Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Stratfor: Η περίπτωση της Ελλάδας

Δημοσιεύτηκε

στις

Από το Euro2Day

Μετά από σχεδόν τέσσερα χρόνια, η Ευρώπη συνεχίζει να πλήττεται από την οικονομική κρίση. Αν και η Ελλάδα θεωρείται πλέον το υπόδειγμα της οικονομικής κακοδιαχείρισης, η ελληνική κυβέρνηση δεν είναι ο μόνος εμπλεκόμενος που έχει μπει στο στόχαστρο των ΜΜΕ. Ούτε είναι η μόνη κυβέρνηση που παρακολουθείται στενά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, οι οποίες αποτελούν την επονομαζόμενη «τρόικα» η οποία έχει επιφορτιστεί με το έργο της σταθεροποίησης της ευρωπαϊκής οικονομίας. Παράλληλα, τα άλλα μέλη των «PIIGS», δηλαδή η Πορτογαλία, η Ιταλία, η Ιρλανδία και η Ισπανία, επίσης υποφέρουν οικονομικά, σε βαθμό που να αυξάνονται οι ανησυχίες ότι οι τέσσερις χώρες θα έχουν την ίδια μοίρα με την Ελλάδα –δηλαδή την χρεοκοπία. 

Μέχρι στιγμής μόνο η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και η Ελλάδα έχουν λάβει πακέτα διάσωσης, όμως η απειλή της επονομαζόμενης ελληνικής «μετάστασης» συνεχίζει να αποτελεί πιεστικό πρόβλημα, τόσο για τις χώρες αυτές ξεχωριστά όσο και για την Ευρώπη ως σύνολο. 

Η περίπτωση της Ελλάδας
Η Ελλάδα βρίσκεται στην περιφέρεια της Ευρώπης. Δεν έχει στενές εμπορικές σχέσεις με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση και η “γεωγραφία” καθιστά δύσκολη την ανάπτυξη μιας εγχώριας βιομηχανικής βάσης που θα μπορούσε να ανταγωνιστεί αυτήν των χωρών της Βόρειας Ευρώπης, πόσω μάλλον του υπόλοιπου κόσμου. Αυτές οι ανεπάρκειες σημαίνουν ότι η Ελλάδα πρέπει να εξαρτάται από έναν “εξωτερικό υποστηρικτή”, και το μόνο αβαντάζ που μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα σε έναν τέτοιο υποστηρικτή είναι η στρατηγικής σημασίας θέση της στην ανατολική Μεσόγειο. 
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του κοινού νομίσματος, υπήρξε ο υποστηρικτής της Ελλάδας για πάνω από μια δεκαετία. Ωστόσο, καθώς τώρα η Ευρώπη έχει σχετικά καλές σχέσεις με την Ρωσία και την Τουρκία, η σημασία της Ελλάδας ως στρατηγικού «φυλακίου» στα ανατολικά, υποβαθμίζεται. Επιπλέον, γίνεται όλο και πιο δαπανηρή η συνέχιση της υποστήριξης της διότι ο πυρήνας της Ευρώπης που εξάγει κεφάλαιο στην Ελλάδα αντιμετωπίζει τα δικά του προβλήματα. Ο βασικός λόγος της συνεχιζόμενης ανησυχίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ελλάδα, είναι η βαριά έκθεση του ευρωπαϊκού χρηματοπιστωτικού τομέα στα ελληνικά κρατικά ομόλογα. 

Η μεγαλύτερη πρόκληση της Ελλάδας στο κοντινό μέλλον είναι να διατηρήσει αρκετά ισχυρούς δεσμούς με την Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να παραμείνει πεπεισμένο το μπλοκ ότι δεν αξίζει να «αποκόψει» την Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα πρέπει να πετύχει μια εύθραυστη ισορροπία μεταξύ της απειλής της χρεοκοπίας –που πιθανότατα θα προκαλούσε οικονομική καταστροφή στην υπόλοιπη Ευρώπη λόγω της μετάδοσης- και της συμμόρφωσης με τους όρους που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχιση της βοήθειας.

Αν και η Ευρωπαϊκή Ένωση ενεργεί ως ο εξωτερικός υποστηρικτής της Ελλάδας, η ελληνική οικονομία δεν θα μπορέσει να αναπτυχθεί εάν βρίσκεται στην ίδια νομισματική ένωση με τις πιο ανταγωνιστικές βορειοευρωπαϊκές χώρες. Ως εκ τούτου, η έξοδος από την ευρωζώνη φαίνεται να είναι μακροπρόθεσμα το πιο πιθανό αποτέλεσμα. Επειδή, όμως, η έξοδος από την ευρωζώνη και ενδεχομένως την Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι μια επώδυνη διαδικασία για την οποία κανένας πολιτικός δεν θέλει να είναι υπεύθυνος, αυτή η διαδικασία καθυστερείται. 

Στο μεταξύ, οι πιστωτές της Ελλάδας θα εργαστούν πιο σκληρά για να απομονώσουν το πολιτικό χάος της χώρας, στο πλαίσιο της προετοιμασίας της «αποκοπής» της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό σύστημα. Έτσι, οι έλληνες πολιτικοί θα κάνουν πιο τολμηρές κινήσεις (όπως για παράδειγμα να ζητήσουν τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος, όπως έκανε ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου) ώστε να διασφαλίσουν ότι ακούγεται η φωνή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση και για να τονίσουν ότι ο κίνδυνος μετάδοσης της ελληνικής κρίσης σε όλη την ευρωζώνη εξακολουθεί να υπάρχει. 

Την ώρα που οι αγορές και αυτοί που λαμβάνουν τις αποφάσεις αντιμετωπίζουν τα προβλήματα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, η αναταραχή στην Ελλάδα θα συνεχίσει να αποτελεί σημαντικό παράγοντα, καθώς νέα νούμερα έρχονται στο προσκήνιο και συζητείται το ενδεχόμενο επιπλέον πακέτων στήριξης. 

Η οικονομική κατάσταση 
Η Ελλάδα βρίσκεται σε ύφεση από το γ’ τρίμηνο του 2008. Από τότε, η οικονομία έχει συρρικνωθεί κατά 20% (μόνο το 2011 η ελληνική οικονομία συρρικνώνθηκε κατά 7%). Η πρόβλεψη για το 2012 κάνει λόγο για συρρίκνωση κατά 3%, ποσοστό το οποίο όμως πιθανόν να είναι υψηλότερο. 

Το ελληνικό δημόσιο χρέος έχει αυξηθεί κατά περίπου 150% την τελευταία δεκαετία. Σήμερα, το χρέος της γενικής κυβέρνησης ανέρχεται σε περίπου 350 δισ. ευρώ, ή περίπου 160% του ΑΕΠ. Μετά την έναρξη της οικονομικής κρίσης, οι αποδόσεις των ομολόγων αυξήθηκαν σε τέτοια επίπεδα που η Ελλάδα δεν μπορούσε πλέον να βρει χρηματοδότηση από τις διεθνείς αγορές. 

Στα μέσα του 2010, η επονομαζόμενη τρόικα κανόνισαν το πρώτο πακέτο διάσωσης της Ελλάδας, το οποίο ανέρχονταν σε 110 δισ. ευρώ. Την περασμένη εβδομάδα, συμφωνήθηκε η Ελλάδα να λάβει δεύτερο πακέτο διάσωσης ύψους 130 δισ. ευρώ για να ανακεφαλαιοποιήσει τις τράπεζες και να αποπληρώσει τα χρέη της. Επιπλέον 107 δισ. ευρώ θα χορηγηθούν μέσω της εθελοντικής απομείωσης των ελληνικών ομολόγων από τους επενδυτές. 

Στόχος αυτών των πακέτων διάσωσης είναι να μειωθεί το χρέος της Ελλάδας στο 120,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2020. Ωστόσο, οι στόχοι που έχουν τεθεί στο δεύτερο πακέτο διάσωσης, πιθανότατα δεν θα επιτευχθούν. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκθέσεις του ΔΝΤ που έχουν διαρρεύσει, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αφήνει να εννοηθεί ένα επίπεδο χρέους 135% του ΑΕΠ είναι πιο ρεαλιστικός στόχος από το 120,5%. 

Η τρόικα ελπίζει ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να ξεπεράσει την κρίση λόγω της αύξησης της εξωτερικής ζήτησης για ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες. Όμως, είναι απίθανο να επιτευχθεί ο στόχος για θετικό εμπορικό ισοζύγιο το 2014. Η Ελλάδα εμφανίζει αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960. Η Ελλάδα εξάγει ένα ισοδύναμο μόλις 5% του ΑΕΠ σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μόνο περίπου 10% στον υπόλοιπο κόσμο. Τα στοιχεία από το 2009 δείχνουν ότι η Ελλάδα αντιπροσώπευε το 3,3% των παγκόσμιων εισροών κεφαλαίου. 

Η οικονομία της Ελλάδας αναμένεται να αποδυναμωθεί ακόμα περισσότερο, καθώς οι ελληνικές τράπεζες, οι οποίες κατείχαν ελληνικό δημόσιο χρέος ύψους περίπου 40 δισ. ευρώ πριν από το «κούρεμα», συνεχίζουν να δίνουν δάνεια με το σταγονόμετρο. Αυτές οι τράπεζες πρέπει να αντιμετωπίσουν τις χαμηλότερες καταθέσεις (το 2011 οι καταθέσεις μειώθηκαν κατά σχεδόν 15%), έναν υψηλό αριθμό μη εξυπηρετούμενων δανείων (περίπου 14% το 2011) και χρειάζονται εξωτερική βοήθεια για την ανακεφαλαιοποίησή τους (περίπου 30 δισ. ευρώ από τα 130 δισ. του νέου πακέτου θα χρησιμοποιηθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών). 

Στην αποδυνάμωση της εγχώριας ζήτησης για προϊόντα και υπηρεσίες έρχεται να προστεθεί και η γήρανση του πληθυσμού και η εκροή νέων, μορφωμένων εργατών που βλέπουν ότι δεν έχουν μέλλον στην Ελλάδα και πάνε στις αγορές εργασίας της Βόρειας Ευρώπης. Η τρόικα εξακολουθεί να βλέπει την μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας στο 1,75%, υποθέτοντας όμως ότι η Ελλάδα θα παραμείνει στην ευρωζώνη και την Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Η Ελλάδα έχει ήδη επιβάλλει σκληρά μέτρα λιτότητας. Μεταξύ 2009 και 2010, μείωσε το έλλειμμα του προϋπολογισμού της κατά περίπου 5% του ΑΕΠ, από το 15,4% στο 10,5%, κάτι που αποτελεί και την μεγαλύτερη δημοσιονομική προσαρμογή σε χώρα της ευρωζώνης ή του ΟΟΣΑ. 

Η Ελλάδα αναμένεται να λάβει ακόμα περισσότερα μέτρα λιτότητας. Ορισμένοι οικονομικοί τομείς, όπως ο αμυντικός προϋπολογισμός, στην πραγματικότητα δεν έχουν «πειραχθεί» ακόμα, και μόνο το 2012 αναμένεται να μειώσει κατά περίπου 55.000 τις θέσεις εργασίας στον Δημόσιο τομέα (με απώτερο στόχο τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων στο Δημόσιο σε 600.000 άτομα, ή στο 12% του εργατικού δυναμικού, μέχρι το 2015). 

Ωστόσο, είναι απίθανό να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει η τρόικα και στους οποίους έχει συμφωνήσει η Ελλάδα. Η ανάκαμψη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από εξωτερικούς παράγοντες, και όπως έχουν δείξει τα δυο τελευταία χρόνια, υπάρχει πιθανότητα η Ελλάδα να χαλαρώσει την εφαρμογή των μέτρων λιτότητας. Οι πολιτικοί στην Ευρώπη έχουν ήδη προειδοποιήσει τα κοινοβούλιά τους ότι το δεύτερο πακέτο βοήθειας προς την Ελλάδα μπορεί να μην είναι και το τελευταίο. 

Η πολιτική κατάσταση
Το καλοκαίρι του 2011, οι ελληνικές Αρχές αντιμετώπισαν δυσκολία στην επιβολή των συμφωνηθέντων μέτρων λιτότητας. Η κοινωνική αντίσταση στα μέτρα εντάθηκε καθώς η οικονομία αποδυναμώνονταν και οι επιθέσεις της αντιπολίτευσης στο πρόγραμμα αυξήθηκαν. Στις αρχές Νοεμβρίου του 2011, ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου παραιτήθηκε από τη θέση του πρωθυπουργού μετά από μια προσπάθεια να διευρύνει τη στήριξη για το πρόγραμμα λιτότητας μέσω ενός δημοψηφίσματος, το οποίο τελικά δεν έγινε, κυρίως λόγω εξωτερικών πιέσεων. Δημιουργήθηκε ένας τρικομματικός συνασπισμός που απαρτίζονταν από το ΠΑΣΟΚ, τη Ν.Δ. και τον ΛΑ.Ο.Σ., με την υπόσχεση της διεξαγωγής εκλογών στις αρχές του 2012. 

Ο συνασπισμός διόρισε πρωθυπουργό έναν τεχνοκράτη, τον πρώην αντιπρόεδρο της ΕΚΤ, Λουκά Παπαδήμο, μέχρι τις νέες εκλογές. Σε αντίθεση με την κυβέρνηση της Ιταλίας, η ελληνική κυβέρνηση δεν είναι εξ’ ολοκλήρου τεχνοκρατική, αφού πολιτικοί από όλα τα μεγάλα κόμματα βρίσκονται στο υπουργικό συμβούλιο. 

Οι εκλογές στην Ελλάδα αναμένεται να πραγματοποιηθούν τον Απρίλιο, όμως η ακριβής ημερομηνία δεν έχει ακόμα επιβεβαιωθεί. Η ΝΔ πίεσε για τη διεξαγωγή εκλογών, ως αντάλλαγμα για τη στήριξη της τεχνοκρατικής κυβέρνησης, όμως οι πιο πρόσφατες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η στήριξη της ΝΔ μειώνεται την ώρα που αυξάνεται η στήριξη για τα μικρότερα κόμματα (Δημοκρατική Αριστερά, ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ). 

Ιστορικά, η εξουσία στην Ελλάδα άλλαζε μεταξύ των δυο μεγαλύτερων κομμάτων, του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Αν και τα κόμματα αυτά απαρτίζουν το πολιτικό κατεστημένο, από τη στιγμή που και τα δυο αποτελούν μέρος της κυβέρνησης που εφαρμόζει τα μέτρα λιτότητας θα είναι δύσκολο για κάποιο από τα κόμματα αυτά να επωφεληθεί από την αδυναμία του άλλου στις εκλογές. Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι τα μικρότερα κόμματα είναι πολύ πιθανό να κερδίσουν αρκετές ψήφους ώστε να συμπεριληφθούν σε μια μελλοντική κυβέρνηση. Αυτό θα κάνει την περαιτέρω συνεργασία της Αθήνας με την τρόικα ακόμα πιο δύσκολη. 

Λόγω του ότι το πολιτικό μέλλον της Ελλάδας είναι αβέβαιο, οι διεθνείς πιστωτές θα προσπαθήσουν να ξεχωρίσουν την οικονομική κρίση από την πολιτική κατάσταση. Μεταξύ των «εργαλείων» που μπορούν να χρησιμοποιηθούν προς αυτόν τον σκοπό, είναι μια πιο μόνιμη παρουσία στην Ελλάδα μέσω ενός ειδικού επιτρόπου που θα επιβλέπει τις οικονομικές και δημοσιονομικές πολιτικές της Ελλάδας, και μέσω αυστηρότερου ελέγχου επί των κρατικών δαπανών χορηγώντας τμηματικά στην Ελλάδα την βοήθεια, αντί να της δίνονται μεγάλα ποσά σε μία δόση (ένας από τους όρους που έχει θέσει η τρόικα είναι ότι η Αθήνα θα πρέπει να βάζει ορισμένα ποσά σε έναν ειδικό λογαριασμό τον οποίο δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει παρά μόνο για την εξυπηρέτηση του χρέους, όμως αυτό αποτελεί έμμεσο έλεγχο). 

Η κοινωνική κατάσταση 
Από το 2008, η ύφεση και τα μέτρα λιτότητας έχουν επηρεάσει σημαντικότατα τον ελληνικό πληθυσμό. Η ανεργία έχει αυξηθεί από το 7% το 2008 στο 21%, με την ανεργία των νέων να βρίσκεται στο 51%. Η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί το 2012. Η Ελλάδα εξαρτάται από τον τουρισμό, όμως τα στοιχεία από το καλοκαίρι του 2011 έδειξαν ότι η περίοδος των διακοπών δεν ανακούφισε την αγορά εργασίας. 

Οι έλληνες βγάζουν λιγότερα, όμως η στρατηγική της κυβέρνησης να βελτιώσει τα οικονομικά της επικεντρώνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην αύξηση της φορολογίας. Οι ελληνικές Αρχές αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα με την είσπραξη των φόρων και, καθώς οι φόροι αυξάνονται, είναι ακόμα πιο πιθανό οι κάτοικοι της χώρας θα αποφύγουν την πληρωμή τους. 

Η παραοικονομία, η οποία έχει μακρά ιστορία στην Ελλάδα, είναι πιθανό να αυξηθεί, κάτι που θα κάνει ακόμα δυσκολότερο το έργο της κυβέρνησης και της τρόικας να συγκεντρώσουν τα απαραίτητα έσοδα. Ωστόσο, η αύξηση της μη καταγεγραμμένης οικονομικής δραστηριότητας θα λειτουργήσει επίσης ως “σταθεροποιητής”, διότι θα επιτρέψει στους Έλληνες να συνεχίσουν την καθημερινή τους ζωή μέσω των ανταλλαγών. 

Ένας δεύτερος “σταθεροποιητής” είναι το συνταξιοδοτικό σύστημα. Οι Έλληνες έχουν σχετικά σταθερές οικογενειακές δομές και ως εκ τούτου λεφτά από τις συντάξεις «περνάνε» στις νεότερες γενιές. Ωστόσο, αναμένονται περαιτέρω περικοπές στις συντάξεις (η Ελλάδα δαπανά περίπου 15% του ΑΕΠ για συντάξεις, ποσοστό πάνω από τον μέσο όρο του 13% στην ΕΕ και του 5,6% στις ΗΠΑ). 

Αυτές οι περικοπές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κοινωνική αναταραχή διότι θα έχουν επιπτώσεις και πέραν του συνταξιοδοτημένου πληθυσμού της Ελλάδας. 

Η κοινωνική αναταραχή έχει αυξηθεί σημαντικά στην Ελλάδα από το 2010. Στο αποκορύφωμα των διαδηλώσεων τον Ιούνιο του 2011, περίπου 200.000 άτομα κατέβηκαν στους δρόμους σε μια μόνο ημέρα. Ο αριθμός των απεργιών και των διαδηλώσεων αυξήθηκε το 2011 και οι διαδηλώσεις έγιναν βίαιες στα τέλη του 2011 και στις αρχές του 2012. Ο αριθμός των βίαιων διαδηλωτών παραμένει χαμηλός, όμως η Ελλάδα έχει ιστορία αναρχικών κινημάτων που πιθανότατα θα εκμεταλλευτούν την κοινωνική αναταραχή, έτσι μπορεί να αναμένεται ότι θα υπάρξει περισσότερη βία. 

Τα ελληνικά εργατικά συνδικάτα μέχρι τώρα ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικά στην διοργάνωση διαμαρτυριών και απεργιών, όμως καθώς θα επιδεινώνεται η οικονομική κατάσταση, όλο και λιγότεροι άνθρωποι θα είναι πρόθυμοι να κατεβούν στους δρόμους για τους σκοπούς των συνδικαλιστικών οργάνων. Η μεγαλύτερη ομάδα διαδηλωτών πιθανότατα θα είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι που επηρεάζονται περισσότερο από τα μέτρα λιτότητας. 

Είναι σημαντικό να προσεχθεί ο στρατός. Τα μέτρα λιτότητας μέχρι τώρα δεν έχουν επηρεάσει πολύ των αμυντικό προϋπολογισμό. Η Ελλάδα εξακολουθεί να δαπανά περισσότερα για τον στρατό της σε όρους ΑΕΠ σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ. Ωστόσο, η δικτατορία στην Ελλάδα έληξε μόλις το 1974 και δεν είναι σίγουρο το πώς μπορεί να αντιδράσουν οι ένοπλες δυνάμεις στις περικοπές του αμυντικού προϋπολογισμού και αν ο στρατός θα αυξήσει την αστάθεια, εισερχόμενος στον πολιτικό χώρο. 

Η κοινωνική αναταραχή στην Ελλάδα πιθανότατα δεν θα καταλαγιάσει σύντομα. Θα είναι σημαντικό να δούμε εάν θα υπάρχει αναταραχή μεταξύ διαφορετικών κοινωνιών ομάδων ή εάν θα πάρει διαφορετική μορφή από αυτήν που βλέπουμε μέχρι τώρα. Οι διαδηλώσεις μέχρι τώρα δεν έχουν στοχεύσει τους ξένους, όμως ο θυμός θα μπορούσε ενδεχομένως να στραφεί στους μετανάστες.  

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή