indian Diplomacy με τον Υπουργό Εξωτερικών της Κύπρου, σε συζήτηση για το πώς αυτή η εταιρική σχέση διαμορφώνει την περιφερειακή και παγκόσμια διπλωματία.
Δείτε την συνέντευξή του και σε ινδική εφημερίδα:

Δημοσιογράφος: Είστε διατεθειμένοι να προμηθευτείτε αμυντικό εξοπλισμό από την Ινδία;
Δρ. Κωνσταντίνος Κόμπος: Βρισκόμαστε υπό κατοχή, το ένα τρίτο του νησιού για περισσότερα από 50-51 χρόνια, αντιμετωπίζουμε μια τουρκική, κατεχόμενη δύναμη 40.000 στρατιωτών σε σχηματισμό επίθεσης. Έτσι, για εμάς, είναι ένας υπαρξιακός λόγος να βεβαιωθούμε ότι κάνουμε ό,τι κι αν έρθουμε για να αμυνθούμε. Αυτό είναι ένα θεμελιώδες δικαίωμα για κάθε κράτος. Επομένως, η προμήθεια από οποιαδήποτε πηγή που μπορεί να είναι χρήσιμη όσον αφορά το αμυντικό μας μείγμα είναι κάτι φυσικά, είμαστε πάντα σε εγρήγορση και ειδικά όσον αφορά τις χώρες με τις οποίες έχουμε μια πολύ ισχυρή σχέση και φιλοδοξία να την κάνουμε ακόμη πιο ισχυρή. Οπότε, ναι, ο αμυντικός τομέας είναι ένας τομέας στον οποίο θα μπορούσαμε να έχουμε κοινά οφέλη.
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΜάζης: Ετοιμάζεται τεράστια έκρηξη Τουρκίας – Ισραήλ – «Είμαστε στο και δέκα στην Ελλάδα»
-
Άμυνα2 εβδομάδες πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία1 μήνα πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις1 εβδομάδα πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Επικίνδυνο παιχνίδι Μακρόν εις βάρος της Ελλάδας