Ακολουθήστε μας

Διεθνή

Νησιά και σύνορα: Μαύρες τρύπες με το νέο σύμφωνο μετανάστευσης

Δημοσιεύτηκε στις

Του Χριστόφορου Καστάνη

Το Σύμφωνο Μετανάστευσης, η διατυπωμένη σε τελικό κείμενο πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μία «κοινή» πολιτική, που βρίσκεται πλέον στο τραπέζι της αποδοχής ή όχι, δημιουργεί για την Ελλάδα εξαιρετικά σοβαρά θέματα και προβλήματα που άπτονται της κυριαρχίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας.

Το Σύμφωνο αποτελείται από σχέδια κανονισμών για το άσυλο (διαδικασία και διαχείριση), τη διαλογή στα εξωτερικά σύνορα, τον προσδιορισμό καταστάσεων μεταναστευτικής κρίσης, το σύστημα καταγραφής βιομετρικών δεδομένων(Eurodac), κατευθύνσεων και συστάσεων για την έρευνα και διάσωση, τις μετεγκαταστάσεις και τους κανόνες πρόληψης κατά της διευκόλυνσης παράνομης εισόδου.

Η συζήτηση για αυτό ξεκίνησε το 2016 και το Σεπτέμβριο του 2020 ανακοινώθηκαν οι τελικές προτάσεις της Επιτροπής. Σύμφωνα, δε, με την τοποθέτηση του Επιτρόπου κ. Σχοινά σε πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Βουλής θα πρέπει να έχει οριστικοποιηθεί και θεσμοθετηθεί πριν τις γερμανικές εκλογές, γιατί υπάρχει εκλογική πίεση στο εσωτερικό της Γερμανίας προς το κυβερνών κόμμα!

Μέσα από τις εκατοντάδες σελίδες των κειμένων και τα ωραία λόγια για κοινή πολιτική αντιμετώπισης και διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών προκύπτουν σαφείς και θεμελιώδεις κίνδυνοι για τη Χώρα μας. Κίνδυνοι που οι Βουλευτές όλων των κομμάτων σημείωσαν στην προαναφερθείσα επιτροπή και παραδέχθηκε ακόμη και ο Υπουργός Μετανάστευσης, ο οποίος φέρει και την ευθύνη των διαπραγματεύσεων από την ελληνική πλευρά.

Το πλέον απαράδεκτο είναι η πρόβλεψη ότι όσο διαρκούν οι διαδικασίες παροχής ασύλου εντός των συνόρων, στις περίφημες πλέον δομές των νησιών, αυτές δεν θα θεωρούνται ευρωπαϊκό, δηλαδή και ελληνικό, έδαφος!

Και αυτό διατυπώθηκε όχι μόνο από τους Βουλευτές και τον Υπουργό, αλλά και από τη νομική υπηρεσία της Βουλής, καθώς εφόσον δεν επιτρέπεται σε παράτυπα εισερχόμενο να εισέλθει στο έδαφος της ΕΕ όσο διαρκεί η διαδικασία για το άσυλο, «κατά πλάσμα δικαίου» ο χώρος αυτός δεν θα είναι ευρωπαϊκό έδαφος. Αν και δίνεται η δυνατότητα επιλογής από το κάθε Κράτος του χώρου αυτού, καθορίζεται σαφώς η απαίτηση να είναι κοντά στα σύνορα.

Δίνει δηλαδή στη Χώρα μας τη δυνατότητα να επιλέξει αν θα αυτοκτονήσει με πιστόλι, με μαχαίρι ή σκοινί! Καθώς την καλεί, υποχρεωτικά εφόσον θεσμοθετηθούν με τη μορφή κανονισμού, να επιλέξει σε ποια σημεία θα δημιουργήσει εντός Ελληνικού Εδάφους στα νησιά και σε όλα τα σύνορα τι δεν θα θεωρείται Ελλάδα.

Αλήθεια, υπάρχει έλληνας που μπορεί να αποδεχθεί κάτι τέτοιο; Υπάρχει εξ ανατολών γείτονας που να μην πανηγυρίσει αν επάνω στα σύνορα δημιουργηθούν για αρχή μαύρες τρύπες, που θα εξελιχθούν σε γκρι ζώνες, όχι γιατί εκείνος το επιδιώκει αλλά γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβάλει να το πράξει η Ελλάδα;

Η διαδικασία του ασύλου θα γίνεται πρακτικά μόνο από τη χώρα υποδοχής, υποχρεωτικά όπως και τώρα, καθώς ο προσδιορισμός της «υπεύθυνης χώρας» για την παροχή του αφορά μόνο σε αυτές. Και αυτό γιατί εξέταση ασύλου σε άλλη χώρα θα γίνεται μόνο αν αποδειχθεί ότι υπάρχει κάποιο μέλος οικογένειας σε αυτή την άλλη χώρα ή για ασυνόδευτα ανήλικα, εφόσον η άλλη χώρα το αποδεχθεί. Η πρόταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για δυνατότητα επιλογής υποβολής αίτησης μεταξύ τεσσάρων Κρατών Μελών απορρίφθηκε. Πρόταση που συνδυαζόταν με τη δυνατότητα η διαδικασία να γίνεται εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης απευθείας από τρίτες χώρες όπου και υπάρχουν πρόσφυγες που διαμένουν σε  δομές.

Μάλιστα για να είναι απολύτως σαφή τα πράγματα και ότι πρακτικά η ευθύνη ανήκει στην πρώτη χώρα υποδοχής, ορίζεται ότι η διαδικασία παροχής ασύλου θα γίνεται στα σύνορα ή κοντά σε αυτά. Και για την περίπτωση των νησιών μας η δέσμευση αυτή περιγράφεται σαφώς καθώς η διαδικασία παροχής ασύλου μετά από επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης θα γίνεται μόνο στα σύνοραΔημιουργείται, πρακτικά, νέος «γεωγραφικός περιορισμός» στα νησιά – σύνορα όχι λόγο της δήλωσης ΕΕ – Τουρκίας, αλλά με πλήρη απαίτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η φαινομενικά λογική πρόταση για την ευθύνη της πρώτης χώρας υποδοχής για το άσυλο θα μπορούσε να είναι αποδεκτή σε συνθήκες προ του 2015 ή ακόμη και σήμερα αν υπήρχε ευρωπαϊκό σύστημα επιστροφών – που δεν προβλέπεται στα σχέδια κανονισμών – και αν δεν συνοδευόταν από ένα διάχυτο «άγχος» στα κείμενα για την πλήρη διασφάλιση της δυνατότητας επιστροφής στην πρώτη χώρα όσων περνούν σε άλλα Κράτη Μέλη. Αυτό που προέβλεπε το Δουβλίνο ΙΙΙ και κατά τα κείμενα «αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του συστήματος ασύλου» όχι μόνο εξακολουθούν να ισχύουν», αλλά γίνεται υποχρεωτικό. Η εξασφάλιση της δυνατότητας των επιστροφών στις πρώτες χώρες υποδοχής των μεταναστών και αιτούντων άσυλο που πέρασαν σε άλλες χώρες της Ευρώπης συνδυάζεται πλέον ευθέως με τον έλεγχο ασφαλείας και το σύστημα καταγραφής Eurodac.

Για να αντιληφθούμε το μέγεθος αυτών που υποχρεωτικά μπορούν να επιστρέψουν στις πρώτες χώρες υποδοχής από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες αρκεί να αναφέρουμε ότι οι αιτήσεις ασύλου σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι κατά 30% περισσότερες των εισροών. Δηλαδή κάποιος που πήρε άσυλο ή απορρίφθηκε η αίτησή του στην Ελλάδα και βρέθηκε σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα θα επιστρέφεται υποχρεωτικά είτε για να διαμείνει (άσυλο) είτε για να εκτελεστεί η απόφαση επιστροφής, που δεν μπορεί να εκτελεστεί και για αυτό διέφυγε.

Από την άλλη δεν υπάρχει καμία αντίστοιχη επιβολή και υποχρεωτικότητα στο διαμοιρασμό του βάρους των παράνομα εισερχομένων στις χώρες – σύνορα με τις υπόλοιπες χώρες μέλη.

Στα κείμενα περιγράφεται ένας δαιδαλώδης και γραφειοκρατικός μηχανισμός για τις μετεγκαταστάσεις, που θα γίνονται σε περιόδους «πίεσης» ή κρίσεων, χωρίς πουθενά να εξασφαλίζεται η εφαρμογή του μέσω υποχρεωτικών κανόνων.

Σημειώνεται ότι τόσο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όσο και η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ και ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης ζήτησαν να υπάρχει υποχρεωτικός μηχανισμός αλληλεγγύης με πρόβλεψη μόνιμου μηχανισμού μετεγκαταστάσεων.

Αντί αυτού η πρόβλεψη είναι οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υποβάλουν σχετικές προτάσεις που αν δεν καλύπτουν τις προσδιοριζόμενες ανάγκες για μετεγκαταστάσεις, και αφού αφαιρεθούν τυχόν άλλες συνεισφορές που μπορεί να έχει μία χώρα όπως βοήθεια δηλαδή χρηματοδότηση για την υποδοχή και τις υποδομές ασύλου, τις μαύρες τρύπες δηλαδή, τότε θα γίνεται ένα «φόρουμ» των χωρών για να αποφασίσουν τι θα γίνει.

Καμία υποχρεωτικότητα, κανένας μόνιμος μηχανισμός, καμία αλληλεγγύη. Πρακτικά μία βρυξελιώτικη γραφειοκρατία χειρότερη και από τις ελληνικές καλένδες είναι η πρόταση στον τομέα της αλληλεγγύης για τις μετεγκαταστάσεις.

Για τον προσδιορισμό του όρου της «πίεσης της πρώτης χώρας υποδοχής» ας αναλογιστούμε ποιος θα είναι, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που τον προσδιορίζει, στην παρούσα φάση χρηματοδοτεί τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων φιλοξενίας στα πέντε ελληνικά νησιά.

Και αν εμείς είμαστε οι δύσπιστοι που λέμε ότι είναι 20.000 θέσεις, ας δούμε στο υπογεγραμμένο και από τον υπουργό Μετανάστευσης, μνημόνιο κατασκευής δομής στη Λέσβο που καθορίζει τις 5.000 γενικού πληθυσμού ως όριο για τη δομή και την πίεση πέραν αυτού του αριθμού.

Στον τομέα των επιστροφών τα πράγματα δεν είναι επίσης ιδιαίτερα ευοίωνα, καθώς παραμένουν στην ευθύνη των Κρατών πρώτης υποδοχής ακόμη και για αυτούς που πέρασαν με τον όποιο τρόπο σε άλλη χώρα της Ευρώπης. Στα κείμενα αναφέρεται ότι κάθε χρόνο απορρίπτονται 370.000 αιτήσεις και πρέπει να παραπέμπονται στη διαδικασία επιστροφής.

Η ευρωπαϊκή πολιτική για τις επιστροφές «εξαντλείται» στα κείμενα στην «καλλιέργεια σχέσεων» με τις τρίτες χώρες για να αποδέχονται τις επιστροφές. Αν σε ό,τι μας αφορά δούμε την περίπτωση της κοινής δήλωσης ΕΕ – Τουρκίας είναι πασιφανές ότι το μόνο που θα προκαλείται είναι συσσώρευση των προς επιστροφή στις χώρες πρώτης υποδοχής. Όπως και τώρα η πρόβλεψη είναι η διαδικασία επιστροφής να γίνεται εντός τριών μηνών, αλλά φευ πουθενά δεν εξασφαλίζεται προς τα που θα γίνεται η επιστροφή.

Και για να είναι και ξεκάθαρα τα πράγματα ο όποιος περιορισμός σε προαναχωρησιακά κέντρα θα είναι είτε μόνο για αυτό το 3μηνο, είτε έως 6 μήνες εάν υπάρχουν στοιχεία παραβατικής συμπεριφοράς ή πιθανότητα διαφυγής και βεβαίως αθροιστικά δεν μπορεί ο περιορισμός να είναι πάνω από 12 μήνες.

Το τι θα συμβαίνει στις περιπτώσεις μη επιστροφής είναι γνωστό και δεδομένο, καθώς χορηγείται ένα χαρτί που καταγράφει ότι ο ενδιαφερόμενος είναι προς επιστροφή και δεν μπορεί πλέον να περιορίζεται, αλλά να κυκλοφορεί ελεύθερα.

Που θα κυκλοφορεί ελεύθερα; Γύρω από τους χώρους που είναι τα κέντρα υποδοχής, δηλαδή στα νησιά μας ή και στη χώρα ευρύτερα καθώς αν με τον όποιο τρόπο διαφύγει σε άλλη χώρα και εντοπιστεί θα επιστρέφεται πάλι εδώ.

Η προβλεπόμενη στα κείμενα «αλληλεγγύη» για τις επιστροφές περιλαμβάνει ως πολιτική την παροχή συμβουλών από τις άλλες χώρες προς την πρώτη χώρα υποδοχής, την πολιτική παρέμβαση προς κάποια τρίτη χώρα να αποδεχθεί τις επιστροφές αλλά και εναλλακτικά την παροχή βοήθειας στη διαδικασία ασύλου, στην κατασκευή δομών υποδοχής και στις διαδικασίες στα εξωτερικά σύνορα!

Αυτό θεωρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως σοβαρή πρόταση για την κοινή πολιτική επιστροφών! Θα σας συμβουλεύουμε και θα χρηματοδοτούμε δομές!

Μάλιστα ο Επίτροπος κ. Σχοινάς μίλησε για «πολιτική» προς τρίτες χώρες που μπορεί να ενισχυθεί από 7 δισ. Ευρώ την περίοδο 2021 -2017, όταν οι πρώτες συζητήσεις μόνο για πιθανή χρηματοδότηση της Τουρκίας για να τηρήσει όρους της υπάρχουσας ή μιας αναθεωρημένης δήλωσης ήταν για 6 δισ. €.

Και όλοι γνωρίζουν πως η Τουρκία ούτε τους όρους τήρησε, αλλά και όταν τελείωσε η χρηματοδότηση άνοιξε τους κρουνούς στέλνοντας σε 6 μήνες παραπάνω από 100.000 μετανάστες και πρόσφυγες στην Ελλάδα.

Η άλλη «καινοτομία» που περιγράφεται ως χορηγία επιστροφής αφορά στην ανάληψη «ευθύνης» από κάποια χώρα της Ευρώπης για να προωθήσει την εκούσια επιστροφή σε τρίτη χώρα από τα κέντρα υποδοχής της χώρας άφιξης σε όποιους έχουν κριθεί προς επιστροφή.

Και αυτή η χορηγία πάλι εμπλέκεται σε δαιδαλώδεις διαδικασίες μέχρι να «χρεωθεί» η χώρα – ανάδοχος και με «υποχρέωση επιστροφής». Αν η επιστροφή δεν τελεσφορήσει σε ένα διάστημα 8 μηνών η ανάδοχος – χώρα οφείλει να πάρει στο έδαφός της ως μετεγκατάσταση το προς επιστροφή πρόσωπο χωρίς όμως και πάλι να υπάρχει κάποια διαδικασία πρόβλεψης ποινής αν δεν γίνει η μετεγκατάσταση.

Το μόνο κίνητρο που υπάρχει είναι η κατά κεφαλή πληρωμή 10.000 Ευρώ στη χώρα – ανάδοχο για την μετεγκατάσταση, μετά τη χορηγία επιστροφής και αφού αυτή αποτύχει.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ακόμη και αυτή η «χορηγία επιστροφής» για γίνεται στις κρίσεις του μεταναστευτικού, ή εθελοντικά αν το ζητήσει κάποια χώρα. Όταν 6 μήνες μετά τη φωτιά της Μόριας ούτε οι 1.550 μετεγκαταστάσεις δικαιούμενων ασύλου στη Γερμανία δεν έχουν ολοκληρωθεί, και όταν άλλες χώρες δεν ανταποκρίθηκαν καν ούτε σε αιτήματα για ασυνόδευτους ανήλικους, ποιος πιστεύει ότι θα γίνεται εθελοντικά το όποιο αίτημα;

Υπάρχουν πολλά ακόμη που θα μπορούσε να γίνει αναφορά.

Επιλέγουμε δύο μόνο σημεία. Το πρώτο αφορά στην επίσημη εμπλοκή ΜΚΟ σε επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης καθώς στις «συστάσεις» αυτό προβλέπεται ρητά και μάλιστα θα γίνεται υπό μία επιτροπή, που θα δημιουργήσει το Κονκλάβιο των Επιτρόπων, για να συστηματοποιηθεί και να παρακολουθείται η σχετική δράση. Τις ίδιες πιθανά ΜΚΟ που τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ιταλία διερευνώνται για το αν κάνουν έρευνα – διάσωση ή συμμετέχουν σε κυκλώματα παράνομης μετακίνησης.

Τέλος, αλλά δυστυχώς όχι τελευταίο, η Ευρώπη μεταβάλει δραστικά τη λογική που αχνά δημιουργήθηκε το 2016 από τις προτάσεις Γιουνκέρ, για εγκατάσταση (resettlement) απευθείας από δομές σε τρίτες χώρες προς τα Κράτη Μέλη με διαδικασίες παροχής ασύλου εκτός ΕΕ. Πλέον το βάρος υποτίθεται πέφτει στις μετεγκαταστάσεις (relocation) με τα απίστευτα άτολμα, άτονα και μη υποχρεωτικά μέτρα.

Τα ανωτέρα και το συνολικό πνεύμα των προτεινόμενων μέτρων του μεταναστευτικού συμφώνου στην πραγματικότητα αυτό που λέει είναι ελάτε να περάστε παράνομα τα σύνορα.

Στη θάλασσα στο πέρασμα θα σας συνοδεύει το λιμενικό, όπως και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ειπώθηκε. Με ελάχιστες επιστροφές και λίγες μετεγκαταστάσεις θα συσσωρεύεστε στη ζώνη εισόδου, στα νησιά, στα σύνορα και τη πρώτη χώρα εισόδου.

Και καλή σας τύχη…. και μετανάστες και νησιώτες! Θα είστε νομίζετε ότι είστε στην Ευρώπη αλλά δεν θα θεωρείστε Ευρώπη.

Και το ερώτημα είναι σαφές: Θα υπάρξει πολιτικός από την Ελλάδα που θα αποδεχθεί τέτοιο σύμφωνο;

indanews.gr

Διεθνή

Afghan Diaspora: Μια κρίση βαθιά ριζωμένη στο πολιτικό και στρατιωτικό ιστό του Πακιστάν η τρομοκρατία

Επί δεκαετίες, τόσο οι πολιτικές όσο και οι στρατιωτικές αρχές είτε υποστήριζαν είτε έκλειναν τα μάτια σε μαχητικές ομάδες, συχνά με το πρόσχημα της στρατηγικής άμυνας ή της ιδεολογικής αλληλεγγύης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η τρομοκρατία στο Πακιστάν δεν είναι απλώς έργο μεμονωμένων παραγόντων ή απομονωμένων εξτρεμιστικών πυρήνων — είναι μια κρίση βαθιά ριζωμένη στο πολιτικό και στρατιωτικό ιστό της χώρας. Επί δεκαετίες, τόσο οι πολιτικές όσο και οι στρατιωτικές αρχές είτε υποστήριζαν είτε έκλειναν τα μάτια σε μαχητικές ομάδες, συχνά με το πρόσχημα της στρατηγικής άμυνας ή της ιδεολογικής αλληλεγγύης. Αυτές οι πολιτικές, που αρχικά αποσκοπούσαν στην απόκτηση επιρροής στο γειτονικό Αφγανιστάν και στην αντιπαράθεση με την Ινδία, έχουν αποβεί καταστροφικές, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

Μία από τις πιο φρικτές υπενθυμίσεις αυτού του αυτοκαταστροφικού χάους ήταν η επίθεση του 2014 στο Δημόσιο Σχολείο του Στρατού στο Πεσαβάρ. Τρομοκράτες από το Tehrik-i-Taliban Pakistan (TTP) εισέβαλαν στο σχολείο και δολοφόνησαν πάνω από 130 παιδιά. Το TTP, που κάποτε θεωρούνταν πλεονέκτημα κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης ΗΠΑ-Σοβιετικής Ένωσης στο Αφγανιστάν, έχει πλέον στραφεί εναντίον του ίδιου του Πακιστάν. Με τα χρόνια, ευθύνεται για τον θάνατο δεκάδων χιλιάδων Πακιστανών πολιτών και προσωπικού ασφαλείας — ένα τραγικό τίμημα που υπογραμμίζει πόσο βαθιά έχει ριζώσει η τρομοκρατία στο έδαφος της χώρας.
Ακόμη και Πακιστανοί ηγέτες έχουν παραδεχθεί την άβολη αλήθεια της ανοιχτής υποστήριξης προς τρομοκρατικές οργανώσεις. Ο Υπουργός Άμυνας Χαουάτζα Ασίφ, σε συνέντευξή του στο Sky News, παραδέχτηκε ότι το Πακιστάν ουσιαστικά έκανε τη «βρώμικη δουλειά» της Δύσης για πάνω από τρεις δεκαετίες. Ομοίως, ο πρώην Πρωθυπουργός Ιμράν Χαν δήλωσε το 2019 ότι το Πακιστάν είχε γίνει κέντρο τζιχαντιστικών ομάδων κατά τη διάρκεια του Αφγανικού Τζιχάντ, με την υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ίσως το πιο ανησυχητικό στοιχείο αυτής της σύνδεσης είναι η φημολογούμενη εμπλοκή των Ειδικών Δυνάμεων του Πακιστάν στην εκπαίδευση μαχητών. Σύμφωνα με διάφορες πηγές πληροφοριών, ελίτ μονάδες όπως η Ομάδα Ειδικών Υπηρεσιών (SSG) έχουν συμμετάσχει στην εκπαίδευση μελών από τις Lashkar-e-Taiba και Jaish-e-Mohammad. Αυτά τα στρατόπεδα, που βρίσκονται σε περιοχές όπως το Μουριντκέ και το Μπαχαβαλπούρ, λέγεται ότι λειτουργούν με την σιωπηρή έγκριση των κρατικών αρχών. Η εκπαίδευση που προσφέρεται ξεπερνά τα βασικά του αντάρτικου πολέμου. Οι νεοσύλλεκτοι φέρεται να διδάσκονται νυχτερινές επιχειρήσεις, στρατηγικές επικοινωνίας, τακτικές επιβίωσης και τεχνικές συντονισμένης επίθεσης — όλα χαρακτηριστικά επίσημης στρατιωτικής εκπαίδευσης.

Αυτή η δομημένη προετοιμασία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την εικόνα χάους που συχνά συνδέεται με τις τρομοκρατικές πολιτοφυλακές. Στην πραγματικότητα, υποκλαπείσες επικοινωνίες και μαρτυρίες μαχητών αποκαλύπτουν συχνά ένα επίπεδο πολυπλοκότητας που υποδεικνύει ξεκάθαρα στρατιωτική εμπλοκή. Δεν πρόκειται για χαλαρά οργανωμένες ομάδες μαχητών, αλλά για συστηματικά εκπαιδευμένους πράκτορες, καλλιεργημένους με ακρίβεια και σκοπό.

Αυτή η επικάλυψη μεταξύ επίσημων δυνάμεων και εξτρεμιστικών ομάδων εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την αξιοπιστία του Πακιστανικού κράτους. Ενώ οι αξιωματούχοι συνεχίζουν να αρνούνται οποιαδήποτε υποστήριξη στην τρομοκρατία, τα επαναλαμβανόμενα στοιχεία υποδηλώνουν ένα μοτίβο πολύ συνεπές για να είναι τυχαίο. Αυτή η στρατηγική επιτρέπει στο Πακιστάν να διατηρεί εύλογη άρνηση ενώ επιδιώκει ασύμμετρο πόλεμο μέσω μεσαζόντων — κυρίως κατά της Ινδίας και για επιρροή στο Αφγανιστάν. Επιπλέον, ενισχύει την ανησυχητική ιδέα ότι αυτές οι ομάδες δεν είναι απλώς ανεκτές, αλλά ενεργά υποστηρίζονται και εξοπλίζονται από το κράτος.

Σε απάντηση σε τρομοκρατική επίθεση στο Παχαλγκάμ, η Ινδία εξαπέλυσε στοχευμένες επιθέσεις κατά υποδομών που συνδέονται με διεθνώς απαγορευμένες τρομοκρατικές οργανώσεις που δρουν από το Πακιστάν. Αυτές περιλάμβαναν το κύριο κέντρο της Lashkar-e-Taiba στο Μουριντκέ και εγκαταστάσεις που συνδέονται με τη Jaish-e-Mohammad. Στρατόπεδα εκπαίδευσης όπως τα Syedna Bilal και Sawai Nala στη Μουζαφαραμπάντ επλήγησαν επίσης — τοποθεσίες που φέρεται να χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση μαχητών που εμπλέκονται σε διασυνοριακές επιθέσεις.

Σε μια ευρέως κυκλοφορούσα εικόνα μετά τις ινδικές επιθέσεις σε τρομοκρατικά στρατόπεδα, αξιωματούχοι του Πακιστανικού στρατού και κυβερνητικοί εκπρόσωποι εμφανίζονται να συμμετέχουν σε κηδείες για όσους σκοτώθηκαν στις επιθέσεις. Αυτοί οι αξιωματούχοι στέκονταν πίσω από τον διεθνώς απαγορευμένο και υπό κυρώσεις τρομοκράτη Αμπντούλ Ραούφ της Lashkar-e-Taiba. Επιπλέον, τα φέρετρα ήταν καλυμμένα με την εθνική σημαία του Πακιστάν, μια τιμή που συνήθως προορίζεται για πεσόντες στρατιώτες. Με το να αποδίδει αυτό το επίπεδο σεβασμού σε τρομοκράτες, το κράτος στέλνει ένα βαθιά ανησυχητικό μήνυμα: ότι όσοι διεξάγουν βίαιο τζιχάντ δεν είναι απόβλητοι, αλλά τιμώμενα πρόσωπα εντός της κοινωνίας.

Αυτή η μακροχρόνια πολιτική χρήσης μαχητών ως εργαλείου εξωτερικής πολιτικής έχει πλέον γίνει τεράστια ευθύνη. Αυτό που κάποτε θεωρούνταν έξυπνη τακτική κίνηση, έχει μετατραπεί σε σημαντική απειλή για τη σταθερότητα του ίδιου του Πακιστάν, αμαυρώνοντας τη φήμη του και αποδυναμώνοντας τη διεθνή του θέση. Η άρνηση, σε αυτό το σημείο, μόνο βαθαίνει την κρίση.

Εάν το Πακιστάν ελπίζει να χαράξει μια νέα πορεία, πρέπει να ξεκινήσει με ειλικρινή αυτοκριτική. Αυτό σημαίνει διάλυση των τρομοκρατικών δικτύων, δίωξη όσων τα βοηθούν και τερματισμό της εξάρτησης του κράτους από μαχητικούς μεσολαβητές. Η πολιτική ηγεσία πρέπει να επιβληθεί στις στρατιωτικές και μυστικές υπηρεσίες που ιστορικά έχουν υποστηρίξει αυτές τις ομάδες. Χωρίς μια τέτοια θεμελιώδη αλλαγή, το Πακιστάν κινδυνεύει να θεωρηθεί όχι ως θύμα της τρομοκρατίας, αλλά ως ένας από τους κύριους αρχιτέκτονές της.

ΠΗΓΗ: Afghan Diaspora

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Έτοιμη για νέα ανταλλαγή αιχμαλώτων με την Ουκρανία με 1.200 άτομα από κάθε πλευρά δηλώνει η Ρωσία

Την πρόθεση της Μόσχας γνωστοποίησε ο σύμβουλος του Ρώσου προέδρου, Βλαντίμιρ Μεντίνσκι, κατά τη διάρκεια σύσκεψης του Βλαντίμιρ Πούτιν με μέλη της ρωσικής κυβέρνησης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ρωσία δηλώνει έτοιμη να προχωρήσει σε νέα ανταλλαγή αιχμαλώτων πολέμου με την Ουκρανία μεταξύ 7 και 9 Ιουνίου, με περίπου 1.200 άτομα να συμμετέχουν από κάθε πλευρά. Την πρόθεση της Μόσχας γνωστοποίησε ο σύμβουλος του Ρώσου προέδρου, Βλαντίμιρ Μεντίνσκι, κατά τη διάρκεια σύσκεψης του Βλαντίμιρ Πούτιν με μέλη της ρωσικής κυβέρνησης.

Όπως σημείωσε ο Μεντίνσκι, αυτή ενδέχεται να είναι η μεγαλύτερη ανταλλαγή μέχρι σήμερα, ενώ υπογράμμισε ότι η ρωσική πλευρά είναι απολύτως έτοιμη για την υλοποίησή της. Οι δύο πλευρές συνεχίζουν να διαμορφώνουν την τελική λίστα, με προτεραιότητα να δίνεται στους τραυματισμένους, τους σοβαρά ασθενείς και τους αιχμαλώτους ηλικίας έως 25 ετών.

Η νέα αυτή ανταλλαγή αναμένεται να αποτελέσει συνέχεια της συμφωνίας που επετεύχθη στην Κωνσταντινούπολη στις 16 Μαΐου και η οποία οδήγησε, στις 25 Μαΐου, στην ολοκλήρωση της διαδικασίας ανταλλαγής αιχμαλώτων σε αναλογία «1.000 προς 1.000». Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Άμυνας της Ρωσίας, στρατηγό Αλεξάντρ Φόμιν, η συμφωνία της Κωνσταντινούπολης υλοποιήθηκε πλήρως όσον αφορά την ανταλλαγή.

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Axios: Οι τέσσερις αιτίες της μεταστροφής του Μασκ

Η επίθεση αιφνιδίασε την ομάδα του Τραμπ, καθώς δημοσιεύτηκε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στον Λευκό Οίκο, με αποτέλεσμα να επιτείνει την ήδη τεταμένη ατμόσφαιρα, λίγες ημέρες μετά την αποχώρηση του Μασκ από κυβερνητικό ρόλο. Αν και στο παρελθόν ο Μασκ είχε εκφράσει επιφυλάξεις για το νομοσχέδιο, η δημόσια κριτική του παρέμενε μέχρι πρότινος ήπια.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σε ανοιχτή ρήξη με τον Ντόναλντ Τραμπ φαίνεται πως οδηγείται ο Έλον Μασκ, μετά την ανάρτησή του στην πλατφόρμα X, όπου χαρακτήρισε το «μεγάλο και όμορφο» νομοσχέδιο του Αμερικανού προέδρου ως «αηδιαστική αθλιότητα».

Η επίθεση αιφνιδίασε την ομάδα του Τραμπ, καθώς δημοσιεύτηκε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στον Λευκό Οίκο, με αποτέλεσμα να επιτείνει την ήδη τεταμένη ατμόσφαιρα, λίγες ημέρες μετά την αποχώρηση του Μασκ από κυβερνητικό ρόλο. Αν και στο παρελθόν ο Μασκ είχε εκφράσει επιφυλάξεις για το νομοσχέδιο, η δημόσια κριτική του παρέμενε μέχρι πρότινος ήπια.

Η απότομη μεταστροφή του ύφους του αποδίδεται, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Axios και που γνωρίζουν τη σχέση των δύο ανδρών, σε τέσσερις βασικές αιτίες:

– Πρώτον, η κατάργηση της φορολογικής έκπτωσης για τα ηλεκτρικά οχήματα που επηρεάζει άμεσα την Tesla. Η εταιρεία είχε ήδη δαπανήσει τουλάχιστον 240.000 δολάρια σε lobbying υπέρ του μέτρου, χωρίς επιτυχία.

– Δεύτερον, η απομάκρυνσή του από τη θέση του άμισθου «ειδικού κυβερνητικού υπαλλήλου» στον Λευκό Οίκο, καθώς δεν του επετράπη να παρατείνει τη θητεία του πέραν των 130 ημερών που προβλέπει ο νόμος.

– Τρίτον, η απόρριψη της πρότασης του Μασκ να χρησιμοποιηθεί το δορυφορικό δίκτυο Starlink της SpaceX για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας στις ΗΠΑ, με την ομοσπονδιακή αρχή αεροπορίας να προβάλλει τεχνικές και θεσμικές αντιρρήσεις.

Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι

Το σημείο καμπής ήρθε το βράδυ του Σαββάτου, όταν ο Τραμπ απέσυρε ξαφνικά την υποψηφιότητα του στενού συμμάχου του Μασκ, Τζάρεντ Άιζακμαν, για τη θέση του διοικητή της NASA. Στον Λευκό Οίκο επικράτησε η εντύπωση ότι πίσω από την απόφαση βρισκόταν ο διευθυντής Προσωπικού του προέδρου, Σέρτζιο Γκορ, ο οποίος είχε συγκρουστεί επανειλημμένα με τον Μασκ.

Ωστόσο, άλλοι αξιωματούχοι διέψευσαν αυτό το σενάριο, υποστηρίζοντας ότι Ρεπουμπλικανοί γερουσιαστές αντέδρασαν στην επιλογή Άιζακμαν λόγω της στήριξής του σε Δημοκρατικούς υποψηφίους, με αποτέλεσμα να επιλεγεί τελικά πιο «πιστός» πολιτικά υποψήφιος.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Αποκάλυψη φωτιά!

Παρέμβαση του αντιστράτηγου ε.α. και προέδρου του ΕΛΙΣΜΕ Ιωάννη Μπαλτζώη στο Θεσσαλία Tv

Άμυνα1 ώρα πριν

Δένδιας από Λοριάν: Πάμε για τέσσερις φρεγάτες Belharra

Χαρακτήρισε την καθέλκυση του «Φορμίωνα» ένα ακόμη «κορυφαίο γεγονός στην πορεία αναβάθμισης του Πολεμικού Ναυτικού της πατρίδας μας», στη συνέχεια...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Θέμα κύρους και αξιοπιστίας της Ελλάδας η Μονή Σινά και το Τουρκολυβικό

Απόρροια των δυσμενών για την χώρα μας εξελίξεων, είναι η απροθυμία της Ελλάδας να δείξει πυγμή σε μείζονα γεωπολιτικά θέματα,...

Διεθνή2 ώρες πριν

Afghan Diaspora: Μια κρίση βαθιά ριζωμένη στο πολιτικό και στρατιωτικό ιστό του Πακιστάν η τρομοκρατία

Επί δεκαετίες, τόσο οι πολιτικές όσο και οι στρατιωτικές αρχές είτε υποστήριζαν είτε έκλειναν τα μάτια σε μαχητικές ομάδες, συχνά...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Η υπόθεση του Σινά κρύβει πολύ μεγάλα συμφέροντα

Παρέμβαση της Λιάνας Κανέλη στην τηλεόραση της "Ναυτεμπορικής"

Δημοφιλή