Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Δεν θέλουν την αριστεία, θέλουν να γίνει χειρότερος ο άλλος

Δημοσιεύτηκε στις


Δεν θέλουν την αριστεία, θέλουν να γίνει χειρότερος ο άλλος



Της Σύνθιας Σαπίκα
Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών 2019 με το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών για τη ΝΔ είχε πολλά κοινά χαρακτηριστικά. Και όλα αφορούσαν τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Στις προεδρικές ξεκίνησε ως outsider. Αμφισβητήθηκε όσο κανείς άλλος. Κανείς δεν τον πίστευε, παρά μόνο ελάχιστοι, αλλά φανατικοί. Όσα έλεγε φάνταζαν στην αρχή εξωπραγματικά. Έλεγε ότι θέλει να αλλάξει τη ΝΔ. Ότι θέλει να τα κάνει όλα από την αρχή. Μιλούσε για επενδύσεις, για δουλειές για αριστεία, για παιδεία και πολιτισμό.  
Κέρδισε ήρεμα τον πρώτο γύρο, έκανε τις σωστές συμμαχίες, ο εσωκομματικός πόλεμος υπήρξε αλλά τον αντιμετώπισε στωικά και με αξιοπρέπεια. Πέρασε στον δεύτερο γύρο και οι οπαδοί του άρχισαν να πληθαίνουν. Ήταν κούρσα αντοχής και συνέπειας. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έκανε καμία κυβίστηση, παρότι πολλά από όσα έλεγε ενοχλούσαν αρχικά, υιοθετούνταν εκ των υστέρων. Και έτσι κέρδισε εκείνες τις εκλογές.
Στις πρόσφατες ευρωεκλογές το «Κούλης» επανήλθε. Η αμφισβήτηση ήταν μεγαλύτερη από ποτέ. Η λοιδορία από το αντίπαλο στρατόπεδο χτύπησε κόκκινο. Προσωπικές επιθέσεις, ειρωνείες, ακόμα και για την καλή του προφορά στη λέξη Columbia. Ενοχλούσε τους πολιτικούς του αντιπάλους, όχι μόνο  η δυνατότητα σπουδής στο διαπρεπές πανεπιστήμιο, ακόμα και με υποτροφία, αλλά και η σωστή εκφορά του ονόματος του. Αντί να κοροϊδεύει κανείς τα τα ελλιπή αγγλικά του Πρωθυπουργού, κορόιδευε τα άριστα αγγλικά του προέδρου της Ν.Δ. Άλλο ένα χτύπημα κατά της αριστείας. Αντί να προσπαθεί να γίνει κανείς καλύτερος, προσπαθεί να γίνει χειρότερος ο αντίπαλος.
Στην επίμαχη συζήτηση στη Βουλή, ο Κυριάκος Μητστοάκης ήταν η πρώτη φορά που απάντησε στον Αλέξη Τσίπρα. Και πάλι δεν άρεσε. Οι αντίπαλοι είπαν ότι έριξε το επίπεδο. Και κάποιοι- όχι και τόσο αντίπαλοι- είπαν πως τον ήθελαν υπεράνω.
Ωστόσο ο Κυριάκος δεν έγινε ηγέτης όταν απάντησε στον ΑΤ με όρους Τσίπρα. Δεν έγινε μεγάλος ηγέτης επειδή κέρδισε με μία διαφορά ρεκόρ στις ευρωεκλογές.

Έγινε μεγάλος ηγέτης με τις επινίκιες δηλώσεις του το βράδυ των ευρωεκλογών. Ήταν συγκινημένος,  και ας προσπαθούσε να το κρύψει. Συγκινημένος, αλλά ενωτικός όσο ποτέ. Με όλους. Ταπεινός, όπως ταιριάζει σε ανθρώπους που έχουν μάθει να δουλεύουν σκληρά, χαμηλών τόνων, όπως ταιριάζει σε ανθρώπους που σφίγγουν τα χέρια, ακόμα και αυτών που δεν τους ψηφίζουν.
Αυτό το παράδειγμα πρέπει να ακολουθήσουμε οι Νεοδημοκράτες που τον πιστεύουμε, όχι μόνο ως τις εκλογές, αλλά και στη συνέχεια. Οι διχασμοί, το έδειξε  και η κάλπη, δεν αφορούν πλέον κανέναν. Οι Έλληνες δίνουν ευκαιρίες, όπως έδωσαν και στον Τσίπρα, αλλά μας έχουν στο στόχαστρο. Και καλά κάνουν. Περιμένουν πολλά. Και είναι ώριμοι να κρίνουν. Ευτυχώς.
Υ.Γ. Μία εικόνα μου έχει μείνει από τον Κυριάκο. Στις προεδρικές εκλογές του 2016, στον πρώτο γύρο, του 2015,  είχε μία συνάντηση με Θεσσαλονικείς. Ενώ μιλούσαν χτύπησε το κινητό του.
Συγγνώμη είναι ο γιος μου, τους είπε και πήγε λίγο πιο εκεί για να του μιλήσει. Και έλαμπε.
Φωτογραφία intime news
Πηγή: Λίμπεραλ

Ο Σάββας Καλεντερίδης γεννήθηκε στη Βέργη Σερρών το 1960. Το 1977 εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, από την οποία αποφοίτησε το 1981, ως ανθυπίλαρχος. Υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες των τεθωρακισμένων και των καταδρομών και σε κρίσιμες θέσεις στο εξωτερικό. Το Μάρτιο του 2000, ενώ φοιτούσε στην Ανωτάτη Σχολή Πολέμου, παραιτήθηκε από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού, με το βαθμό του αντισυνταγματάρχη. Από το φθινόπωρο του 2000 ίδρυσε και διευθύνει τον εκδοτικό οίκο Ινφο-Γνώμων. Με το ψευδώνυμο Κώστας Νικοπολίδης μετέφρασε από τα τουρκικά και επιμελήθηκε την έκδοση του βιβλίου "Κράτος συμμορία", Εκδόσεις Τουρίκη, ενώ μετέφρασε από τα τουρκικά και την "Έκθεση Σουσουρλούκ", που συμπεριλήφθηκε στο ομώνυμο βιβλίο των Εκδόσεων Α.Α. Λιβάνη. Σε συνεργασία με το ίδρυμα "Φίλοι Λαογραφικού Μουσείου Μέλπως Μερλιέ" συμμετείχε και προλόγισε την έκδοση του διπλού CD "Τραγούδια του Πόντου, Ηχογραφήσεις του 1930" και του CD "Τραγούδια από τις παράλιες πόλεις του Πόντου και της Μικράς Ασίας". Επιμελήθηκε επίσης της έκδοσης του δίτομου έργου "Ανάλυση της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, Μύθος και πραγματικότητα", του βιβλίου "Οι μειονότητες στην Τουρκία" και των ιστορικών ταξιδιωτικών οδηγών "Κάτω Ιταλία - Μεγάλη Ελλάδα", "Σικελία", "Ρόδος - Σύμη - Καστελόριζο - Καρία - Λυκία", "Χίος - Σμύρνη", "Βουλγαρία - Ανατολική Ρωμυλία", "Καππαδοκία - Κεντρική Ανατολία" και "Κωνσταντινούπολη - Μαρμαράς". Έγραψε τους ιστορικούς ταξιδιωτικούς οδηγούς "Κοζάνη, στην αγκαλιά των βουνών", "Ιωνία, Σάμος - Έφεσος - Μίλητος - Πριήνη", "Δυτικός Πόντος, Βιθυνία - Παφλαγονία" και "Ανατολικός Πόντος, Κοτύωρα - Κερασούντα - Τραπεζούντα - Αργυρούπολη - Καρς". Αναλύσεις και άρθρα του Σάββα Καλεντερίδη, με κύριο θέμα την Τουρκία και άλλα περιφερειακά ζητήματα, έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και "Παρόν" και στα περιοδικά "Άμυνα και διπλωματία", "Απόρρητο Δελτίο" και "Διπλωματία".

Ιστορία - Πολιτισμός

Χαίρει στον τάφο ο δρ Νιχάτ Ερίμ – «ΞΥΠΝΑΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ»

Μια «έρευνα» προσβολή προς των Ελληνισμό της Κύπρου…

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει η Φανούλα Αργυρού, Σημερινή

Διαβάσαμε μια πολύ ανησυχητική είδηση στην αγγλόφωνη «Cyprus Mail» της 12ης Μαρτίου 2025. Στην οποία συνοψίζονται ξαφνικά τα αποτελέσματα μιας περίεργης το ελάχιστον, «έρευνας» του Πανεπιστημίου της Κύπρου. Που ούτε λίγο ούτε πολύ αποφαίνεται (όπως προβάλει και ο τίτλος της είδησης) ότι «Οι Κύπριοι δεν είναι και τόσο Έλληνες τελικά»!

Μεγάλη σύμπτωση θα έλεγε ένας, παραμονές της περιβόητης Πενταμερούς στις 17 Μαρτίου 2025, να τίθεται σε διάλογο το πόσο «Έλληνες» είναι οι «Ελληνοκύπριοι» από την “Cyprus Mail”, με ένα χρηματοδοτούμενο project εκατομμυρίων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κυπριακή Κυβέρνηση!

Ακόμα πιο περίεργο το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαιώνει ότι η επιχορήγηση έχει ημερομηνία ξεκινήματος την 1.10.2019 και ολοκλήρωσης την 30.9.2027. Γιατί λοιπόν, η δημοσιότητα της «έρευνας» αυτή την εβδομάδα, από τόσες άλλες πριν ή μετά;

‘CY-BIOBANK Grant agreement ID: 857122’ has a ‘Start date’ of 1 October 2019 and an ‘End date’ of 30 September 2027.

https://cordis.europa.eu/project/id/857122/results

https://www.nature.com/articles/s41598-024-78644-4

https://cyprus-mail.com/2025/03/11/cypriots-not-so-greek-after-all-new-study-shows

Είχαμε την εντύπωση ότι τέτοιου είδους «έρευνες», για τις φυλετικές (racial) και τις γενετικές καταβολές (genetic origins) ανθρώπων είχαν εγκαταλειφθεί με την ήττα του καθεστώτος του Χίτλερ στη Γερμανία.

Η «έρευνα» του Πανεπιστημίου της Κύπρου σύμφωνα με τον σύνδεσμο πιο κάτω, αναφέρεται σε πηγές χρηματοδότησής της, ως από την Κυπριακή Κυβέρνηση, από τους πολίτες των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και της ΚΔ) μέσω του «EU Horizon project» και το Πανεπιστήμιο Κύπρου.

https://cordis.europa.eu/project/id/857122/results

https://biobank.cy/academic-council/

CY-Biobank

H επιχορήγηση από την ΕΕ φθάνει σχεδόν τα €15 εκ. ευρώ. ( €14.999. 976,25).

Προστίθενται και από την Κυπριακή Δημοκρατία άλλα €15 εκ. και €8 εκ. από το Πανεπιστήμιο Κύπρου. Δηλαδή σύνολο €38 εκατομμύρια ευρώ για να μας πουν ότι …«Οι Κύπριοι δεν είναι τόσο Έλληνες τελικά»…

Αυτό που προβάλει αυτή η «έρευνα» ενσυνείδητα ή ασυνείδητα και συνοπτικά είναι ένα δώρο στην κατοχική Τουρκία και το σχέδιο δρα Νιχάτ Ερίμ Νοεμβρίου 1956 για επανάκτηση της Κύπρου.

(Ολόκληρη η έκθεση Ερίμ σε ελληνική μετάφραση από τον κ. Χρ. Ιακώβου βρίσκεται στα βιβλία Κώστα Ν. Χατζηκωστή «Επτά Προεδρικά Πορτραίτα» 2023 και «ΞΥΠΝΑΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ – ΚΡΙΤΕΣ σας οι ΝΕΚΡΟΙ και οι ΑΓΕΝΝΗΤΟΙ» 2025).

Η ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία έκφρασης είναι σεβαστές αλλά όλα έχουν τα ηθικά όριά τους. Ειδικά σε μια ημικατεχόμενη πατρίδα από μια Τουρκία που από το 1956 έχει σχέδιο για επανάκτηση της Κύπρου με χίλιους δύο τρόπους εξού και οι δύο τουρκικές εισβολές του 1974. Που περιλάμβαναν και τον σκόπιμο εποικισμό με κουβαλητούς από τα βάθη της Ανατολίας.

Ο οποίος (σκόπιμος εποικισμός βάση σχεδίου Ερίμ 1956) ξεκίνησε ευθύς μετά τις δύο εισβολές και εντατικοποιήθηκε το 1975… Μεταφέροντας καραβάνια εποίκων από τα βάθη της Ανατολίας μαζί με τους μουχτάρηδές τους, όπως αναλυτικά αναφέρουν βρετανικές εκθέσεις της Βρετ. Ύπατης Αρμοστείας στη Λευκωσία προς το Λονδίνο. Ακριβώς για να αυξήσουν τον αριθμό των Τούρκων της Κύπρου από το μειονοτικό του 18% που ήταν το 1960.

Σημειώνω εδώ, ότι ο ανώτερος αξιωματούχος στο Φόρεϊν Όφις Sir John Killick, στη συνεδρία στην Ουάσιγκτον με τον Αμερικανό Υπ. Εξωτερικών Dr. Henry Kissinger στις 27 Αυγούστου 1974, είχε αναφέρει ότι η Τουρκία θα ξεκινούσε ενίσχυση του τουρκικού πληθυσμού κουβαλώντας εποίκους από την Τουρκία.

(Ο Sir John Killick είχε ηγηθεί της ομάδας που εστάλη από τον Βρετ. Υπ. Εξωτερικών και Κοινοπολιτείας James Callaghan για να εξασφάλιζαν πρόσωπο με πρόσωπο την υποστήριξη του Kissinger στην ΛΥΣΗ ΤΟΥΣ, τη Δικοινοτική Διζωνική Ομοσπονδία όπως ήθελαν οι Τούρκοι, που είχαν ήδη αποφασίσει στο Φόρεϊν Όφις στις 16.8.1974).

(Βιβλίο Φ.Α. «Διζωνική vs Δημοκρατία – 1955-2019»).

Γι’ αυτό τέτοιες έρευνες επηρεάζουν προς τον διαχωρισμό, την πόλωση και τις άμεσες αλλά και έμμεσες διακρίσεις που είναι ικανές να προκύψουν τονίζοντας εθνικές διαφορές. (Κοιτάξτε τι συμβαίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο).

Εκείνο που το Πανεπιστήμιο Κύπρου όφειλε και οφείλει είναι να διεξάγει έρευνες, με τις χορηγίες ή μη της ΕΕ, για να καταγράψει τον σκόπιμο εποικισμό και την έκτασή του πάνω στις κλεμμένες περιουσίες των Ελλήνων (όχι τον Ελληνόφωνων) της Κύπρου. Να ενισχύσει τα όσα καταγράφονται στις ετήσιες εκθέσεις του Αμερικανικού Στέιτ Ντιπάρτμεντ για το δουλεμπόριο που διεξάγεται εκεί, την πορνεία, την εκμετάλλευση και κακομεταχείριση γυναικών και παιδιών και πάσης φύσεως διαφθορά, καταπατήσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και διεθνών συμβάσεων…

Τελικά, το τελευταίο βιβλίο του κ. Κώστα Ν. Χατζηκωστή του συγκροτήματος ΔΙΑΣ, « ΞΥΠΝΑΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ» δεν μπορούσε να εκδοθεί σε καλύτερο χρόνο…

Ερευνήτρια/δημοσιογράφος

Υ.Γ.: Ήδη βρήκαμε τρεις αναρτήσεις που άρχισαν να κεφαλαιοποιούν την «έρευνα» αυτή εις βάρος των ελληνικών μας συμφερόντων στην Κύπρο και της καταγωγής μας. Η πρώτη μάλιστα είναι τουρκική με έδρα το Λονδίνο, η οποία ανοικτά υποστηρίζει τον διαχωρισμό και το παράνομο καθεστώς στα κατεχόμενα.

Η τουρκική ιστοσελίδα www.tcexist.com φέρει τον χαρακτηριστικό τίτλο «Cyprus’s Genetic Truth: Debunking the Myth of Greek Cypriot DNA» με την πρώτη παράγραφο:

«A recent genetic study published in Cyprus Mail has unveiled that Cypriot men possess, only 10% and rarely at most, 30% Greek ancestry, debunking the long-held belief that Cyprus is an inherently Greek island.»

https://www.tcexist.com/tce-articles/cypruss-genetic-truth-debunking-the-myth-of-greek-cypriot-dna

«Cypriot DNA Study Reveals Limited Greek Ancestry, Diverse Origins»

https://greekcitytimes.com/2025/03/12/cypriot-dna-study-reveals-limited-greek-ancestry-diverse-origins/

«Most Cypriots Don’t Have Greek Descent – Nor Turkish – Study Finds»

https://www.thenationalherald.com/most-cypriots-dont-have-greek-descent-nor-turkish-study-finds/

Η ΚΥΠΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ – Ανάρτηση του Βρετανικού Υπουργείου Άμυνας σε ιστοσελίδα των βρετανικών βάσεων για δεκαετίες και που μεταφέρθηκε στο Βρετανικό Εθνικό Αρχείο.

 

14.3. ΦΑΝΟΥΛΑ 2.png

Few countries can trace the course of their history over 10,000 years, but in approximately 8,000 BC the island of Cyprus was already inhabited and going through its Neolithic Age. Of all the momentous events that were to sweep the country through the next few thousand years, one of the most crucial was the discovery of copper – or Kuprum in Latin – the mineral which took its name from “Kypros”, the Greek name of Cyprus, and generated untold wealth.

The island’s strategic position, its copper deposits and its timber attracted the first Greeks who came to the island over 3,000 years ago at the end of the Trojan wars. They settled down, bringing in with them and establishing the Greek identity.

Over the centuries Cyprus came under the sway of various rulers including the Egyptians. Assyrians, Persians, the successors to Alexander the Great and the Romans, before Cyprus became part of the Byzantine Empire. Later came the Crusaders, the Frankish Lusignans and Venetians, Ottomans and British.

Cyprus gained its independence in 1960, for the first time in 3,500 years, but the Greek identity of language and culture has been retained.

http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/+/http:/www.mod.uk:80/DefenceInternet/DefenceFor/ServiceCommunity/ACyprusPosting/Background/

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ο Γολγοθάς του Ευαγόρα Παλληκαρίδη! Τα βασανιστήρια, οι τελευταίες του ώρες

Έσερναν κυριολεκτικά ένα δεκαοκτάχρονο παιδί, ανδρείο και πρόωρα ώριμο από στρατόπεδο σε στρατόπεδο και από θάλαμο βασανισμού σε λοιπά παραπήγματα κολαστήρια.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Γιάννης Πεγειώτης

Ας ιχνογραφήσομε τον Γολγοθά του Ευαγόρα από το βράδυ της συλλήψεώς του μέχρι την προσαγωγή του στο δικαστήριο. Μια απίστευτης σκληρότητας διαδικασία «ανακρίσεων» που είχε μεγάλη διάρκεια και πολυάριθμους σταθμούς.

Έσερναν κυριολεκτικά ένα δεκαοκτάχρονο παιδί, ανδρείο και πρόωρα ώριμο από στρατόπεδο σε στρατόπεδο και από θάλαμο βασανισμού σε λοιπά παραπήγματα κολαστήρια.

Μέχρι να φτάσει στην Ομορφίτα και στους επαγγελματίες βασανιστές είχε υποστεί τα πάνδεινα χωρίς να λυγίσει.

Στην Ομορφίτα τον μεγάλο αστυνομικό σταθμό, το κεντρικό κέντρο βασανιστηρίων και ανακρίσεων που λειτούργησε με ειδικά καταρτισμένους ανακριτές και βασανιστές. Εκεί έφτασε ο Ευαγόρας με τσακισμένα τα μάτια και κακοποιημένη τη σπονδυλική στήλη, όπου έδωσε μαθήματα ήθους και αντοχής.

Αφού βασανίστηκε με ακρότητα με τους ηλεκτρικούς δυνατούς λαμπτήρες προσώπου, στην απάνθρωπη ακολουθία των πέντε τεχνικών βασανισμού τους οποίους έφεραν οι ανακριτές από την Κένυα για να την «εξελίξουν» στα σώματα των παιδιών και των νέων μας, ο Ευαγόρας άντεξε και τη γεμάτη σωματικούς πόνους μοναξιά κατά τον εγκλεισμό στο δωμάτιο «ανάρρωσης», σκοτεινή επούλωση πληγών για περίπου επτά μερόνυχτα.

Αυτή ήταν η τακτική των πεπολιτισμένων…

Ένας μήνας απάνθρωπων βασανισμών μπορεί και περισσότερο. Ίσως, σχεδόν, δυο μήνες. Δεν ερευνήθηκε σε βάθος για να προβληθεί το μεγαλείο του ποιητή, του δισκοβόλου, του επαναστάτη, του συνειδητά ανυπότακτου στην αποικιοκρατία, του αντάρτη δασών. Του Έλληνα νησιώτη ακόλουθου του Διονυσίου Σολωμού. Του Ορθόδοξου Χριστιανού που ‘χε στο σακάκι του μια εικόνα του Χριστού και μια μικρή Καινή Διαθήκη.

Μετά από όλους τους βασανισμούς είχε το κουράγιο να σταθεί στο δικαστήριο των Βρετανών και να εξηγηθεί ωσάν Μακρυγιάννης, ωσάν Διονύσης Καρδιανός.

Ως Έλληνας Κύπριος που ηγάπα και ποθούσε την Ελευθερίαν έπραξε ως αντάρτης.

Δεν τους άφησε να δώσουν τας δικαστικάς τους παραστάσεις. Μετά από όλη αυτή τη σταύρωση είχε το κουράγιο να τραγουδά και να ψέλνει τις τελευταίες οκτώ ώρες του βίου του μέχρι να τον κοινωνήσει ο παπα-Αντώνης, να πει τους τελευταίους του πόνους και να κρατήσει τον σταυρό του στο στήθος του.

Ο Ευαγόρας ο εσταυρωμένος
ο της αγάπης και του αγνού έρωτος
ρωμαλέος έφηβος
περπάτησε μετά την εντεκάτην νυχτερινή
στο ικρίωμα χωρίς να δειλιάσει μπρος στους
δήμιους
με τον Διονύσιο Σολωμό σύντροφο τραγουδώντας
με την ευχή να είναι ο τελευταίος της αγχόνης.
Ευαγόρα…
Μεσάνυχτα και λιγοστοί μείναμε
Να δανειστούμε λίγη απ’ την καρδιά σου,
το πύρωμα εννοώ,
το Φως σου,
για τους δύσκολους χειμώνες.

Α ρε αδέρφι μας λεβέντικο.
Επλούμισές μας
ΑΓΑΠΗΝ, ΕΡΩΤΑΝ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ…

 

Υστερόγραφο θείου φωτός
Οι τελευταίες ώρες του Ευαγόρα διά χειρός Τεύκρου Λοΐζου
Κατά τα τελευταία έτη προνοία Κυρίου ο αγωνιστής Τεύκρος Λοΐζου που όντας κατάδικος στις Κεντρικές Φύλακες κοντά στο κελλί του μελλοθάνατου Ευαγόρα Παλληκαρίδη, κατέγραψε τις τελευταίες ώρες του ήρωα, όπως τις άκουσε και τις έζησε εκείνη την λαμπρή μέρα της θυσίας.

«Η οπτική μου επαφή περιοριζόταν μόνο στο παράθυρο του δωματίου της αγχόνης και καθόλου στο εσωτερικό. Άκουγα όμως τα πάντα καθαρότατα, μιας και απείχε μόνο μερικά μέτρα.

Γύρω στις τρεις το απόγευμα της ίδιας ημέρας, ενώ ήμουν κρεμασμένος απ’ τα σίδερα του παραθύρου κατοπτεύοντας εναγωνίως, άκουσα ένα δυνατό υπόκωφο γδούπο.

Τουκ! Πάγωσα! Σε μερικά λεπτά επαναλήφθηκε ο ίδιος γδούπος άλλες δυο φορές. Τουκ!
Τουκ! Ο θόρυβος από την πόρτα της καταπακτής ήταν καθαρός.

Έβαλα μια φωνή: ‘Δοκιμάζουν την αγχόνη’.

Ακολούθησαν ψίθυροι κι απόλυτη σιωπή. Αμέσως μετά τον τρίτο γδούπο ακούστηκε απόκοσμη, αγγελική λες, η φωνή του Παλληκαρίδη να ψάλλει: ‘Τον Νυμφώνα Σου βλέπω, Σωτήρ μου, κεκοσμημένον και ένδυμα ουκ έχω ίνα εισέλθω εν αυτώ. Λάμπρυνόν μου την στολήν της ψυχής, φωτοδότα και σώσον με…’. Ακολούθησε το ‘Τη Υπερμάχω Στρατηγώ τα νικητήρια…’, μετά, το ‘Μαύρ’ είν’ η νύκτα στα βουνά…’.

Τους θρησκευτικούς ύμνους διαδέχονταν πατριωτικά τραγούδια. Δε σταματούσε ούτε στιγμή. Για οχτώ ολόκληρες ώρες έψελνε και τραγουδούσε. Σταμάτησε γύρω στις έντεκα και μισή το βράδυ. Ακούστηκαν βαριά βήματα, αγγλικές ομιλίες, σύρτες στις πόρτες, ενώ φώτα άναβαν κι έσβηναν.

Έβαλα ξανά τη φωνή: ‘Παίρνουν τον στην κρεμάλα’!

Επικράτησε μια απέραντη βουβαμάρα. Άκρα σιωπή στης φυλακής τους τοίχους. Αγγελική ακούστηκε ξανά η φωνή του να ψάλλει τον εθνικό μας ύμνο. ‘Σε γνωρίζω από την κόψην του σπαθιού την τρομερήν… και σαν πρώτα αντρειω…’.

Κόπηκε η λέξη στη μέση από τον ήχο της καταπακτής κι έμεινε να αιωρείται, όπως ακριβώς και το αιωρούμενο σώμα του Ευαγόρα Παλληκαρίδη…

‘Ετέλειωσεν’, ακούστηκε η φωνή μου δυνατή όσο ποτές άλλοτε.

Δεν ήταν φωνή, ήταν κραυγή, ήταν ουρλιαχτό.

Αυτό που ακολούθησε ήταν πράγματι εξέγερση. Φωνές, σπασίματα, φωτιές, κραυγές.

Θέλω να σταματήσω εδώ. Είπα πολύ περισσότερα απ’ όσα σκόπευα να πω».

Αυτή η μαρτυρία φωτίζει πιότερο το μεγαλείο του Παλληκαρίδη και το πώς βίωσε τη θεία Χάρη αφού κοινώνησε λίγες ώρες προ του απαγχονισμού.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ο εθνομάρτυρας Ευαγόρας Παλληκαρίδης

Ήταν ένας άγγελος της Ελλάδος, που πλέον κατέχει επίζηλη θέση, στο περίσεπτο αέτωμα των μαρτύρων του έθνους.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Πρότυπο εθνικής αξιοπρέπειας, ηθικής ευαισθησίας, δημοκρατικού ήθους και απαρασάλευτης πίστης στην ελευθερία, ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης κατέχει περίσεπτη θέση στο αέτωμα των μαρτύρων του κυπριακού ελληνισμού. Αγωνίστηκε με πάθος και αμείωτη ένταση για την ανεξαρτησία της Κύπρου, ενάντια στην αγγλική αποικιοκρατία και την τουρκική επιβουλή και απαγχονίστηκε τον Μάρτιο του 1957, ποτίζοντας με το αθώο αίμα του, το δένδρο της κυπριακής ελευθερίας. Και σήμερα που η μαρτυρική νήσος της Κύπρου βάλλεται αλύπητα – και στο όνομά της ολάκερος ο ελληνισμός – απο τις ύαινες του διεθνούς τοκογλυφικού χρηματοπιστωτικού κεφαλαίου, η αναρρίπιση της ιερής μνήμης μαρτύρων του ηθικού αναστήματος Παλληκαρίδη, είναι περισσότερο απο ποτέ επιβεβλημένη. Ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης είδε το φως της ζωής, στην Τσάδα της Πάφου στις 28 Φεβρουαρίου του 1938, αποτελώντας το τέταρτο παιδί της οικογένειας του Μιλτιάδη Παλληκαρίδη. Με έντονο το άνοιγμα της ηθικής ευαισθησίας του, στους διαρκείς αγώνες και τις προπαρασκευαστικές ζυμώσεις για την ανεξαρτησία της Κύπρου. Τα χρόνια της νιότης του συνέπεσαν με την αγγλική κυριαρχία στην Μεγαλόνησο και με την προσπάθεια αποτροπής κάθε κίνησης πρός την πολιτική της αυτονομία. Ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης εμποστισμένος απο μικρός στα ιερά νάματα του πατριωτισμού και στην ιδέα της ηθικής και εθνικής ακεραίωσης των απανταχού αλύτρωτων ελλήνων, ευαισθητοποιήθηκε αμέσως στο εθνικό κέλευσμα της ανεξαρτησίας της Κύπρου. Ήδη ως άριστος μαθητής στις τάξεις του δημοτικού σχολείου, επιδεικνύει ξεχωριστή ωριμότητα για την ηλικία του στα εθνικά θέματα. Πρόσφορο έδαφος θα βρεί ο νεαρός Ευαγόρας για να εκδηλώσει τον πατριωτισμό του, στο μεγαλοπρεπές γεγονός της επικείμενης στέψης της βασίλισσας Ελισσάβετ, που αναμένεται να εορτασθεί με κάθε επισημότητα στις αποικίες. Η στέψη της βασίλισσας θα υλοποιούνταν στις 2 Ιουνίου.Και ήδη απο τις 2 Απριλίου,ο μικρός Ευαγόρας πρωταγωνιστούσε σε εκδηλώσεις εναντίον των Άγγλων. Στα πλαίσια του εορτασμού της στέψης, πολλά δημόσια κτίρια είχαν σημαιοστολισθεί με την αγγλική σημαία.

Είχε αναρτηθεί λοιπόν στην Πάφο στο «Ιακώβειο» Γυμναστήριο, η σημαία των Βρετανών. Ο Ευαγόρας μαζί με συμμαθητές του, αλλά και με φοιτητές απο το Λιασίδειο Κολέγιο, οργανώνουν αντιβρετανική διαδήλωση, με αίτημα την υποστολή της σημαίας των Άγγλων, αλλά και την εκκένωση του γηπέδου απο τους αστυνομικούς και τους στρατιώτες. Και σε μια έξαρση του πατριωτισμού του αναρριχήθηκε στον ιστό, υπέστειλε και έσκισε την αγγλική σημαία. Οπότε και σηματοδότησε την γενίκευση των κινητοποιήσεων. Οι νεολαίαοι ενθαρρυμένοι απο την στάση του Ευαγόρα συγκρούστηκαν με την αστυνομία, που ενισχύθηκε απο τους Τούρκους. Ωστόσο με σύνεση προκειμένου να αποτραπούν αιματηρά επεισόδια, ο διοικητής έδωσε εντολή να αποσυρθούν οι αστυνόμοι. Η στέψη της βασίλισσας επουδενί λόγω δεν έπρεπε να αμαυρωθεί απο τις αιματηρές συγκρούσεις. Όμως με την ενεργό αντίσταση των μαθητών και των φοιτητών, τελικά η εορτή της στέψης στην Πάφο ματαιώθηκε, συνιστώντας το μοναδικό μέρος που δεν συμμετείχε εορταστικά στο γεγονός. Για την υποστολή της σημαίας ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης συνελήφθη, αλλά ένεκα του νεαρού της ηλικίας του αφέθηκε ελεύθερος. Το επεισόδιο αυτό δρομολόγησε την ενεργή ανάμειξη πλέον του νεαρού Ευαγόρα, στο πατριωτικό κίνημα των Κυπρίων αγωνιστών. Έτσι μόλις 17 ετών αφήνει το σχολείο του και στρατεύεται στις αντάρτικες ομάδες της ΕΟΚΑ. Τον Νοέμβριο του 1955 στα πλαίσια των διαδηλώσεων που οργάνωσε η ΑΝΕ (Άλκιμος Νεολαία της ΕΟΚΑ), οι μαθητές συγκεντρώθηκαν για να καταγγείλουν τον αυταρχισμό της Βρετανικής αποικιοκρατίας. Ο στρατός και η αστυνομία είχαν εντολή να πυροβολήσουν τυφλά τους διαδηλωτές. Έγιναν συλλήψεις και απο τους πρώτους συλληφθέντες ο Ευαγόρας, κατηγορήθηκε ότι συμμετείχε σε παράνομη κινητοποίηση. Ο νεαρός αγωνιστής αποποιήθηκε την κατηγορία και το δικαστήριο ανεβλήθη για τον Δεκέμβριο. Όμως είχε ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για τον νεαρό Κύπριο αγωνιστή. Προτού ξεκινήσει η δίκη του απο μια εσωτερική παρόρμηση, αισθάνθηκε την ανάγκη διαβλέποντας το επερχόμενο τέλος, να χαιρετήσει τους συμμαθητές του. Επεσκέφθη έτσι το σχολείο του χωρίς να γίνει αντιληπτός και άφησε στην έδρα ένα σημείωμά του.

Διάχυτο απο συγκίνηση, αλλά και απο το στοιχείο της τραγικότητας αφού προαισθαντόνταν το τέλος του, το σημειωμα έγραφε :

«Παλιοί συμμαθηταί, Αυτή την ώρα κάποιος λείπει ανάμεσά σας, κάποιος που φεύγει αναζητώντας λίγο ελεύθερο αέρα, κάποιος που μπορεί να μην τον ξαναδείτε παρά μόνο νεκρό. Μην κλάψετε στον τάφο του. Δεν κάνει να τον κλαίτε. Λίγα λουλούδια του Μαγιού σκορπάτε του στον τάφο. Του φτάνει αυτό ΜΟΝΑΧΑ.

Θα πάρω μιαν ανηφορά θα πάρω μονοπάτια
να βρώ τα σκαλοπάτια που παν στη Λευτεριά.
Θ΄αφήσω αδέλφια συγγενείς, τη μάνα, τον πατέρα
μεσ΄τα λαγκάδια πέρα και τις βουνοπλαγιές.
Ψάχνοντας για τη Λευτεριά θα ΄χω παρέα μόνη
κατάλευκο το χιόνι , βουνά και ρεματιές.
Τώρα κι αν είναι χειμωνιά, θα ΄ρθει το καλοκαίρι
Τη λευτεριά να φέρει σε πόλεις και χωριά.
Θα πάρω μιαν ανηφορά θα πάρω μονοπάτια
να βρώ τα σκαλοπάτια που παν στη Λευτεριά.
Τα σκαλοπάτια θ΄ανεβώ, θα μπω σ΄ ένα παλάτι,
Το ξέρω θαν΄απάτη, δεν θαν αληθινό.
Μες΄το παλάτι θα γυρνώ ώσπου να βρω το θρόνο,
Βασίλισσα μια μόνο να κάθεται σ΄αυτό.
Κόρη πανώρια θα της πω, άνοιξε τα φτερά σου
και πάρε με κοντά σου, μονάχα αυτό ζητώ.
Γειά σας παλιοί συμμαθηταί. Τα τελευταία λόγια τα γράφω σήμερα για σας.
Κι όποιος θελήσει για να βρεί ένα χαμένο αδελφό, ένα παλιό του φίλο, ας πάρει
μιαν ανηφοριά ας πάρει μονοπάτια να βρεί τα σκαλοπάτια που παν στη λευτεριά. Με την ελευθερία μαζί, μπορεί να βρεί και εμένα. Αν ζώ, θα μ΄βρει εκεί.

Στίχοι έμπλεοι απο την ανένδοτη αγωνιστικότητα του νεαρού μαχητή, που ανεδείκνυαν μαζί με τον φλογερό πατριωτισμό του και το έξοχο λυρικό κύτταρο της ψυχής του. Δοθέντος ότι ο νεαρός Ευαγόρας, πέραν της αριστείας του στο σχολείο, διακρίνονταν για τον επίζηλο λυρικό του οίστρο. Και οι δάσκαλοί του και οι συμμαθητές του, αναγνώριζαν στο πρόσωπό του, παρά την νεαρή ηλικία του ένα ώριμο και ξεχωριστό ποιητικό ταλέντο. Και τις λίγες ώρες της ηθικής του ξαποστασιάς ο νεαρός αγωνιστής, παράλληλα με την μελέτη πατριωτικών βιβλίων, τις αφιέρωνε για να καταστρώσει, τούς εκπληκτικούς του στίχους, που μαρτυρούσαν μια σπάνια και ελπιδοφόρα λυρική συνείδηση. Τα λίγα ποιήματά του που έχουν διασωθεί, επιβεβαιώνουν, ότι αν δεν είχε φύγει τόσο πρόωρα και άδικα απο την ζωή, θα εξελίσσονταν σε έναν σπουδαίας αισθητικής αξίας ποιητή. Οι στίχοι του Ευαγόρα, είχαν παράλληλα με την αισθητική τους επιμέλεια και ένα ασύγγνωστο ηθικό βάθος, που τεκμηριώνει την προηγμένη για την ηλικία του πνευματική ωριμότητα. Φεύ έφυγε νέος, θυσιαζόμενος στον βωμό της ελευθερίας, της Κυπριακής πατρίδας.

Το τέλος θα έλθει πάραυτα μετά απο μια άλλη σύλληψη στην πυρά πάντα του αγώνα ανεξαρτησίας των μαρτυρικών Κυπρίων αδελφών μας. Στις 18 Δεκεμβρίου του 1956 ο νεαρός Ευαγόρας, απο κοινού με άλλους 2 συντρόφους του μετέφεραν όπλα απο την Λυσό. Ατυχώς όμως έπεσαν πανω σε αγγλική περίπολο. Οι άλλοι δυο σύντροφοι του Ευαγόρα κατόρθωσαν να διαφύγουν, αλλά αυτός συνελήφθη. Έφερε μαζί του ένα οπλοπολυβόλο Μπρέν, που όμως γρασαρισμένο καθώς ήταν, δεν μπορούσε να χρησιομοποιηθεί άμεσα. Όμως στην κατοχή του βρέθηκαν και 3 γεμιστήρες, που τεκμηρίωναν κατά τους Άγγλους την ενοχή του. Η καγηγορία του ήταν σαφής, κατοχή και διακίνησε οπλισμού, με σκοπό ανατρεπικές ενέργειες. Τον μετήγαν στην Λευκωσία και η δίκη του προσδιορίστηκε για τις 25 Φεβρουαρίου. Παρότι οι συνήγοροι του νεαρού Ευαγόρα κατέβαλαν προσπάθεια να τον πείσουν να ομολογήσει και να ελαφρύνει έτσι τη θέση του, ο Παλληκαρίδης σαν γνήσιος πατριώτης, ήταν ακλόνητος στις αντιαποικιοκρατικές θέσεις του. Είχε επίγνωση όι βάδιζε πρός το θάνατο και μάλιστα με το μαρτύριο του απαγχονισμού, αλλά έμεινε ανένδοτος στη σαφή και ωμή παραδοχή της κατηγορίας του. Περιορίστηκε στη λιτή, αλλά τόσο μεστή σε σπάνιο για την ηλικία του πατριωτικό ήθος δήλωση : «Γνωρίζω ότι θα με κρεμάσετε.Ότι έκαμα το έκαμα ως Έλλην Κύπριος, όστις ζητεί την ελευθερίαν του.Τίποτα άλλο». Ο διαφαινόμενος απαγχονισμός του Ευαγόρα κινητοποίησε την μαθητιώσα και φοιτητιώσα νεολαία. Αμέσως μετά την καταδίκη του όλοι οι μαθητές του Γυμνασίου Πάφου, αποσύρθηκαν απο τα μαθήματά τους, με αίτημα την απονομή χάριτος στον νεαρό Ευαγόρα. Απέστειλαν μάλιστα και τηλεγράφημα στον Βρετανό υπουργό Εξωτερικών Χάρντινγκ ζητώντας σθεναρά την χάρη. Απο την στιγμή εκείνη σύσσωμος ο κυπριακός ελληνισμός, επιφανείς προσωπικότητες απο την Ελλάδα και την Ευρώπη, θρησκευτικοί ηγέτες, αλλά και άνθρωποι των γραμμάτων και του πολιτισμού απο όλον τον κόσμο, ένωσαν δυναμικά την φωνή τους πρός την αγγλική κυβέρνηση και διπλωματία για απονομή χάριτος, στον μαρτυρικό νεαρό Κύπριο αγωνιστή. Στην Αθήνα η «Κυπριακή αδελφότητα Αθηνών» απευθύνει θερμή πράκληση στον βασιλέα Παύλο, να παρέμβει και να αποτρέψει τον απαγχονισμό. Σύσσωμο το Ελληνικό Κοινοβούλιο αποστέλλει τηλεγραφήματα στην Βουλή των Κοινοτήτων και τα Ηνωμένα Έθνη, ζητώντας χάρη. Στον μεγάλο αγώνα αποτροπής της εκτέλεσης της ποινής, ενώνονται ακόμα ο αρχιεπίσκοπος Δωρόθεος, ο Δήμαρχος Λευκωσίας Δέρδης, ο χωρεπίσκοπος Σαλαμίνος Γεννάδιος, ο αρχιεπίσκοπος Νοτίου Αφρικής Νικόδημος, συντεχνίες απο την Αγγλία, 40 Άγγλοι βουλευτές του εργατικού κόμματος, ο αμερικανός γερουσιαστής Fulton, πλήθος διανοουμένων απο όλο τον κόσμο, μα και απλοί πολίτες που αισθάνονται ντροπή και απέχθεια για την αντιανθρώπινη πάνω απο όλα επικείμενη εκτέλεση του νεαρού κυπρίου αγωνιστή. Εις μάτην όμως διότι τόσο ο υπουργός Εξωτερικών Χάρντινγκ, όσο και η αγγλική διπλωματία ευρύτερα, είναι αμετάπειστοι στον ειδεχθή απαγχονισμό του τραγικού Ευαγόρα. Συγκλονισμένη η παγκόσμια κοινότητα παρακολουθεί τις εξελίξεις, προσμένοντας το θαύμα της αποτροπής της ποινής.

Ο Κύπριος όμως νεομάρτυρας έχει επίγνωση του μαρτυρικού του τέλους. Με την ηθική λεβεντιά και την ψυχική μεγαλωσύνη, που διέκρινε αείποτε όλους τους ήρωες της ελληνικής ελευθερίας, περιμένει καρτερικά τον απαγχονισμό του, υπακούοντας στο υπέρτατο χρέος για την πατρίδα. Με στωϊκότητα και καρτερία δέχεται την τραγική μοίρα του έλληνα μάρτυρα. Επιδεικνύοντας στωϊκισμό, περιορίζεται σε ένα απέριττο γράμμα, μέσα στο οποίο αποτυπώνει την θέρμη και την ηθική ζέση της αθάνατης ελληνικής ψυχής. Γράφει συγκινητικά :

«Θ΄ ακολουθήσω με θάρρος τη μοίρα μου.Ίσως αυτό νάναι το τελευταίο μου γράμμα. Μα πάλι δεν πειράζει. Δεν λυπάμαι για τίποτα. Ας χάσω το κάθε τι. Μια φορά κανείς πεθαίνει.Θα βαδίσω χαρούμενος στην τελευταία μου κατοικία. Τι σήμερα τι αύριο; Όλοι πεθαίνουν μια μέρα. Είναι καλό πράγμα να πεθαίνει κανείς για την Ελλάδα. Ώρα 7:30. Η πιο όμορφη μέρα της ζωής μου. Η πιο όμορφη ώρα.Μη ρωτάτε γιατί».

Με τον μαρτυρικό του απαγχονισμό, ο λαμπρός νέος Ευαγόρας Παλληκαρίδης, πότισε το δένδρο της Κυπριακής ελευθερίας και αποτύπωσε ανεξάλειπτα το στίγμα του, στον μακρύ αγώνα για την πολιτική ανεξαρτησία του Κυπριακού ελληνισμού. Ήταν ένας άγγελος της Ελλάδος, που πλέον κατέχει επίζηλη θέση, στο περίσεπτο αέτωμα των μαρτύρων του έθνους.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή8 λεπτά πριν

Χριστιανοί λένε απεγνωσμένα στον Τραμπ “κάνε κάτι”

Ελληνόφωνο δελτίο ειδήσεων με την υποστήριξη της Δημόσιας Ραδιοφωνίας της Αρμενίας

Διεθνή38 λεπτά πριν

Το Κουρσκ αποδεικνύεται μεγάλο στοίχημα των Ουκρανών που αποδείχθηκε επώδυνο λάθος! Οι Ρώσοι ανακατέλαβαν άλλους δύο οικισμούς – Ο Ζελένσκι λέει ότι η μάχη του Κιέβου συνεχίζεται

Τις τελευταίες μέρες οι ρωσικές δυνάμεις ανακαταναλαμβάνουν πολλές περιοχές τον έλεγχο των οποίων είχαν μέχρι τώρα οι δυνάμεις του Κιέβου,...

Διεθνή1 ώρα πριν

Συνέντευξη Μέρκελ στη Berliner Zeitung! Όταν έρχεται η ώρα της διπλωματίας δεν μπορεί να αποφασίζει μόνος του ο Ζελένσκι

Μιλά για τα ειδικά κονδύλια για την Αμυνα του Μερτς, το επεισόδιο στην Ουάσιγκτον και τη διαφορά μεταξύ όσων καταλαβαίνουν...

Πολιτική2 ώρες πριν

Νίκος Τσάφος: Όταν ο νέος υφυπουργός του Μητσοτάκη αποκαλούσε τα κατεχόμενα «τουρκική δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου»

Ο νέος υφυπουργός του Κυριάκου Μητσοτάκη, όταν εργαζόταν ως αναλυτής στις ΗΠΑ αποκαλούσε τα Κατεχόμενα ως… «Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας...

Άμυνα2 ώρες πριν

Η ευρωπαϊκή χώρα που το ξανασκέφτεται για τα αμερικανικά F-35 λόγω Τραμπ

Λαμβάνει υπόψιν τις πρόσφατες αλλαγές στη στάση τους απέναντι στο ΝΑΤΟ και τον υπόλοιπο κόσμο

Δημοφιλή