Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Αιωνία σου η μνήμη Ανδρέα Κουζουπή, ζηλωτή της ελευθερίας, σαμποτέρ της ΕΟΚΑ

Δημοσιεύτηκε στις

Ως ο έσχατος των λογογράφων αδυνατώ να εικονίσω το μεγαλείον του ανδρος. Συλλαβίζω όμως τον κεκρυμμένο του θησαυρό. Την παρακαταθήκη που παιδιόθεν ψηλάφισα σε εκείνες τις συναντήσεις συναγωνιστών τις έμπλεες, ταπεινώσεως και ελληνορθόδοξου βίου. Παρακαταθήκη που την κουβάλησαν από τα χωριά της Λαόνας, της Πόλεως Χρυσοχούς, το Προδρόμι και τα χώματα του Ακάμα στην εργατομάνα Λεμεσό του Παπά-Σολομώντα Παναγίδη και των χριστιανών μαχητικών και ευγενικών μαθητών του. Την παρακαταθήκη της Λαϊκής ευσέβειας. Γνήσια τέκνα της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας Γνήσια παιδιά του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.

Γράφει ο Γιάννης Πεγειώτης

Ο Ανδρέας Κουζουπής υπήρξε κορυφαίος και ανιδιοτελής αγωνιστής της Ε.Ο.Κ.Α. Έδρασε υποδειγματικά στον τομέα Λεμεσού ως επικεφαλής υπεύθυνος ομάδος Σαμποτέρ μέχρι της συλλήψεως του το Καλοκαίρι του 1958. Ο περιπετειώδης αγωνιστικός του βίος θα χρειαστεί τόμους βιβλίων για να καταγραφεί. Το ίδιο και η ψυχική του δύναμη κατά τα σκληρά βασανιστήρια πλάϊ στον ήρωα πεσόντα αγωνιστή Πλάτωνα, τις απόπειρες των Άγγλων να τον θανατώσουν δια να μην καταθέσει στις θανατικές ανακρίσεις και δίκες. Τις συνεχείς βασανιστικές του μετακινήσεις μέχρι την οριστική επιβίωση και την κράτηση του στα Κρατητήρια Πολεμίου. Ως ο υπ΄αριθμόν DP. 2716 Ανδρέας Ηρακλέους Κουζουπής.

Οι δεκάδες των συναγωνιστών του μαρτυρούν τους αγώνες, τις θυσίες, τους τραυματισμούς του στην συνεχή προσπάθεια δημιουργίας, διαφύλαξης παραλαβής και ασφαλούς μετακίνησης εκρηκτικών υλικών βομβών, χειροβομβίδων, βλημάτων και τόσων άλλων για να είναι δυναμικά και δυναμιτιστικά παρούσα σε εκείνο το πανηγύρι ελευθερίας και επανάστασης.

Ως ηγέτης υποδειγματικός είχε το χάρισμα της επιλογής συνεργατών και την αρετή της ακριβοδίκαιης αξιολόγησης στο πεδίο της δράσης. Τον θυμάμαι συχνά να μου λέει πότε έκρινε και αποφάσισε πως ο πατέρας μου Νεόφυτος Πεγειώτης ήταν κατάλληλος για να πορευτούν μαζί το δύσκολο έργο της μαχητικής Ε.Ο.Κ.Α. στη Λεμεσό του 1957 και 1958. Πλάϊ τους ένας ολόκληρος κόσμος συναγωνιστών, συνεργατών, ένα ολόκληρο επιτελείο στήριξης. Όλοι αυτοί που ο μακαριστός θείος Ανδρέας όπως τον λέγαμε από μικροί δεν τους ξέχασε ποτέ. Τους έψαχνε μέχρι την τελευταία μέρα του βίου του, τους εμψύχωνε, τους παρηγορούσε. Πάσχιζε να τους βρει όλους, το μαθητή που του δάνεισε το πηλίκιο για να διαφύγει, τον εργάτη μηχανικό που του έδωσε τα ρούχα του για να δραπετεύσει από τον κλοιό. Τόσους και τόσους αφανείς αγωνιστές στο ελληνορθόδοξο εργοτάξιο αρετής της Ε.Ο.Κ.Α.

Ο λίαν αγαπητός Ανδρέας συνέχισε τον αγώνα αρετής και ανιδιοτέλειας και μετά το τέλος του αγώνα και την απελευθέρωση του. Υποδειγματικός σύζυγος πατέρας και παππούς δεν αρνήθηκε κανένα προσκλητήριο της πατρίδας. Εθελοντής και ομαδάρχης πάλιν το 1963-64. Ακόλουθος του Χριστού και της Εκκλησίας πορεύτηκε την τελευταία τεσσαρακονταετία εν προσευχή και μετανοία. Με ζήλο, ιεραποστολικό με πύρωμα καρδιάς για τον συνάνθρωπο, για τα γηρατειά, τους κοπιώντας και πεφορτισμένους, τους ξεχασμένους συναγωνιστάς. Σε όλες τις γειτονιές της Λεμεσού, στα νοσοκομεία στα ιδρύματα με την Καινή Διαθήκη όπλο παρηγοριάς. Στο αγαπημένο του Σταυροβούνι, το σταθμό μετανοίας για πολλούς αγωνιστές της Λεμεσού.

Ως ο έσχατος των λογογράφων αδυνατώ να εικονίσω το μεγαλείον του ανδρος. Συλλαβίζω όμως τον κεκρυμμένο του θησαυρό. Την παρακαταθήκη που παιδιόθεν ψηλάφισα σε εκείνες τις συναντήσεις συναγωνιστών τις έμπλεες, ταπεινώσεως και ελληνορθόδοξου βίου. Παρακαταθήκη που την κουβάλησαν από τα χωριά της Λαόνας, της Πόλεως Χρυσοχούς, το Προδρόμι και τα χώματα του Ακάμα στην εργατομάνα Λεμεσό του Παπά-Σολομώντα Παναγίδη και των χριστιανών μαχητικών και ευγενικών μαθητών του. Την παρακαταθήκη της Λαϊκής ευσέβειας. Γνήσια τέκνα της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας Γνήσια παιδιά του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.

Ο Ανδρέας Κουζουπής ήταν και είναι μια παρουσία φωτεινή και μια διάψευση για όλες εκείνες τις φωνές που φόρτωναν τόσα και τόσα στα παιδιά της Ε.Ο.Κ.Α. Ακολούθως της οδού του Ιωάννη Μακρυγιάννη και του Μάρκου Δράκου ρυθροίς μυστικοίς εκόμισε σε εμάς ακριβέστερα από όλους την αλήθεια εκείνη που ήθελε μια μεγάλη μερίδα αγωνιστών της πόλεως και επαρχίας Λεμεσού να αγαπά, με ζήλο ενθέο την πνευματική μελέτη, την μελέτη της Καινής Διαθήκης και της μετοχής στα Άχραντα Μυστήρια και την κεχαριτωμένη Θεία Λειτουργία. Στη μετάνοια και την εξομολόγηση. Αυτό το μαρτυρώ ως μάρτυς αυτήκοος και αυτόπτης από τα παιδικά και νεανικά μου χρόνια.

Όταν τον Αύγουστο του 1958 οι Βρετανοί, ανακάλυπταν στην οδό Ευρυπίδου εδώ κοντά στη Β΄Αστική Σχολή μετά από προδοσία ή σφάλμα μια περίτεχνη κρύπτη ελεγχόμενου θερμοκρασίας βάθους σχεδόν δύο μέτρων καμωμένη με οπλισμένο σκυρόδεμα ο υπεύθυνος Βρεττανός πυροτεχνουργός έκπληκτος αντίκρυζε την ζηλευτή τεχνική και κατασκευαστική πρόοδο της Ε.Ο.Κ.Α. στη Λεμεσό, την επινοητικότητα και την υπομονετική κατασκευαστική ακρίβεια, τον πλούτο υλικών και υποδομών. Διέταξε τότε την ανατίναξη της έκρηξης της κρύπτης, του κρησφύγετου και της οικίας. Εκείνη η ανατίναξη ήταν άλλο ένα παράσημο τιμής για δύο αγωνιστές της Ε.Ο.Κ.Α. Ο πρώτος των δύο ήταν ο αγαπητός Ανδρέας Κουζουπής. Υπήρξε όμως ακόμα ένα παράσημο αρετής. Χρόνια απέφευγαν τον ονοματισμό του ανθρώπου που έσφαλλε ή λύγισε. Ενώ επίμονα τα τελευταία χρόνια του διαμηνούσε τους χαιρετισμούς των δύο και το γεγονός ότι έμπρακτα τον είχαν συγχωρήσει.

Στο καλό ευγενικέ, κοινωνικέ, ζηλωτή της ελευθερίας και της εν Χριστώ ζωής Ανδρέα Κουζουπή.

Ας μου επιτραπεί κάτι εντελώς προσωπικό. Εμείς ως οικογένεια του αγαπητού του συντρόφου ορφάνεψαμε σήμερα για δεύτερη φορά, Γιατί τα τελευταία πέντε χρόνια υπήρξε δεύτερος μας πατέρας. Δεν μας ξέχασε και στις ώρες της δοκιμασίας προσευχόταν για μας και είχεν την έγνοια μας. Τον περασμένο Φεβρουάριο μου εξαναεπανάλαβε δακρυσμένος. Προσεύχομαι κάθε μέρα για το φίλο μου και είμαι σίγουρος ότι θα τον συναντήσω στον Παράδεισο».

Αιωνία σου η μνήμα Ανδρέα Κουζουπή και ΚΑΛΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ.

Γιάννης Πεγειώτης

ΟΜΙΛΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΚΗΔΕΙΑ

1. Στέλιος Θεοφάνους, Αντιπρόεδρος του «Μεγάλου Βασιλείου» εκ μέρους του Συλλόγου «Ο Μέγας Βασίλειος».

2. Φρίξος Δημητριάδης, εκ μέρους του κύκλου μελέτης Αγίας Γραφής

3. Νικόλαος Δίπλαρος, εκ μέρους του Κύκλου Πρόνοιας.

4. Γιάννης Πεγειώτης, εκ μέρους της οικογένειας του συναγωνιστή Νεόφυτου Πεγειώτη.

5. Αντρέας Ζαχαρουδιού, εκ μέρους του ΠΑΧΟΚ

6. Ευανθία Σωτηρίου, εγγονή εκ μέρους της οικογένειας.

Η γραπτή μαρτυρία του Ανδρέα Κουζούπη όπως δημοσιεύτηκε στο βιβλίο της Ελίνας Σταματίου«14 Εγκλήματα μιας Αυτοκρατορίας», Εκδόσεις Κ. Επιφανίου, Λευκωσία 2021:

Είμαι ο Ανδρέας Κουζούπης και συνελήφθη στη Λεμεσό στις 2 Αυγούστου 1958 από τον Λοχία Κένεντυ που ήταν κι ο υπεύθυνος για την κράτησή μου. Μεταφέρθηκα στα κρατητήρια Λανιτείου Γυμνασίου. Εκεί έμεινα δύο μέρες. Τη δεύτερη μέρα το πρωί 09.00 π.μ. ήρθαν δύο Τούρκοι αστυνομικοί με πολιτικά ρούχα και με φώναξαν. Με πήραν στο γραφείο του κρατητηρίου και εκεί εγνώρισα τον Πλάτωνα Στυλιανού από το Βουνί Λεμεσού. Οι δύο Τούρκοι μας οδήγησαν και τους δύο σε αυτοκίνητο βαν κλειστό όπου τα παράθυρα ήταν σκεπασμένα με μαύρο ρούχο. Το αυτοκίνητο μόλις επέρασε τη φρουρά του Λανιτείου, σταμάτησε. Ο ένας από τους δύο Τούρκους πήρε δύο άδειους σάκκους τσιμέντου από το αυτοκίνητο και μας τους έβαλε στην κεφαλή για να μην βλέπουμε. Μας επέρασαν χειροπέδες. Προχωρήσαμε με το αυτοκίνητο ακόμη 15 λεπτά περίπου όπου και πάλι μας σταμάτησαν σ’ ένα ήσυχο μέρος. Μας άφησαν στο αυτοκίνητο ενώ αυτοί κατέβηκαν και έκλεισαν τις πόρτες. Η ζέστη ήταν αφόρητη κι αρχίσαμε να χτυπούμε με τα πόδια μας την πόρτα και να φωνάζουμε βοήθεια. Τότε άνοιξαν την πόρτα και μας οδήγησαν τον καθένα ξεχωριστά, αλλά στο ίδιο μέρος. Είχαμε κατέβει σε υπόγειο μέρος γιατί είχε σκαλοπάτια με τις χειροπέδες πίσω στα χέρια και άρχισαν τις ανακρίσεις. Μας απειλούσαν και μας φοβέριζαν για τους δώσουμε πληροφορίες για την οργάνωση της ΕΟΚΑ. Τότε μας είπαν ότι εδώ που σας μεταφέρουμε σκοτώνουμε και πυροβολούμε. Άρχισε το μαρτύριό μας. Με εγύμνωσαν, με έβαλαν πάνω σε κρεβάτι με σούστες χωρίς στρώμα (με τις χειροπέδες και το σακούλι στο πρόσωπο). Ανέβαιναν πάνω στο σώμα μου, με πίεζαν στη σούστα του κρεβατιού και με άφηναν απότομα.

Με χτυπούσαν με διάφορους τρόπους με ένα σακούλι άμμο στο στομάχι και στο στήθος, μου τραβούσαν τα γεννητικά όργανα και με άλλους χυδαίους τρόπους με βασάνιζαν για πολλές ώρες. Εκτός από αυτά άρχισαν μετά ένα άλλο είδος βασανιστηρίου. Τον τεχνητό πνιγμό. Ήταν ένα είδος πνιγμού με σακούλι στο πρόσωπο, που το έδεναν κάτω στο λαιμό και άφηναν το πάνω μέρος ανοικτό. Το γέμιζαν με βρώμικο νερό μέχρι πάνω, το περιστριφογύριζαν στο κεφάλι μέχρι λιποθυμίας. Αυτό μου το έκαμαν μερικές φορές. Ξαφνικά άκουσα φωνές και ταραχή μεγάλη. Κατάλαβα ότι με τον ίδιο τρόπο βασανιζόταν στο ίδιο ακριβώς δωμάτιο και ο συναγωνιστής μου Πλάτων Στυλιανού που δεν άντεξε στα βασανιστήρια και πέθανε. Ο θάνατος του συναγωνιστή μου τους έκανε να σταματήσουν τα δικά μου βασανιστήρια και να με μεταφέρουν στον κεντρικό σταθμό Λεμεσού. Όταν μου έβγαλαν το σακούλι από το κεφάλι είδα ότι ήταν παρών στα βασανιστήρια και ο ανακριτής μου Κένεντυ. Κόντευε να δύσει ο ήλιος όταν ήμουν στον κεντρικό σταθμό, κάτι που δείχνει ότι με χτυπούσαν όλη μέρα. Όταν μάλιστα πήγα στο αποχωρητήριο είδα ότι έχανα αίμα. Μετά από τα συμβάντα με οδήγησαν στις φυλακές Ομορφίτας όπου έμεινα 40 μέρες και μετά στα κρατητήρια, φυσικά εκεί ήταν μια άλλη ιστορία. Επειδή ήμουν ο μοναδικός μάρτυρας για τον θάνατο του συναγωνιστή μου Πλάτωνα Στυλιανού με οδήγησαν στο δικαστήριο. Στην εξέταση που μου έγινε παρουσίασα τα πράγματα όπως ακριβώς έγιναν. Με έκπληξη μου όμως διάβασα στην εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ» της 27ης Σεπτεμβρίου 1958, ότι ο δικαστής κ. Μόργκαν εξέδωσε απόφαση ότι ο θάνατος του Πλάτωνα Στυλιανού οφειλόταν σε φυσικά αίτια!!! Ήταν μια δίκη παρωδία και ευχαριστώ το Θεό που με γλίτωσε από έναν βέβαιο θάνατο γιατί δεν ήμουν ακόμη έτοιμος.

Ανδρέας Κουζούπης

 

Γεννήθηκε στη Λέμεσο το 1966. Οι γονείς του έχουν καταγωγή από τη Δρούσια της ορεινής Πάφου και τη χερσόνησο του Ακάμα. Σπούδασε Παιδαγωγικά στην Παιδαγωγική Ακαδημία Κύπρου το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ και μετεκπαιδεύτηκε στο Πανεπιστήμιο Μπέρμιγχαμ. Εργάζεται ως δάσκαλος από το 1989. Σήμερα είναι Διευθυντής στο Ζ' Δημοτικό Σχολείο ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΑ . Υπηρέτησε επί σειρά ετών και με ποικίλες αρμοδιότητες την ΠΟΕΔ και διετέλεσε επι σειράν ετών Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος της Ανεξάρτητης Κίνησης Δασκάλων. Εκπροσώπησε την Κύπρο σε Διεθνείς Επιτροπές επί έξι έτη. Ασχολήθηκε με την επιμέλεια εντύπων και ήταν υπεύθυνος έκδοσης του περιοδικού Παιδική Χαρά για έξι χρόνια και μετειχε σε επιτροπες εκδοσης εφημεριδων και περιοδικων.Εχει δημοσιευσει εκατοντάδες άρθρα και μελέτες. Εχει εκδώσει τρία μικρά βιβλία για τον ποιητή Γιάννη Παπαδόπουλο το Ρώσο δημιουργό Αντρέι Ταρκόφσκι και πρόσφατα τον βίο του Αγίου Ιωάννη του Ελεήμονα. Εργάζεται από το 1987 για τη διάσωση και διάδοση του έργου του ποιητή και πεζογράφου Γιάννη Παπαδόπουλου. Με μέριμνα του εκδόθηκε η συλλογή διηγημάτων του ΤΑ ΧΡΙΣΤΑΓΚΑΘΑ με θέμα τη συμμετοχή του στον αγώνα της ΕΟΚΑ και η ποιητικη συλλογη ΑΠΩ ΑΓΑΠΗ . Ασχολήθηκε με την ιστορική έρευνα, την ποίηση, τη λογοτέχνια και την επιστημονική μελέτη από τα νεανικά του χρόνια. Συμμετείχε σε δεκάδες συνέδρια και εκδηλώσεις με θέματα εκπαίδευσης και ιστορίας της Κύπρου, Μορφών της Εκκλησίας μας. Των αγώνων του γένους και της Κύπρου μας για ελευθερία και την καταστολή των αγώνων από την Αποικιοκρατία . Τα τελευταία χρονιά παρουσίασε στις εφημερίδες ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΕΣ και Σημερινής ευρήματα της μεγάλης έρευνας του με τίτλο «Η αναζήτηση της Κύπρου στον ξένο περιοδικό τύπο» και «Πτυχές της μάχης των πληροφοριών στην Κύπρο από το 1878 μέχρι το 1975» Απο το 2010 έρευνα την κινηματογράφηση της Κύπρου από το 1939 μέχρι το 1975 ιδιαίτερα τις ταινίες επίκαιρων και τις ερασιτεχνικές κινηματογραφήσεις της παραδοσιακής ζωής και των αγώνων της Κύπρου για απελευθέρωση. Από τα μαθητικά του χρόνια αγάπησε το κατηχητικό και κατασκηνωτικό έργο της Εκκλησίας της Κύπρου και τον χριστιανικό ελληνικό Τύπο. Μαθήτευσε κοντά στους κατηχητές της Λεμεσού στις χριστιανικές ομάδες και το Ίδρυμα Παναγι'ιδη. Θεωρεί τη μαθητειά αυτή μέγιστο δώρημα. Συμμετείχε σε δεκάδες επιστημόνικα Συνέδρια και από το 1985 έχει δωσει εκατοντάδες διαλέξεις με ποικίλα θέματα . Τα τελευταία πέντε χρονια ερευνά επισταμένα και εκδίδει δελτία ενημέρωσης για τη δράση των ανθρωπιστικών δικτύων παγκοσμίως για τον ιστότοπο CYNEAPOLIS και άλλες εξειδικευμένες ιστοσελίδες . Από την έκρηξη του πολέμου Ισραηλ-Χαμάς παρακολουθεί και παρουσιάζει ανθρωπιστικές και στρατηγικές πτυχες στη βάση πολυμερους πληροφόρησης από επίσημες και ημιεπίσημες πηγές. Ως πεζογράφος και αφηγητης ιστορεί την παράδοση της Κύπρου τους ανθρώπους τους αγίους της μα και τις γεύσεις και την ομορφιά του πρωτινου βίου

Ιστορία - Πολιτισμός

2 Δεκεμβρίου: Εορτάζει ο όσιος Πορφύριος! Τέσσερα χαράγματα για τους λόγους του

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στις 2 Δεκεμβρίου τιμάται η μνήμη του οσίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτη

Ο όσιος Γέρων Πορφύριος, κατά κόσμον Ευάγγελος Μπαϊρακτάρης, γεννήθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 1906 μ.Χ., στην Εύβοια, στο χωριό Άγιος Ιωάννης της επαρχίας Καρυστίας. Οι γονείς του, Λεωνίδας Μπαϊρακτάρης και Ελένη, το γένος Αντωνίου Λάμπρου, ήταν ευσεβείς και φιλόθεοι άνθρωποι. Ο πατέρας του, μάλιστα, ήταν ψάλτης στο χωριό και είχε γνωρίσει προσωπικά τον Άγιο Νεκτάριο. Η οικογένειά του ήταν πολυμελής και οι γονείς, φτωχοί γεωργοί, δυσκολεύονταν να τη συντηρήσουν. Γι’ αυτό ο πατέρας υποχρεώθηκε να φύγει στην Αμερική, όπου δούλεψε στην κατασκευή της διώρυγας του Παναμά.

Ο μικρός Ευάγγελος ήταν το τέταρτο παιδί της οικογένειας. Φύλαγε πρόβατα στο βουνό και είχε παρακολουθήσει μόνο την πρώτη τάξη του δημοτικού, όταν αναγκάστηκε και αυτός λόγω της μεγάλης φτώχειας να πάει στη Χαλκίδα για να δουλέψει. Ήταν μόλις επτά χρονών. Εργάστηκε δύο τρία χρόνια σ ἕνα κατάστημα. Μετά πήγε στον Πειραιά, όπου δούλεψε δύο χρόνια στο παντοπωλείο ενός συγγενούς.

Στα δώδεκά του χρόνια έφυγε κρυφά για το Άγιον Όρος, με τον πόθο να μιμηθεί τον Άγιο Ιωάννη τον Καλυβίτη, τον οποίο είχε ιδιαίτερα αγαπήσει, όταν παλαιότερα είχε διαβάσει το βίο του. Η χάρις του Θεού τον οδήγησε στην καλύβη του Αγίου Γεωργίου Καυσοκαλυβίων και στην υποταγή δύο Γερόντων, του Παντελεήμονος, ο οποίος ήταν και πνευματικός, και του Ιωαννικίου, αδελφών κατά σάρκα. Αφοσιώθηκε στους δύο Γέροντες, που κατά κοινή ομολογία ήταν ιδιαίτερα αυστηροί, με μεγάλη αγάπη και με πνεύμα απόλυτης υπακοής.

Έγινε μοναχός σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών και πήρε το όνομα Νικήτας. Μετά από δύο χρόνια έγινε μεγαλόσχημος. Λίγο αργότερα ο Θεός του δώρισε το διορατικό χάρισμα.

Στα δεκαεννέα του χρόνια ο Γέροντας αρρώστησε πολύ σοβαρά, γεγονός που τον ανάγκασε να εγκαταλείψει οριστικά το Άγιον Όρος. Επέστρεψε τότε στην Εύβοια, όπου εγκαταβίωσε στη Μονή του Αγίου Χαραλάμπους Λευκών. Ένα χρόνο αργότερα, το έτος 1926 μ.Χ., σε ηλικία είκοσι ετών, χειροτονήθηκε ιερέας στον Άγιο Χαράλαμπο Κύμης από τον Πορφύριο Γ’ , Αρχιεπίσκοπο Σινά, ο οποίος του έδωσε το όνομα Πορφύριος. Στα είκοσι δύο του έγινε πνευματικός-εξομολόγος και λίγο αργότερα αρχιμανδρίτης. Για ένα διάστημα εργάστηκε ως εφημέριος στους Τσακαίους, χωριό της Εύβοιας.

Στην Εύβοια, στην Ιερά Μονή Αγίου Χαραλάμπους, έζησε δώδεκα χρόνια, διακονώντας τους ανθρώπους ως πνευματικός και εξολόγος, και τρία χρόνια στην Άνω Βάθεια, στην εγκαταλελειμμένη Μονή του Αγίου Νικολάου.

Το 1940 μ.Χ., παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Γέροντας Πορφύριος εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου ανέλαβε καθήκοντα εφημερίου και πνευματικού στην Πολυκλινική Αθηνών. Όπως ο ίδιος έλεγε, έζησε εκεί τριάντα τρία χρόνια σαν μία μέρα, ασκώντας ακαταπόνητα το πνευματικό έργο και ανακουφίζοντας τον πόνο και την ασθένεια των ανθρώπων.

Από το 1955 μ.Χ. είχε εγκατασταθεί στα Καλλίσια, όπου είχε μισθώσει από την Ιερά Μονή Πεντέλης το εκεί ευρισκόμενο μονύδριο του Αγίου Νικολάου με την αγροτική περιοχή που το περιέβαλλε, την οποία καλλιεργούσε με μεγάλη επιμέλεια. Εδώ, παράλληλα εξασκούσε το πλούσιο πνευματικό του έργο.

Το καλοκαίρι του 1979 μ.Χ., εγκαταστάθηκε στο Μήλεσι με το όνειρο να χτίσει μοναστήρι. Εκεί ζούσε στην αρχή σε ένα τροχόσπιτο κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες και μετά σε ένα απέριττο κελλάκι από τσιμεντόλιθους, όπου και υπέμενε αγόγγυστα τις πολλές δοκιμασίες της υγείας του. Το 1984 μ.Χ. μεταφέρθηκε σε κτίσμα του υπό ανέγερση μοναστηριού, για την ολοκλήρωση του οποίου ο Γέροντας, παρόλο που ήταν πολύ άρρωστος και τυφλός, εργαζόταν ακατάπαυστα και ακαταπόνητα. Με τη θεμελίωση του Καθολικού της Μονής Μεταμορφώσεως, στις 26 Φεβρουαρίου 1990 μ.Χ., αξιώθηκε να δει το όνειρό του να γίνεται πραγματικότητα.

Τα τελευταία χρόνια της επίγειας ζωής του άρχισε να προετοιμάζεται για την κοίμησή του. Επιθυμούσε να αποσυρθεί στο Άγιον Όρος, στα αγαπημένα του Καυσοκαλύβια, όπου μυστικά και αθόρυβα, όπως έζησε, θα έδιδε την ψυχή του στο Νυμφίο της. Πολλές φορές τον άκουσαν να λέει: «Επιδιώκω και τώρα που εγήρασα να πάω και να πεθάνω εκεί πάνω».

Πράγματι, τον Ιούνιο του 1991 μ.Χ., προαισθανόμενος το τέλος του, και μη θέλοντας να κηδευθεί με τιμές, αναχώρησε για το καλύβι του Αγίου Γεωργίου στα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους, όπου είχε καρεί μοναχός πριν από περίπου 70 χρόνια και στις 4:31΄ το πρωί της 2ας Δεκεμβρίου 1991 μ.Χ. παρέδωσε το πνεύμα στον Κύριο, που τόσο αγάπησε στη ζωή του.

Τα τελευταία λόγια που ακούστηκαν από το στόμα του ήταν από την αρχιερατική προσευχή του Κυρίου, αυτά που τόσο αγαπούσε και πολύ συχνά επαναλάμβανε: «ἵνα ὦσιν ἓν».

Στην αγιοκατάταξη του Γέροντος Πορφυρίου προχώρησε η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, κατά την συνεδρίαση της 27ης Νοεμβρίου 2013 μ.Χ., υπό τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

Τα κύρια χαρακτηριστικά του

Τα κύρια χαρακτηριστικά του Γέροντος Πορφυρίου σε όλη τη ζωή του ήταν η άκρα ταπείνωσή του, η τέλεια αγάπη του στον Χριστό και τον συνάνθρωπο, η αίσθηση του ότι ανήκει στην Εκκλησία, με μία απόλυτη υπακοή σ΄ αυτήν εν Χριστώ και με μία απόλυτη ενότητα με όλους και η βίωση της αθανασίας και της ελευθερίας από τον φόβο και την κόλαση από αυτή εδώ τη ζωή. Σ΄ αυτά πρέπει να προστεθούν η αγόγγυστη υπομονή του στους αφόρητους πόνους, η σοφή διάκρισή του, η ασύλληπτη διόρασή του, η απέραντη φιλομάθειά του, η εκπληκτική ευρύτητα των γνώσεων του που ήταν καρπός της Χάρης και δώρο Θεού και όχι αποτέλεσμα σπουδής, η ανεξάντλητη φιλοπονία και εργατικότητα του, η αδιάλειπτη ταπεινή και για τον λόγο αυτόν αποτελεσματική προσευχή του, το ακραιφνώς ορθόδοξο, αλλά όχι φανατικό φρόνημά του, οι επιτυχείς συμβουλές του, η πολυμέρεια των διδαχών του, η βαθύτατη ευλάβειά του, το ιεροπρεπέστατο των ακολουθιών που τελούσε, και η μεγάλη φροντίδα του να κρατηθεί μυστική η εκτεταμένη προσφορά του.

Τα ουσιώδη

Προσπαθώντας να εμβαθύνουμε στα ουσιώδη στοιχεία που συγκροτούσαν την προσωπικότητα του Γέροντος Πορφυρίου καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι αυτά ήταν: πρώτον, η ένταξή του στην Εκκλησία κατά έναν ουσιαστικό και όχι τυπικό τρόπο, δεύτερον, η απέραντη αγάπη του στον Χριστό και δι΄ Αυτού στον συνάνθρωπο, που συνοδευόταν από αγία ταπείνωση, τρίτον, η βίωση της εν Χριστώ μυστικής χαράς και τέταρτον η βίωση της εν Χριστώ αθανασίας.

α) Η ένταξη στην Εκκλησία
Ο Γέρων Πορφύριος έλεγε μαζί με όλους τους Αγίους ότι ο Χριστός πρέπει να είναι μέσα στην Εκκλησία. Αυτό σημαίνει ενωμένος με τον Χριστό και με όλους τους ανθρώπους του Χριστού και προπαντός με τον αρχιερέα Του, που επέχει τόπο και τύπο Χριστού. Αλλά αυτό, το να είναι κανείς μέσα στην Εκκλησία δεν είναι κάτι τυπικό. Αυτό άλλωστε πρέπει να σημαίνει η διαθήκη του, στην όποια μας εύχεται να μπούμε στην επίγεια άκτιστη Εκκλησία του Θεού, παρ΄ όλον που επιφανειακά σκεπτόμενοι θα του απαντούσαμε ότι είμαστε ήδη στην Εκκλησία, αφού είμαστε βαπτισμένοι.

Πράγματι είμεθα μέσα στην Εκκλησία, αλλά τόσο μόνο όσο είναι μέσα στην Ελλάδα ο ξένος ταξιδιώτης που πέρασε τα σύνορα της κατά ένα-δύο βήματα. Αυτός, αν και είναι στην Ελλάδα τυπικά και ουσιαστικά και μπορεί να ταξιδέψει παντού σ΄ αυτήν και να τη γνωρίσει όλη, όμως είναι σαν να μην είναι, αφού μόνο δυο βήματα πέρασε στο έδαφός της και τίποτε δεν ξέρει ακόμη από Ελλάδα. Έτσι και ο Χριστιανός που μια φορά πέρασε την πόρτα της Εκκλησίας και μπήκε μέσα σ΄ αυτήν, είναι ουσιαστικά σαν να μην μπήκε, άμα δεν προχωράει διαρκώς βαθύτατα σ΄ αυτήν μέχρι να φθάσει στον θρόνο του Θεού.

Ο Γέροντας είχε δει στην πράξη ότι η Χάρη του Θεού ενεργεί μέσα στην Εκκλησία, ότι οι πιστοί πρέπει να είναι μεταξύ τους ενωμένοι σαν ένα σώμα, το σώμα του Χριστού, ότι κανείς δεν μπορεί να σωθεί όταν ζητά μόνο την ατομική του σωτηρία, ότι η ενότητα ως αίτημα, πόθος και βίωμα του πιστού είναι βασικό στοιχείο της Εκκλησίας και προϋπόθεση της σωτηρίας και ότι η αγάπη, που ωθεί την ψυχή στην ενότητα, είναι απαραίτητη, για να μπει κανείς στην κοινότητα που συνιστά την επίγεια άκτιστη Εκκλησία και να σωθεί εκεί.

β) Η αγάπη
Η κινητήρια δύναμη για τη δημιουργία συμμέτοχων στην ύπαρξη και στη χαρά, για τη μετάδοση της ζωής, είναι η αγάπη. Αυτός που σκέπτεται ότι ο νέος άνθρωπος θα του στερήσει κάτι από την άνεσή του και τη χαρά του δεν σκέπτεται όπως ο Θεός, ο οποίος δημιούργησε το ανθρώπινο Γένος, παρ΄ όλον ότι αυτό Τον παρεπίκρανε (ανθρωποπαθώς μιλώντας). Η μόνη διάθεση, λοιπόν, που αρμόζει σε ανθρώπους πλασμένους εικόνα και καθ΄ ομοίωσιν Θεού, είναι η αγάπη, δηλαδή το άνοιγμα της καρδιάς στο άλλο πρόσωπο, στο Σύ του Θεού και στο σύ του συνανθρώπου.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους όποιους προσπαθεί η Εκκλησία να πείσει τους ανθρώπους να βαδίσουν στον σωστό δρόμο. Όμως ο βασιλικός δρόμος της ευαίσθητης, ποιητικής και ευγενικής ψυχής που σου υπεδείκνυε ο Γέρων Πορφύριος είναι ο δρόμος της αγάπης, του θείου έρωτα προς τον Ιησού Χριστό και η ανιδιοτέλεια, δηλαδή η αδιαφορία για το αν η αγάπη σου στον Χριστό συνεπάγεται χαρές ή οδύνες. Είναι δρόμος γεμάτος αρχοντιά και ανωτερότητα, χωρίς μιζέριες, υπολογισμούς και φόβους, λεβέντικος και άξιος του θείου μεγαλείου και της απόλυτης εμπιστοσύνης στη φιλική διάθεση του Χρίστου που μας αγαπά.

Αυτό συνεπάγεται και μία ωραία μεθόδευση του πνευματικού αγώνα του χριστιανού, την οποία συχνά-πυκνά και με πολλά παραδείγματα ανέπτυσσε. Ας θυμηθούμε μερικά:

– Όταν είσαι σ΄ ένα κατασκότεινο δωμάτιο, μη χτυπάς το σκοτάδι για να το διώξεις. Δεν φεύγει έτσι. Άνοιξε το παράθυρο στο φως, δηλαδή δώσου στην αγάπη του Χριστού και τότε χωρίς κόπο φεύγει το σκοτάδι.
– Όταν έρχεται ο κακός λογισμός, η μελαγχολική σκέψη, ο φόβος, ο πειρασμός να σε καταλάβει, μην πολεμάς μαζί τους να τα διώξεις. Άνοιξε τα χέρια σου στην αγάπη του Χριστού και σε παίρνει στην αγκαλιά του και χάνονται αυτά μόνα τους.
– Όταν ο κήπος της ψυχής σου είναι γεμάτος αγκάθια (πάθη), μην προσπαθείς να τα ξεριζώσεις και βρίσκεσαι διαρκώς τραυματισμένος και μολυσμένος από την ασχολία σου μαζί τους. Δώσε όλη τη δύναμη σου στα λουλούδια της ψυχής σου, πότισέ τα, και τότε τ΄ αγκάθια θα ξεραθούν μόνα τους. Και το καλύτερο λουλούδι είναι η αγάπη σου στον Χριστό. Αν ποτίσεις αυτήν και αναπτυχθεί, όλα τα αγκάθια μαραίνονται.

γ) Η χαρά
Ο Γέρων Πορφύριος αγαπούσε όλους με την αγάπη του Χριστού που είναι μοναδική για τον καθένα. Αλλά η πλούσια καρδιά του Χριστού και όσων ομοιώθηκαν μ΄ Αυτόν, μπορεί ν΄ αγαπά με μοναδικό τρόπο τον κάθε άνθρωπο, που είναι εικόνα του αγαπημένου Χριστού. Και η αγάπη αυτή ελκύει τη Θεία Χάρη, που επιπίπτει στον αγαπώντα σαν χαρά μεγάλη και ανεξάντλητη. Αυτός που αγαπά είναι χαρούμενος, γιατί η αγάπη είναι δόσιμο και το δόσιμο συνεπάγεται τη μακαριότητα, όπως είπε ο Κύριος («μακάριόν ἐστι μᾶλλον διδόναι ἢ λαμβάνειν», Πράξ. 20,35). Έτσι ζούσε ο Γέροντας στη χαρά που κανείς, ούτε οι πόνοι ούτε οι θλίψεις, δεν αφαιρεί από εκείνον που είναι δοσμένος στην αγάπη του Χριστού. Ο Γέροντας Πορφύριος, ζώντας μέσα στην αγάπη του Χριστού είχε διαπιστώσει εμπειρικά αυτό που γράφει ο Άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής: «ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει τὸν φόβον» (Α’ Ίω. 4,18) και γι΄ αυτό λέει σε μια ηχογραφημένη συνομιλία του με έμφαση και με γεμάτη πραότητα βεβαιότητα «Ο φίλος, ο αδελφός (ο Χριστός)…! Πώς το φωνάζει αυτό όμως…! και πόσο…! Τί βάθος κρύβεται μέσα σ’ αυτό…! Πολύ βάθος! Δηλαδή είναι το θάρρος. Δεν θέλει τον φόβο ο Χριστός, δεν τόνε θέλει τον φόβο!»

δ) Η αθανασία
Η νίκη πάνω στον θάνατο, η αίσθηση και η βεβαιότητα της αθανασίας είναι ένα βίωμα κοινό σε όλους τους Αγίους και στον Γέροντα Πορφύριο. Λέγει στην προαναφερθείσα ηχογραφημένη συνομιλία του: «Ο άνθρωπος του Χριστού πρέπει ν΄ αγαπήσει τον Χριστό, κι όταν αγαπήσει τον Χριστό απαλλάττεται από τον διάβολο, από την κόλαση και από τον θάνατο». Δεν είναι αυτά λόγια ειπωμένα από κάποιον που συνέλαβε αυτή την αλήθεια με τη σκέψη του. Είναι λόγια βγαλμένα από ένα αληθινό προσωπικό βίωμα και γι΄ αυτό έχουν την αξία μαρτυρίας αυτόπτη μάρτυρα. Δεν αλλάζει το πράγμα από το γεγονός ότι ο Γέροντας Πορφύριος από ταπείνωση και βαθιά αίσθηση της ανθρώπινης ασθένειάς μας λέγει ότι δεν έχει φθάσει σε αυτή την κατάσταση. Μάλλον ενισχύεται η αξιοπιστία του, διότι δεν είναι πλέον ένας που νομίζει ότι έφθασε κάπου. «Δεν έχω φθάσει, αυτό ζητάω, αυτό θέλω. Και στη σιωπή μου και παντού προσπαθώ να ζήσω σ΄ αυτά. Δεν τα ζω όμως, …προσπαθώ. Δηλαδή, πως να σου πω, πως να σας πώ; Δεν έχω πάει σ΄ ένα μέρος, έτσι… ή πήγα μια φορά, το είδα, τώρα δεν είμαι εκεί, αλλά το θυμάμαι, το λαχταράω, το θέλω. Να τώρα, αυτή τη στιγμή, αύριο, μεθαύριο, κάθε στιγμή μούρχεται και το θέλω. Θέλω να πάω εκεί, το ζητάω. Δεν είμαι όμως εκεί… Ναι, αλλά ζω μέσα σ΄ αυτή την προσπάθεια…»

Βεβαιοί ο Άγιος Γρηγόριος ότι το ευρείν τον Θεόν έγκειται εις το αεί Αυτόν ζητείν. Δεν υπάρχει καλύτερη και εγκυρότερη επιβεβαίωση ότι ο Γέρων Πορφύριος βρήκε τον Θεό, και ότι ο δρόμος της αγάπης που μας υποδεικνύει είναι ο συντομότερος, ο ασφαλέστερος και ο καλύτερος για να μας βρει και μας ο Θεός και να περιμαζέψει τον καθένα μας, σαν το ένα απολωλός πρόβατο, με χαρά και με αγάπη και να μας οδηγήσει από αυτήν εδώ τη ζωή στην επίγεια άκτιστη Εκκλησία Του, που είναι χώρα αγάπης, χαράς, ειρήνης και αθανασίας.

Επιστολή Γέροντος Πορφυρίου προς τα πνευματικά του παιδιά

«Αγαπητά πνευματικά μου παιδιά.

Τώρα που ακόμα έχω τας φρένας μου σώας θέλω να σας πω μερικές συμβουλές. Από μικρό παιδί όλο στις αμαρτίες ήμουνα. Και όταν με έστελνε η μητέρα μου να φυλάξω τα ζώα στο βουνό, γιατί ο πατέρας μου, επειδή ήμασταν φτωχοί είχε πάει στην Αμερική για να εργαστεί στην διώρυγα του Παναμά, για εμάς τα παιδιά του, εκεί, που έβοσκα τα ζώα συλλαβιστά διάβαζα τον βίο του αγίου Ιωάννου του Καλλυβίτου και πάρα πολύ αγάπησα τον Άγιο Ιωάννη και έκανα πάρα πολλές προσευχές σαν μικρό παιδί που ήμουνα 12-15 χρονών δεν θυμάμαι ακριβώς καλά και θέλοντας να τον μιμηθώ με πολύ αγώνα έφυγα από τους γονείς μου κρυφά και ήλθα στα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους και υποτάκτηκα σε δυο γεροντάδες αυταδέλφους τον Παντελεήμονα και τον Ιωαννίκιο. Μου έτυχε να είναι πολύ ευσεβείς και ενάρετοι και τους αγάπησα πάρα πολύ και γι’ αυτό με την ευχή τους τους έκανα άκρα υπακοή. Αυτό με βοήθησε πάρα πολύ, αισθάνθηκα και μεγάλη αγάπη και προς τον Θεό και πέρασα πάρα πολύ καλά. Αλλά, κατά παραχώρηση του Θεού, για τις αμαρτίες μου αρρώστησα πολύ και οι Γεροντάδες μου μου είπαν να πάω στους γονείς μου στο χωριό μου εις τον Άγιον Ιωάννη Ευβοίας. Και ενώ από μικρό παιδί είχα κάνει πολλές αμαρτίες όταν ξαναπήγα στον κόσμο συνέχισα τις αμαρτίες οι οποίες μέχρι και σήμερα έγιναν πάρα πολλές. Ο κόσμος όμως με πήρε από καλό και όλοι φωνάζουνε ότι είμαι άγιος. Εγώ όμως αισθάνομαι ότι είμαι ο πιο αμαρτωλός άνθρωπος του κόσμου. Όσα ενθυμόμουνα βεβαίως τα εξομολογήθηκα, αλλά γνωρίζω ότι γι αυτά που εξομολογήθηκα με συγχώρησε ο Θεός, αλλ’ όμως τώρα έχω ένα συναίσθημα ότι και τα πνευματικά μου αμαρτήματα είναι πάρα πολλά και παρακαλώ όσοι με έχετε γνωρίσει να κάνετε προσευχή για μένα διότι και εγώ όταν ζούσα πολύ ταπεινά έκανα προσευχή για σας, αλλ’ όμως τώρα που θα πάω για τον ουρανό έχω το συναίσθημα ότι ο Θεός θα μου πεί: τι θέλεις εσύ εδώ; Εγώ ένα έχω να του πω. Δεν είμαι άξιος Κύριε για εδώ, αλλ’ ότι θέλει η αγάπη σου ας κάμει για μένα. Από εκεί και πέρα δεν ξέρω τι θα γίνει. Επιθυμώ όμως να ενεργήσει η αγάπη του Θεού. Και πάντα εύχομαι τα πνευματικά μου παιδιά να αγαπήσουν το Θεό, που είναι το πάν, για να μας αξιώσει να μπούμε στην επίγειο άκτιστο εκκλησία του. Γιατί από εδώ πρέπει να αρχίσουμε. Εγώ πάντα είχα την προσπάθεια να προσεύχομαι και να διαβάζω τους Ύμνους της Εκκλησίας, την Αγία Γραφή και τους βίους των Αγίων μας και εύχομαι και εσείς να κάνετε το ίδιο. Εγώ προσπάθησα με τη χάρη του Θεού να πλησιάσω τον Θεό και εύχομαι και εσείς να κάνετε το ίδιο. Παρακαλώ όλους σας να με συγχωρέσετε για ότι σας στεναχώρησα.

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ

Να , θ ανάψουμε το φως και τα σκοτάδια θα φύγουν μόνα τους ‘

Να ξεκινήσουμε ξανά από τα απλά χωρίς φωνασκίες.Γράφει ο ευαίσθητός Κωσταντίνος Γιαννιτσιώτης.”Με τη γνωριμία του Γέροντα Πορφυρίου , γνώριζα έναν καινούριο ,εκπληκτικά θελκτικό Χριστό, μέσα στη διαδρομή των τριάντα ,ως τότε ετών, που άκουγα πολλούς να μου μιλούν για το Χριστό”

Τώρα που μεστώνουμε ολίγον με τα πάθη έστω και τα λάθη μας ας σκεφτούμε αν αυτό που μας παρουσίασαν ως Παράδοση ως τον Χριστό της Εκκλησίας μας δεν ήταν το όντως αληθές.

Αν μια βαθιά τραυματική μας εμπειρία μας φόρτισε αρνητικά έναντι της μεγάλης μας ελπίδας.

Αρκετές φορές συλλάβισα από την αρχή με την ανάμνηση της χαρούμενής γιαγιάς μου για να αναστήσω μέσα μου την παράδοση του τόπου μας.Τους Αγίους που ναι κοντά μας σαν τον Άην Κόνωναν που του μιλούσαν άνετα τζυπριώτικά οι βοσκοί οι βόσιενες του Ακάμα.

Σε άλλη περίπτωση ο Άγιος Πορφύριος έλεγε με αγάπη στον ευαίσθητο Κωνσταντίνο”Γιατι να κυνηγάμε τα σκοτάδια;Να , θ ανάψουμε το φως και τα σκοτάδια θα φύγουν μόνα τους ”

Απο τα απλά.Να ανοίξουμε ένα παράθυρο φωτός.

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ.ΚΑΙ ΟΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ

ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟ

(ΕΝΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΠΑΙΔΙ ΤΟΥ ΘΥΜΑΤΑΙ)

Το πρωτοδιάβασα το 1995.Γραμμένο από τον Κωνσταντίνο Γιαννιτσιώτη.Έναν άνθρωπο ευαίσθητο με βαθιά μελέτη της Παράδοσης μας και εύστοχη κοινωνική παρατηρητικότητα.

Ο συγγραφέας όπως το βιβλίο προδίδει βίωσε δοκιμασίες στο βίο του.Καποιες μακράς διάρκειας και μεγάλης εντάσεως. Σε μια από αυτές συνάντησε τον Άγιο Πορφύριο.Έτσι έζησε κοντά του διαλεγόμενος και μαθητεύοντας.Μια μαθητεία ευαίσθητη ποιητική και γεμάτοι απορίες.

Όντας κοινωνικός ο συγγραφέας κομίζει στις συζητήσεις του πολλά από τα ερωτήματα εκείνης της εποχής μα και σημερινά σύγχρονα.

Ήταν η ανάγνωση του βιβλίου η απαρχή για τη μελέτη της βιωτής αυτού του μεγάλου Έλληνα του Εικοστού αιώνα.Μα προτίστως Ορθόδοξου Χριστιανού με πρωτόγνωρη καταβύθιση στα μυστήρια της υπάρξεως.

Ενα βιβλίο που μπορεί να διαβαστει και αργά ή αποσπασματικά γιατί είναι σύναξη πολλών ψηφίδων γραπτού λόγου.

Πρόταση ανάγνωσης δια καλοπροαιρέτους αναγνώστες.

Ουδεμία υποχρέωσης δια τυχόν διαφωνούντας.

Βιβλία προτείνουν και σοφότεροι και ικανότεροι ημών…

ΜΗΝ ΜΥΔΡΑΛΙΟΒΟΛΑΣ ΤΟΥΣ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΥΣ

Ο μακαριστός Κωνσταντίνος Γιανιτσιώτης σημείωνε προ ετών για την έντονη κοινωνική επιθετικότητα των ετών του ενενήντα και πως η ευαισθησία κάποιων ανθρώπων και το άγχος που τους επροξενείτο τους οδηγούσε σε δύσκολα ψυχοσωματικά συμπτώματα επιβαρυντικα για την υγεία τους.Ο Άγιος Πορφύριος τον βοήθησε με πολλούς τρόπους να υπερβεί αυτή τη δυσκολία στην πολύχρονη πνευματική τους σχέση και ευλογημένη διαλογική εμβάθυνση στα μυστήρια του σύνολου ανθρωπίνου βίου.

Σκέφτομαι συχνά τη σημέρινή κοινωνική επιθετικότητα στην Κύπρο μας και πόσο αυτή βασανίζει τους ευαίσθητούς ανθρώπους.Μια επιθετικότητα φανερή μα και συχνά κεκρυμμένη.Μια βασιλεία του συμφέροντος.Η δουλειά μου να γίνει και οι συνάνθρωποι μου δεν με αφορούν ούτε κατ ελάχιστόν.Το κόμμα μου, η εταιρική μου κερδοφορία, το χρήμα μου,

οι απόψεις μου η ιδεολογία μου οι ομοιδεάτες μου η ευκολία μου.

Κι όλα αυτά ενω ριμάχτηκαν όσο ριμάτηκαν οι φτωχοι και οι δυσκολεμένοι που δεν είχαν την αήθη μαγκιά να κλέβουν να πλουτίζουν από τα ναρκωτικά τις αρπαχτες τους τζόγους και άλλα πολλά λευκων κολλάρων.Διορισμούς με αντιμισθίες πέραν των εκατων χιλιάδων ευρώ το έτος…

Αν ήταν του χεριού τους δυστυχώς κάποιοι άνθρωποι εις την νήσον δεν θα αφηναν τους ευαίσθητους και τους δικαιοσύνην διψώντας ούτε να αναπνέουν ελευθέρως.

Παράκλησις χωρικού παροικούντος εις Λεμεσόν

Μην μυδραλιοβολάς τους ευαίσθητους…

Στην πραγματικότητά κτυπάς αγενώς την ανθρωπια και το φιλότιμό που σου λείπει από ετών

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΣΤΑ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΑ ΜΝΗΜΑΤΑ

Ο Ιάκωβος Πατάτσος και οι άλλοι δώδεκα των Φυλακισμένων Μνημάτων είναι μες το Φως είπε περι το 1988 ο Αγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης σε μακαριστη κορυφαία ηγουμένη της Ελλάδος πρωτεργάτη του Κυπριακού Αγώνος σε πόλη στην Ελληνική Επαρχία.ΜΕΣ ΤΟ ΦΩΣ.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΓΕΙΩΤΗΣ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ο γάμος στη Μικρά Ασία τον 20ό αιώνα

Έκθεση που μας ταξιδεύει στις μνήμες των προγόνων μας, φέρνοντας στο φως τα έθιμα και τις παραδόσεις του γάμου. 

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μια από τις ιεροτελεστικές στιγμές της ζωής στη Μικρά Ασία ήταν ο γάμος, σημαντικός τόσο για τους μελλόνυμφους όσο για τον οικογενειακό και φιλικό περίγυρο.

Γι’ αυτό και η ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης διάλεξε από τις συλλογές των μουσείων της γαμήλια ενδύματα, κειμήλια και αντικείμενα και δημιούργησε την έκθεση «Ο γάμος στη Μικρά Ασία», η οποία θα είναι επισκέψιμη έως τις 20 Δεκεμβρίου.

«Η έκθεση μας ταξιδεύει στις μνήμες των προγόνων μας, φέρνοντας στο φως τα έθιμα και τις παραδόσεις του γάμου. Αναβιώνουμε εκείνες τις μοναδικές στιγμές που η οικογένεια, οι φίλοι και όλη η κοινότητα συμμετείχαν στον εορτασμό ενός νέου ξεκινήματος.

Διαβάστε περισσότερα στο Pontos News 

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Από τον «ζωτικό χώρο» στη «γαλάζια πατρίδα» και τα «σύνορα της καρδιάς μας»

Οι ομοιότητες σε πρακτικό και σε θεωρητικό επίπεδο των δύο καθεστώτων και των «θεωριών» είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς.

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο παραλληλισμός του «ζωτικού χώρου» του Χίτλερ και των Ναζί και των διάφορων εκφράσεων της θεωρίας που προωθείται από το καθεστώς Ερντογάν, είναι σκανδαλωδώς προφανής με κίνδυνο επανάληψης εάν ληφθούν ανάλογα «μέτρα» με αυτά της δεκαετίας του 1930, όταν η Βρετανία, η Γαλλία και η ΕΣΣΔ, επιδίδονταν σε μιαν ανέξοδη πολιτική κατευνασμού του Ναζιστικού αρπακτικού.

Οι ομοιότητες σε πρακτικό και σε θεωρητικό επίπεδο των δύο καθεστώτων και των «θεωριών» είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς.

Γράφει ο Θεοφάνης Μαλκίδης

«Οι Έλληνες μιλούν για το Νέο Ανατολικό ζήτημα, για τη λύση του Τουρκικού προβλήματος και για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας. Οι δούλοι, οι ηλίθιοι, μιλούν για τη Λωζάνη και για τα «ελληνοτουρκικά».

Μιχάλης Χαραλαμπίδης, Ιανουάριος 2024.

Το 1937, ο μαθητής του Μουσταφά Κεμάλ Αδόλφος Χίτλερ και οι μαθητές των Νεότουρκων Ναζί (προ)ετοιμάζοντας το αιματοκύλισμα του πλανήτη, υιοθετούσαν την αποκαλούμενη θεωρία του «ζωτικού χώρου» («Lebensraum»), την επέκταση δηλαδή των συνόρων της Γερμανίας προκειμένου να μπορεί να ζει «ανεκτά» ο Γερμανικός λαός.

Το 2024, μαθητής του Μουσταφά Κεμάλ Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και οι συγκυβερνήτες του δολοφόνοι Γκρίζοι Λύκοι (προ)ετοιμάζοντας τον επεκτατισμό τους, επαναλαμβάνουν ότι κάποιοι θέλουν «να φυλακίσουν την Τουρκία στα χερσαία σύνορά της», τονίζοντας επιπλέον ότι η Τουρκία έχει συρρικνωθεί. Άρα το «Στρατηγικό βάθος», παλαιότερα και σήμερα η «Γαλάζια Πατρίδα» και τα «Σύνορα της καρδιάς μας», είναι η μοναδική διέξοδος για την Τουρκία που ασφυκτιά…

Οι ομοιότητες σε πρακτικό και σε θεωρητικό επίπεδο των δύο καθεστώτων και των «θεωριών» που ανέπτυξαν και αναπτύσσουν, είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς. Εμπνευστής του Ναζιστικού «Ζωτικού Χώρου» ήταν ο καθηγητής Φρίντριχ Ράτζελ, ο οποίος υποστήριξε την οργανική θεωρία ανάπτυξης του κράτους το οποίο, για να τραφεί, επιβάλλεται να προσαρτήσει νέες περιοχές. Στη συνέχεια στη σκυτάλη πήρε ο Καρλ Χαουσχόφερ, ενώ τελικός δίαυλος προς τον Χίτλερ ήταν ο μαθητής του Χαουσχόφερ και εκ των αρχιτεκτόνων του Ολοκαυτώματος και της «Τελικής Λύσης» Ρούντολφ Ες.

Αντιστοίχως ένας από τους ιδεολογικούς μέντορες του Ερντογάν, ο καθηγητής και πρώην υπουργός Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου, εισήγαγε τον όρο «ζωτικό χώρο» στο βιβλίο του «Στρατηγικό Βάθος». Έτσι αφού η Τουρκία το 2030 θα έχει διπλασιάσει τον πληθυσμό της φτάνοντας τα 150 εκατομμύρια, θα (έχει) προκύψει θέμα «ζωτικού χώρου» για τον τουρκικό κόσμο, ο οποίος εκτείνεται από την Αδριατική έως το Σινικό Τείχος. Στη συνέχεια η «θεωρία» αναπτύχθηκε από τον έμπιστο του Ερντογάν ναύαρχο Τζιχάτ Γιαϊτζί λαμβάνοντας την ονομασία «Γαλάζια Πατρίδα», η οποία αποκτά ιδιαίτερη σημασία αφού για τους υποστηρικτές της, « η Τουρκία δεν είναι απλώς μια χώρα του Αιγαίου, αλλά και μια χώρα που εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, σε μια περιοχή που ξεκινάει από την Αδριατική και εκτείνεται ώς τον κόλπο της Αλεξανδρέττας και τη Διώρυγα του Σουέζ».

Ο παραλληλισμός του «ζωτικού χώρου» του Χίτλερ και των Ναζί και των διάφορων εκφράσεων της θεωρίας που προωθείται από το καθεστώς Ερντογάν, είναι σκανδαλωδώς προφανής με κίνδυνο επανάληψης εάν ληφθούν ανάλογα «μέτρα» με αυτά της δεκαετίας του 1930, όταν η Βρετανία, η Γαλλία και η ΕΣΣΔ, επιδίδονταν σε μιαν ανέξοδη πολιτική κατευνασμού του Ναζιστικού αρπακτικού. Οι συμφωνίες της Μόσχας και του Μονάχου οι οποίες (παρ)έδωσαν Τσεχοσλοβακία, Αυστρία, Πολωνία, Φινλανδία, αποδείχτηκαν καταστροφικές για την ανθρωπότητα, αντιστοίχως οι προωθούμενες συμφωνίες και το άφθονο χρήμα (για να συγκρατηθούν «πρόσφυγες» και «μετανάστες») και με στόχο τον κατευνασμό της Τουρκίας και με δώρο Αιγαίο, Κύπρο, Κουρδιστάν, Συρία, Λιβύη, επίσης φαίνονται προδήλως καταστροφικές…..

Με αφορμή (αλλά και όχι μόνο) την αντιγραφή και εξέλιξη του Ναζιστικού «ζωτικού χώρου» ως «Στρατηγικό Βάθος» και «Γαλάζια Πατρίδα» και εντελώς ενδεικτικές πράξεις όπως η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τέμενος, το άνοιγμα των Βαρωσίων στην Κύπρο, η συνεχής παραβίαση σε γη, αέρα και θάλασσα της ελληνικής κυριαρχίας και κυρίως οι εξελίξεις στο λεγόμενο μεταναστευτικό –προσφυγικό, μετά τις σχετικές ανακοινώσεις της Γερμανίας, δείχνουν ως πρόκληση για την εθνική μας συνέχεια όχι τα «ελληνοτουρκικά», αλλά το Τουρκικό πρόβλημα, όπως εύστοχα έγραψε ο αείμνηστος Μιχάλης Χαραλαμπίδης.

Όλα τα παραπάνω όμως φαίνεται ότι δεν έχουν γίνει κατανοητά και στην Ελλάδα και την Κύπρο ( πόσο μάλλον από τους Δυτικούς ), οι οποίοι ανέχονται τη βαρβαρότητα, την παρανομία και τις πρακτικές ζούγκλες που έρχονται από τα ανατολικά, ενώ επαναλαμβάνονται ανεκδιήγητες δηλώσεις αναντίστοιχες με το Τουρκικό πρόβλημα: «έχει σύνορα η θάλασσα και δεν το ξέραμε;» «να μην είμαστε μοναχοφάηδες στο Αιγαίο», «η Τουρκία ασφαλώς και έχει δικαιώματα στην ανατολική Μεσόγειο διότι έχει τεράστια ακτογραμμή», «το Καστελλόριζο δεν ανήκει στο Αιγαίο», «οι δύο πλευρές συμφώνησαν στη συνέχιση των συζητήσεων για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης», «συνεκμετάλλευση με την Τουρκία ενεργειακών πόρων στο Αιγαίο», «να μη δυναμιτίσουμε το κλίμα για την Κύπρο», «Το Καστελλόριζο είναι μακριά», «ήρεμα νερά», «και να χάσουμε μερικά νησιά δεν πειράζει» …..

Και όλα τα παραπάνω τη στιγμή κατά την οποία ο Ερντογάν, o Φιντάν, ο Γκιουλέρ, ο Μπαχτσελί και τα λοιπά ορφανά του Κεμάλ, δηλώνουν πως «θα έρθουν νύχτα», ενώ εισβάλλουν σε θαλάσσιες ζώνες και υφαλοκρηπίδα και κατέχουν το 40% της Κύπρου, αποκαλώντας ειρωνικά και προκλητικά τα Σκόπια «Μακεδονία», λέγοντας ότι δεν υπάρχει ελληνική κυριαρχία στα νησιά του Αιγαίου ακόμη και στην Κρήτη, προκαλώντας ευθέως στη Θράκη, στέλνοντας όποτε θέλουν και από όπου θέλουν εκατοντάδες χιλιάδες «πρόσφυγες» και «μετανάστες», αποσταθεροποιώντας τον Ελληνισμό από τον Έβρο μέχρι το Καστελλόριζο και τη Λευκωσία….

Αλήθεια η ανθρωπότητα, η Ευρώπη, δεν διδάχτηκαν κάτι από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και το «ζωτικό χώρο»;

Tα Ίμια, η Αμμόχωστος και η Κερύνεια, η Ίμβρος και η Τένεδος, ο Έβρος, αλλά και το Ντιγιαρμπακίρ, το Αρτσάχ (Ναγκόρνο Καραμπάχ), η Ροτζάβα και το Αφρίν, δεν έχουν διδάξει κάτι στον Ελληνισμό;

 

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή10 λεπτά πριν

Η κατάσταση στο Ουκρανικό μέτωπο! Με περικύκλωση απειλείται στρατηγικό προπύργιο από τις ρωσικές δυνάμεις – Αποκόπτουν τον ανεφοδιασμό

Χάρτες κατάστασης μέχρι τις 1 Δεκεμβρίου 2024

Αναλύσεις40 λεπτά πριν

Ο Άσαντ προσπαθεί να σταθεροποιήσει την κατάσταση

Ο Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή της Κυριακής 1 Δεκεμβρίου 2024

Διεθνή56 λεπτά πριν

Μήνυμα του αρχηγού των SDF Μαζλούμ Αμπντί! Επιθέσεις από ένοπλες ομάδες που υποστηρίζονται από την Τουρκία διέκοψαν τον διάδρομο Χαλέπι-Τελ Ριφάατ-Σεχμπά

Ο ηγέτης των κουρδικών δυνάμεων της Συρίας παραδέχεται, ότι η κατάσταση είναι κρίσιμη και πως οι τζιχαντιστές υποστηρίζονται από την...

Διεθνή1 ώρα πριν

Αποκάλυψη! Ουκρανοί παρείχαν εκπαίδευση στους ισλαμιστές τρομοκράτες που αναζωπύρωσαν τον εμφύλιο στη Συρία

«Εκπαιδεύτηκαν από Ουκρανούς, χρηματοδοτούνται από τους Τούρκους»! Αυτός είναι ο τίτλος της Kyiv Post, η οποία επιβεβαιώνει τις φήμες για ουκρανική...

Διεθνή1 ώρα πριν

Επιστολή του Μητροπολίτη Χαλεπίου! “Παραμένουμε στο Χαλέπι! Να προσεύχεστε αδιάλειπτα”

Θέση για όσα συμβαίνουν στο Χαλέπι μετά τις συγκρούσεις που εξαπέλυσαν τις τελευταίες ημέρες οι τζιχαντιστές,  οι οποίοι κατέλαβαν την...

Δημοφιλή