ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Νικολό Μπαρμπάρο: Ο Βενετός που είδε τον Παλαιολόγο στα τείχη και την Άλωση της Πόλης
Καταγράφει μέρα με τη μέρα την πολιορκία, τις κινήσεις των Οθωμανών, τις άμυνες των χριστιανών, τον φόβο, την εξάντληση, την ελπίδα που λιγοστεύει και τελικά τη στιγμή που η Πόλη χάνεται.
Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης δεν έφτασε σε εμάς μόνο ως θρύλος, θρήνος και ιστορικό ορόσημο. Έφτασε και μέσα από μάτια ανθρώπων που τη βίωσαν. Ανάμεσα στις σημαντικότερες μαρτυρίες βρίσκεται εκείνη του Νικολό Μπαρμπάρο, ενός Βενετού γιατρού που έζησε μέσα στην Πόλη τις τελευταίες εβδομάδες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.
Γράφει ο Χρήστος Κωνσταντινίδης
Ο Μπαρμπάρο δεν γράφει σαν ποιητής. Δεν παραδίδει θρήνο. Παραδίδει ημερολόγιο. Καταγράφει μέρα με τη μέρα την πολιορκία, τις κινήσεις των Οθωμανών, τις άμυνες των χριστιανών, τον φόβο, την εξάντληση, την ελπίδα που λιγοστεύει και τελικά τη στιγμή που η Πόλη χάνεται.
Στις 5 Απριλίου 1453 βλέπει τον Μωάμεθ Β΄ να φτάνει μπροστά στα τείχη με τεράστιο στρατό. Τις επόμενες ημέρες οι Οθωμανοί πλησιάζουν σταδιακά, απλώνονται κατά μήκος των χερσαίων τειχών και αρχίζουν να σφίγγουν τον κλοιό. Η Κωνσταντινούπολη μπαίνει σε κατάσταση ύστατης άμυνας.
Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ΙΑ΄ Παλαιολόγος εγκαταλείπει το παλάτι και στέκεται στα τείχη, στο πιο ευάλωτο σημείο. Ο βενετός βάιλος Τζιρόλαμο Μινόττο βρίσκεται κοντά του. Οι Βενετοί, οι Γενουάτες, οι Έλληνες, οι μοναχοί, οι ναύτες, οι ξένοι μισθοφόροι, όλοι παίρνουν θέση. Η Πόλη γνωρίζει ότι δεν υπερασπίζεται απλώς τα τείχη της. Υπερασπίζεται την ύπαρξή της.
Ο Μπαρμπάρο δίνει ιδιαίτερο βάρος στη θάλασσα. Περιγράφει τον Κεράτιο, την αλυσίδα, τα πλοία, τις γαλέρες, τη διαρκή αγωνία μήπως ο οθωμανικός στόλος κινηθεί αιφνιδιαστικά. Η άμυνα της Πόλης δεν ήταν μόνο ζήτημα τειχών. Ήταν και ζήτημα ελέγχου του λιμανιού.
Στις 11 Απριλίου καταγράφει την εγκατάσταση των μεγάλων οθωμανικών κανονιών απέναντι από τα τείχη. Το πιο φοβερό από αυτά έριχνε, κατά τη μαρτυρία του, τεράστιες πέτρινες μπάλες που συγκλόνιζαν την πόλη, τα τείχη και ακόμη και τα πλοία στο λιμάνι. Από εκείνη τη στιγμή, η πολιορκία παίρνει άλλον χαρακτήρα. Η παλαιά πέτρινη άμυνα της Βασιλεύουσας δοκιμάζεται από τη νέα τεχνολογία του πυροβολικού.
Η καθημερινότητα που περιγράφει είναι αδιάκοπη φθορά. Οι Οθωμανοί βομβαρδίζουν. Οι υπερασπιστές επισκευάζουν. Τα τείχη πέφτουν. Οι χριστιανοί τα ξαναχτίζουν με βαρέλια, χώμα, κλαδιά, πέτρες, ό,τι υπάρχει. Άνδρες, γυναίκες, γέροντες, νέοι και ιερείς εργάζονται μαζί. Η Πόλη δεν πέφτει αμέσως γιατί κάθε ρήγμα γίνεται πρόχειρο νέο τείχος.
Στις 20 Απριλίου ο Μπαρμπάρο ζει μια από τις λίγες μεγάλες στιγμές ελπίδας. Τέσσερα χριστιανικά πλοία εμφανίζονται και καταφέρνουν, έπειτα από σκληρή ναυμαχία με τον οθωμανικό στόλο, να μπουν στον Κεράτιο. Για τους πολιορκημένους είναι ανάσα. Για τον Μωάμεθ είναι ταπείνωση.
Λίγες ημέρες αργότερα, όμως, έρχεται το σοκ. Στις 22 Απριλίου οι Οθωμανοί μεταφέρουν πλοία από την ξηρά, πάνω από τον Γαλατά, και τα ρίχνουν στον Κεράτιο. Ο Μπαρμπάρο περιγράφει το γεγονός με δέος και τρόμο. Η Πόλη βλέπει τον εχθρό να μπαίνει εκεί όπου πίστευε ότι προστατεύεται.
Η απόπειρα των Βενετών να κάψουν τα οθωμανικά πλοία αποτυγχάνει τραγικά. Ο Μπαρμπάρο κατηγορεί τους Γενουάτες του Πέρα ότι πρόδωσαν το σχέδιο στον σουλτάνο. Η προκατάληψή του κατά των Γενουατών είναι φανερή. Ως Βενετός, βλέπει την πολιορκία μέσα και από το πρίσμα της παλιάς ιταλικής αντιπαλότητας. Αυτό δεν ακυρώνει τη μαρτυρία του, αλλά χρειάζεται να το θυμόμαστε.
Όσο πλησιάζει το τέλος, η αφήγησή του γίνεται πιο βαριά. Οι υπερασπιστές ανακαλύπτουν οθωμανικές υπόγειες στοές. Τις καίνε, τις ανατινάζουν, τις γκρεμίζουν. Οι Οθωμανοί χτίζουν πύργους, φέρνουν σκάλες, σκάβουν, βομβαρδίζουν, φωνάζουν, ανάβουν φωτιές. Η νύχτα της 26ης προς 27η Μαΐου μοιάζει με προαναγγελία της καταστροφής: το οθωμανικό στρατόπεδο λάμπει από φωτιές και οι κραυγές ακούγονται ως την ασιατική ακτή.
Στις 28 Μαΐου όλα δείχνουν πως έρχεται η τελική επίθεση. Ο Μπαρμπάρο περιγράφει τους Οθωμανούς να μεταφέρουν σκάλες, να οργανώνονται, να παίρνουν θέσεις. Μέσα στην Πόλη χτυπούν οι καμπάνες, οι υπερασπιστές σπεύδουν στα τείχη και όλοι γνωρίζουν ότι η επόμενη ημέρα θα κρίνει τα πάντα.
Η 29η Μαΐου είναι η ημέρα της πτώσης.
Ο Μπαρμπάρο βλέπει τους Οθωμανούς να μπαίνουν πρώτα στα εξωτερικά οχυρώματα. Περιγράφει απίστευτη σφαγή στις πρώτες γραμμές, με τους χριστιανούς να ρίχνουν πέτρες από τα τείχη και τους Οθωμανούς να γεμίζουν τα προτειχίσματα. Γράφει ότι ο τρόμος κυριεύει τους υπερασπιστές και ότι ο αυτοκράτορας διατάζει να χτυπήσει ο συναγερμός σε όλη την πόλη.
Στο πιο αμφιλεγόμενο σημείο της αφήγησής του, κατηγορεί τον Γενοβέζο Τζοβάνι Τζουστινιάνι ότι εγκατέλειψε τη θέση του και έτρεξε προς το πλοίο του, φωνάζοντας πως οι Τούρκοι είχαν μπει στην πόλη, ενώ, κατά τον Μπαρμπάρο, αυτό ακόμη δεν ήταν αλήθεια. Η φήμη αυτή, όπως την καταγράφει, προκαλεί πανικό. Οι υπερασπιστές εγκαταλείπουν θέσεις και κατευθύνονται προς το λιμάνι.
Άλλες πηγές, όμως, δίνουν διαφορετική εικόνα. Ο Λεονάρδος ο Χίος, ο Δούκας και ο Λάονικος Χαλκοκονδύλης αναφέρουν ότι ο Τζουστινιάνι είχε τραυματιστεί. Εδώ φαίνεται καθαρά το βενετικό βλέμμα του Μπαρμπάρο, αλλά και η οξύτητα της στιγμής: μέσα στον πανικό της Άλωσης, η αλήθεια, η φήμη και η προκατάληψη μπλέκονται.
Τελικά, κατά την ανατολή του ήλιου, οι Οθωμανοί μπαίνουν από την περιοχή του Αγίου Ρωμανού, εκεί όπου τα τείχη είχαν σχεδόν ισοπεδωθεί από τα κανόνια. Ο Μπαρμπάρο περιγράφει τη σφαγή που ακολούθησε. Από την ανατολή μέχρι το μεσημέρι, όποιος βρισκόταν μπροστά στους εισβολείς κινδύνευε να σκοτωθεί. Άνδρες, γυναίκες, γέροντες, παιδιά. Άλλοι κρύφτηκαν σε υπόγεια. Πολλοί αιχμαλωτίστηκαν και πουλήθηκαν ως δούλοι.
Η στιγμή που για τον Μπαρμπάρο σφραγίζει το τέλος είναι η ύψωση της σημαίας του σουλτάνου. Οι Οθωμανοί κατεβάζουν τη σημαία του Αγίου Μάρκου και του αυτοκράτορα και ανεβάζουν το λάβαρο του Μωάμεθ. Τότε, γράφει ουσιαστικά, όλοι οι χριστιανοί κατάλαβαν ότι η πόλη είχε χαθεί και δεν υπήρχε πλέον ελπίδα.
Ο ίδιος σώθηκε. Κατέφυγε στην περιοχή του Πέραν και τελικά επιβιβάστηκε σε βενετικό πλοίο που διέφυγε. Η φυγή του έχει και αυτή δραματικό χαρακτήρα: οι Βενετοί προσπαθούν να περάσουν την αλυσίδα, κόβουν τμήμα της, φεύγουν με βόρειο άνεμο και γλιτώνουν επειδή ο οθωμανικός στόλος είχε μείνει χωρίς πληρώματα, καθώς οι περισσότεροι είχαν μπει στην πόλη για τη λεηλασία.
Η μαρτυρία του Μπαρμπάρο είναι ψυχρή, λεπτομερής και πολύτιμη. Δεν είναι αμερόληπτη. Δεν αγαπά τους Γενουάτες. Συχνά βλέπει τους Βενετούς ως πιο γενναίους από τους Έλληνες. Χρησιμοποιεί σκληρή γλώσσα για τους Οθωμανούς. Είναι άνθρωπος του καιρού του, της πόλης του, της τάξης του και της πίστης του.
Αλλά ακριβώς επειδή έγραφε καθημερινά, μέσα στα γεγονότα, η αφήγησή του έχει τεράστια αξία. Δεν είναι μεταγενέστερη ανασύνθεση. Είναι ημερολόγιο πολιορκίας. Μας δείχνει την Άλωση όχι ως μια στιγμιαία κατάρρευση, αλλά ως αργό στραγγαλισμό: κανόνια, πείνα, φόβος, προσευχές, προδοσίες, επισκευές, ναυμαχίες, υπόγειες στοές, κραυγές, φωτιές και στο τέλος σιωπή.
Για τον Ελληνισμό, η μαρτυρία του Μπαρμπάρο έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί φωτίζει την τελευταία πράξη της Πόλης από μέσα. Βλέπει τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο στα τείχη. Βλέπει τους ανθρώπους να δουλεύουν, να πολεμούν, να κλαίνε, να ελπίζουν και να φοβούνται. Βλέπει την Πόλη να πέφτει όχι επειδή δεν άντεξε στην ψυχή, αλλά επειδή έμεινε μόνη απέναντι σε μια τεράστια πολεμική μηχανή.
Ποιος ήταν ο Νικολό Μπαρμπάρο
Ο Νικολό Μπαρμπάρο ήταν Βενετός γιατρός και χειρουργός, μέλος ευγενούς οικογένειας της Βενετίας. Ζούσε στη βενετική αποικία της Κωνσταντινούπολης, η οποία διοικούνταν από τον βάιλο Τζιρόλαμο Μινόττο.
Από τις 5 Απριλίου 1453, όταν άρχισε η πολιορκία, άρχισε να κρατά ημερολόγιο με καθημερινές εγγραφές. Η μαρτυρία του θεωρείται μία από τις σημαντικότερες δυτικές πηγές για την Άλωση, επειδή παρακολουθεί τα γεγονότα μέρα με τη μέρα, με ακρίβεια και πολλές λεπτομέρειες.
Ο ιστορικός Στήβεν Ράνσιμαν χαρακτήρισε το ημερολόγιό του «την πιο χρήσιμη από τις δυτικές πηγές» για την πτώση της Κωνσταντινούπολης. Παρά τις προκαταλήψεις του, ιδίως κατά των Γενουατών του Πέραν, η καταγραφή του παραμένει ανεκτίμητη.
Μετά την Άλωση, ο Μπαρμπάρο διασώθηκε, κατέφυγε στο Πέραν και τελικά επέστρεψε με πλοίο στη Βενετία τον Ιούλιο του 1453.
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Είμαι ο χάρτης της Σεβίλλης! Είμαι ζωντανός
Επιτέλους κάντε κάτι. Γράφει ο Χρήστος Κηπουρός.
Αφιερώνεται στην ίδρυση μιας νέας Πόλης στην Νότια Κρήτη, που
προτείνουμε με το Σμήναρχο Λουτσέτη, με όνομα: “ΒΗΤΑ 12μίλια”.
Η μικρή Καβάλα του Νότου & “Αλήθεια ες αεί” των δώδεκα μιλίων.
Πηγή εικόνας: George Sachinis
Σκεπτόμενος τους εν Αθήναις άνωθεν, λέω να τους ερωτήσω να πουν καθαρά: «Τον θέλετε τον Χάρτη της Σεβίλλης; Ή είστε δεν-θέλει-στες;». Σταματήστε να κρύβεστε πίσω από ευρωπαϊκές επιτροπές, τεχνοκρατικά προσχήματα και ένοχες σιωπές για τα 12 μίλια. Απαντήστε καθαρά αν θέλετε τη γεωπολιτική θωράκιση της πατρίδας μας. Ναι ή ου;
Και όταν λέτε στη Βουλή ότι η Ελλάδα διαθέτει τεράστιο γεωπολιτικό πλούτο και προφανώς υπονοείτε τον χάρτη της Σεβίλλης, γιατί δεν τον ονοματίζετε; Ούτε το όνομα του λέτε, θυμίζοντας το βιβλίο της Πόντιας Thea Halo «Ούτε το όνομά μου» και πρόσφατα το “Νοτίως της Κρήτης” του Μητσοτάκη, αντί για το όνομα “Νότιο Κρητικό Πέλαγος”.
1. Η Σημαδεμένη Τράπουλα του Συλλογικού Όργουελ
Σε μια χώρα όπου αντί της Δημοκρατίας κυριαρχεί η συστημικότητα —τράπεζες, ΜΜΕ και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, στα οποία αποθεώνεται η λογοκρισία, με σβηστήρες {!} σε αναρτημένα με χιλιάδες Likes και καρδούλες γραπτά μου — ποιος Όργουελ; Όλη η Ελλάδα είναι συλλογικός Όργουελ, με κατά πόδας να τον ακολουθούν τα διάφορα κομματικά μορφώματα. Παλαιάς και Νέας κοπής, πρεσπογενή και προσχωσιγενή και άλλα, μη ιδεογενή. Όμως, οι ευφυείς ιδέες κερδίζουν όχι μόνο εκτός έδρας, αλλά ακόμη και με σημαδεμένη τράπουλα! Η αλήθεια δεν φιμώνεται από οποιαδήποτε γρανάζια. Να είναι καλά οι Έλληνες, που την πιάνουν στο φτερό.
2. «Είμαι ο Χάρτης της Σεβίλλης. Είμαι ζωντανός!»
Αν ο συγκεκριμένος Χάρτης είχε στόμα και μιλούσε, θα έβγαινε και θα φώναζε προς κάθε κατεύθυνση: «Είμαι ο Χάρτης της Σεβίλλης, Είμαι ζωντανός! Κάντε κάτι!». Η κραυγή του αυτή θυμίζει έντονα το Μακάριο, που βγήκε από το ραδιόφωνο της Πάφου και συγκλόνισε τον πλανήτη λέγοντας: «Είμαι ο Μακάριος, είμαι ζωντανός». Όσο κι αν οι άνωθεν κι οι εγχώριοι τουρκομπαρόκ κύκλοι θέλουν τον Χάρτη πολιτικά «νεκρό» για να μην ενοχλούν, αυτός παραμένει ζωντανό, νόμιμο και ηθικό όπλο του Ελληνισμού.
3. Νόμος ή Δημοψήφισμα
Στον μεγάλο αγώνα της διεθνούς Ιδεόσφαιρας, η θάλασσα ομορφαίνει όταν τα νερά ηρεμούν, που όμως αυτό γίνεται μόνο με ιδέες —και μάλιστα όχι ό,τι κι ό,τι, αλλά ιδέες επεξεργασμένες και σοβαρές!
Υπάρχουν δύο λύσεις. Είτε ο Χάρτης της Σεβίλλης να γίνει Νόμος ώστε να αποκτήσει Νομική υπόσταση είτε να προκηρυχθεί άμεσα Δημοψήφισμα.
4. Η Αθηναϊκή Αποφυγή και τα Επτά Θαύματα
Η Αθηναϊκή συστημικότητα ψάχνει να βρει νέους τρόπους αποφυγής της συζήτησης. Καλώς λοιπόν να ορίσουν περισσότερα γραπτά ειδημόνων. Όχι μόνον ένα. Αν μη τι άλλο ο Χάρτης της Σεβίλλης αξίζει ίσαμε επτά θαύματα: ΑΟΖ, 12μλ, Κριτής, φάρμακο, plan b, Καστελόριζο, Πατρίδα.
_________________
Επιμέλεια: Μανώλης Λουτσέτης
Διδυμότειχο Ιεράπετρα 8 Ιουνίου 2026,
Άμυνα
Χρυσή ευκαιρία για Ινδία και Γαλλία για το μαχητικό 6ης γενιάς
Μετά το γαλλογερμανικό ναυάγιο, η Ινδία μπαίνει στο παιχνίδι του μαχητικού 6ης γενιάς
Η κατάρρευση του ευρωπαϊκού προγράμματος FCAS ανοίγει ένα νέο παράθυρο ευκαιρίας για την Ινδία, η οποία θα μπορούσε να πάρει τη θέση της Γερμανίας δίπλα στη Γαλλία στην ανάπτυξη μαχητικού 6ης γενιάς.
Γράφει ο Χρήστος Κωνσταντινίδης
Το πρόγραμμα Future Combat Air System, που ξεκίνησε το 2017 ως φιλόδοξο σχέδιο ύψους περίπου 100 δισ. ευρώ, είχε στόχο τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου «περιβάλλοντος συστημάτων», του νέου μαχητικού NGF, μη επανδρωμένων συνοδευτικών αεροσκαφών και combat cloud για διασύνδεση πλατφορμών. Ωστόσο, οι χρόνιες διαφωνίες ανάμεσα στη Dassault, που εκπροσωπεί τη Γαλλία, και την Airbus, που εκπροσωπεί Γερμανία και Ισπανία, έφεραν το πρόγραμμα σε αδιέξοδο.
Η τελευταία προσπάθεια διάσωσης έγινε στη συνάντηση του Γερμανού καγκελαρίου Φρίντριχ Μερτς με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν στο περιθώριο της Συνόδου ΕΕ–Δυτικών Βαλκανίων στο Μαυροβούνιο. Από εκεί έγινε οριστικά αντιληπτό, ότι το βιομηχανικό αδιέξοδο δεν μπορούσε να σπάσει. Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον ευρωπαϊκό Τύπο, το Παρίσι και το Βερολίνο βάζουν τέλος στην κοινή ανάπτυξη του μαχητικού, αν και η συνεργασία σε επιμέρους ψηφιακά συστήματα και combat cloud ενδέχεται να συνεχιστεί.
Η ουσία της σύγκρουσης ήταν απλή αλλά καθοριστική. Η Dassault ζητούσε ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη του μαχητικού, επικαλούμενη την εμπειρία της στα Rafale. Η Airbus απαιτούσε ισότιμη κατανομή έργου, θεωρώντας ότι η γαλλική πλευρά άφηνε πολύ μικρό χώρο στη γερμανική βιομηχανία.
Πέρα από τη βιομηχανική μοιρασιά, υπήρχε και δογματική διαφορά! Η Γαλλία ήθελε αεροσκάφος ικανό για πυρηνική αποτροπή και επιχειρήσεις από αεροπλανοφόρο, ενώ η Γερμανία προτιμούσε βαρύτερο αεροσκάφος, με έμφαση στην εμβέλεια, το φορτίο, την αεροπορική υπεροχή και το stealth.
Σε αυτό το σημείο μπαίνει στο κάδρο η Ινδία. Ο πρώην πτέραρχος της ινδικής Αεροπορίας Ανίλ Τσόπρα δήλωσε στο EurAsian Times ότι το Νέο Δελχί πρέπει να εκμεταλλευθεί την ευκαιρία και να ενώσει δυνάμεις με τη Γαλλία. Όπως υποστήριξε, η Ινδία διαθέτει ταλέντο, βιομηχανική βάση και μια Πολεμική Αεροπορία που θα μπορούσε να δώσει μεγάλες παραγγελίες για ένα τέτοιο μαχητικό.
Η πρόταση δεν είναι αβάσιμη. Ινδία και Γαλλία έχουν βαθιά αμυντική σχέση από τη δεκαετία του 1950, όταν η Ινδία απέκτησε τα γαλλικά Ouragan, γνωστά στην Ινδία ως Toofani. Ακολούθησαν τα Mystère IVA, τα Mirage 2000, τα Rafale και, πιο πρόσφατα, η συμφωνία του 2025 για Rafale-M του ινδικού Ναυτικού. Το υπό συζήτηση ινδικό πρόγραμμα για 114 Rafale θα μπορούσε να κάνει την Ινδία τον μεγαλύτερο χρήστη Rafale εκτός Γαλλίας, εφόσον ολοκληρωθεί.
Για τη Γαλλία, μια ινδική συμμετοχή θα έφερνε χρηματοδότηση, μεγάλο αριθμό μελλοντικών παραγγελιών και δυνατότητα συμπαραγωγής. Για την Ινδία, θα άνοιγε πρόσβαση σε τεχνολογίες 6ης γενιάς: Stealth νέας εποχής, προηγμένη πρόωση, διασυνδεδεμένο πεδίο μάχης, τεχνητή νοημοσύνη, συνεργασία επανδρωμένων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Το ενδιαφέρον είναι ότι Παρίσι και Νέο Δελχί φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη στρατηγική συμβατότητα από ό,τι είχαν Παρίσι και Βερολίνο. Και οι δύο πλευρές ενδιαφέρονται για αεροναυτική ισχύ, επιχειρήσεις από αεροπλανοφόρα και πυρηνική αποτροπή. Η Ινδία, με δύο αεροπλανοφόρα σε υπηρεσία και τρίτο σε σχεδιασμό, έχει ανάγκες που μοιάζουν περισσότερο με τις γαλλικές παρά με τις γερμανικές.
Παράλληλα, η Ινδία ήδη χτίζει υποδομές γύρω από το γαλλικό οικοσύστημα. Η Safran προχωρά σε εγκατάσταση MRO για τον κινητήρα M88 του Rafale στο Χαϊντεραμπάντ, ενώ υπάρχουν συζητήσεις για συνεργασία στον κινητήρα του ινδικού AMCA, του εγχώριου μαχητικού 5ης γενιάς. Υπενθυμίζεται, ότι η Safran είναι η εταιρεία, η οποία πριν λίγο καιρό υπέγραψε συμφωνία με την τουρκική Baykar. Η συνεργασία με τη Γαλλία στο FCAS θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως τεχνολογικός επιταχυντής για το ίδιο το AMCA.
Υπάρχει, όμως, και σοβαρός κίνδυνος. Η Ινδία δεν θέλει να γίνει απλώς ταμείο χρηματοδότησης ενός γαλλικού μαχητικού. Το κρίσιμο ζήτημα θα είναι το ποσοστό συμμετοχής, η μεταφορά τεχνογνωσίας, τα δικαιώματα συμπαραγωγής και ο πραγματικός ρόλος της ινδικής βιομηχανίας. Αν η Dassault επιδιώξει απόλυτο έλεγχο, το Νέο Δελχί θα βρεθεί μπροστά στο ίδιο πρόβλημα που διέλυσε τη συνεργασία με το Βερολίνο.
Η κατάρρευση του FCAS, λοιπόν, δεν είναι μόνο ευρωπαϊκό ναυάγιο. Είναι και στρατηγικό άνοιγμα. Η Γερμανία ήδη κοιτά προς Saab ή άλλα σχήματα, ενώ η Γαλλία πρέπει να αποφασίσει αν θα προχωρήσει μόνη ή με νέο εταίρο. Για την Ινδία, η συγκυρία είναι σπάνια! Μπορεί να μπει στο τραπέζι της 6ης γενιάς όχι ως απλός πελάτης, αλλά ως συμπαραγωγός.
Το ερώτημα είναι αν Παρίσι και Νέο Δελχί μπορούν να συμφωνήσουν σε αυτό που δεν κατάφεραν Παρίσι και Βερολίνο, δηλαδή να διαμοργώσουν μια πραγματική στρατηγική σύμπραξη και όχι μια απλή βιομηχανική μοιρασιά.
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
ΗΠΑ–Halkbank: Η Ουάσιγκτον αφήνει τον Ερντογάν χωρίς το «βαρίδι» που τον πίεζε
Η υπόθεση Halkbank ήταν ένα από τα λίγα πραγματικά χαρτιά πίεσης των ΗΠΑ απέναντι στον Ερντογάν. Με την αρχειοθέτησή της, η Άγκυρα απαλλάσσεται από ένα μεγάλο βάρος και αποκτά μεγαλύτερο περιθώριο κινήσεων.
Η απόφαση των ΗΠΑ να ζητήσουν την απόρριψη της ποινικής υπόθεσης κατά της τουρκικής κρατικής τράπεζας Halkbank δεν είναι μια απλή δικαστική διευθέτηση. Είναι πολιτικό δώρο προς την Άγκυρα και αρνητική εξέλιξη για την Ελλάδα, καθώς αφαιρεί από την Ουάσιγκτον ένα από τα ισχυρότερα μέσα πίεσης που διέθετε απέναντι στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Η υπόθεση Halkbank δεν ήταν δευτερεύουσα. Αφορούσε κατηγορίες ότι η τουρκική κρατική τράπεζα βοήθησε το Ιράν να παρακάμψει τις αμερικανικές κυρώσεις, μέσω ενός δικτύου συναλλαγών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι αμερικανικές αρχές είχαν μιλήσει για κρυφή μεταφορά περίπου 20 δισ. δολαρίων, μετατροπή πετρελαϊκών εσόδων σε χρυσό και μετρητά, καθώς και χρήση ψευδών εμπορικών εγγράφων για αποστολές τροφίμων.
Και όμως, μετά από χρόνια δικαστικής αντιπαράθεσης, η υπόθεση οδηγείται προς αρχειοθέτηση χωρίς πρόστιμο, χωρίς παραδοχή ενοχής και χωρίς ποινική ευθύνη για την τουρκική τράπεζα. Η Halkbank δεσμεύεται απλώς να μην προχωρεί σε συναλλαγές που ωφελούν το Ιράν και να τηρεί μηχανισμούς συμμόρφωσης κατά του ξεπλύματος χρήματος.
Με απλά λόγια, η Άγκυρα βγαίνει από μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση με ελάχιστο κόστος.
Το χαρτί πίεσης που χάνει η Ουάσιγκτον
Για χρόνια, η υπόθεση Halkbank λειτουργούσε ως αμερικανικό «χαλινάρι» απέναντι στον Ερντογάν. Δεν ήταν μόνο νομικό ζήτημα. Ήταν εργαλείο πίεσης σε μια περίοδο κατά την οποία η Τουρκία αγόραζε ρωσικούς S-400, εκβίαζε στο ΝΑΤΟ, απειλούσε Ελλάδα και Κύπρο, έκανε παζάρια με τη Μόσχα και ταυτόχρονα απαιτούσε ανταλλάγματα από τη Δύση.
Όσο ο φάκελος παρέμενε ανοικτός, η Άγκυρα γνώριζε ότι ένα σοβαρό πλήγμα θα μπορούσε να πέσει πάνω σε κρατικό τραπεζικό πυλώνα της Τουρκίας. Αυτό περιόριζε, έστω μερικώς, την τουρκική αλαζονεία.
Τώρα, το μήνυμα είναι διαφορετικό: η Τουρκία πιέζει, παζαρεύει, απειλεί, κάνει διπλό παιχνίδι και στο τέλος παίρνει διευκολύνσεις.
Αρνητικό μήνυμα για την Ελλάδα
Για την Ελλάδα, η εξέλιξη είναι προβληματική. Όχι επειδή η Αθήνα είχε άμεση εμπλοκή στην υπόθεση Halkbank, αλλά επειδή η υπόθεση ήταν μέρος του ευρύτερου πλέγματος πίεσης των ΗΠΑ προς την Τουρκία.
Όταν η Ουάσιγκτον αφαιρεί τέτοια βαρίδια από τον Ερντογάν, μειώνεται και το κόστος της τουρκικής αναθεωρητικής πολιτικής. Η Άγκυρα αισθάνεται ότι μπορεί να επιστρέψει στο γνώριμο παζάρι: λίγη συνεργασία με τις ΗΠΑ, λίγη ένταση με τη Ρωσία, λίγη πίεση στο ΝΑΤΟ, λίγες απειλές στο Αιγαίο και στην Κύπρο, και στο τέλος πολιτικά ανταλλάγματα.
Αυτό είναι το κακό προηγούμενο.
Η Ελλάδα έχει συμφέρον η Τουρκία να βρίσκεται υπό πραγματικό έλεγχο, όχι να επιβραβεύεται κάθε φορά που η Ουάσιγκτον θέλει να τη φέρει πιο κοντά στη Δύση. Διότι η εμπειρία δείχνει ότι ο Ερντογάν εισπράττει τα ανταλλάγματα, αλλά δεν εγκαταλείπει τον αναθεωρητισμό.
Η συγκυρία με το Ιράν
Ακόμη πιο ανησυχητική είναι η συγκυρία. Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης υποστηρίζει ότι η άρση των διώξεων θα εξυπηρετήσει το συμφέρον των ΗΠΑ να μειωθεί η υποστήριξη προς το Ιράν.
Δηλαδή η Ουάσιγκτον εμφανίζεται να κάνει μια γεωπολιτική συναλλαγή: κλείνει έναν φάκελο που ενοχλεί την Τουρκία, με αντάλλαγμα την προσδοκία ότι η Άγκυρα θα περιορίσει τη βοήθεια προς την Τεχεράνη.
Το πρόβλημα είναι ότι η Τουρκία έχει αποδείξει πως ξέρει να πουλάει ακριβά τη γεωγραφία της, χωρίς να αλλάζει στρατηγική συμπεριφορά. Το έκανε με τη Ρωσία, το έκανε με τη Συρία, το έκανε με το ΝΑΤΟ, το έκανε με τη Σουηδία, το κάνει διαρκώς στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ο Τραμπ και η πολιτική διάσταση
Δεν περνά απαρατήρητο ότι ο Ερντογάν είχε δηλώσει πως ο Ντόναλντ Τραμπ του είχε πει ότι «το πρόβλημα της Halkbank έχει τελειώσει για εμάς». Αν αυτή η φράση αποτυπώνει το πραγματικό κλίμα στην Ουάσιγκτον, τότε η υπόθεση δεν είναι απλώς νομική. Είναι βαθιά πολιτική.
Και αυτό πρέπει να προβληματίσει την Αθήνα.
Διότι όταν ένας τόσο σοβαρός φάκελος κλείνει χωρίς πρόστιμο και χωρίς παραδοχή ενοχής, η Τουρκία διαβάζει το μήνυμα με τον δικό της τρόπο: η πίεση αποδίδει, οι απειλές πιάνουν τόπο και οι γεωπολιτικές ανάγκες της Ουάσιγκτον υπερισχύουν της συνέπειας.
Η ουσία
Η υπόθεση Halkbank ήταν ένα από τα λίγα πραγματικά χαρτιά πίεσης των ΗΠΑ απέναντι στον Ερντογάν. Με την αρχειοθέτησή της, η Άγκυρα απαλλάσσεται από ένα μεγάλο βάρος και αποκτά μεγαλύτερο περιθώριο κινήσεων.
Για την Ελλάδα, αυτό δεν είναι καλή είδηση. Είναι προειδοποίηση.
Όταν η Ουάσιγκτον θέλει να χρησιμοποιήσει την Τουρκία σε μεγαλύτερα γεωπολιτικά μέτωπα, είναι πρόθυμη να κλείσει τα μάτια σε υποθέσεις που μέχρι χθες παρουσίαζε ως σοβαρές παραβιάσεις κυρώσεων. Και όταν αυτό συμβαίνει, η Αθήνα οφείλει να μη ζει με αυταπάτες.
Η Τουρκία δεν αλλάζει επειδή της χαρίζονται προβλήματα. Αντιθέτως, αποθρασύνεται.
-
Πολιτική2 μήνες πριν«Μπλόκο» από τις ελληνικές αρχές στην Ισίν Καρατζά στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»! Απέλαση με φόντο την Κομοτηνή και το επεισόδιο του 2024
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣυναγερμός στη Λευκάδα για Μυστηριώδες «Σκάφος-Φάντασμα» σε Σπηλιά – Εντόπισαν θαλάσσιο drone ουκρανικής κατασκευής
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ3 μήνες πρινΟ Τασούλας ξέχασε στον αέρα τα λόγια του! Το φάλτσο της 25ης Μαρτίου που έδειξε αμηχανία στο ύψος του θεσμού του προέδρου της Δημοκρατίας
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΣτρατηγική Σύμπραξη Ελλάδας-Κορέας-ΗΠΑ! Ο Όμιλος ONEX Μετατρέπει τα Ελληνικά Ναυπηγεία σε Διεθνή Κόμβο Καινοτομίας
-
Αναλύσεις2 εβδομάδες πρινΑϋφαντής: Έρχεται πολεμική σύγκρουση
-
Αναλύσεις3 εβδομάδες πρινΠροειδοποίηση του Ισραηλινού αναλυτή Σάι Γκαλ για το νομοσχέδιο της “Γαλάζιας Πατρίδας! «Η θαλάσσια φαντασίωση της Άγκυρας θα έχει τίμημα»
-
Αναλύσεις1 μήνα πρινΓιώργος Ασλάν στη Βουλή της Τουρκίας: «Τι απέγιναν οι Χριστιανοί αυτής της γης;»
-
Άμυνα4 εβδομάδες πρινΔικαίωση μετά από 5,5 χρόνια γραφειοκρατικού «γολγοθά»: Ο Έλληνας κατασκευαστής Γιάννης Αραπκούλες πήρε την άδεια παραγωγής ραβδωτών όπλων