Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Μητσοτάκης και Τσίπρας ενώπιον της Ιστορίας

Δημοσιεύτηκε στις

Δημήτρης Κωνσταντακόπουλος

 
Είναι κανά δυό χρόνια τώρα. Είχα πιάσει συζήτηση με τον ταξιτζή που με έφερνε σπίτι από το αεροδρόμιο. Το συνηθίζω γιατί στην Ελλάδα, όπως και σε όλο τον κόσμο, οι οδηγοί των ταξί λειτουργούν σαν “βαρόμετρο”, αν ξέρεις να τους προκαλέσεις να μιλήσουν και μετά να τους ακούσεις. Αντανακλούν με τον καλύτερο τρόπο την κοινωνική και πολιτική ατμόσφαιρα, τη δυναμική μιας δοσμένης κοινωνίας και χώρας.
Όπως μου κατέβαζε τις βαλίτσες, με κοίταξε και μου είπε, κάπως εν κατακλείδι της κουβέντας: «Ένα καλό έκανε ο Τσίπρας. Θα ακούνε εκατό χρόνια οι Έλληνες Αριστερά και θα τρέχουν». «Αυτό που λές πιθανότατα θα συμβεί –του απήντησα– αλλά δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι όταν συμβεί θα σου αρέσει». Με κοίταξε παραξενεμένος, αλλά και με την απίστευτη σπιρτάδα που μερικές φορές επιδεικνύουν οι λαϊκοί Έλληνες, σφυρηλατημένη από μερικές χιλιάδες χρόνια μιας τόσο πολυκύμαντης και δραματικής ιστορίας, στη χώρα όπου ανακαλύφθηκε η διαλεκτική. Κατάλαβε τι του έλεγα, χωρίς να πούμε ούτε μια κουβέντα παραπάνω. Για έναν άνθρωπο, όπως και για μια χώρα, είναι καλύτερο να έχει δύο πόδια για να περπατάει, παρά ένα.
Όλα δείχνουν τώρα ότι η ΝΔ του Μητσοτάκη θα θριαμβεύσει στις εκλογές της Κυριακής. Όχι τόσο εξαιτίας των ιδιοτήτων της, όσο παρά τις ιδιότητές της! Είναι στον Τσίπρα και στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ που κυρίως θα χρωστάει τον θρίαμβό της. Το μόνο που θα μπορούσε, αν όχι να ακυρώσει, πάντως να περιορίσει την έκταση του θριάμβου της, επομένως και τον πειρασμό μιας ακραίας πολιτικής, θα ήταν μια απότομη και μαζική εκλογική κινητοποίηση των λαϊκών ιδίως τάξεων, για την υπεράσπιση των απειλούμενων κοινωνικών τους δικαιωμάτων.

Θα έπρεπε, μάλιστα, να την εύχεται, όσο κι αν φαίνεται παράδοξο, για λόγους που θα εξηγήσουμε, και ο ίδιος ο Μητσοτάκης. Όπως απέδειξε το τερματιζόμενο παράδειγμα Τσίπρα-ΣΥΡΙΖΑ, στους μεγάλους θριάμβους είναι που κρύβονται οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι και οι μεγαλύτερες παγίδες. Είναι τέτοια δυστυχώς η κατάσταση της χώρας, αλλά και του διεθνούς περιβάλλοντος, που, για πρώτη φορά στην ιστορία μας, ένας υποψήφιος πρωθυπουργός κινδυνεύει να είναι εκείνος, στα χέρια του οποίου θα “μείνει η χώρα”!
Δεν γνωρίζω τι πιστεύει ο Μητσοτάκης. Ο εξτρεμιστικός και εντελώς εκτός εποχής και αναγκών νεοφιλελευθερισμός στις τάξεις της ΝΔ απειλεί να τινάξει στον αέρα ό,τι απομένει από την Ελλάδα. Αν ο επερχόμενος πρωθυπουργός συνειδητοποιήσει, πάντως, τον εθνικό κίνδυνο που αντιπροσωπεύει αυτός ο νεοφιλελευθερισμός –και θελήσει κάπως να τιθασεύσει– μάλλον χρειάζεται ισχυρή παρά ασθενή αντιπολίτευση! Όπως ο Κωνσταντίνος Καραμανλής χρειαζόταν κάποτε τον Ανδρέα για να αντιμετωπίσει τις πιέσεις Αμερικανών και Τούρκων.

Η αλαζονεία μετακόμισε

Η αλαζονεία μετακόμισε στις 26 Μαΐου από το στρατόπεδο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτό της ΝΔ. Αλλά βέβαια υπάρχουν και στη ΝΔ άνθρωποι που σκέπτονται. Πρώην κορυφαίος υπουργός μου εξηγούσε προ ημερών ότι ο ΣΥΡΙΖΑ παραδίδει στη ΝΔ μια χώρα, της οποίας έχει αποκατασταθεί η “διεθνής αξιοπιστία”, προσθέτοντας  πόσο ευτυχής είναι με την εξωτερική πολιτική της Αριστεράς. Υποθέτω γιατί έβγαλε τη ΝΔ από την υποχρέωση να κάνει τις οδυνηρές παραχωρήσεις, αλλά και την απήλλαξε από τον μαζικό αντιαμερικανισμό. Για να συμπληρώσει, όμως, εν κατακλείδι, κοιτάζοντάς με βαθιά ανήσυχος: «Aν βέβαια αποτύχει και ο Μητσοτάκης, τότε πραγματικά δεν ξέρω τι θα γίνει».
Χωρίς, όμως, να μπορεί να αποκλειστεί, δεν είναι πολύ πιθανό να συμβεί μια τέτοια, απότομη αναστροφή της στάσης των λαϊκών στρωμάτων. Η αλαζονεία που επέδειξε ο Τσίπρας και η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ, η πολύ περιορισμένη ενσυναίσθηση που διαθέτουν για την πολιτική κατάσταση και τα λαϊκά αισθήματα, το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έγινε ποτέ πολιτική δύναμη μαζική και με οργανικούς δεσμούς με τον ελληνικό λαό (όπως ήταν το ΠΑΣΟΚ) και βέβαια ένας εντελώς ανεπαρκής πολιτικός λόγος τον εμποδίζουν, μεταξύ και πολλών άλλων παραγόντων, να αναστρέψει την κατάσταση.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ανέβηκε πολύ γρήγορα. Εκμεταλλεύτηκε το ισχυρότατο ανοδικό κύμα μιας κοινωνίας που προσπάθησε να αντισταθεί –ψηφίζοντάς τον– στον ζυγό των ξένων πιστωτών. Μιας κοινωνίας που είδε έντρομη την κατάρρευση και χρεωκοπία των παλαιών κομμάτων εξουσίας. Δεν σφυρηλατήθηκε σε αγώνες και δεν απέκτησε ποτέ μια βαθύτερη αντίληψη για τη χώρα. Αντελήφθη την Ιστορία ως τρέχουσα Πολιτική και την Πολιτική ως Επικοινωνία και ως κόλπο.
Η πτώση του κινδυνεύει να είναι εξίσου εκκωφαντική με την άνοδό του. Κι αν διατηρεί ακόμα μια βάση, είναι εξαιτίας της κοινωνικής μηχανικής. Το ένα τρίτο ή τέταρτο των Ελλήνων φοβάται απλούστατα ότι οι άλλοι θα το πετάξουν στον Καιάδα. Ο ΣΥΡΙΖΑ εκτοξεύτηκε ενώνοντας (στο επίπεδο δυστυχώς μόνο των συμβόλων και της επικοινωνίας) τη δύναμη της εθνικής και της κοινωνικής-λαϊκής ταυτότητας των Ελλήνων, όπως έκαναν, πριν από αυτόν, το ΕΑΜ και το ΠΑΣΟΚ, αλλά ούτε καν το καλοκατάλαβε!

Η σκιά της Ιστορίας

Τη χαριστική βολή την έδωσε ο ίδιος στον εαυτό του όταν ήρθε σε μετωπική σύγκρουση με το εθνικό αίσθημα της πλειοψηφίας των Ελλήνων, υπογράφοντας και επιβάλλοντας αυταρχικά στον ελληνικό λαό τη Συμφωνία των Πρεσπών, την οποία δεν ήθελε. Έβρισε και πρόσβαλλε, μάλιστα, όσους αντιτάσσονταν σε αυτή, μεταξύ των οποίων ήταν και πολλοί ψηφοφόροι του. Το καταπληκτικό και ενδεικτικό της πολιτικής του αναπηρίας είναι ότι δεν το έχει καν συνειδητοποιήσει! Κοντός ψαλμός βέβαια Αλληλούια. Το βράδυ της Κυριακής θα ξέρουμε, δεν θα πιθανολογούμε.
Τηρουμένων των αναλογιών, τα όσα συμβαίνουν σήμερα, παρουσιάζουν μερικές εντυπωσιακές ομοιότητες με όσα συνέβησαν αμέσως μετά την Κατοχή και οδήγησαν στον Εμφύλιο. Προφανώς, σήμερα δεν έχουμε τον δραματικό, βίαιο χαρακτήρα της εποχής εκείνης, αν και οι οικονομικές, κοινωνικές και ψυχολογικές μεταβολές της μνημονιακής εποχής είναι επίσης πολύ βίαιες.
Τα μεσαία στρώματα που είχαν περάσει υπό την επιρροή του ΕΑΜ τον τελευταίο ένα- ενάμισυ χρόνο της Κατοχής, όταν το ΕΑΜ ηγείτο της εποποιίας της Εθνικής Αντίστασης, μετατοπίστηκαν μαζικά προς την αστική παράταξη στο διάστημα ενός, βία ενάμισυ έτους, από τα τέλη 1944 έως τις αρχές 1946. Μετατοπίστηκαν, επειδή διαπίστωσαν ότι η ηγεσία της Αριστεράς δεν ήξερε τι ήθελε.
Αλλά και τα λαϊκά στρώματα, παραζαλισμένα από τα διαρκή ζιγκ-ζαγκ της ηγεσίας της Αριστεράς, αποσύρθησαν σταδιακά από το παιχνίδι, με αποκορύφωμα την εγκληματική απόφαση που πήρε ο Ζαχαριάδης, χωρίς να ρωτήσει κανέναν άλλο στο κόμμα του, για αποχή στις εκλογές. Εκείνη η απόφαση άνοιξε όχι μόνο τη λεωφόρο για τον εμφύλιο πόλεμο, αλλά διευκόλυνε και την ήττα της Αριστεράς σε αυτόν.

Σκότωσαν την ελπίδα

Σήμερα, τα μεσαία στρώματα διαπίστωσαν, όπως και όλοι οι άλλοι, ότι το σχέδιο της εθνικής απελευθέρωσης από τα δεσμά της καταστρεφόμενης “αποικίας χρέους” δεν υλοποιήθηκε. Ο Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ σκότωσαν το 2015 την ελπίδα και κατάφεραν ένα πολύ σοβαρό πλήγμα στην αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση του ελληνικού λαού, ο οποίος δεν πιστεύει πια ότι μπορεί να βρει κόμματα ή ηγέτες που να μην τον “πουλήσουν”.
Είναι αλήθεια ότι η εκ μέρους του διαχείριση της μνημονιακής καταστροφής υπήρξε πιο “φιλάνθρωπη” και σεβάστηκε περισσότερο την κοινωνική συνοχή. Αυτό, όμως, δεν είναι αρκετό. Στην πολιτική κατάσταση που δημιουργήθηκε τα μεσοστρώματα σπεύδουν στο δικό τους plan Β, το οποίο μπορεί να συνοψιστεί στο «ας σωθούνε όσοι μπορούν κι ας πάνε στο διάβολο όσοι δεν μπορούν». Μεγάλο μέρος των λαϊκών στρωμάτων, απογοητευμένο από τους συριζαίους αποσύρεται και δεν συμμετέχει καν στην εκλογική αναμέτρηση.
Η στροφή είναι πολύ εντυπωσιακή και μπορεί να αποδειχθεί ιστορικής σημασίας. Αντανακλάται, άλλωστε, στο πολύ εντυπωσιακό γεγονός ότι ο Μητσοτάκης, σε αντίθεση με όλους τους άλλους πολιτικούς που πέρασαν από τη χώρα, επέκρινε την ίδια την ιδέα άμβλυνσης των κοινωνικών διαφορών. Ότι κι αν έκαναν στην πράξη οι πολιτικοί μας, κάτι τέτοιο δεν το διακήρυξαν ποτέ ανοιχτά.
Βεβαίως μπορεί ο Μητσοτάκης και η ΝΔ να κόψουν φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, αν και θα πρέπει να περιμένουμε για να δούμε τι ακριβώς θα κάνουν. Μόνο που, έχοντας αποδεχθεί και κινούμενοι εντός των δημοσιονομικών παραμέτρων των συμφωνιών που έχουν προσυπογράψει μαζί με τον ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και νωρίτερα, υπάρχει μόνο ένας τρόπος που μπορεί να γίνει αυτό: να διαλυθεί το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης και ό,τι έχει απομείνει από το Δημόσιο και το κράτος.
«Να γκρεμίσουμε τα δημόσια νοσοκομεία», λέει ο Μπάμπης Παπαδημητρίου, να κόψουμε τις συντάξεις λέει η Μιράντα Ξαφά, όχι διευκολύνσεις και δόσεις στους κακοπληρωτές, λέει ο Στουρνάρας, ένα τεράστιο γραφείο της Uber μου λένε ότι άνοιξε παράγων, προσκείμενος στη ΝΔ. Αυτά δεν πρέπει να θεωρούνται ατομικές εκδηλώσεις, αλλά η από τώρα έκφραση μιας εξτρεμιστικής τάσης μέσα στη ΝΔ. Όσους φόρους ή εισφορές, όμως, κι αν γλυτώσουν, τα μεσαία στρώματα δεν θα επιβιώσουν. Και πάντως αποκλείεται να ευημερήσουν, εντός μιας υπό διάλυση Ελλάδας.

Ο Σάββας Καλεντερίδης γεννήθηκε στη Βέργη Σερρών το 1960. Το 1977 εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, από την οποία αποφοίτησε το 1981, ως ανθυπίλαρχος. Υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες των τεθωρακισμένων και των καταδρομών και σε κρίσιμες θέσεις στο εξωτερικό. Το Μάρτιο του 2000, ενώ φοιτούσε στην Ανωτάτη Σχολή Πολέμου, παραιτήθηκε από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού, με το βαθμό του αντισυνταγματάρχη. Από το φθινόπωρο του 2000 ίδρυσε και διευθύνει τον εκδοτικό οίκο Ινφο-Γνώμων. Με το ψευδώνυμο Κώστας Νικοπολίδης μετέφρασε από τα τουρκικά και επιμελήθηκε την έκδοση του βιβλίου "Κράτος συμμορία", Εκδόσεις Τουρίκη, ενώ μετέφρασε από τα τουρκικά και την "Έκθεση Σουσουρλούκ", που συμπεριλήφθηκε στο ομώνυμο βιβλίο των Εκδόσεων Α.Α. Λιβάνη. Σε συνεργασία με το ίδρυμα "Φίλοι Λαογραφικού Μουσείου Μέλπως Μερλιέ" συμμετείχε και προλόγισε την έκδοση του διπλού CD "Τραγούδια του Πόντου, Ηχογραφήσεις του 1930" και του CD "Τραγούδια από τις παράλιες πόλεις του Πόντου και της Μικράς Ασίας". Επιμελήθηκε επίσης της έκδοσης του δίτομου έργου "Ανάλυση της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, Μύθος και πραγματικότητα", του βιβλίου "Οι μειονότητες στην Τουρκία" και των ιστορικών ταξιδιωτικών οδηγών "Κάτω Ιταλία - Μεγάλη Ελλάδα", "Σικελία", "Ρόδος - Σύμη - Καστελόριζο - Καρία - Λυκία", "Χίος - Σμύρνη", "Βουλγαρία - Ανατολική Ρωμυλία", "Καππαδοκία - Κεντρική Ανατολία" και "Κωνσταντινούπολη - Μαρμαράς". Έγραψε τους ιστορικούς ταξιδιωτικούς οδηγούς "Κοζάνη, στην αγκαλιά των βουνών", "Ιωνία, Σάμος - Έφεσος - Μίλητος - Πριήνη", "Δυτικός Πόντος, Βιθυνία - Παφλαγονία" και "Ανατολικός Πόντος, Κοτύωρα - Κερασούντα - Τραπεζούντα - Αργυρούπολη - Καρς". Αναλύσεις και άρθρα του Σάββα Καλεντερίδη, με κύριο θέμα την Τουρκία και άλλα περιφερειακά ζητήματα, έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και "Παρόν" και στα περιοδικά "Άμυνα και διπλωματία", "Απόρρητο Δελτίο" και "Διπλωματία".

Γενικά θέματα

Ηθική γεωμετρία: Η Ευρώπη τιμωρεί τη Μόσχα, ανέχεται την Άγκυρα

Οι Βρυξέλλες επιβάλλουν κυρώσεις στη Μόσχα μέσα σε λίγες ώρες, αλλά αποφεύγουν να αποκαλέσουν την Άγκυρα αυτό που είναι — ένα κράτος που κατέχει έδαφος της ΕΕ. Αν η Ευρώπη δεν μπορεί να προστατεύσει τα δικά της, η κυριαρχία της είναι ψευδαίσθηση.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

blue and yellow flag

Γράφει ο Σάι Γκαλ, tovima.com

Από την Αθήνα ως τη Λευκωσία, από τις Βρυξέλλες ως τους διαδρόμους του ΝΑΤΟ, η Ευρώπη είναι προσηλωμένη στη Μόσχα: στα τανκς στο Ντονμπάς, στο αέριο στο Βερολίνο, στις κυβερνοεπιθέσεις στο Ταλίν. Μια βαθύτερη πρόκληση όμως βρίσκεται εντός: ένας σύμμαχος του ΝΑΤΟ και υποψήφιο κράτος-μέλος της ΕΕ, του οποίου ο έλεγχος στη μετανάστευση, την ενέργεια και την άμυνα ξεπερνά πλέον εκείνον του Κρεμλίνου. Η πραγματική γραμμή του μετώπου είναι ελληνική και κυπριακή.

Η αντίθεση πολιτικής είναι κραυγαλέα. Η ΕΕ έχει υιοθετήσει δεκαεννέα πακέτα κυρώσεων κατά της Ρωσίας —το πιο πρόσφατο (23 Οκτωβρίου 2025) απαγορεύει το ρωσικό LNG και ενισχύει τους περιορισμούς στη «σκιώδη ναυτιλία». Εναντίον της Τουρκίας, η αντίδραση είναι ως επί το πλείστον συμβολική. Το 2022, η Αθήνα κατέγραψε 11.258 παραβιάσεις του εναέριου χώρου, συμπεριλαμβανομένων 234 υπερπτήσεων κατοικημένων νησιών, και 1.581 παραβιάσεις χωρικών υδάτων —περίπου τριάντα την ημέρα. Ακόμη και μετά τη μείωση στις 1.172 το 2023, η Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τρεις εισβολές ημερησίως. Αντίθετα, το ΝΑΤΟ κατέγραψε περίπου 300 αναχαιτίσεις ρωσικών αεροσκαφών το 2023, κυρίως σε διεθνή εναέρια ζώνη· παραβιάσεις συνόρων, όπως ένα MiG-31 που εισήλθε στην Εσθονία τον περασμένο Σεπτέμβριο, παραμένουν σπάνιες.

Η Ρωσία απομονωμένη για τους πολέμους της· η Τουρκία ανεκτή λόγω της επιρροής της.

Η τουρκική επιρροή στηρίζεται σε έξι μοχλούς που η Ρωσία δεν διαθέτει:

  • ένα βέτο στο ΝΑΤΟ που μπορεί να καθυστερήσει τον σχεδιασμό για τη Βαλτική και τις Νορδικές χώρες·
  • έναν έλεγχο της μετανάστευσης μέσω της συμφωνίας ΕΕ–Τουρκίας του 2016
  • τον έλεγχο του TurkStream, του τελευταίου ενεργού αγωγού ρωσικού φυσικού αερίου προς την ΕΕ·
  • εξαγωγές αμυντικού υλικού που συνδέουν Ευρωπαίους αγοραστές με την τουρκική βιομηχανία·
  • κρατικά υποστηριζόμενα δίκτυα DİTİB που επηρεάζουν μουσουλμανικές κοινότητες σε βασικά κράτη-μέλη·
  • και ελεύθερα περάσματα που χρησιμοποιούν κυρωμένοι δρώντες από το Ιράν έως τους Χούθι.

Η Μόσχα εξαναγκάζει απ’ έξω· η Άγκυρα χειραγωγεί από μέσα. Αν η Ρωσία χρησιμοποιεί πυραύλους, η Τουρκία χρησιμοποιεί αγορές, λιμάνια και ψήφους.

Εν τω μεταξύ, η Κύπρος παραμένει κατεχόμενη κατά 37%, με 40.000 Τούρκους στρατιώτες και UAVs από το Γκετζιτκαλέ να επιχειρούν εντός του εναέριου χώρου της ΕΕ, ενώ η παράνομη γεώτρηση συνεχίζεται παρά το πλαίσιο κυρώσεων της ΕΕ του 2019· τα Bayraktar TB2 που πετούν εκεί είναι του ίδιου τύπου με αυτά που διαθέτουν πλέον κράτη-μέλη της ΕΕ όπως η Πολωνία και πιο πρόσφατα η Κροατία —ένας παράλογος βρόχος εφοδιασμού που συνδέει την Ευρώπη με συστήματα που επιτηρούν το ίδιο της το έδαφος.

Στη θάλασσα, υποβρύχια τύπου Type-214 γερμανικού σχεδιασμού εντάχθηκαν στην τουρκική υπηρεσία το 2024, δίνοντας στην Άγκυρα πλεονέκτημα απόκρυψης στο Αιγαίο, ενώ το Βερολίνο κηρύττει αυτοσυγκράτηση. Η Ευρώπη τιμωρεί τη Ρωσία για πυρηνικό τυχοδιωκτισμό, όμως το Άκκουγιου —κατασκευασμένο από τη Rosatom στις τουρκικές ακτές της Μεσογείου— προχωρά, αφού οι δυτικοί προμηθευτές απέσυραν κρίσιμα εξαρτήματα, αναγκάζοντας την Τουρκία και τη Ρωσία να στραφούν στην Κίνα· η έναρξη λειτουργίας μετατίθεται πέραν του 2025. Η Τουρκία αγόρασε το S-400, αποβλήθηκε από το πρόγραμμα F-35, όμως εξασφάλισε εκσυγχρονισμό F-16. Σε κλίμακα και συχνότητα, η τουρκική πίεση στην ευρωπαϊκή επικράτεια ξεπερνά πλέον τη ρωσική στο βαλτικό μέτωπο —μια ευρωπαϊκή αντιστροφή αποτυπωμένη σε μία φράση.

Στα είκοσι τρία κράτη-μέλη της ΕΕ που ανήκουν και στο ΝΑΤΟ, η αντίληψη της απειλής είναι κατακερματισμένη. Η ανατολική πτέρυγα —Πολωνία, οι τρεις Βαλτικές, Φινλανδία, Σουηδία— αντιμετωπίζει τη Ρωσία ως υπαρξιακή απειλή, δαπανώντας έως και 4,5% του ΑΕΠ για άμυνα και αγοράζοντας τουρκικά drones με ωφελιμιστικό πνεύμα. Η κεντρική και δυτική Ευρώπη —Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο— μιλούν δυνατά κατά της Μόσχας αλλά προχωρούν προσεκτικά με την Άγκυρα. Το Βερολίνο συν-κατασκευάζει υποβρύχια· το Παρίσι αναβιώνει το SAMP/T· η Μαδρίτη διατηρεί πυροβολαρχία Patriot στην Τουρκία από το 2015 και, μέσω της Navantia, συνεργάζεται στα προγράμματα TCG Anadolu και HÜRJET του 2025, εντασσόμενη στις τουρκικές ναυπηγικές και αεροναυτικές αλυσίδες. Η Ουγγαρία και η Σλοβακία διατηρούν ρωσικό αέριο και φλερτάρουν με την Άγκυρα. Η πρόσφατη σύνοδος του Οργανισμού Τουρκικών Κρατών υπογράμμισε την απόκλιση: ο Βίκτορ Όρμπαν παρέστη ως παρατηρητής, επαινώντας την «γέφυρα» Τουρκία, ενώ ο Ερσίν Τατάρ —ηγέτης του κατεχόμενου βόρειου τμήματος της Κύπρου— παρουσιάστηκε ως αρχηγός κράτους, μια σχεδόν ντε φάκτο αναγνώριση μιας οντότητας που η ΕΕ θεωρεί παράνομη.

Το πρόγραμμα SAFE αποτυπώνει το δίλημμα.

Ξεκίνησε τον Μάιο του 2025, με προϋπολογισμό 150 δισ. ευρώ για κοινές αμυντικές προμήθειες (65% ευρωπαϊκό περιεχόμενο, χωρίς έλεγχο από τρίτες χώρες). Δεκαεννέα κράτη έχουν αιτηθεί 127 δισ. ευρώ, με εθνικά σχέδια που πρέπει να κατατεθούν ως τις 30 Νοεμβρίου.

Η Επιτροπή επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της Τουρκίας, αλλά σε αντίθεση με το Ηνωμένο Βασίλειο και τον Καναδά —για τους οποίους το Συμβούλιο εξουσιοδότησε διαπραγματεύσεις— δεν υπάρχει εντολή για την Άγκυρα. Η Ελλάδα και η Κύπρος χάραξαν κόκκινη γραμμή: «μια δύναμη κατοχής δεν μπορεί να αντλεί κεφάλαια της ΕΕ για την άμυνα». Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης δήλωσε ότι η θέση αυτή είναι «τυπικά υιοθετημένη», ενώ ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης προειδοποίησε ότι, όσο η Τουρκία διατηρεί το casus belli στο Αιγαίο, «η συμμετοχή της στο SAFE είναι εκτός συζήτησης».

Κι όμως, ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε κάλεσε τις Βρυξέλλες να μην υψώσουν «βιομηχανικά τείχη» απέναντι σε μη κράτη-μέλη, επιμένοντας ότι «η Ρωσία παραμένει η μακροπρόθεσμη απειλή του ΝΑΤΟ». Ένας ηγέτης στρατιωτικής συμμαχίας που πιέζει μια πολιτική ένωση να ανταμείψει ένα κράτος που κατέχει ευρωπαϊκό έδαφος: ελάχιστες εικόνες περιγράφουν καλύτερα την ευρωπαϊκή αντιστροφή.

Μέχρι και 35% κάθε έργου SAFE μπορεί ακόμη να περιλαμβάνει μη ευρωπαϊκούς προμηθευτές μέσω διμερών εγκρίσεων. Η Άγκυρα πιέζει για «ευνοϊκούς όρους», με τη δημόσια στήριξη του Βερολίνου. Ωστόσο, το Άρθρο 16 δίνει στην Επιτροπή την εξουσία να αποκλείει κάθε κράτος που απειλεί μέλος της Ένωσης. Το SAFE δημιουργήθηκε για να τερματίσει την εξάρτηση από Μόσχα, Πεκίνο και Ουάσιγκτον —όχι για να την αναπαράγει με την Άγκυρα.

Όταν η Ρωσία χρησιμοποιεί την ενέργεια ως όπλο, η Ευρώπη την καταδικάζει· όταν το κάνει η Τουρκία μέσω του TurkStream ή του μεταναστευτικού μοχλού, ονομάζεται «εταιρική σχέση». Η ρωσική RT έχει απαγορευθεί σε όλη την ΕΕ, αλλά τα τουρκικά κρατικά μέσα και τα δίκτυα επιρροής της λειτουργούν χωρίς έλεγχο. Η Ευρώπη τιμωρεί τον ορατό εισβολέα και ανέχεται τον οικείο γείτονα —μέχρι ο εσωτερικός κίνδυνος να ξεπεράσει τον εξωτερικό.

Το πρόβλημα της Ευρώπης δεν είναι το δίκαιο, αλλά η βούληση.

Το Άρθρο 42(7) —το ισοδύναμο του Άρθρου 5 του ΝΑΤΟ, δεσμευτικό και όχι προαιρετικό— γράφτηκε για τέτοιες στιγμές. Κι όμως, η Ένωση το επαναλαμβάνει τελετουργικά και ενεργεί σαν να μην υπάρχει.

Οι Βρυξέλλες επιβάλλουν κυρώσεις στη Μόσχα μέσα σε ώρες, αλλά αποφεύγουν να αποκαλέσουν την Άγκυρα αυτό που είναι —ένα κράτος που κατέχει ευρωπαϊκό έδαφος. Αν η Ευρώπη δεν μπορεί να προστατεύσει τα δικά της, η κυριαρχία της είναι ψευδαίσθηση. Η πραγματική δοκιμασία δεν βρίσκεται στο Καλίνινγκραντ, αλλά στις ίδιες τις πρωτεύουσες της Ευρώπης.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

ΗΠΑ: Δικαστής ακύρωσε διατάγμα Τραμπ που απαιτούσε ταυτοποίηση της υπηκοότητας

Ομοσπονδιακό δικαστήριο μπλόκαρε οριστικά ένα μέρος ενός εκτελεστικού διατάγματος του Ντόναλντ Τραμπ, κρίνοντας ότι ο πρόεδρος δεν μπορεί να απαιτεί από τους ψηφοφόρους να επιδεικνύουν διαβατήρια ή παρόμοια έγγραφα για να αποδείξουν την υπηκοότητά τους πριν ψηφίσουν.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ομοσπονδιακό δικαστήριο μπλόκαρε οριστικά ένα μέρος ενός εκτελεστικού διατάγματος του Ντόναλντ Τραμπ, κρίνοντας ότι ο πρόεδρος δεν μπορεί να απαιτεί από τους ψηφοφόρους να επιδεικνύουν διαβατήρια ή παρόμοια έγγραφα για να αποδείξουν την υπηκοότητά τους πριν ψηφίσουν.

Πολλές προσφυγές είχαν κατατεθεί και αμφισβητούσαν τη νομιμότητα του εκτελεστικού διατάγματος της 25ης Μαρτίου, με το οποίο ο Τραμπ αποσκοπούσε να αναθεωρήσει τη διαδικασία των ομοσπονδιακών εκλογών. Τα δικαστήρια είχαν ήδη μπλοκάρει προσωρινά την εφαρμογή του. Η δικαστής Κολίν Κόλαρ-Κότλι της Ουάσινγκτον είναι η πρώτη που καταλήγει σε τελεσίδικη απόφαση, με την οποία ακυρώνει την εντολή.

Η Κόλαρ-Κότλι ακύρωσε εκείνο το μέρος του διατάγματος που απαιτεί από τους ψηφοφόρους να αποδεικνύουν την υπηκοότητά τους προκειμένου να εγγραφούν στους εκλογικούς καταλόγους. Προηγουμένως, απέφυγε να μπλοκάρει το τμήμα του εκτελεστικού διατάγματος που απαγορεύει στις Πολιτείες να καταμετρούν τις επιστολικές ψήφους που παραδίδονται μετά την ημέρα των εκλογών.

Εναντίον του διατάγματος είχαν προσφύγει μεταξύ άλλων η Εθνική Επιτροπή των Δημοκρατικών, η Ένωση των Λατινοαμερικάνων Πολιτών και η Ένωση του Εκπαιδευτικού Ταμείου Γυναικών Ψηφοφόρων.

Το διάταγμα όριζε ότι ένα μη κομματικό, ομοσπονδιακό εκλογικό όργανο θα τροποποιούσε την τυποποιημένη αίτηση εγγραφής ψηφοφόρων ώστε να απαιτείται και η επίδειξη κάποιου εγγράφου, όπως διαβατηρίου, που να αποδεικνύει την υπηκοότητα. Ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι θα «αξιολογούσαν» την υπηκοότητα ατόμων που λαμβάνουν κρατική βοήθεια πριν τους δώσουν τα έντυπα για την εγγραφή τους.

Οι ενάγοντες ισχυρίζονταν ότι τα μέτρα αυτά θα αποθάρρυναν ή θα εμπόδιζαν πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις να εγγραφούν.

Η Κόλαρ-Κότλι έκρινε ότι αυτό το μέρος της εντολής είναι παράνομο επειδή το Σύνταγμα των ΗΠΑ δίνει τις Πολιτείες και ότι στον πρόεδρο την εξουσία να επιβλέπουν τις εκλογές.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τα «ρομποταξί» έρχονται σύντομα και στην Ευρώπη, λέει ο CEO της Uber

Ο επικεφαλής της Uber ανέφερε στο podcast «MD Meets» του Ματίας Ντέπφνερ ότι η Ευρώπη άρχισε να ανοίγεται στην αυτόνομη οδήγηση, προσθέτοντας ότι «στην πραγματικότητα, οι κανονισμοί στη Γερμανία είναι αρκετά προοδευτικοί», όπως αναφέρει το Politico.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ελβετία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες ενδέχεται να αποκτήσουν στόλους ταξί χωρίς οδηγό στους δρόμους τους «νωρίτερα παρά αργότερα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, Ντάρα Κοσροσαχί, που ηγείται της υπηρεσίας από το 2017.

Ο επικεφαλής της Uber ανέφερε στο podcast «MD Meets» του Ματίας Ντέπφνερ ότι η Ευρώπη άρχισε να ανοίγεται στην αυτόνομη οδήγηση, προσθέτοντας ότι «στην πραγματικότητα, οι κανονισμοί στη Γερμανία είναι αρκετά προοδευτικοί», όπως αναφέρει το Politico.

«Υπάρχουν μερικές χώρες, όπως η Ελβετία κ.λπ., όπου πιστεύουμε ότι η αυτόνομη οδήγηση θα γίνει πραγματικότητα, τουλάχιστον σε μικρή κλίμακα, νωρίτερα παρά αργότερα», σημείωσε.

Η Ευρώπη έμεινε πίσω στο συγκεκριμένο κομμάτι

Στις ΗΠΑ, εταιρείες όπως η Waymo επιτρέπουν στους καταναλωτές να καλούν αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, τα οποία αποτελούν ολοένα και πιο συνηθισμένο θέαμα στους δρόμους πόλεων όπως το Σαν Φρανσίσκο και το Λος Άντζελες. Αυτόν τον μήνα, η εταιρεία ανακοίνωσε το σχέδιό της για την επέκταση στο Λονδίνο το επόμενο έτος.

Η τεχνολογία έχει επίσης γνωρίσει άνθηση στην Κίνα, με το Πεκίνο να αποτελεί παγκόσμιο ηγέτη στην αγορά. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, αναγνώρισε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι η Ευρώπη έχει μείνει πίσω σε σχέση με τις ΗΠΑ και την Κίνα στην ανάπτυξη των οχημάτων χωρίς οδηγό.

Διαφορετικοί κανονισμοί μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης 

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η ΕΕ έχουν πολύ διαφορετικούς κανονισμούς για τη συγκεκριμένη τεχνολογία αυτή. Η ΕΕ ακολουθεί κανονισμούς που έχουν θεσπιστεί από τα Ηνωμένα Έθνη, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ.

Στις ΗΠΑ ισχύει ένα μοντέλο αυτοπιστοποίησης, όπου οι κατασκευαστές ουσιαστικά δηλώνουν ότι τα οχήματά τους συμμορφώνονται με τα πρότυπα. Στην ΕΕ, αντιθέτως, τα οχήματα περνούν από διαδικασία «έγκρισης τύπου», κατά την οποία οι αρχές επαληθεύουν ότι τα αυτοκίνητα πληρούν τα πρότυπα.

«Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό είναι ήδη πραγματικότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και εδώ, στην Ευρώπη», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν σε τεχνολογικό συνέδριο στο Τορίνο.

Αυτόνομα όλα τα αυτοκίνητα στο μέλλον

Ωστόσο, ο Κοσροσαχί πρόσθεσε ότι θεωρεί πως «όλα τα αυτοκίνητα θα είναι αυτόνομα», ωστόσο θα χρειαστούν «περισσότερα από 20 χρόνια».

«Θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να φτάσουμε εκεί. Πρέπει να μειωθεί το κόστος, να αυξηθούν, όσο χρειάζεται, οι δείκτες ασφαλείας, αλλά αναμφίβολα αυτό θα συμβεί», είπε, προσθέτοντας ότι στο μέλλον η οδήγηση θα είναι «κάτι σαν την ιππασία».

Πρώτο Θέμα

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα29 λεπτά πριν

Reuters: Η Ρωσία θα διπλασιάσει τα πυραυλικά της αποθέματα έως το 2030, λέει Γερμανός στρατηγός

Ο αντιστράτηγος Ζόλφρανκ, ο οποίος εκ της επιτελικής θέσεώς του επιβλέπει τον αμυντικό σχεδιασμό της Γερμανίας, επανέλαβε επίσης τις προειδοποιήσεις...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ59 λεπτά πριν

Υπάρχει εξάρτηση της Τουρκίας από ισραηλινούς σπόρους;

Η ουσία της συζήτησης βρίσκεται αλλού: στη διασφάλιση ότι η χώρα μπορεί να παράγει και να βελτιώνει τους δικούς της...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ1 ώρα πριν

Ραγδαία ανάπτυξη στην τουρκική αγορά gaming

Στοχευμένες κρατικές ενισχύσεις να τη μετατρέπουν σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες βιομηχανίες της χώρας.

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Μπαλτζώης: Βεντέτα Νετανιάχου-Ερντογάν

Παρέμβαση του αντιστράτηγου ε.α. Ιωάννη Μπαλτζώη στη Βεργίνα Τηλεόραση

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Ανησυχία στην Άγκυρα: Ελληνική εταιρεία σε τουρκικό πρόγραμμα παράκτιας χαρτογράφησης

Το έργο, χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει διάρκεια 36 μηνών και συνολικό προϋπολογισμό 2.725.000 ευρώ

Δημοφιλή