Ακολουθήστε μας

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

Στην Ελλάδα ο πρόεδρος του Παναμά εν μέσω ανησυχιών για την Κίνα και τη ναυτιλία

Η Ελλάδα, ως μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις παγκοσμίως, αποτελεί στρατηγικό εταίρο για τον Παναμά, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές συγκαταλέγονται στους σημαντικότερους χρήστες της παναμαϊκής σημαίας.

Δημοσιεύτηκε στις

Στην Ελλάδα μεταβαίνει για πολυήμερη επίσκεψη ο πρόεδρος του Παναμά, Χοσέ Ραούλ Μουλίνο, σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία οι σχέσεις της χώρας του με την Κίνα δοκιμάζονται από τις αυξημένες κρατήσεις πλοίων με παναμαϊκή σημαία σε κινεζικά λιμάνια.

Ο Παναμάς διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα νηολόγια στον κόσμο, με περισσότερα από 8.600 πλοία να φέρουν τη σημαία του, γεγονός που καθιστά τη ναυτιλία κομβικό πυλώνα της οικονομικής και διπλωματικής του πολιτικής. Η Ελλάδα, ως μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις παγκοσμίως, αποτελεί στρατηγικό εταίρο για τον Παναμά, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές συγκαταλέγονται στους σημαντικότερους χρήστες της παναμαϊκής σημαίας.

Ο πρόεδρος Μουλίνο δήλωσε ότι βασικός στόχος της επίσκεψής του είναι να ενισχύσει το αίσθημα εμπιστοσύνης των Ελλήνων πλοιοκτητών προς το παναμαϊκό νηολόγιο, σε μια περίοδο όπου η κατάσταση στις σχέσεις με το Πεκίνο προκαλεί προβληματισμό στον ναυτιλιακό κόσμο.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση του Παναμά, έχει παρατηρηθεί σημαντική αύξηση στις κρατήσεις πλοίων με παναμαϊκή σημαία από τις κινεζικές λιμενικές αρχές. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στο τεταμένο κλίμα που έχει δημιουργηθεί μετά την αποχώρηση κινεζικού επιχειρηματικού ομίλου από τη διαχείριση δύο τερματικών σταθμών που βρίσκονται κοντά στη Διώρυγα του Παναμά.

Οι εξελίξεις αυτές έχουν οδηγήσει σε διπλωματικές κινήσεις μεταξύ των δύο χωρών. Μάλιστα, οι υπουργοί Εξωτερικών του Παναμά και της Κίνας είχαν πρόσφατα συνάντηση στη Νέα Υόρκη, στην πρώτη υψηλού επιπέδου επαφή από την έναρξη της κρίσης, επιδιώκοντας να αποκλιμακώσουν την ένταση.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Ελλάδα, ο Μουλίνο αναμένεται να πραγματοποιήσει επαφές τόσο με κυβερνητικούς αξιωματούχους όσο και με κορυφαίους εκπροσώπους της ελληνικής ναυτιλίας. Όπως ανέφερε, μεγάλο μέρος των συζητήσεων θα αφορά τις εξελίξεις στον ναυτιλιακό τομέα και τις επιπτώσεις που ενδέχεται να έχουν οι εντάσεις με την Κίνα.

Ο πρόεδρος του Παναμά χαρακτήρισε την Ελλάδα έναν από τους σημαντικότερους χρήστες της παναμαϊκής σημαίας, υπογραμμίζοντας ότι οι Έλληνες εφοπλιστές παραμένουν διαχρονικά πιστοί στο παναμαϊκό νηολόγιο, παρά τον ανταγωνισμό που έχει αναπτυχθεί από άλλα διεθνή νηολόγια.

Στο πρόγραμμα της επίσκεψής του περιλαμβάνονται συναντήσεις με μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς και με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Ο ίδιος τόνισε ότι σκοπός των επαφών δεν είναι απλώς η διατήρηση πλοίων στο παναμαϊκό νηολόγιο, αλλά η ενίσχυση των σχέσεων εμπιστοσύνης ανάμεσα στις δύο χώρες και η εμβάθυνση της συνεργασίας τους στον τομέα της ναυτιλίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Παράλληλα, ο Μουλίνο επισήμανε ότι υπάρχει αυξανόμενο ελληνικό ενδιαφέρον για επενδύσεις και επιχειρηματική παρουσία στον Παναμά, ιδιαίτερα σε τομείς που σχετίζονται με τη ναυτιλία, τα λιμάνια και τις υπηρεσίες logistics.

Η επίσκεψη του Παναμέζου προέδρου συμπίπτει με τη διεξαγωγή της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Posidonia, της μεγαλύτερης του είδους στην Ελλάδα και μιας από τις σημαντικότερες παγκοσμίως. Στην έκθεση συμμετέχουν περισσότεροι από 2.000 εκθέτες από 138 χώρες, μετατρέποντας την Αθήνα σε παγκόσμιο κέντρο των ναυτιλιακών εξελίξεων.

Η παναμαϊκή κυβέρνηση θεωρεί την παρουσία της στα Ποσειδώνια ιδιαίτερα σημαντική, καθώς επιδιώκει να προβάλλει τον ρόλο της χώρας ως διεθνούς ναυτιλιακού και διαμετακομιστικού κόμβου. Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο Μουλίνο, στόχος είναι να σταλεί το μήνυμα ότι ο Παναμάς παραμένει ένας αξιόπιστος και σταθερός εταίρος για τη διεθνή ναυτιλία, ικανός να προστατεύει τα συμφέροντα των πλοιοκτητών στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου.

Η επίσκεψη στην Ελλάδα αποκτά έτσι ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς πραγματοποιείται σε μια περίοδο γεωπολιτικών και εμπορικών ανακατατάξεων που επηρεάζουν άμεσα τις θαλάσσιες μεταφορές και τις διεθνείς ναυτιλιακές ισορροπίες.

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

ΟΗΕ: Επείγουσα προτεραιότητα η προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο

Οι διαδικτυακές επιθέσεις «προκύπτουν από επιλογές σχεδιασμού και εμπορικές πρακτικές που υπονομεύουν την ασφάλεια, κυρίως εθιστικές λειτουργίες, όπως η άπειρη κύλιση, η αυτόματη αναπαραγωγή και οι αδιάκοπες ειδοποιήσεις εφαρμογών», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή του ο ύπατος αρμοστής του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα Φόλκερ Τουρκ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

boy in gray shirt using black laptop computer

Η εξασφάλιση της ασφάλειας των παιδιών στο διαδίκτυο αποτελεί επείγουσα προτεραιότητα, ανακοίνωσε σήμερα ο ΟΗΕ, προειδοποιώντας για τις ανεπάρκειες των ηλικιακών περιορισμών που ψηφίστηκαν πρόσφατα σε διάφορες χώρες.

Οι διαδικτυακές επιθέσεις «προκύπτουν από επιλογές σχεδιασμού και εμπορικές πρακτικές που υπονομεύουν την ασφάλεια, κυρίως εθιστικές λειτουργίες, όπως η άπειρη κύλιση, η αυτόματη αναπαραγωγή και οι αδιάκοπες ειδοποιήσεις εφαρμογών», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή του ο ύπατος αρμοστής του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα Φόλκερ Τουρκ.

«Η ενίσχυση της προστασίας των παιδιών στο διαδίκτυο είναι επείγουσα προτεραιότητα την οποία οφείλουμε να εξασφαλίσουμε ότι όχι μόνον υλοποιείται, αλλά και ότι υλοποιείται σωστά», πρόσθεσε.

Ο Τουρκ ζήτησε την υιοθέτηση πιο αυστηρών μέτρων από τα κράτη, όπως και τις εταιρείες, σημειώνοντας ότι «το να περιορίσουμε απλώς την πρόσβαση στις πλατφόρμες που παραμένουν επικίνδυνες δεν μπορεί να αποτελεί αυτοσκοπό στην προσπάθειά μας για την αποτελεσματική προστασία των παιδιών».

Η Αυστραλία απαγόρευσε το 2025 διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τα παιδιά κάτω των 16 ετών, προσελκύοντας το ενδιαφέρον πολλών χωρών. Στη Γαλλία νομοσχέδιο που αποσκοπεί να απαγορεύσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στα παιδιά κάτω των 15 ετών υιοθετήθηκε από τη Γερουσία.

Για τον Τουρκ, το να εστιάσει ο κόσμος μόνον σε αυτούς τους περιορισμούς δεν θα αλλάξει καθόλου τον σχεδιασμό και τους αλγόριθμους που έχουν καταστήσει τις πλατφόρμες αυτές επικίνδυνες.

Οι κολοσσοί της τεχνολογίας οφείλουν να ενσωματώσουν την ασφάλεια «ήδη από τον σχεδιασμό, αντί να μετακυλούν αυτήν την ευθύνη στους γονείς και τα παιδιά», πρόσθεσε.

Ο ύπατος αρμοστής του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα σημείωσε επίσης ότι οι απαγορεύσεις θα μπορούσαν εύκολα να παρακαμφθούν και εξέφρασε την ανησυχία ότι οι περιορισμοί αυτού του είδους θα μπορούσαν να ωθήσουν τα παιδιά προς πιο επικίνδυνες και λιγότερο ελεγχόμενες πλατφόρμες.

Το γραφείο του δημοσίευσε 10 κατευθυντήριες γραμμές για την ασφάλεια των παιδιών στο ίντερνετ.

Σε αυτές προβλέπεται κυρίως η εγγύηση της μέγιστης προεπιλεγμένης προστασίας των δεδομένων των παιδιών και τονίζεται ότι «δεν θα πρέπει να επιτρέπεται» η «μικροστόχευση» των ανηλίκων για εμπορικούς σκοπούς.

Επίσης τίθενται ερωτήματα για ενδεχόμενους ηλικιακούς περιορισμούς για τη χρήση ρομπότ συνομιλίας (chatbot) που στηρίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ/AI) ή για τις εθιστικές λειτουργίες.

Τα μέτρα θα πρέπει να υπόκεινται σε ανεξάρτητο έλεγχο, που θα συνοδεύεται από αποτρεπτικές νομικές συνέπειες, διευκρινίζεται επίσης στις κατευθυντήριες οδηγίες.

Βάσει αυτών θα πρέπει επίσης τα παιδιά, των οποίων τα δικαιώματα παραβιάζονται, να έχουν πρόσβαση σε ένδικα μέσα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Ο πληροφοριακός πόλεμος στην Αρμενία – Προετοιμάζοντας ένα έθνος για παράδοση

Η επιβίωση ενός έθνους δεν εξαρτάται μόνο από τα εδάφη ή τη στρατιωτική ισχύ, αλλά από το αν ο λαός του διατηρεί ακόμη τη διαύγεια, την αυτοπεποίθηση και τη συνείδηση που απαιτούνται για να υπερασπιστεί το συλλογικό του μέλλον.

Δημοσιεύτηκε

στις

Άρθρο του Ara Nazarian στο Armenian Weekly

Μετάφραση , επιμέλεια: Γιαγουπιάν Αρντασές

Για σχεδόν μία δεκαετία, οι Αρμένιοι βρίσκονται αντιμέτωποι με μια πολιτική στρατηγική επικοινωνίας που ακολουθεί ένα αναγνωρίσιμο και βαθιά επιζήμιο μοτίβο: πρώτα έρχεται η κατηγορηματική άρνηση, έπειτα η ειρωνεία και η απαξίωση κάθε ανησυχίας, στη συνέχεια η σταδιακή κανονικοποίηση αυτού που προηγουμένως παρουσιαζόταν ως αδιανόητο, και τέλος η αποδοχή ακριβώς εκείνης της εξέλιξης που μέχρι χθες θεωρούνταν «αδύνατη». Το ίδιο μοτίβο επαναλήφθηκε ξανά και ξανά: στο Αρτσάχ, στις εδαφικές παραχωρήσεις, στις συνταγματικές αλλαγές, στις σχέσεις με την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν, στον λεγόμενο «διάδρομο» και πλέον στις συζητήσεις γύρω από την εγκατάσταση Αζέρων στην ίδια την Αρμενία.

Ο κίνδυνος αυτής της στρατηγικής δεν είναι μόνο πολιτικός. Είναι βαθιά ψυχολογικός. Και αυτή η διάκριση είναι κρίσιμη, διότι μία από τις πιο επίμονες ψευδείς εξισώσεις στον αρμενικό δημόσιο διάλογο σήμερα είναι ο ισχυρισμός ότι τόσο η κυβέρνηση όσο και η αντιπολίτευση επιδίδονται απλώς σε διαφορετικές μορφές κινδυνολογίας ή «gaslighting». Δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

Οι κυβερνώντες επανειλημμένα αρνήθηκαν κινδύνους, χλεύασαν ανησυχίες και παρουσίασαν προειδοποιήσεις ως υστερία ή ξένη χειραγώγηση, μόνο και μόνο για να καταλήξουν αργότερα να κανονικοποιούν, να εφαρμόζουν ή ακόμη και να υπερασπίζονται ακριβώς εκείνες τις εξελίξεις που προηγουμένως διαβεβαίωναν ότι «δεν πρόκειται ποτέ να συμβούν». Η αντιπολίτευση, αντίθετα, βρέθηκε κυρίως σε αμυντική θέση, προσπαθώντας συνεχώς να καταγράφει αντιφάσεις, να διατηρεί τη συλλογική μνήμη και να προειδοποιεί την κοινωνία πριν οι συνέπειες γίνουν πραγματικότητα.

Αυτή η διαφορά έχει σημασία για όσους ενδιαφέρονται για την αλήθεια και την υπεράσπιση των συμφερόντων του αρμενικού έθνους.

Η μία πλευρά μετακινεί συνεχώς την ίδια την πραγματικότητα. Η άλλη προσπαθεί, έστω και ατελώς, να παρακολουθήσει ένα πολιτικό τοπίο όπου οι κόκκινες γραμμές καταρρέουν διαρκώς. Το ζήτημα, επομένως, δεν είναι απλώς ο «φόβος». Είναι η αξιοπιστία.

Οι Αρμένιοι δεν φαντάζονται ότι τα τελευταία έξι χρόνια σημειώθηκαν τεράστιες εθνικές ανατροπές. Αντιδρούν σε απτά πολιτικά αποτελέσματα: την απώλεια του Αρτσάχ, την εθνοκάθαρση των Αρμενίων του Αρτσάχ, τη μεταβαλλόμενη ρητορική γύρω από την αρμενική κυριαρχία, τις συζητήσεις περί συνταγματικής αναθεώρησης, την επίθεση κατά της Αρμενικής Εκκλησίας, της ιστορίας και των αξιών, την αυξανόμενη κανονικοποίηση των τουρκικών και αζερικών απαιτήσεων, καθώς και έναν δημόσιο λόγο που παλαιότερα θα ήταν πολιτικά αδιανόητος.

Ο στόχος δεν είναι απλώς να πειστεί η αρμενική κοινωνία να αποδεχθεί μια συγκεκριμένη πολιτική θέση. Ο στόχος είναι να εξαντληθεί η εμπιστοσύνη του λαού στη δική του μνήμη, διαίσθηση και βιωμένη εμπειρία, μέχρις ότου η κοινωνία συνηθίσει ψυχολογικά να αποδέχεται εξελίξεις που παλαιότερα θα θεωρούνταν αδιανόητες.

Γι’ αυτό και ολοένα περισσότεροι Αρμένιοι χρησιμοποιούν όρους όπως «gaslighting», «ύπνωση», «ηθική αποσύνθεση» και «ψυχολογικός πόλεμος» για να περιγράψουν τον δημόσιο διάλογο γύρω από το σημερινό καθεστώς εξουσίας.

Η βασική διαμαρτυρία δεν είναι απλώς ότι η κυβέρνηση πήρε αντιδημοφιλείς αποφάσεις. Αυτό συμβαίνει συχνά σε κάθε χώρα. Η διαμαρτυρία είναι ότι ο κόσμος αισθάνεται πλέον πως του ζητούν να μην εμπιστεύεται την ίδια του τη μνήμη.

Δεν υπήρχε θέμα διαδρόμου.

Και μετά υπήρξε.

Δεν θα εγκαταλειπόταν το Αρτσάχ.

Ήρθε ο πόλεμος και οι 44 ημέρες εξαπάτησης.

Στη συνέχεια το Αρτσάχ αναγνωρίστηκε ως μέρος του Αζερμπαϊτζάν.

Δεν θα υπήρχε διάβρωση της κυριαρχίας.

Και τώρα γίνονται συζητήσεις για εξωτερικά ελεγχόμενες μεταφορικές διαδρομές και συνταγματικές αλλαγές προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις του Αζερμπαϊτζάν.

Οι ανησυχίες γύρω από τις αφηγήσεις περί «επιστροφής» Αζέρων παρουσιάζονταν ως παράνοια. Σήμερα, όμως, Αζέροι αξιωματούχοι μιλούν ανοιχτά για το «Δυτικό Αζερμπαϊτζάν», για επιστροφή Αζέρων στην Αρμενία και για ιστορικές διεκδικήσεις επί αρμενικών εδαφών. Και οι αρμενικές αρχές όχι μόνο δεν απορρίπτουν αυτές τις αφηγήσεις, αλλά πλέον μιλούν ανοιχτά γι’ αυτές.

Πρώτα έρχεται η συναισθηματικά φορτισμένη εθνικιστική ρητορική: «Το Αρτσάχ είναι Αρμενία και τέλος». Έπειτα η άρνηση του κινδύνου. Μετά η χλεύη προς όσους εκφράζουν ανησυχίες. Στη συνέχεια η σταδιακή αναδιατύπωση: ίσως χρειάζεται συμβιβασμός, ίσως οι ιστορικές παραδοχές ήταν λανθασμένες, ίσως οι εθνικές προσδοκίες ήταν μη ρεαλιστικές. Και τελικά έρχεται η πλήρης ανατροπή: το Αρτσάχ είναι Αζερμπαϊτζάν, το θέμα έκλεισε, προχωρήστε παρακάτω.

Πολλοί Αρμένιοι αισθάνονται ψυχολογικά χειραγωγημένοι από τη συνεχή μετατόπιση των πολιτικών «κόκκινων γραμμών». Και αυτό δεν αφορά απλώς μια πολιτική διαφωνία. Αφορά την εμπιστοσύνη. Ο αρμενικός λαός θυμάται ότι του έλεγαν πως δεν θα υπάρξουν παραχωρήσεις. Θυμάται ότι του έλεγαν πως δεν υπήρχε θέμα διαδρόμου. Θυμάται τις διαβεβαιώσεις ότι η κυριαρχία δεν θα θιγεί. Θυμάται ότι οι Αρμένιοι του Αρτσάχ δεν θα εγκαταλειφθούν.

Και τώρα ακούγονται ολοένα συχνότερα συζητήσεις που παλαιότερα θα θεωρούνταν πολιτικά αδιανόητες: συνταγματικές αλλαγές προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις του Αζερμπαϊτζάν, περιφερειακές «επικοινωνίες» με εξωτερική εποπτεία, εξομάλυνση σχέσεων χωρίς αμοιβαιότητα και ρητορική που υποβαθμίζει ή επαναπροσδιορίζει θεμελιώδεις αρμενικές εθνικές ανησυχίες.

Το ζήτημα δεν είναι αν κάθε φόβος που κυκλοφορεί στην αρμενική κοινωνία θα πραγματοποιηθεί ακριβώς όπως περιγράφεται. Το ζήτημα είναι ότι η αρμενική κοινωνία πλέον δεν εμπιστεύεται την ίδια τη διαδικασία της πολιτικής επικοινωνίας.

Αυτή η δυναμική φαίνεται ιδιαίτερα στις συζητήσεις γύρω από το ενδεχόμενο επιστροφής Αζέρων στην Αρμενία. Ένα από τα πιο φορτισμένα ζητήματα στον αρμενικό δημόσιο διάλογο αφορά την πιθανότητα εγκατάστασης μεγάλων αζερικών πληθυσμών — περίπου 300.000 ανθρώπων — μέσα στην ίδια την Αρμενία, συμπεριλαμβανομένων περιοχών όπως το Σιουνίκ, το Γκεγκαρκουνίκ, το Ταβούς και άλλες.

Οι επικριτές της κυβέρνησης δεν επικαλούνται αφηρημένες θεωρίες συνωμοσίας, αλλά τις ίδιες τις δηλώσεις του Αζερμπαϊτζάν περί «Δυτικού Αζερμπαϊτζάν», οργανωμένα συνέδρια που προωθούν αφηγήσεις «επιστροφής» Αζέρων, καθώς και την ολοένα πιο κανονικοποιημένη δημόσια συζήτηση περί «δικαιώματος επιστροφής» Αζέρων στην Αρμενία — κάτι που επιβεβαιώνεται και από μέλη της αρμενικής κυβερνητικής ελίτ.

Κάποιος μπορεί να συζητήσει το ακριβές μέγεθος ή την αμεσότητα αυτών των κινδύνων. Όμως γίνεται ολοένα δυσκολότερο να απορρίπτονται αυτές οι ανησυχίες ως καθαρή φαντασία, όταν οι ίδιοι οι Αζέροι αξιωματούχοι προωθούν δημόσια αυτές τις αφηγήσεις και οι αρμενικές αρχές δεν κάνουν τίποτα για να τις αντικρούσουν.

Ένας σχολιασμένος χάρτης που κυκλοφορεί ευρέως στις αρμενικές πολιτικές συζητήσεις και αναφέρεται συχνά σε πρόσφατες αναλύσεις, επισημαίνει περιοχές όπου περίπου 150 χωριά κατανέμονται σε στρατηγικά ευαίσθητες ζώνες της Αρμενίας. Αυτές οι πιθανές ζώνες εγκατάστασης δεν αποτελούν τυχαίες δημογραφικές τοποθεσίες, αλλά συνδέονται άμεσα με την ευρύτερη αφήγηση περί «Δυτικού Αζερμπαϊτζάν» που προωθούν κύκλοι συνδεδεμένοι με το αζερικό κράτος.

Ο χάρτης προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία λόγω των στρατηγικών περιοχών που αναδεικνύει. Μεγάλες συγκεντρώσεις εμφανίζονται κατά μήκος της ανατολικής περιοχής της λίμνης Σεβάν και σε ολόκληρο το Σιουνίκ — περιοχές που ελέγχουν ορισμένες από τις σημαντικότερες αρτηρίες μεταφορών της Αρμενίας, υψώματα στρατηγικής σημασίας και κρίσιμους υδάτινους πόρους. Ειδικά στο Σιουνίκ, η μαζική εγκατάσταση αζερικών πληθυσμών θα μπορούσε μακροπρόθεσμα να δημιουργήσει δημογραφική και πολιτική πίεση στη μοναδική αξιόπιστη χερσαία σύνδεση της Αρμενίας με το Ιράν — τη σημαντικότερη στρατηγική δίοδο της χώρας εκτός τουρκικής και αζερικής επιρροής.

Άλλες επισημασμένες ζώνες βρίσκονται κοντά σε βασικούς αυτοκινητόδρομους, ορεινά περάσματα και σημαντικά υδάτινα συστήματα στο Γκεγκαρκουνίκ, στο Ταβούς και στη βόρεια Αρμενία. Μια τέτοια δημογραφική τοποθέτηση θα μπορούσε σταδιακά να δημιουργήσει όχι μόνο προκλήσεις συνύπαρξης, αλλά και μακροπρόθεσμη στρατηγική ευαλωτότητα, δίνοντας σε αζερικούς πληθυσμούς εγγύτητα σε κρίσιμες υποδομές, διαδρόμους μεταφορών και ζωτικούς υδάτινους πόρους της Αρμενίας.

Και πάλι, το ζήτημα δεν είναι αν κάθε ακραία πρόβλεψη θα πραγματοποιηθεί ακριβώς όπως περιγράφεται — αν και οι Αρμένιοι έχουν ήδη δει πολλές «αδιανόητες» εξελίξεις να γίνονται πραγματικότητα. Το ζήτημα είναι ότι ζητείται από την αρμενική κοινωνία να αγνοήσει ανησυχίες που συνδέονται άμεσα με δημόσια διατυπωμένες αζερικές γεωπολιτικές αφηγήσεις, με τη στρατηγική γεωγραφία και με τη πρόσφατη ιστορική εμπειρία.

Ακριβώς εδώ θεωρεί η αντιπολίτευση ότι το κυβερνών καθεστώς ακολουθεί μια επικίνδυνη επικοινωνιακή στρατηγική: πρώτα η χλεύη, μετά η κανονικοποίηση.

Όσοι προειδοποιούν για αυτές τις εξελίξεις κατηγορούνται συχνά ότι καλλιεργούν φόβο. Ωστόσο, το βασικό επιχείρημα της αντιπολίτευσης δεν είναι ότι η κοινωνία πρέπει να πανικοβληθεί, αλλά ότι ο αρμενικός λαός οφείλει να προετοιμαστεί, να αναλύσει τα δεδομένα και να διαπραγματεύεται από θέση επίγνωσης και όχι άρνησης.

Για χρόνια, οι δημόσιες ανησυχίες γύρω από τέτοια ζητήματα απορρίπτονταν ως κινδυνολογία. Κι όμως, Αζέροι αξιωματούχοι και οργανισμοί που συνδέονται με το αζερικό κράτος μιλούν εδώ και καιρό ανοιχτά για το «Δυτικό Αζερμπαϊτζάν», για την εγκατάσταση Αζέρων στην Αρμενία και για ιστορικές διεκδικήσεις επί αρμενικών εδαφών. Το ερώτημα δεν είναι μόνο αν αυτές οι θέσεις μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα. Το ζήτημα είναι ότι οι Αρμένιοι αισθάνονται ολοένα περισσότερο πως ανησυχίες που χθες χλευάζονταν ως παράλογες, αργότερα αναγνωρίζονται σιωπηρά ως πραγματικές.

Ακριβώς έτσι καταρρέει η ψυχολογική εμπιστοσύνη.

Την ίδια στιγμή, προωθείται προς τη Διασπορά και το δυτικό κοινό ένα παράλληλο αφήγημα στην αγγλική γλώσσα. Σύμφωνα με αυτό, οι αρμενικές ανησυχίες παρουσιάζονται κυρίως ως παράλογος φόβος, συναισθηματική υπερβολή ή χειριστικός εθνικισμός. Ένα πρόσφατο άρθρο του EVN Report με τίτλο «It Has to Be Said» υποστηρίζει ότι η αρμενική κοινωνία καθοδηγείται από ρητορική βασισμένη στον φόβο και αναφέρει πως: «Ο φόβος δεν είναι πολιτική. Ο φόβος δεν μπορεί να αποτελεί στρατηγική». Σε θεωρητικό επίπεδο, αυτή η διαπίστωση είναι σωστή. Κανένα έθνος δεν μπορεί να επιβιώσει βασιζόμενο αποκλειστικά στον φόβο.

Το πρόβλημα, όμως, αρχίζει όταν πραγματικές ανησυχίες εθνικής ασφάλειας παρουσιάζονται όχι ως αντίδραση σε υπαρκτές γεωπολιτικές εξελίξεις, αλλά κυρίως ως συναισθηματική παθολογία.

Το ίδιο άρθρο προειδοποιεί για την «εργαλειοποίηση του φόβου», ασκώντας κριτική στις αφηγήσεις περί εδαφικών απωλειών, επιστροφής Αζέρων και εθνικής ανασφάλειας. Ωστόσο, πολλές από τις ανησυχίες που εκφράζονται στον αρμενικό πολιτικό διάλογο δεν είναι επινοήσεις. Συνδέονται με σαφείς δηλώσεις Αζέρων αξιωματούχων, με ενέργειες της κυβερνώσας παράταξης στην Αρμενία, με τις συνεχιζόμενες περιφερειακές πιέσεις και με τη βιωμένη εμπειρία των Αρμενίων μετά την απώλεια και την εθνοκάθαρση του Αρτσάχ.

Αυτό δημιουργεί ένα ολοένα μεγαλύτερο χάσμα ανάμεσα στον πολιτικό λόγο που διαμορφώνεται στα αρμενικά μέσα στην Αρμενία και στον αγγλόφωνο λόγο που απευθύνεται στη Διασπορά και στη Δύση.

Το ίδιο χάσμα φαίνεται όλο και περισσότερο και στις συζητήσεις γύρω από το οικονομικό μέλλον της Αρμενίας και το άνοιγμα των συνόρων με την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν.

Οι κυβερνώντες παρουσιάζουν τα ανοιχτά σύνορα σχεδόν αποκλειστικά ως αυτονόητο αγαθό — ως σύμβολο ειρήνης, εκσυγχρονισμού και περιφερειακής ολοκλήρωσης. Παρ’ όλα αυτά, έχει υπάρξει ελάχιστη δημόσια συζήτηση για τις οικονομικές συνέπειες που θα έχουν αυτές οι εξελίξεις στους Αρμένιους παραγωγούς, αγρότες και επιχειρηματίες. Στην πραγματικότητα, υπάρχει τεράστια ανισορροπία τιμών ανάμεσα στα αρμενικά και τα τουρκικά προϊόντα, ιδιαίτερα στους τομείς της γεωργίας και της κλωστοϋφαντουργίας. Τα τουρκικά αγροτικά προϊόντα είναι κατά 10 έως 50% φθηνότερα από τα αντίστοιχα αρμενικά, ενώ τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα κοστίζουν δραματικά λιγότερο λόγω της βιομηχανικής κλίμακας και της παραγωγικής ανάπτυξης της Τουρκίας.

Η ανησυχία που εκφράζεται δεν αφορά την αντίθεση στο εμπόριο καθαυτό. Αφορά την αντίθεση στην είσοδο της Αρμενίας σε έναν ανεξέλεγκτο ανταγωνισμό με μια πολύ μεγαλύτερη γειτονική οικονομία, χωρίς σοβαρό σχεδιασμό μετάβασης, χωρίς προστασία της εγχώριας παραγωγής και χωρίς εθνική οικονομική στρατηγική.

Αυτή η ανησυχία δεν είναι ούτε παράλογη ούτε «αντι-ειρηνική».

Η ίδια η σύγχρονη Τουρκία οικοδόμησε μεγάλο μέρος της βιομηχανικής της ισχύος κατά τις δεκαετίες του 1980 και του 1990 μέσω προστατευτικών οικονομικών πολιτικών, κρατικής στήριξης της εγχώριας βιομηχανίας και προσεκτικά ελεγχόμενης ανάπτυξης της αγοράς πριν από την πλήρη φιλελευθεροποίηση. Η σημερινή ηγεσία της Αρμενίας φαίνεται διατεθειμένη να εκθέσει τους εύθραυστους τομείς της αρμενικής γεωργίας και μεταποίησης σε άμεσο τουρκικό ανταγωνισμό, χωρίς ανάλογη προετοιμασία, επιδοτήσεις, βιομηχανική πολιτική ή μακροπρόθεσμο οικονομικό σχεδιασμό.

Το πιθανότερο αποτέλεσμα δεν θα είναι μια υγιής ενσωμάτωση, αλλά μια ασύμμετρη οικονομική απορρόφηση. Αν οι Αρμένιοι καταναλωτές στραφούν — όπως είναι αναμενόμενο — στα φθηνότερα τουρκικά προϊόντα, πολλοί Αρμένιοι παραγωγοί ενδέχεται απλώς να καταρρεύσουν υπό το βάρος του άνισου ανταγωνισμού. Μικροί αγρότες, παραγωγοί κλωστοϋφαντουργικών και τοπικές βιοτεχνίες, που ήδη λειτουργούν κάτω από δύσκολες συνθήκες, θα βρεθούν αντιμέτωποι με την αδυναμία επιβίωσης.

Αυτό δεν είναι αφηρημένος εθνικισμός. Είναι το ερώτημα αν η Αρμενία σκοπεύει να διατηρήσει μια παραγωγική εθνική οικονομική βάση ή αν θα μετατραπεί σταδιακά σε μια χώρα εξαρτημένη από τις οικονομίες των γειτόνων της.

Κι όμως, αυτές οι ανησυχίες απορρίπτονται συχνά στον αγγλόφωνο δημόσιο λόγο ως απλή συναισθηματική αντίσταση στην ειρήνη ή ως παράλογος εθνικισμός, αντί να αντιμετωπίζονται ως εύλογα ζητήματα οικονομικής κυριαρχίας, σχεδιασμού μετάβασης και κρατικής ευθύνης.

Μέσα στην Αρμενία, ολοένα περισσότεροι πολίτες αισθάνονται μια υπαρξιακή ανασφάλεια.

Έξω από την Αρμενία, όμως, ο αγγλόφωνος «ανεξάρτητος» σχολιασμός παρουσιάζει συχνά αυτές τις ίδιες ανησυχίες κυρίως ως εκδηλώσεις τραύματος, χειραγώγησης ή παράλογου εθνικισμού. Το ζήτημα εδώ δεν είναι αν κάθε αρμενικός φόβος είναι αντικειμενικά σωστός. Το ζήτημα είναι αν οι αρμενικές ανησυχίες παρουσιάζονται με δίκαιο και ισορροπημένο τρόπο. Όταν μέσα ενημέρωσης υποβαθμίζουν συστηματικά τη μία πλευρά της εθνικής αγωνίας, ενώ παράλληλα ενισχύουν το πλαίσιο αφήγησης που προτιμούν οι κυβερνώντες και οι διεθνείς τους εταίροι, τότε εύλογα προκύπτουν ερωτήματα για την ανεξαρτησία τους, την ευθυγράμμιση της αφήγησης και τη διαμόρφωση της ατζέντας.

Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, διότι η σύγχρονη πολιτική πειθώ δεν λειτουργεί κυρίως μέσω των γεγονότων και μόνο.

Δεκαετίες ερευνών στην επικοινωνία δείχνουν ότι οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται την πολιτική πραγματικότητα μέσα από την ταυτότητα, το συναίσθημα, την εμπιστοσύνη και την κοινωνική επιβεβαίωση. Η πιο αποτελεσματική πολιτική αφήγηση σπάνια είναι εκείνη με τις περισσότερες λεπτομέρειες ή τα περισσότερα στοιχεία. Είναι εκείνη που διαμορφώνει τον συναισθηματικό τρόπο με τον οποίο ερμηνεύεται η πραγματικότητα.

Γι’ αυτό και ο απλός έλεγχος των γεγονότων συχνά δεν αρκεί. Η πραγματική μάχη αφορά το πλαίσιο ερμηνείας.

Είναι η ανησυχία για την κυριαρχία: παράλογη παράνοια ή θεμιτή εθνική επαγρύπνηση;

Είναι η αντίσταση σε εξωτερικά επιβαλλόμενες παραχωρήσεις: «εξτρεμισμός» ή εθνική αυτοσυντήρηση;

Είναι ο δημόσιος σκεπτικισμός απέναντι στις γεωπολιτικές ανακατατάξεις: οπισθοδρόμηση ή στρατηγικός ρεαλισμός για ένα μικρό και ευάλωτο κράτος;

Αυτά δεν είναι απλώς διαφωνίες γύρω από γεγονότα. Είναι συγκρουόμενες αφηγήσεις ταυτότητας. Γι’ αυτό και η αρμενική κοινωνία πρέπει να γίνει πιο ώριμη και πιο προσεκτική τόσο στην αξιολόγηση των γεγονότων όσο και στην αναγνώριση των τεχνικών πολιτικής επικοινωνίας.

Ένα από τα πιο σημαντικά συμπεράσματα της σύγχρονης συμπεριφορικής επιστήμης είναι η λεγόμενη «θεωρία του εμβολιασμού» (inoculation theory): όταν οι άνθρωποι εκπαιδεύονται εκ των προτέρων στο πώς λειτουργεί η χειραγώγηση, γίνονται πολύ πιο ανθεκτικοί απέναντί της.

Οι Αρμένιοι δεν χρειάζεται να συμφωνούν με κάθε επιχείρημα της αντιπολίτευσης. Ούτε είναι υποχρεωμένοι να αποδέχονται κάθε απαισιόδοξη πρόβλεψη. Πρέπει όμως να μάθουν να αναγνωρίζουν επαναλαμβανόμενες τεχνικές πειθούς:

Άρνηση που ακολουθείται από σταδιακή κανονικοποίηση.

Χλεύη προς πολίτες που εκφράζουν ανησυχία.

Παρουσίαση της εθνικής μνήμης ως «συναισθηματικής υπερβολής».

Παρουσίαση της υποχώρησης ως «πραγματισμού».

Ταύτιση της εθνικής επαγρύπνησης με τον εξτρεμισμό.

Χρήση της κόπωσης και της απελπισίας για τη μείωση της κοινωνικής αντίστασης.

Τίποτε από αυτά δεν σημαίνει ότι η Αρμενία πρέπει να απορρίψει την ειρήνη, τη διπλωματία ή την περιφερειακή συνεργασία. Όμως πραγματική ειρήνη δεν μπορεί να οικοδομηθεί πάνω στην ψυχολογική εξάντληση, στις χειραγωγημένες προσδοκίες ή στη διάβρωση των εθνικών συμφερόντων, αξιών, της ιστορίας, της μνήμης και της αυτοπεποίθησης ενός λαού.

Ένα έθνος που χάνει την εμπιστοσύνη στη δική του μνήμη, αργά ή γρήγορα χάνει και την πίστη στο ίδιο του το δικαίωμα να υπάρχει πολιτικά. Και αυτός είναι ο βαθύτερος φόβος που αναδύεται σήμερα σε μεγάλα τμήματα της αρμενικής κοινωνίας.

Οι Αρμένιοι δεν χρειάζονται περισσότερες «διαχειριζόμενες αφηγήσεις» που στόχο έχουν να τους συνηθίσουν ώστε να αποδέχονται κάθε νέα παραχώρηση ως αναπόφευκτη.

Χρειάζονται ειλικρίνεια.

Χρειάζονται διαφάνεια.

Χρειάζονται ηγέτες και θεσμούς που να είναι πρόθυμοι να μιλήσουν ξεκάθαρα για τους κινδύνους, τα ανταλλάγματα και τις εθνικές συνέπειες.

Και πάνω απ’ όλα, χρειάζονται να ξαναβρούν την εμπιστοσύνη στη δική τους ικανότητα να αναγνωρίζουν την πραγματικότητα χωρίς να οδηγούνται ψυχολογικά σε υποταγή.

Γιατί στο τέλος, η επιβίωση ενός έθνους δεν εξαρτάται μόνο από τα εδάφη ή τη στρατιωτική ισχύ, αλλά από το αν ο λαός του διατηρεί ακόμη τη διαύγεια, την αυτοπεποίθηση και τη συνείδηση που απαιτούνται για να υπερασπιστεί το συλλογικό του μέλλον.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

«Ἡ Πόλις ἑάλω»! Όχι όμως και ο Ελληνισμός

Η Βασιλεύουσα ζει πάντα στις καρδιές μας! Θα ‘ρθει καιρός! Άρθρο του Νικόλαου Ταμουρίδη

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Νικόλαος Ταμουρίδης Αντγος (ε.α)-Επίτιμος Α’ Υπαρχηγός ΓΕΣ

«Το δέ τήν Πόλιν σοί δοῦναι οὔτ’ ἐμόν ἐστί οὔτ’ ἄλλου τῶν κατοικούντων ἐν ταύτῃ· κοινή γάρ γνώμη πᾶντες αὐτοπροαιρέτως ἀποθανοῦμεν καί οὐ φεισόμεθα τῆς ζωῆς ἡμῶν»! Με αυτή την ιστορική φράση διατράνωσε, θυσιαζόμενος, ο τελευταίος Αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, την διαχρονική απάντηση των Ελλήνων όταν καλούνται να παραδώσουν «γην και ύδωρ»!

Η Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως στις 29 Μαΐου του 1453 από τους Οθωμανούς Τούρκους και η σημειολογική θυσία του Αυτοκράτορα, ήταν το τραγικό τέλος μιας θριαμβευτικής πορείας, ενός εκ των σπουδαιότερων ανθρώπινων πολιτισμών, που οδηγήθηκε σταδιακά προς την πτώση και την παρακμή. Η «πτώση της Πόλης» αποτελεί αναμφισβήτητα ένα ιδιαίτερο σταθμό στο γεωπολιτικό γίγνεσθαι της εποχής, καθώς και γεγονός που σημάδεψε σημαντικά την παγκόσμια ιστορία επί πέντε περίπου αιώνες.

Βέβαια, η αποφράς εκείνη ημέρα δεν ήρθε ξαφνικά. Είχε προηγηθεί η Άλωση της Πόλης το 1204 από τους Φράγκους, τους δυτικούς «σταυροφόρους», η οποία σήμανε το τέλος της γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής υπεροχής του ζωτικού αυτού κέντρου αναφοράς και επικοινωνίας του τότε πολιτισμένου κόσμου.

Η σοβαρά «τραυματισμένη» αυτοκρατορία όμως είχε ακόμη δυνάμεις. Έτσι πέτυχε την ανακατάληψη της Κωνσταντινουπόλεως το 1261, αλλά το κακό είχε ήδη συντελεστεί σε μεγάλο βαθμό. Κι αυτό ήταν η καταστροφικά αμφιταλαντευόμενη πολιτική των κέντρων εξουσίας μεταξύ Δύσης και Ανατολής, γεγονός που διαδραμάτισε κρισιμότατο ρόλο στη μετέπειτα πορεία της.

Από την μια πλευρά η πιεστική επιλογή της «ένωσης των εκκλησιών» και της παράδοσης των γεωπολιτικών και γεωοικονομικών προνομίων της Αυτοκρατορίας σε «δυτικούς συμμάχους» και από την άλλη οι πιέσεις από τους «ανατολίτες βάρβαρους κατακτητές», οδήγησαν στην σταδιακή κατάρρευση, άλλοτε αμαχητί και άλλοτε μετά από λανθασμένες στρατηγικές επιλογές.

Ερευνώντας τα βασικά αίτια της πτώσης, αν ταξιδεύσουμε στο Βυζάντιο στις παραμονές της Άλωσης, βλέπουμε ότι εκτός εναντίον των εξωτερικών εχθρών, των Οθωμανών Τούρκων, οι Παλαιολόγοι έδιναν συγχρόνως και έναν άλλο αγώνα, εναντίον του «εσωτερικού εχθρού», των «πρόθυμων ηλιθίων» που δούλευαν συνειδητά υπέρ του εαυτού τους και των εχθρών της αυτοκρατορίας και εναντίον της ενότητας και της ανάκτησης της ισχύος της.

Ακόμη και εκείνη την εποχή που προηγήθηκε της αλώσεως, η λατρεία της εξουσίας και του χρήματος, η ατολμία στις αποφάσεις, η λεγόμενη πολιτική του «κατευνασμού», καθώς και η λανθασμένη επιλογή συμμαχιών από ανίκανους και δουλοπρεπείς «ηγέτες», έκριναν κατά πολύ τα μετέπειτα γεγονότα.

Επιστρέφοντας στα καθ’ ημάς, κατά την σημερινή εποχή και στην σύγχρονη Ελλάδα, διαβλέπουμε να επικρατεί ακριβώς η ίδια καταστροφική νοοτροπία. Οι ίδιες και χειρότερες πολιτικές, καθώς και ο εσωτερικός κίνδυνος. Ραγιάδες πολιτικοί γυαλίζουν από τη μια πλευρά τα σκαρπίνια των γραβατωμένων δανειστών της Δύσης και από την άλλη τις μπότες των πασάδων της Ανατολής, καταστρέφοντας τις εθνικές, πολιτικές, οικονομικές, πνευματικές και κοινωνικές δομές της πατρίδας μας και επιτρέποντας τον καταστροφικό εποικισμό της χώρας από αμέτρητους αλλοεθνείς και αλλόθρησκους.

Η ιστορική πραγματικότητα είναι αμείλικτη και μας διδάσκει πως εάν δεν απομονώσουμε μια για πάντα τους εσωτερικούς αυτούς εχθρούς, τους δήθεν ανοιχτόμυαλους, τους πολιτικά «ορθούς» και τους δήθεν ρεαλιστές, μοιραίως θα θυσιάζουμε «Παλαιολόγους» και θα υφιστάμεθα Αλώσεις.

Οι Έλληνες έχουμε αποδείξει πολλές φορές στην ιστορία μας ότι εύκολα εντοπίζουμε τους εξωτερικούς εχθρούς και τους αντιμετωπίζουμε δυναμικά. Το μεγάλο πρόβλημά μας διαχρονικά είναι οι εσωτερικοί αντίπαλοι, οι συνειδητοί «εχθροί» της Πατρίδας και του Έθνους και οι ανόητοι που τους υποστηρίζουν, αδυνατώντας να κατανοήσουν την εθνοκτόνα εθελοδουλία τους.

Ας τους εντοπίσουμε! Ας τους αντιμετωπίσουμε! Ας τους απομονώσουμε! Ας μην επιτρέψουμε άλλη μια Άλωση! Ενωμένοι μπορούμε!

Η Πόλις εάλω! Όχι όμως και ο ελληνισμός, με τα αγνά τέκνα του! Η Βασιλεύουσα ζει πάντα στις καρδιές μας! Θα ‘ρθει καιρός!

 

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ40 δευτερόλεπτα πριν

Στην Ελλάδα ο πρόεδρος του Παναμά εν μέσω ανησυχιών για την Κίνα και τη ναυτιλία

Η Ελλάδα, ως μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις παγκοσμίως, αποτελεί στρατηγικό εταίρο για τον Παναμά, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές...

Απόψεις30 λεπτά πριν

Παυλόπουλος: Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον δικαστή

Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να σταθεί δίπλα στον δικαστή, όχι στη θέση του. Μπορεί να είναι εργαλείο υποβοήθησης, όχι φορέας...

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Η μυστική συμμαχία Λεπέν με Ερντογάν

Η Λεπέν και ο Ερντογάν αλληλοτροφοδοτούνται χωρίς να τρέφουν συμπάθεια ο ένας για τον άλλο.

Πολιτική2 ώρες πριν

Οριστικό «όχι» της Ευρώπης στο Turkaegean – Δικαιώνεται η ελληνική προσφυγή

Η υπόθεση είχε ξεκινήσει στις 16 Αυγούστου 2021, όταν ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης της Τουρκίας κατέθεσε αίτηση κατοχύρωσης...

boy in gray shirt using black laptop computer boy in gray shirt using black laptop computer
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ6 ώρες πριν

ΟΗΕ: Επείγουσα προτεραιότητα η προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο

Οι διαδικτυακές επιθέσεις «προκύπτουν από επιλογές σχεδιασμού και εμπορικές πρακτικές που υπονομεύουν την ασφάλεια, κυρίως εθιστικές λειτουργίες, όπως η άπειρη...

Δημοφιλή