Γενικά θέματα
Η ΝΔ έχει καλή πρόθεση… αλλά το σχέδιο για βιώσιμη ανάκαμψη προσκρούει σε 6 εμπόδια – Οι δανειστές θα επιβάλλουν μέτρα
Η ΝΔ και ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναλαμβάνουν την διακυβέρνηση της Ελλάδος μετά από 4 χρόνια αριστερής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και Τσίπρα.
Η ΝΔ εμφανίζεται με καλές προθέσεις, υπερασπίζεται την θέση για γενναία αύξηση του ΑΕΠ ετησίως στο 4% και μείωση των φορολογικών συντελεστών σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Επίσης έχει πολλές φορές αναφερθεί ότι θα ξεκινήσει νέα διαπραγμάτευση για την μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% σε 2,5%… διάλογο που ξεκίνησε και η κυβέρνηση Τσίπρα αλλά δεν απέδωσε.
Να σημειωθεί ότι η μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος στηριζόταν σε ένα μηχανισμό κεφαλαιακής εγγύησης 5 με 5,5 δισεκ. ευρώ. Παρ΄ όλα αυτά οι δανειστές στο τέλος έθεσαν βέτο και πάγωσαν τα σχέδια μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Η στρατηγική της ΝΔ εμπροσθοβαρώς να πάρει μέτρα όπως μείωση φορολογικών συντελεστών και μείωση πρωτογενούς πλεονάσματος προσκρούει σε πολλά εμπόδια.
Για να γίνει αντιληπτό τι προκλήσεις θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση ΝΔ θα πρέπει αναλυθεί τι παραλαμβάνει
-Παραλαμβάνει ΑΕΠ που αυξάνεται με ρυθμό 1,8% ή 184 δισεκ. ευρώ
-Δημόσιο χρέος το οποίο επιμένει να μην υποχωρεί στα 357 δισεκ. ευρώ
-Δημοσιονομικό χώρο που έχει πλήρως εξαντληθεί λόγω της πολιτικής παροχών Τσίπρα προεκλογικώς
Οι παροχές όπως η 13η σύνταξη δεν είναι σαφές εάν τελικώς η ΝΔ την διατηρήσει ή όχι.
-Άρνηση των δανειστών να εξετάσουν μείωση πρωτογενούς πλεονάσματος
-Τράπεζες εγκλωβισμένες με το παρελθόν τους, διαθέτουν 80 δισεκ. προβληματικά δάνεια και αδύναμα κεφάλαια άπαξ και σε σύνολο 23 δισεκ. tangible book τα 16 δισεκ. είναι αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση DTC και 21,8 δισεκ. αναβαλλόμενος φόρος.
Το σκηνικό που διαμορφώνεται είναι θολό, έχει αλλάξει και το σκηνικό στην Ευρώπη, είναι ίσως λίγο πιο φιλικό αλλά η στρατηγική των μεταρρυθμίσεων δεν έχει αλλάξει.
Ποιες οι 6 προκλήσεις για την κυβέρνηση της ΝΔ
1)Η ΝΔ και ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχουν θέσει υψηλά τον πήχη για την αύξηση του ΑΕΠ.
Έχουν αναφέρει ότι σε ετήσια βάση το ΑΕΠ θα αυξάνεται 4% όπερ σημαίνει εάν η βάση είναι τα 185 δισεκ. δηλαδή θα φθάσει στα 192,5 δισεκ. κ.ο.κ.
Για να αυξηθεί το ΑΕΠ +4% θα πρέπει να αλλάξει σημαντικά το υφιστάμενο μείγμα οικονομικής πολιτικής σε σχέση με τις δημόσιες δαπάνες, την κατανάλωση και τις ξένες επενδύσεις
Είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει το μείγμα όταν η Ελλάδα βρίσκεται σε καθεστώς αυξημένης εποπτείας από τους δανειστές.
2)Η κυβέρνηση της ΝΔ θα πρέπει να επιδείξει έργο στην μείωση του χρέους το οποίο μετά το 2032 θεωρείται μη βιώσιμο.
Είναι ενδεικτικό ότι το ελληνικό χρέος βρίσκεται στα 357 δισεκ. και εξαιρώντας το PSI+ που είχε επίδραση 106 δισεκ. με όρους πραγματικών πληρωμών η Ελλάδα από το 2005 έως σήμερα έχει πληρώσει 41 με 42 δισεκ. για να εξοφλήσει το δημόσιο χρέος αλλά πρέπει να εξοφλήσει και άλλα 300 δισεκ. έως το 2059-2060.
Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει αφήσει να εννοηθεί ότι θα προβεί σε εκδόσεις μακροπρόθεσμων ομολόγων αρχικώς 15ετίας ώστε να περάσει το μήνυμα ότι μπορεί να δανειστεί με ομόλογα που ξεπερνούν το οριοθετημένο πλαίσιο του 2032.
3)Οι δημοσιονομικοί στόχοι της Ελλάδος είναι σαφείς, έχουν επιβληθεί από τους δανειστές στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου και δεν θα αλλάξουν.
Η ΝΔ π.χ. υπόσχεται γενναίες μειώσεις φόρων.
Έχει υποσχεθεί ότι θα μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές από 22% σε 9% για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ και από 28% σε 24% το 2020 και 20% το 2021 για τον φόρο των επιχειρήσεων.
Είναι βέβαιο ότι μείωση των φορολογικών συντελεστών θα αντιμετωπιστούν από τους δανειστές ως μείωση εσόδων και αμφισβήτησης των δημοσιονομικών στόχων.
Θα ζητήσουν ξεκάθαρα ισοδύναμα μέτρα και οι συντάξεις μπορεί να βρεθούν ξανά στο μικροσκόπιο.
Η κυβέρνηση της ΝΔ θα πρέπει να πάρει πολύ δύσκολες αποφάσεις και μάλιστα πολύ αντιλαϊκές για να συμφωνήσουν οι δανειστές σε μείωση των φορολογικών συντελεστών.
Τα τελευταία χρόνια η μεγάλη δημοσιονομική προσαρμογή έχει επιτευχθεί λόγω της αύξησης των φόρων.
Οι φόροι συνέβαλλαν ώστε η Ελλάδα να επιτύχει δημοσιονομική προσαρμογή.
Οι φόροι στα ακίνητα κυρίως μέσω ΕΝΦΙΑ επίσης αυξήθηκαν έφθασαν στο 3,2% του ΑΕΠ.
4)Η κυβέρνηση της ΝΔ είναι προφανές ότι θα εστιάσει στις μεταρρυθμίσεις και ιδιωτικοποιήσεις ώστε να περάσει το μήνυμα στην διεθνή κοινότητα ότι προτεραιότητα είναι οι ξένες επενδύσεις.
Ωστόσο εταιρίες και έργα προς ιδιωτικοποίηση δεν είναι πολλά και τα περισσότερα θα ανακυκλωθούν από εγχώρια επιχειρηματικά συμφέροντα.
Η ΝΔ πιθανότατα θα κατηγορηθεί ότι εξυπηρετεί συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα όταν θα επιμείνει σε ορισμένες στρατηγικές.
5)Η Ελλάδα στοχεύει σε επενδυτική βαθμίδα – investment grade – από τους οίκους αξιολόγησης ώστε να επιστρέψει στην κανονικότητα.
Έχουν κυκλοφορήσει σενάρια που θέλουν η Ελλάδα να αναβαθμίζεται σε επενδυτική βαθμίδα για το βραχυπρόθεσμο χρέος και έως ΒΒ+ στο μακροπρόθεσμο χρέος.
Όμως αυτό το σενάριο δεν είναι πιθανό αφενός γιατί οι οίκοι αξιολόγησης και η ΕΚΤ δίνουν σημασία στο μακροπρόθεσμο χρέος αφετέρου για να ενταχθεί η Ελλάδα στην ποσοτική χαλάρωση χρειάζεται επενδυτική βαθμίδα στο μακροπρόθεσμο χρέος.
6)Οι τράπεζες συνεχίζουν να αποτελούν βάρος για την οικονομία.
Προφανώς και δεν βρίσκονται στα πρόθυρα της καταστροφής της περιόδου 2012 ή 2015 αλλά το απόθεμα προβληματικών δανείων ύψους 80 δισεκ. ή το ακραία υψηλό DTC αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση 16 δισεκ. σε σύνολο 23 δισεκ. καθαρών κεφαλαίων καθιστούν τις τράπεζες αδύναμες με βάση τους ισολογισμούς τους.
Η συλλογική λύση για τα NPEs με βάση το ιταλικό μοντέλο (APS) και την παροχή εγγυήσεων από το κράτος χωρίς αυτό να θεωρηθεί κρατική βοήθεια έχει πλεονέκτημα γιατί το κόστος των εγγυήσεων μειώνεται.
Το CDS το ασφάλιστρο έναντι ρίσκου χώρας στα ομόλογα που θα χρησιμοποιηθεί ως βάση για την τιμολόγηση της εγγύησης του κράτους στα τραπεζικά ομόλογα μειώνεται.
Το CDS στην 5ετία στις 233 μονάδες βάσης καθίσταται το ιταλικό μοντέλο για τα προβληματικά δάνεια πιο ελκυστικό για τις τράπεζες.
Η κυβέρνηση θα φέρει νόμο προς ψήφιση για την μεταφορά του DTC σε εταιρία ειδικού σκοπού, στρατηγική λάθους γιατί η πρόταση της ΤτΕ (40 δισεκ. NPEs να μεταφερθούν σε εταιρία ειδικού σκοπού SPV μαζί με 7,4 δισεκ. DTC δηλαδή κεφάλαιο των τραπεζών) θα επιβαρύνει κεφαλαιακά τις τράπεζες.
Οι τράπεζες θα συνεχίσουν να είναι αδύναμες αφενός γιατί κατέχουν μικρά χαρτοφυλάκια ομολόγων περίπου 10 δισεκ. ώστε να πετύχουν υψηλά έκτακτα κέρδη ενώ τα λειτουργικά και επαναλαμβανόμενα έσοδα μειώνονται.
www.bankingnews.gr
Γενικά θέματα
Ηθική γεωμετρία: Η Ευρώπη τιμωρεί τη Μόσχα, ανέχεται την Άγκυρα
Οι Βρυξέλλες επιβάλλουν κυρώσεις στη Μόσχα μέσα σε λίγες ώρες, αλλά αποφεύγουν να αποκαλέσουν την Άγκυρα αυτό που είναι — ένα κράτος που κατέχει έδαφος της ΕΕ. Αν η Ευρώπη δεν μπορεί να προστατεύσει τα δικά της, η κυριαρχία της είναι ψευδαίσθηση.
Γράφει ο Σάι Γκαλ, tovima.com
Από την Αθήνα ως τη Λευκωσία, από τις Βρυξέλλες ως τους διαδρόμους του ΝΑΤΟ, η Ευρώπη είναι προσηλωμένη στη Μόσχα: στα τανκς στο Ντονμπάς, στο αέριο στο Βερολίνο, στις κυβερνοεπιθέσεις στο Ταλίν. Μια βαθύτερη πρόκληση όμως βρίσκεται εντός: ένας σύμμαχος του ΝΑΤΟ και υποψήφιο κράτος-μέλος της ΕΕ, του οποίου ο έλεγχος στη μετανάστευση, την ενέργεια και την άμυνα ξεπερνά πλέον εκείνον του Κρεμλίνου. Η πραγματική γραμμή του μετώπου είναι ελληνική και κυπριακή.
Η αντίθεση πολιτικής είναι κραυγαλέα. Η ΕΕ έχει υιοθετήσει δεκαεννέα πακέτα κυρώσεων κατά της Ρωσίας —το πιο πρόσφατο (23 Οκτωβρίου 2025) απαγορεύει το ρωσικό LNG και ενισχύει τους περιορισμούς στη «σκιώδη ναυτιλία». Εναντίον της Τουρκίας, η αντίδραση είναι ως επί το πλείστον συμβολική. Το 2022, η Αθήνα κατέγραψε 11.258 παραβιάσεις του εναέριου χώρου, συμπεριλαμβανομένων 234 υπερπτήσεων κατοικημένων νησιών, και 1.581 παραβιάσεις χωρικών υδάτων —περίπου τριάντα την ημέρα. Ακόμη και μετά τη μείωση στις 1.172 το 2023, η Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τρεις εισβολές ημερησίως. Αντίθετα, το ΝΑΤΟ κατέγραψε περίπου 300 αναχαιτίσεις ρωσικών αεροσκαφών το 2023, κυρίως σε διεθνή εναέρια ζώνη· παραβιάσεις συνόρων, όπως ένα MiG-31 που εισήλθε στην Εσθονία τον περασμένο Σεπτέμβριο, παραμένουν σπάνιες.
Η Ρωσία απομονωμένη για τους πολέμους της· η Τουρκία ανεκτή λόγω της επιρροής της.
Η τουρκική επιρροή στηρίζεται σε έξι μοχλούς που η Ρωσία δεν διαθέτει:
- ένα βέτο στο ΝΑΤΟ που μπορεί να καθυστερήσει τον σχεδιασμό για τη Βαλτική και τις Νορδικές χώρες·
- έναν έλεγχο της μετανάστευσης μέσω της συμφωνίας ΕΕ–Τουρκίας του 2016
- τον έλεγχο του TurkStream, του τελευταίου ενεργού αγωγού ρωσικού φυσικού αερίου προς την ΕΕ·
- εξαγωγές αμυντικού υλικού που συνδέουν Ευρωπαίους αγοραστές με την τουρκική βιομηχανία·
- κρατικά υποστηριζόμενα δίκτυα DİTİB που επηρεάζουν μουσουλμανικές κοινότητες σε βασικά κράτη-μέλη·
- και ελεύθερα περάσματα που χρησιμοποιούν κυρωμένοι δρώντες από το Ιράν έως τους Χούθι.
Η Μόσχα εξαναγκάζει απ’ έξω· η Άγκυρα χειραγωγεί από μέσα. Αν η Ρωσία χρησιμοποιεί πυραύλους, η Τουρκία χρησιμοποιεί αγορές, λιμάνια και ψήφους.
Εν τω μεταξύ, η Κύπρος παραμένει κατεχόμενη κατά 37%, με 40.000 Τούρκους στρατιώτες και UAVs από το Γκετζιτκαλέ να επιχειρούν εντός του εναέριου χώρου της ΕΕ, ενώ η παράνομη γεώτρηση συνεχίζεται παρά το πλαίσιο κυρώσεων της ΕΕ του 2019· τα Bayraktar TB2 που πετούν εκεί είναι του ίδιου τύπου με αυτά που διαθέτουν πλέον κράτη-μέλη της ΕΕ όπως η Πολωνία και πιο πρόσφατα η Κροατία —ένας παράλογος βρόχος εφοδιασμού που συνδέει την Ευρώπη με συστήματα που επιτηρούν το ίδιο της το έδαφος.
Στη θάλασσα, υποβρύχια τύπου Type-214 γερμανικού σχεδιασμού εντάχθηκαν στην τουρκική υπηρεσία το 2024, δίνοντας στην Άγκυρα πλεονέκτημα απόκρυψης στο Αιγαίο, ενώ το Βερολίνο κηρύττει αυτοσυγκράτηση. Η Ευρώπη τιμωρεί τη Ρωσία για πυρηνικό τυχοδιωκτισμό, όμως το Άκκουγιου —κατασκευασμένο από τη Rosatom στις τουρκικές ακτές της Μεσογείου— προχωρά, αφού οι δυτικοί προμηθευτές απέσυραν κρίσιμα εξαρτήματα, αναγκάζοντας την Τουρκία και τη Ρωσία να στραφούν στην Κίνα· η έναρξη λειτουργίας μετατίθεται πέραν του 2025. Η Τουρκία αγόρασε το S-400, αποβλήθηκε από το πρόγραμμα F-35, όμως εξασφάλισε εκσυγχρονισμό F-16. Σε κλίμακα και συχνότητα, η τουρκική πίεση στην ευρωπαϊκή επικράτεια ξεπερνά πλέον τη ρωσική στο βαλτικό μέτωπο —μια ευρωπαϊκή αντιστροφή αποτυπωμένη σε μία φράση.
Στα είκοσι τρία κράτη-μέλη της ΕΕ που ανήκουν και στο ΝΑΤΟ, η αντίληψη της απειλής είναι κατακερματισμένη. Η ανατολική πτέρυγα —Πολωνία, οι τρεις Βαλτικές, Φινλανδία, Σουηδία— αντιμετωπίζει τη Ρωσία ως υπαρξιακή απειλή, δαπανώντας έως και 4,5% του ΑΕΠ για άμυνα και αγοράζοντας τουρκικά drones με ωφελιμιστικό πνεύμα. Η κεντρική και δυτική Ευρώπη —Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο— μιλούν δυνατά κατά της Μόσχας αλλά προχωρούν προσεκτικά με την Άγκυρα. Το Βερολίνο συν-κατασκευάζει υποβρύχια· το Παρίσι αναβιώνει το SAMP/T· η Μαδρίτη διατηρεί πυροβολαρχία Patriot στην Τουρκία από το 2015 και, μέσω της Navantia, συνεργάζεται στα προγράμματα TCG Anadolu και HÜRJET του 2025, εντασσόμενη στις τουρκικές ναυπηγικές και αεροναυτικές αλυσίδες. Η Ουγγαρία και η Σλοβακία διατηρούν ρωσικό αέριο και φλερτάρουν με την Άγκυρα. Η πρόσφατη σύνοδος του Οργανισμού Τουρκικών Κρατών υπογράμμισε την απόκλιση: ο Βίκτορ Όρμπαν παρέστη ως παρατηρητής, επαινώντας την «γέφυρα» Τουρκία, ενώ ο Ερσίν Τατάρ —ηγέτης του κατεχόμενου βόρειου τμήματος της Κύπρου— παρουσιάστηκε ως αρχηγός κράτους, μια σχεδόν ντε φάκτο αναγνώριση μιας οντότητας που η ΕΕ θεωρεί παράνομη.
Το πρόγραμμα SAFE αποτυπώνει το δίλημμα.
Ξεκίνησε τον Μάιο του 2025, με προϋπολογισμό 150 δισ. ευρώ για κοινές αμυντικές προμήθειες (65% ευρωπαϊκό περιεχόμενο, χωρίς έλεγχο από τρίτες χώρες). Δεκαεννέα κράτη έχουν αιτηθεί 127 δισ. ευρώ, με εθνικά σχέδια που πρέπει να κατατεθούν ως τις 30 Νοεμβρίου.
Η Επιτροπή επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της Τουρκίας, αλλά σε αντίθεση με το Ηνωμένο Βασίλειο και τον Καναδά —για τους οποίους το Συμβούλιο εξουσιοδότησε διαπραγματεύσεις— δεν υπάρχει εντολή για την Άγκυρα. Η Ελλάδα και η Κύπρος χάραξαν κόκκινη γραμμή: «μια δύναμη κατοχής δεν μπορεί να αντλεί κεφάλαια της ΕΕ για την άμυνα». Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης δήλωσε ότι η θέση αυτή είναι «τυπικά υιοθετημένη», ενώ ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης προειδοποίησε ότι, όσο η Τουρκία διατηρεί το casus belli στο Αιγαίο, «η συμμετοχή της στο SAFE είναι εκτός συζήτησης».
Κι όμως, ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε κάλεσε τις Βρυξέλλες να μην υψώσουν «βιομηχανικά τείχη» απέναντι σε μη κράτη-μέλη, επιμένοντας ότι «η Ρωσία παραμένει η μακροπρόθεσμη απειλή του ΝΑΤΟ». Ένας ηγέτης στρατιωτικής συμμαχίας που πιέζει μια πολιτική ένωση να ανταμείψει ένα κράτος που κατέχει ευρωπαϊκό έδαφος: ελάχιστες εικόνες περιγράφουν καλύτερα την ευρωπαϊκή αντιστροφή.
Μέχρι και 35% κάθε έργου SAFE μπορεί ακόμη να περιλαμβάνει μη ευρωπαϊκούς προμηθευτές μέσω διμερών εγκρίσεων. Η Άγκυρα πιέζει για «ευνοϊκούς όρους», με τη δημόσια στήριξη του Βερολίνου. Ωστόσο, το Άρθρο 16 δίνει στην Επιτροπή την εξουσία να αποκλείει κάθε κράτος που απειλεί μέλος της Ένωσης. Το SAFE δημιουργήθηκε για να τερματίσει την εξάρτηση από Μόσχα, Πεκίνο και Ουάσιγκτον —όχι για να την αναπαράγει με την Άγκυρα.
Όταν η Ρωσία χρησιμοποιεί την ενέργεια ως όπλο, η Ευρώπη την καταδικάζει· όταν το κάνει η Τουρκία μέσω του TurkStream ή του μεταναστευτικού μοχλού, ονομάζεται «εταιρική σχέση». Η ρωσική RT έχει απαγορευθεί σε όλη την ΕΕ, αλλά τα τουρκικά κρατικά μέσα και τα δίκτυα επιρροής της λειτουργούν χωρίς έλεγχο. Η Ευρώπη τιμωρεί τον ορατό εισβολέα και ανέχεται τον οικείο γείτονα —μέχρι ο εσωτερικός κίνδυνος να ξεπεράσει τον εξωτερικό.
Το πρόβλημα της Ευρώπης δεν είναι το δίκαιο, αλλά η βούληση.
Το Άρθρο 42(7) —το ισοδύναμο του Άρθρου 5 του ΝΑΤΟ, δεσμευτικό και όχι προαιρετικό— γράφτηκε για τέτοιες στιγμές. Κι όμως, η Ένωση το επαναλαμβάνει τελετουργικά και ενεργεί σαν να μην υπάρχει.
Οι Βρυξέλλες επιβάλλουν κυρώσεις στη Μόσχα μέσα σε ώρες, αλλά αποφεύγουν να αποκαλέσουν την Άγκυρα αυτό που είναι —ένα κράτος που κατέχει ευρωπαϊκό έδαφος. Αν η Ευρώπη δεν μπορεί να προστατεύσει τα δικά της, η κυριαρχία της είναι ψευδαίσθηση. Η πραγματική δοκιμασία δεν βρίσκεται στο Καλίνινγκραντ, αλλά στις ίδιες τις πρωτεύουσες της Ευρώπης.
Γενικά θέματα
ΗΠΑ: Δικαστής ακύρωσε διατάγμα Τραμπ που απαιτούσε ταυτοποίηση της υπηκοότητας
Ομοσπονδιακό δικαστήριο μπλόκαρε οριστικά ένα μέρος ενός εκτελεστικού διατάγματος του Ντόναλντ Τραμπ, κρίνοντας ότι ο πρόεδρος δεν μπορεί να απαιτεί από τους ψηφοφόρους να επιδεικνύουν διαβατήρια ή παρόμοια έγγραφα για να αποδείξουν την υπηκοότητά τους πριν ψηφίσουν.
Ομοσπονδιακό δικαστήριο μπλόκαρε οριστικά ένα μέρος ενός εκτελεστικού διατάγματος του Ντόναλντ Τραμπ, κρίνοντας ότι ο πρόεδρος δεν μπορεί να απαιτεί από τους ψηφοφόρους να επιδεικνύουν διαβατήρια ή παρόμοια έγγραφα για να αποδείξουν την υπηκοότητά τους πριν ψηφίσουν.
Πολλές προσφυγές είχαν κατατεθεί και αμφισβητούσαν τη νομιμότητα του εκτελεστικού διατάγματος της 25ης Μαρτίου, με το οποίο ο Τραμπ αποσκοπούσε να αναθεωρήσει τη διαδικασία των ομοσπονδιακών εκλογών. Τα δικαστήρια είχαν ήδη μπλοκάρει προσωρινά την εφαρμογή του. Η δικαστής Κολίν Κόλαρ-Κότλι της Ουάσινγκτον είναι η πρώτη που καταλήγει σε τελεσίδικη απόφαση, με την οποία ακυρώνει την εντολή.
Η Κόλαρ-Κότλι ακύρωσε εκείνο το μέρος του διατάγματος που απαιτεί από τους ψηφοφόρους να αποδεικνύουν την υπηκοότητά τους προκειμένου να εγγραφούν στους εκλογικούς καταλόγους. Προηγουμένως, απέφυγε να μπλοκάρει το τμήμα του εκτελεστικού διατάγματος που απαγορεύει στις Πολιτείες να καταμετρούν τις επιστολικές ψήφους που παραδίδονται μετά την ημέρα των εκλογών.
Εναντίον του διατάγματος είχαν προσφύγει μεταξύ άλλων η Εθνική Επιτροπή των Δημοκρατικών, η Ένωση των Λατινοαμερικάνων Πολιτών και η Ένωση του Εκπαιδευτικού Ταμείου Γυναικών Ψηφοφόρων.
Το διάταγμα όριζε ότι ένα μη κομματικό, ομοσπονδιακό εκλογικό όργανο θα τροποποιούσε την τυποποιημένη αίτηση εγγραφής ψηφοφόρων ώστε να απαιτείται και η επίδειξη κάποιου εγγράφου, όπως διαβατηρίου, που να αποδεικνύει την υπηκοότητα. Ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι θα «αξιολογούσαν» την υπηκοότητα ατόμων που λαμβάνουν κρατική βοήθεια πριν τους δώσουν τα έντυπα για την εγγραφή τους.
Οι ενάγοντες ισχυρίζονταν ότι τα μέτρα αυτά θα αποθάρρυναν ή θα εμπόδιζαν πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις να εγγραφούν.
Η Κόλαρ-Κότλι έκρινε ότι αυτό το μέρος της εντολής είναι παράνομο επειδή το Σύνταγμα των ΗΠΑ δίνει τις Πολιτείες και ότι στον πρόεδρο την εξουσία να επιβλέπουν τις εκλογές.
Γενικά θέματα
Τα «ρομποταξί» έρχονται σύντομα και στην Ευρώπη, λέει ο CEO της Uber
Ο επικεφαλής της Uber ανέφερε στο podcast «MD Meets» του Ματίας Ντέπφνερ ότι η Ευρώπη άρχισε να ανοίγεται στην αυτόνομη οδήγηση, προσθέτοντας ότι «στην πραγματικότητα, οι κανονισμοί στη Γερμανία είναι αρκετά προοδευτικοί», όπως αναφέρει το Politico.
Η Ελβετία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες ενδέχεται να αποκτήσουν στόλους ταξί χωρίς οδηγό στους δρόμους τους «νωρίτερα παρά αργότερα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, Ντάρα Κοσροσαχί, που ηγείται της υπηρεσίας από το 2017.
Ο επικεφαλής της Uber ανέφερε στο podcast «MD Meets» του Ματίας Ντέπφνερ ότι η Ευρώπη άρχισε να ανοίγεται στην αυτόνομη οδήγηση, προσθέτοντας ότι «στην πραγματικότητα, οι κανονισμοί στη Γερμανία είναι αρκετά προοδευτικοί», όπως αναφέρει το Politico.
«Υπάρχουν μερικές χώρες, όπως η Ελβετία κ.λπ., όπου πιστεύουμε ότι η αυτόνομη οδήγηση θα γίνει πραγματικότητα, τουλάχιστον σε μικρή κλίμακα, νωρίτερα παρά αργότερα», σημείωσε.
Η Ευρώπη έμεινε πίσω στο συγκεκριμένο κομμάτι
Στις ΗΠΑ, εταιρείες όπως η Waymo επιτρέπουν στους καταναλωτές να καλούν αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, τα οποία αποτελούν ολοένα και πιο συνηθισμένο θέαμα στους δρόμους πόλεων όπως το Σαν Φρανσίσκο και το Λος Άντζελες. Αυτόν τον μήνα, η εταιρεία ανακοίνωσε το σχέδιό της για την επέκταση στο Λονδίνο το επόμενο έτος.
Η τεχνολογία έχει επίσης γνωρίσει άνθηση στην Κίνα, με το Πεκίνο να αποτελεί παγκόσμιο ηγέτη στην αγορά. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, αναγνώρισε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι η Ευρώπη έχει μείνει πίσω σε σχέση με τις ΗΠΑ και την Κίνα στην ανάπτυξη των οχημάτων χωρίς οδηγό.
Διαφορετικοί κανονισμοί μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η ΕΕ έχουν πολύ διαφορετικούς κανονισμούς για τη συγκεκριμένη τεχνολογία αυτή. Η ΕΕ ακολουθεί κανονισμούς που έχουν θεσπιστεί από τα Ηνωμένα Έθνη, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ.
Στις ΗΠΑ ισχύει ένα μοντέλο αυτοπιστοποίησης, όπου οι κατασκευαστές ουσιαστικά δηλώνουν ότι τα οχήματά τους συμμορφώνονται με τα πρότυπα. Στην ΕΕ, αντιθέτως, τα οχήματα περνούν από διαδικασία «έγκρισης τύπου», κατά την οποία οι αρχές επαληθεύουν ότι τα αυτοκίνητα πληρούν τα πρότυπα.
«Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό είναι ήδη πραγματικότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και εδώ, στην Ευρώπη», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν σε τεχνολογικό συνέδριο στο Τορίνο.
Αυτόνομα όλα τα αυτοκίνητα στο μέλλον
Ωστόσο, ο Κοσροσαχί πρόσθεσε ότι θεωρεί πως «όλα τα αυτοκίνητα θα είναι αυτόνομα», ωστόσο θα χρειαστούν «περισσότερα από 20 χρόνια».
«Θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να φτάσουμε εκεί. Πρέπει να μειωθεί το κόστος, να αυξηθούν, όσο χρειάζεται, οι δείκτες ασφαλείας, αλλά αναμφίβολα αυτό θα συμβεί», είπε, προσθέτοντας ότι στο μέλλον η οδήγηση θα είναι «κάτι σαν την ιππασία».
Πρώτο Θέμα
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΜάζης: Ετοιμάζεται τεράστια έκρηξη Τουρκίας – Ισραήλ – «Είμαστε στο και δέκα στην Ελλάδα»
-
Άμυνα3 εβδομάδες πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία1 μήνα πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ3 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις2 εβδομάδες πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Γενικά θέματα3 μήνες πριν
Επικίνδυνο παιχνίδι Μακρόν εις βάρος της Ελλάδας