Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Εκλογές 2019: Πού κρίνεται η αυτοδυναμία

Δημοσιεύτηκε στις

Το κλειδί
για την άνετη επικράτηση της Ν.Δ. και ο
ρυθμιστικός ρόλος των νέων ανδρών
(17-35) που, αν πάνε για μπάνιο, μπορεί να
αφήσουν εκτός Βουλής Χρυσή Αυγή, Βαρουφάκη
και Βελόπουλο

Εντυπωσιακή
σταθερότητα, η οποία από ορισμένους
αναλυτές εκτιμάται ως «ισχυρή ένδειξη
επιστροφής στην κανονικότητα», αποτυπώνουν
σχεδόν όλες ανεξαιρέτως οι μετρήσεις
για τις διαθέσεις του εκλογικού σώματος
που έγιναν στο μεσοδιάστημα από την
ευρωκάλπη της 26ης Μαΐου έως την παραμονή
της βουλευτικής κάλπης που στήνεται
αυτή την Κυριακή.

Από τα ευρήματα
των δεκάδων μετρήσεων που διεξήχθησαν
στη διάρκεια των έξι εβδομάδων δεν
προκύπτουν ουσιώδεις μεταβολές στην
εκλογική συμπεριφορά των πολιτών, αν
εξαιρέσει κανείς την παραδοσιακά
μεγαλύτερη διασπορά ψήφου που καταγράφεται
στις ευρωεκλογές λόγω και της συμμετοχής
περισσότερων σχηματισμών στην εκλογική
διαδικασία.
Παρά ταύτα,
το γεγονός ότι είναι η πρώτη φορά στα
εκλογικά χρονικά της χώρας που οι
ψηφοφόροι καλούνται στις κάλπες εντός
του Ιουλίου, δεν επιτρέπει στους αναλυτές
των δημοσκοπήσεων, οι οποίοι επιβεβαιώθηκαν
σε σημαντικό βαθμό κατά τις πρόσφατες
ευρωκάλπες, να μιλήσουν με βεβαιότητα
για το μεγάλο ζητούμενο αυτής της
αναμέτρησης, που είναι το εύρος της
αυτοδυναμίας που, όπως όλα δείχνουν,
εκτός εξαιρετικού απροόπτου, θα κατακτήσει
το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Η συμμετοχή
των ψηφοφόρων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις
που γίνονται με βάση τις απαντήσεις στα
σχετικά ερωτήματα των δημοσκόπων, δεν
φαίνεται ότι θα υποστεί σημαντική
μείωση, ωστόσο το μεγάλο ζητούμενο από
το οποίο θα κριθούν οι κρίσιμες
λεπτομέρειες της εκλογικής αναμέτρησης
φαίνεται να είναι η σύνθεση εκείνων που
δεν θα θελήσουν να αφήσουν την παραλία
για να πάνε να ψηφίσουν.
Υπό αυτές
τις συνθήκες, η γενική εικόνα των
μετρήσεων, τις οποίες συγκέντρωσε και
παραθέτει το «ΘΕΜΑ», συνοψίζεται στη
βεβαιότητα ότι η Νέα Δημοκρατία θα κόψει
πρώτη το νήμα της κάλπης και με προβάδισμα
έναντι του ΣΥΡΙΖΑ που θα είναι σίγουρα
διψήφιο. Σε εννέα διαφορετικές
δημοσκοπήσεις που έγιναν από ισάριθμες
εταιρείες μετρήσεων, ο μέσος όρος
επιδόσεων της Νέας Δημοκρατίας στην
εκτίμηση ψήφου ήταν στο 35,18% και του
ΣΥΡΙΖΑ στο 25,12%.
Με δεδομένο
ότι το ποσοστό των αναποφάσιστων
υπολογίζεται μεσοσταθμικά περί το 11%,
είναι πολύ πιθανό και τα δύο μεγαλύτερα
κόμματα να κινηθούν ανοδικά σε σχέση
με τη δύναμη που είχαν στις ευρωεκλογές.
Δεδομένου, ωστόσο, ότι, αφενός, διαθέτει
τον αέρα του νικητή και, αφετέρου, ότι
έχει ήδη μεγαλύτερες εισροές από
ψηφοφόρους που έκαναν άλλες επιλογές
στην ευρωκάλπη, η Νέα Δημοκρατία εκτιμάται
ότι θα κινηθεί προς το 40%, ποσοστό με το
οποίο μπορεί να κλειδώσει την αυτοδύναμη
κοινοβουλευτική πλειοψηφία που διεκδικεί
με αξιώσεις.
Οριακά ανοδική
τάση εμφανίζει και ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος
δείχνει να κινείται ελαφρώς ψηλότερα
από το ποσοστό το οποίο απέσπασε στις
ευρωκάλπες της 26ης Μαΐου (23,75%). Ορισμένοι
αναλυτές, ωστόσο, είναι επιφυλακτικοί
για την τελική επίδοση που θα έχει η
απερχόμενη κυβέρνηση στην κάλπη της
Κυριακής, καθώς εκτιμούν ότι η προεξόφληση
της ήττας μπορεί να κρατήσει μακριά από
την κάλπη ψηφοφόρους οι οποίοι είχαν
ψηφίσει με την πεποίθηση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ
θα παρέμενε στη διακυβέρνηση.
Χαρακτηριστικό
είναι εξάλλου ότι η προτίμηση που
δείχνουν οι ψηφοφόροι άλλων κομμάτων
προς μια κυβέρνηση της Ν.Δ. υπερέχει
σαφώς από την προτίμηση σε μια κυβέρνηση
του ΣΥΡΙΖΑ. Ειδικότερα, σε ποσοστό άνω
του 50% ανέρχονται όσοι επιθυμούν να
συγκροτηθεί κυβέρνηση της Ν.Δ., είτε
μονοκομματική είτε σε συνεργασία με
άλλα κόμματα. Το αντίστοιχο ποσοστό
υπέρ μιας κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ δεν
υπερβαίνει το 29%.
Ιδιαίτερο
ενδιαφέρον ως προς αυτό παρουσιάζει
ότι και μεταξύ των αναποφάσιστων
ψηφοφόρων η πλειονότητα δηλώνει ότι
επιθυμεί κυβέρνηση με κορμό τη Ν.Δ., σε
ποσοστά υπερδιπλάσια εκείνων που κλίνουν
προς μια κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ.
Δεν περνάει επίσης απαρατήρητη και η
σταθερή προτίμηση που έχουν οι πολίτες
στο πρόσωπο του Κυριάκου Μητσοτάκη,
προτίμηση που κάθε άλλο παρά κάμφθηκε
από τις προσωπικές επιθέσεις που
εξαπέλυσε εναντίον του ο αρχηγός του
ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας.
Αναλυτικότερα,
από την ενδελεχή μελέτη των δημοσκοπήσεων
οι εκλογικοί αναλυτές καταλήγουν στα
εξής τρία δεδομένα:
Πρώτον: Η
υπεροχή του Κυριάκου Μητσοτάκη και η
πρωτιά της Νέας Δημοκρατίας είναι
αδιαμφισβήτητες. Λίγο ως πολύ, μάλιστα,
αναγνωρίστηκαν και από τα στελέχη της
απερχόμενης κυβέρνησης, τα οποία, όταν
δεν έδειχναν διάθεση να πετάξουν λευκή
πετσέτα στο τερέν, κατέβαλλαν απεγνωσμένες
προσπάθειες περισσότερο για να αποτρέψουν
τη γαλάζια αυτοδυναμία παρά για να
γυρίσει το παιχνίδι, όπως έλεγε η
φρασεολογία του Αλέξη Τσίπρα. Η
επιχειρηματολογία του, άλλωστε, κατέτεινε
κυρίως προς την κινδυνολογία για όσα,
κατ’ αυτόν, θα φέρει η κυβέρνηση
Μητσοτάκη, παρά να πειστούν οι πολίτες
για το δικό του σχέδιο.
Δεύτερον:
Οι δύο μεγαλύτεροι σχηματισμοί, δηλαδή
η Νέα Δημοκρατία και ο ΣΥΡΙΖΑ, φαίνεται
να ενισχύουν έτι περαιτέρω τις επιδόσεις
τους. Καταρχάς, επειδή διατηρούν υψηλά
ποσοστά συσπείρωσης των ψηφοφόρων που
τους επέλεξαν στις πρόσφατες ευρωεκλογές,
συγκρατώντας το 90% με 92% εξ αυτών. Αλλά
και διότι ενισχύονται επειδή έχουν
μικρότερες ή μεγαλύτερες εισροές
ψηφοφόρων από όμορους χώρους. Είναι
ενισχύσεις οι οποίες προέρχονται κατά
βάση από τη μεγάλη δεξαμενή του 21% που
συγκέντρωσαν στις ευρωεκλογές τα
μικρότερα κόμματα, αρκετά εκ των οποίων
δεν συμμετέχουν σε αυτή την αναμέτρηση.
Τρίτον: Η
σύνθεση της επόμενης Βουλής δεν μπορεί
να θεωρηθεί προδιαγεγραμμένη, καθώς
μόνο για τέσσερα κόμματα -τη Ν.Δ., τον
ΣΥΡΙΖΑ, το Κίνημα Αλλαγής και το ΚΚΕ-
υπάρχει βεβαιότητα ότι θα εκλέξουν
βουλευτές. Πέραν αυτών, άλλοι τρεις
σχηματισμοί -η Χρυσή Αυγή και η Ελληνική
Λύση του Κυριάκου Βελόπουλου, που
κατάφεραν τον περασμένο μήνα να πετύχουν
τον στόχο της εκπροσώπησής τους στην
Ευρωβουλή, καθώς και το ΜέΡΑ25 του Γιάνη
Βαρουφάκη, που έμεινε εκτός για μόλις…
54 ψήφους- μάχονται για να υπερβούν το
πλαφόν του 3% που θα τους επιτρέψει να
καταλάβουν έδρανα στην προσεχή
κοινοβουλευτική περίοδο.
Οι νέοι
κρίνουν την πολιτική σταθερότητα
Με ποσοστό
της τάξης του 39%, που, όπως δείχνουν οι
μετρήσεις, είναι σφόδρα πιθανό να
κατακτήσει η Ν.Δ., το εύρος της γαλάζιας
αυτοδυναμίας θα εξαρτηθεί από τα κόμματα
που θα υπερβούν το 3% και θα μπουν στη
Βουλή. Σε μια τέτοια περίπτωση, τα τέσσερα
πιθανά σενάρια είναι τα εξής:
Με
επτακομματική Βουλή, η νικήτρια των
εκλογών γαλάζια παράταξη θα έχει 155
βουλευτές.
Με
εξακομματική Βουλή, οι βουλευτές που
θα απαρτίζουν την πλειοψηφία θα φτάσουν
τους 158.
Με
πεντακομματική Βουλή, ο επόμενος
πρωθυπουργός θα έχει λυμένα τα χέρια,
αφού η κυβέρνηση την οποία θα σχηματίσει
θα στηρίζεται σε 162 βουλευτές.
Με
τετρακομματική, τέλος, κοινοβουλευτική
σύνθεση, το πρώτο κόμμα, έχοντας το ίδιο
ακριβώς ποσοστό, θα διαθέτει πλειοψηφία
166 εδρών.
Γίνεται
σαφές, λοιπόν, από τα προαναφερθέντα
σενάρια ότι το κλειδί για την οριακή ή
άνετη κοινοβουλευτική αυτοδυναμία της
επόμενης κυβέρνησης βρίσκεται στο
αθροιστικό ποσοστό που θα συγκεντρώσουν
τα κόμματα που θα μείνουν εκτός Βουλής.
Και σε πραγματικούς όρους αν θα καταφέρουν
να πάρουν το εισιτήριο της κοινοβουλευτικής
εκπροσώπησης η Χρυσή Αυγή, ο Γιάνης
Βαρουφάκης και ο Κυριάκος Βελόπουλος.
Την τελευταία
εβδομάδα και οι τρεις αυτοί κινούνταν
στο μεταίχμιο της εισόδου, με τις
υψηλότερες πιθανότητες να έχει η Ελληνική
Λύση. Σε ό,τι αφορά τους άλλους δύο,
δηλαδή τη Χρυσή Αυγή και το ΜέΡΑ25, έγκυροι
αναλυτές που έχουν εντρυφήσει στα
ενδότερα των μετρήσεων εκτιμούν ότι
ρυθμιστικό ρόλο στην επιτυχία ή στην
αποτυχία τους θα έχει ένα κοινό το οποίο,
από διαφορετική αφετηρία, εφόσον πάει
στην κάλπη, κινείται στη ρότα της
αντισυστημικής συμπεριφοράς.
Ο λόγος είναι
για τους νέους άνδρες μεταξύ 17 και 35
ετών που αποτελούν μια ηλικιακή κατηγορία
στην οποία οι σχηματισμοί του Νίκου
Μιχαλολιάκου και του Γιάνη Βαρουφάκη
έχουν μεγαλύτερη διείσδυση από την
επιρροή τους στο σύνολο του εκλογικού
σώματος. Είναι ταυτόχρονα, υποστηρίζουν
οι ειδικοί, και μια πληθυσμιακή ομάδα
με χαμηλή βεβαιότητα ψήφου που κανείς
δεν μπορεί να προδικάσει αν θα αγνοήσουν
την εκλογική διαδικασία και θα προτιμήσουν
να πάνε στην παραλία.
Γι’ αυτό
και, όπως επισημαίνουν έγκυροι αναλυτές,
η προσοχή των εκλογολόγων, που θα
ετοιμάζουν το exit pοll της κάλπης, θα είναι
κατά βάση στραμμένη στους νέους που
εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν τον βασικό
ρυθμιστικό παράγοντα για την κυβερνητική
σταθερότητα του επόμενου διαστήματος.
ΠΗΓΗ: protothema.gr

Ο Σάββας Καλεντερίδης γεννήθηκε στη Βέργη Σερρών το 1960. Το 1977 εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, από την οποία αποφοίτησε το 1981, ως ανθυπίλαρχος. Υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες των τεθωρακισμένων και των καταδρομών και σε κρίσιμες θέσεις στο εξωτερικό. Το Μάρτιο του 2000, ενώ φοιτούσε στην Ανωτάτη Σχολή Πολέμου, παραιτήθηκε από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού, με το βαθμό του αντισυνταγματάρχη. Από το φθινόπωρο του 2000 ίδρυσε και διευθύνει τον εκδοτικό οίκο Ινφο-Γνώμων. Με το ψευδώνυμο Κώστας Νικοπολίδης μετέφρασε από τα τουρκικά και επιμελήθηκε την έκδοση του βιβλίου "Κράτος συμμορία", Εκδόσεις Τουρίκη, ενώ μετέφρασε από τα τουρκικά και την "Έκθεση Σουσουρλούκ", που συμπεριλήφθηκε στο ομώνυμο βιβλίο των Εκδόσεων Α.Α. Λιβάνη. Σε συνεργασία με το ίδρυμα "Φίλοι Λαογραφικού Μουσείου Μέλπως Μερλιέ" συμμετείχε και προλόγισε την έκδοση του διπλού CD "Τραγούδια του Πόντου, Ηχογραφήσεις του 1930" και του CD "Τραγούδια από τις παράλιες πόλεις του Πόντου και της Μικράς Ασίας". Επιμελήθηκε επίσης της έκδοσης του δίτομου έργου "Ανάλυση της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, Μύθος και πραγματικότητα", του βιβλίου "Οι μειονότητες στην Τουρκία" και των ιστορικών ταξιδιωτικών οδηγών "Κάτω Ιταλία - Μεγάλη Ελλάδα", "Σικελία", "Ρόδος - Σύμη - Καστελόριζο - Καρία - Λυκία", "Χίος - Σμύρνη", "Βουλγαρία - Ανατολική Ρωμυλία", "Καππαδοκία - Κεντρική Ανατολία" και "Κωνσταντινούπολη - Μαρμαράς". Έγραψε τους ιστορικούς ταξιδιωτικούς οδηγούς "Κοζάνη, στην αγκαλιά των βουνών", "Ιωνία, Σάμος - Έφεσος - Μίλητος - Πριήνη", "Δυτικός Πόντος, Βιθυνία - Παφλαγονία" και "Ανατολικός Πόντος, Κοτύωρα - Κερασούντα - Τραπεζούντα - Αργυρούπολη - Καρς". Αναλύσεις και άρθρα του Σάββα Καλεντερίδη, με κύριο θέμα την Τουρκία και άλλα περιφερειακά ζητήματα, έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και "Παρόν" και στα περιοδικά "Άμυνα και διπλωματία", "Απόρρητο Δελτίο" και "Διπλωματία".

Γενικά θέματα

Ηθική γεωμετρία: Η Ευρώπη τιμωρεί τη Μόσχα, ανέχεται την Άγκυρα

Οι Βρυξέλλες επιβάλλουν κυρώσεις στη Μόσχα μέσα σε λίγες ώρες, αλλά αποφεύγουν να αποκαλέσουν την Άγκυρα αυτό που είναι — ένα κράτος που κατέχει έδαφος της ΕΕ. Αν η Ευρώπη δεν μπορεί να προστατεύσει τα δικά της, η κυριαρχία της είναι ψευδαίσθηση.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

blue and yellow flag

Γράφει ο Σάι Γκαλ, tovima.com

Από την Αθήνα ως τη Λευκωσία, από τις Βρυξέλλες ως τους διαδρόμους του ΝΑΤΟ, η Ευρώπη είναι προσηλωμένη στη Μόσχα: στα τανκς στο Ντονμπάς, στο αέριο στο Βερολίνο, στις κυβερνοεπιθέσεις στο Ταλίν. Μια βαθύτερη πρόκληση όμως βρίσκεται εντός: ένας σύμμαχος του ΝΑΤΟ και υποψήφιο κράτος-μέλος της ΕΕ, του οποίου ο έλεγχος στη μετανάστευση, την ενέργεια και την άμυνα ξεπερνά πλέον εκείνον του Κρεμλίνου. Η πραγματική γραμμή του μετώπου είναι ελληνική και κυπριακή.

Η αντίθεση πολιτικής είναι κραυγαλέα. Η ΕΕ έχει υιοθετήσει δεκαεννέα πακέτα κυρώσεων κατά της Ρωσίας —το πιο πρόσφατο (23 Οκτωβρίου 2025) απαγορεύει το ρωσικό LNG και ενισχύει τους περιορισμούς στη «σκιώδη ναυτιλία». Εναντίον της Τουρκίας, η αντίδραση είναι ως επί το πλείστον συμβολική. Το 2022, η Αθήνα κατέγραψε 11.258 παραβιάσεις του εναέριου χώρου, συμπεριλαμβανομένων 234 υπερπτήσεων κατοικημένων νησιών, και 1.581 παραβιάσεις χωρικών υδάτων —περίπου τριάντα την ημέρα. Ακόμη και μετά τη μείωση στις 1.172 το 2023, η Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τρεις εισβολές ημερησίως. Αντίθετα, το ΝΑΤΟ κατέγραψε περίπου 300 αναχαιτίσεις ρωσικών αεροσκαφών το 2023, κυρίως σε διεθνή εναέρια ζώνη· παραβιάσεις συνόρων, όπως ένα MiG-31 που εισήλθε στην Εσθονία τον περασμένο Σεπτέμβριο, παραμένουν σπάνιες.

Η Ρωσία απομονωμένη για τους πολέμους της· η Τουρκία ανεκτή λόγω της επιρροής της.

Η τουρκική επιρροή στηρίζεται σε έξι μοχλούς που η Ρωσία δεν διαθέτει:

  • ένα βέτο στο ΝΑΤΟ που μπορεί να καθυστερήσει τον σχεδιασμό για τη Βαλτική και τις Νορδικές χώρες·
  • έναν έλεγχο της μετανάστευσης μέσω της συμφωνίας ΕΕ–Τουρκίας του 2016
  • τον έλεγχο του TurkStream, του τελευταίου ενεργού αγωγού ρωσικού φυσικού αερίου προς την ΕΕ·
  • εξαγωγές αμυντικού υλικού που συνδέουν Ευρωπαίους αγοραστές με την τουρκική βιομηχανία·
  • κρατικά υποστηριζόμενα δίκτυα DİTİB που επηρεάζουν μουσουλμανικές κοινότητες σε βασικά κράτη-μέλη·
  • και ελεύθερα περάσματα που χρησιμοποιούν κυρωμένοι δρώντες από το Ιράν έως τους Χούθι.

Η Μόσχα εξαναγκάζει απ’ έξω· η Άγκυρα χειραγωγεί από μέσα. Αν η Ρωσία χρησιμοποιεί πυραύλους, η Τουρκία χρησιμοποιεί αγορές, λιμάνια και ψήφους.

Εν τω μεταξύ, η Κύπρος παραμένει κατεχόμενη κατά 37%, με 40.000 Τούρκους στρατιώτες και UAVs από το Γκετζιτκαλέ να επιχειρούν εντός του εναέριου χώρου της ΕΕ, ενώ η παράνομη γεώτρηση συνεχίζεται παρά το πλαίσιο κυρώσεων της ΕΕ του 2019· τα Bayraktar TB2 που πετούν εκεί είναι του ίδιου τύπου με αυτά που διαθέτουν πλέον κράτη-μέλη της ΕΕ όπως η Πολωνία και πιο πρόσφατα η Κροατία —ένας παράλογος βρόχος εφοδιασμού που συνδέει την Ευρώπη με συστήματα που επιτηρούν το ίδιο της το έδαφος.

Στη θάλασσα, υποβρύχια τύπου Type-214 γερμανικού σχεδιασμού εντάχθηκαν στην τουρκική υπηρεσία το 2024, δίνοντας στην Άγκυρα πλεονέκτημα απόκρυψης στο Αιγαίο, ενώ το Βερολίνο κηρύττει αυτοσυγκράτηση. Η Ευρώπη τιμωρεί τη Ρωσία για πυρηνικό τυχοδιωκτισμό, όμως το Άκκουγιου —κατασκευασμένο από τη Rosatom στις τουρκικές ακτές της Μεσογείου— προχωρά, αφού οι δυτικοί προμηθευτές απέσυραν κρίσιμα εξαρτήματα, αναγκάζοντας την Τουρκία και τη Ρωσία να στραφούν στην Κίνα· η έναρξη λειτουργίας μετατίθεται πέραν του 2025. Η Τουρκία αγόρασε το S-400, αποβλήθηκε από το πρόγραμμα F-35, όμως εξασφάλισε εκσυγχρονισμό F-16. Σε κλίμακα και συχνότητα, η τουρκική πίεση στην ευρωπαϊκή επικράτεια ξεπερνά πλέον τη ρωσική στο βαλτικό μέτωπο —μια ευρωπαϊκή αντιστροφή αποτυπωμένη σε μία φράση.

Στα είκοσι τρία κράτη-μέλη της ΕΕ που ανήκουν και στο ΝΑΤΟ, η αντίληψη της απειλής είναι κατακερματισμένη. Η ανατολική πτέρυγα —Πολωνία, οι τρεις Βαλτικές, Φινλανδία, Σουηδία— αντιμετωπίζει τη Ρωσία ως υπαρξιακή απειλή, δαπανώντας έως και 4,5% του ΑΕΠ για άμυνα και αγοράζοντας τουρκικά drones με ωφελιμιστικό πνεύμα. Η κεντρική και δυτική Ευρώπη —Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο— μιλούν δυνατά κατά της Μόσχας αλλά προχωρούν προσεκτικά με την Άγκυρα. Το Βερολίνο συν-κατασκευάζει υποβρύχια· το Παρίσι αναβιώνει το SAMP/T· η Μαδρίτη διατηρεί πυροβολαρχία Patriot στην Τουρκία από το 2015 και, μέσω της Navantia, συνεργάζεται στα προγράμματα TCG Anadolu και HÜRJET του 2025, εντασσόμενη στις τουρκικές ναυπηγικές και αεροναυτικές αλυσίδες. Η Ουγγαρία και η Σλοβακία διατηρούν ρωσικό αέριο και φλερτάρουν με την Άγκυρα. Η πρόσφατη σύνοδος του Οργανισμού Τουρκικών Κρατών υπογράμμισε την απόκλιση: ο Βίκτορ Όρμπαν παρέστη ως παρατηρητής, επαινώντας την «γέφυρα» Τουρκία, ενώ ο Ερσίν Τατάρ —ηγέτης του κατεχόμενου βόρειου τμήματος της Κύπρου— παρουσιάστηκε ως αρχηγός κράτους, μια σχεδόν ντε φάκτο αναγνώριση μιας οντότητας που η ΕΕ θεωρεί παράνομη.

Το πρόγραμμα SAFE αποτυπώνει το δίλημμα.

Ξεκίνησε τον Μάιο του 2025, με προϋπολογισμό 150 δισ. ευρώ για κοινές αμυντικές προμήθειες (65% ευρωπαϊκό περιεχόμενο, χωρίς έλεγχο από τρίτες χώρες). Δεκαεννέα κράτη έχουν αιτηθεί 127 δισ. ευρώ, με εθνικά σχέδια που πρέπει να κατατεθούν ως τις 30 Νοεμβρίου.

Η Επιτροπή επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της Τουρκίας, αλλά σε αντίθεση με το Ηνωμένο Βασίλειο και τον Καναδά —για τους οποίους το Συμβούλιο εξουσιοδότησε διαπραγματεύσεις— δεν υπάρχει εντολή για την Άγκυρα. Η Ελλάδα και η Κύπρος χάραξαν κόκκινη γραμμή: «μια δύναμη κατοχής δεν μπορεί να αντλεί κεφάλαια της ΕΕ για την άμυνα». Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης δήλωσε ότι η θέση αυτή είναι «τυπικά υιοθετημένη», ενώ ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης προειδοποίησε ότι, όσο η Τουρκία διατηρεί το casus belli στο Αιγαίο, «η συμμετοχή της στο SAFE είναι εκτός συζήτησης».

Κι όμως, ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε κάλεσε τις Βρυξέλλες να μην υψώσουν «βιομηχανικά τείχη» απέναντι σε μη κράτη-μέλη, επιμένοντας ότι «η Ρωσία παραμένει η μακροπρόθεσμη απειλή του ΝΑΤΟ». Ένας ηγέτης στρατιωτικής συμμαχίας που πιέζει μια πολιτική ένωση να ανταμείψει ένα κράτος που κατέχει ευρωπαϊκό έδαφος: ελάχιστες εικόνες περιγράφουν καλύτερα την ευρωπαϊκή αντιστροφή.

Μέχρι και 35% κάθε έργου SAFE μπορεί ακόμη να περιλαμβάνει μη ευρωπαϊκούς προμηθευτές μέσω διμερών εγκρίσεων. Η Άγκυρα πιέζει για «ευνοϊκούς όρους», με τη δημόσια στήριξη του Βερολίνου. Ωστόσο, το Άρθρο 16 δίνει στην Επιτροπή την εξουσία να αποκλείει κάθε κράτος που απειλεί μέλος της Ένωσης. Το SAFE δημιουργήθηκε για να τερματίσει την εξάρτηση από Μόσχα, Πεκίνο και Ουάσιγκτον —όχι για να την αναπαράγει με την Άγκυρα.

Όταν η Ρωσία χρησιμοποιεί την ενέργεια ως όπλο, η Ευρώπη την καταδικάζει· όταν το κάνει η Τουρκία μέσω του TurkStream ή του μεταναστευτικού μοχλού, ονομάζεται «εταιρική σχέση». Η ρωσική RT έχει απαγορευθεί σε όλη την ΕΕ, αλλά τα τουρκικά κρατικά μέσα και τα δίκτυα επιρροής της λειτουργούν χωρίς έλεγχο. Η Ευρώπη τιμωρεί τον ορατό εισβολέα και ανέχεται τον οικείο γείτονα —μέχρι ο εσωτερικός κίνδυνος να ξεπεράσει τον εξωτερικό.

Το πρόβλημα της Ευρώπης δεν είναι το δίκαιο, αλλά η βούληση.

Το Άρθρο 42(7) —το ισοδύναμο του Άρθρου 5 του ΝΑΤΟ, δεσμευτικό και όχι προαιρετικό— γράφτηκε για τέτοιες στιγμές. Κι όμως, η Ένωση το επαναλαμβάνει τελετουργικά και ενεργεί σαν να μην υπάρχει.

Οι Βρυξέλλες επιβάλλουν κυρώσεις στη Μόσχα μέσα σε ώρες, αλλά αποφεύγουν να αποκαλέσουν την Άγκυρα αυτό που είναι —ένα κράτος που κατέχει ευρωπαϊκό έδαφος. Αν η Ευρώπη δεν μπορεί να προστατεύσει τα δικά της, η κυριαρχία της είναι ψευδαίσθηση. Η πραγματική δοκιμασία δεν βρίσκεται στο Καλίνινγκραντ, αλλά στις ίδιες τις πρωτεύουσες της Ευρώπης.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

ΗΠΑ: Δικαστής ακύρωσε διατάγμα Τραμπ που απαιτούσε ταυτοποίηση της υπηκοότητας

Ομοσπονδιακό δικαστήριο μπλόκαρε οριστικά ένα μέρος ενός εκτελεστικού διατάγματος του Ντόναλντ Τραμπ, κρίνοντας ότι ο πρόεδρος δεν μπορεί να απαιτεί από τους ψηφοφόρους να επιδεικνύουν διαβατήρια ή παρόμοια έγγραφα για να αποδείξουν την υπηκοότητά τους πριν ψηφίσουν.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ομοσπονδιακό δικαστήριο μπλόκαρε οριστικά ένα μέρος ενός εκτελεστικού διατάγματος του Ντόναλντ Τραμπ, κρίνοντας ότι ο πρόεδρος δεν μπορεί να απαιτεί από τους ψηφοφόρους να επιδεικνύουν διαβατήρια ή παρόμοια έγγραφα για να αποδείξουν την υπηκοότητά τους πριν ψηφίσουν.

Πολλές προσφυγές είχαν κατατεθεί και αμφισβητούσαν τη νομιμότητα του εκτελεστικού διατάγματος της 25ης Μαρτίου, με το οποίο ο Τραμπ αποσκοπούσε να αναθεωρήσει τη διαδικασία των ομοσπονδιακών εκλογών. Τα δικαστήρια είχαν ήδη μπλοκάρει προσωρινά την εφαρμογή του. Η δικαστής Κολίν Κόλαρ-Κότλι της Ουάσινγκτον είναι η πρώτη που καταλήγει σε τελεσίδικη απόφαση, με την οποία ακυρώνει την εντολή.

Η Κόλαρ-Κότλι ακύρωσε εκείνο το μέρος του διατάγματος που απαιτεί από τους ψηφοφόρους να αποδεικνύουν την υπηκοότητά τους προκειμένου να εγγραφούν στους εκλογικούς καταλόγους. Προηγουμένως, απέφυγε να μπλοκάρει το τμήμα του εκτελεστικού διατάγματος που απαγορεύει στις Πολιτείες να καταμετρούν τις επιστολικές ψήφους που παραδίδονται μετά την ημέρα των εκλογών.

Εναντίον του διατάγματος είχαν προσφύγει μεταξύ άλλων η Εθνική Επιτροπή των Δημοκρατικών, η Ένωση των Λατινοαμερικάνων Πολιτών και η Ένωση του Εκπαιδευτικού Ταμείου Γυναικών Ψηφοφόρων.

Το διάταγμα όριζε ότι ένα μη κομματικό, ομοσπονδιακό εκλογικό όργανο θα τροποποιούσε την τυποποιημένη αίτηση εγγραφής ψηφοφόρων ώστε να απαιτείται και η επίδειξη κάποιου εγγράφου, όπως διαβατηρίου, που να αποδεικνύει την υπηκοότητα. Ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι θα «αξιολογούσαν» την υπηκοότητα ατόμων που λαμβάνουν κρατική βοήθεια πριν τους δώσουν τα έντυπα για την εγγραφή τους.

Οι ενάγοντες ισχυρίζονταν ότι τα μέτρα αυτά θα αποθάρρυναν ή θα εμπόδιζαν πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις να εγγραφούν.

Η Κόλαρ-Κότλι έκρινε ότι αυτό το μέρος της εντολής είναι παράνομο επειδή το Σύνταγμα των ΗΠΑ δίνει τις Πολιτείες και ότι στον πρόεδρο την εξουσία να επιβλέπουν τις εκλογές.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τα «ρομποταξί» έρχονται σύντομα και στην Ευρώπη, λέει ο CEO της Uber

Ο επικεφαλής της Uber ανέφερε στο podcast «MD Meets» του Ματίας Ντέπφνερ ότι η Ευρώπη άρχισε να ανοίγεται στην αυτόνομη οδήγηση, προσθέτοντας ότι «στην πραγματικότητα, οι κανονισμοί στη Γερμανία είναι αρκετά προοδευτικοί», όπως αναφέρει το Politico.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ελβετία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες ενδέχεται να αποκτήσουν στόλους ταξί χωρίς οδηγό στους δρόμους τους «νωρίτερα παρά αργότερα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, Ντάρα Κοσροσαχί, που ηγείται της υπηρεσίας από το 2017.

Ο επικεφαλής της Uber ανέφερε στο podcast «MD Meets» του Ματίας Ντέπφνερ ότι η Ευρώπη άρχισε να ανοίγεται στην αυτόνομη οδήγηση, προσθέτοντας ότι «στην πραγματικότητα, οι κανονισμοί στη Γερμανία είναι αρκετά προοδευτικοί», όπως αναφέρει το Politico.

«Υπάρχουν μερικές χώρες, όπως η Ελβετία κ.λπ., όπου πιστεύουμε ότι η αυτόνομη οδήγηση θα γίνει πραγματικότητα, τουλάχιστον σε μικρή κλίμακα, νωρίτερα παρά αργότερα», σημείωσε.

Η Ευρώπη έμεινε πίσω στο συγκεκριμένο κομμάτι

Στις ΗΠΑ, εταιρείες όπως η Waymo επιτρέπουν στους καταναλωτές να καλούν αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, τα οποία αποτελούν ολοένα και πιο συνηθισμένο θέαμα στους δρόμους πόλεων όπως το Σαν Φρανσίσκο και το Λος Άντζελες. Αυτόν τον μήνα, η εταιρεία ανακοίνωσε το σχέδιό της για την επέκταση στο Λονδίνο το επόμενο έτος.

Η τεχνολογία έχει επίσης γνωρίσει άνθηση στην Κίνα, με το Πεκίνο να αποτελεί παγκόσμιο ηγέτη στην αγορά. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, αναγνώρισε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι η Ευρώπη έχει μείνει πίσω σε σχέση με τις ΗΠΑ και την Κίνα στην ανάπτυξη των οχημάτων χωρίς οδηγό.

Διαφορετικοί κανονισμοί μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης 

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η ΕΕ έχουν πολύ διαφορετικούς κανονισμούς για τη συγκεκριμένη τεχνολογία αυτή. Η ΕΕ ακολουθεί κανονισμούς που έχουν θεσπιστεί από τα Ηνωμένα Έθνη, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ.

Στις ΗΠΑ ισχύει ένα μοντέλο αυτοπιστοποίησης, όπου οι κατασκευαστές ουσιαστικά δηλώνουν ότι τα οχήματά τους συμμορφώνονται με τα πρότυπα. Στην ΕΕ, αντιθέτως, τα οχήματα περνούν από διαδικασία «έγκρισης τύπου», κατά την οποία οι αρχές επαληθεύουν ότι τα αυτοκίνητα πληρούν τα πρότυπα.

«Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό είναι ήδη πραγματικότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και εδώ, στην Ευρώπη», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν σε τεχνολογικό συνέδριο στο Τορίνο.

Αυτόνομα όλα τα αυτοκίνητα στο μέλλον

Ωστόσο, ο Κοσροσαχί πρόσθεσε ότι θεωρεί πως «όλα τα αυτοκίνητα θα είναι αυτόνομα», ωστόσο θα χρειαστούν «περισσότερα από 20 χρόνια».

«Θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να φτάσουμε εκεί. Πρέπει να μειωθεί το κόστος, να αυξηθούν, όσο χρειάζεται, οι δείκτες ασφαλείας, αλλά αναμφίβολα αυτό θα συμβεί», είπε, προσθέτοντας ότι στο μέλλον η οδήγηση θα είναι «κάτι σαν την ιππασία».

Πρώτο Θέμα

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ15 λεπτά πριν

Έργο Χριστοδουλίδη! Νέα δεδομένα στην Παιδεία της Κύπρου με την καθιέρωση της ημέρας μνήμης για τη γενοκτονία των Ποντίων

Η θέσπιση της 19ης Μαΐου ενισχύει τη μνήμη και την ιστορική γνώση σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας της...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ45 λεπτά πριν

Η ασιατική επέλαση της Τουρκίας δια… του αλφαβήτου

Του Κώστα Ράπτη, Capital Ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν είναι εξαιρετικά ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα της 43ης Γενικής Συνέλευσης της...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ1 ώρα πριν

Η ανάρτηση της ισραηλινής πρεσβείας στην Ελλάδα για τις εξελίξεις στα ενεργειακά!

Ωδή για το σχήμα 3+1

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ1 ώρα πριν

2025 – A Bleak Year of Violence, Censorship, and Impunity for Pakistan’s Journalists

The Pakistan Press Foundation (PPF) has declared this year a “bleak” chapter for press freedom, documenting at least 137 confirmed...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Οζ Καραχάν: Έρχιουρμαν και Τατάρ προωθούν τα δύο κράτη (ΒΙΝΤΕΟ)

Σημείωσε ότι «η προσπάθεια της Τουρκίας είναι να δημιουργήσει νέα τετελεσμένα επί του εδάφους και ουσιαστικά αυτή είναι ένα έγκλημα...

Δημοφιλή