Ακολουθήστε μας

Πολιτική

Μηνύματα Δένδια στο συνέδριο του Βήματος για τα ελληνοτουρκικά! «Μια διαπραγμάτευση χωρίς κανέναν κανόνα, δεν είναι διαπραγμάτευση»

Δημοσιεύτηκε στις

«Μπορεί να είναι ποίηση, να είναι λογοτεχνία. Δεν είναι διαπραγμάτευση» τόνισε με νόημα ο Νίκος Δένδιας μιλώντας κατά τη διάρκεια του συνεδρίου του Βήματος για τα 50 χρόνια Ελληνικής Εξωτερικής Πολιτικής.

Ηκεντρική ομιλία της δεύτερης ημέρας του συνεδρίου του Βήματος για τα 50 χρόνια Ελληνικής Εξωτερικής Πολιτικής έγινε από τον Νίκο Δένδια και αφορούσε τη «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας την πεντηκονταετία».

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο Υπουργός Άμυνας έκανε μια αναδρομή στην παρουσία του στο υπουργείο εξωτερικών και στη συνέχεια αναφέρθηκε στο σήμερα: «Υπήρξαν βασικές παράμετροι στις οποίες το ελληνικό πολιτικό σύστημα, μέσα από συγκρούσεις βέβαια, στο τέλος βρήκε έναν κοινό τόπο. Αναφέρομαι στην είσοδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η συμμετοχή στο ΝΑΤΟ, η δημιουργία στρατηγικών σχέσεων με το Ισραήλ, η ατζέντα της Θεσσαλονίκης το 2003, η ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε. και η αλλαγή στάσης απέναντι στην Τουρκία όσων αφορά την προοπτική της πολιτική.

Σε αυτό το επίπεδο συναινέσεων ήρθε το τέλος του 21ου αιώνα, υπήρξαν γεγονότα που τη θεμελίωσαν, αναφέρομαι στη λύση του Ιρλανδικού, στην πτώση του Βερολίνου, την είσοδο της Κίνας στο διεθνές σύστημα, την Αραβική Άνοιξη. Εκεί όμως παρατηρούμε πλέον ότι αυτή η υπόθεση εργασίας, μιας αισιόδοξης πραγματικότητας, η οποία εκφράστηκε ως το τέλος της ιστορίας δεν μας πήγε εκεί που περιμέναμε.

Συγχρόνως η Τουρκία σιγά σιγά στο τέλος και πιο φανερά στην αρχή της δεύτερης δεκαετίας μετέβαλλε πορεία και άρχισε αντί να συγκλίνει να αποκλίνει από το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Αν η Τουρκία αύριο το πρωί ως δια μαγείας αποδεχόταν το σύνολο του ευρωπαϊκού κεκτημένου το90% των προβλημάτων μας θα είχε επιλυθεί. Η Τουρκία θα είχε αποδεχτεί το ευρωπαϊκό δίκαιο της θάλασσας και κατά συνέπεια τους κανόνες επί τη βάση των οποίων θα μπορούσε να είχε επιλυθεί η ελληνοτουρκική διαφορά στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.«Η Ελλάδα κινδύνευε με γεωγραφικό αποκλεισμό»

Δεν βρεθήκαμε στον παράδεισο στον 21ο αιώνα. Βρεθήκαμε αντίθετα σε μια επιστροφή σε εποχές γεωπολιτικού ανταγωνισμού. Τελικά, επέστρεψε ο πόλεμος στην Ευρώπη και τον κόσμο, η Τουρκία τείνει πλέον προς νεοοθωμανικά πρότυπα τοπικής ηγεμονίας. Τελείως διαφορετικά από εκείνα που ελπίζαμε. Μάλιστα, σιγά σιγά διευρύνει την ατζέντα των αξιώσεών της απέναντι στην πατρίδα μας. Προς αποφυγή παρερμηνειών, όπως έκανα και όταν ήμουν υπουργός εξωτερικών, τονίζω ότι πρέπει να μιλάμε με την Τουρκία, όμως μιλάμε σημαίνει θέτουμε πάντοτε τα απαράδεκτα των Τουρκικών θέσεων. Περιμένουν να τα ακούσουν άλλωστε κάθε φορά.

Το casus belli είναι διεθνές απαράδεκτο, δεν υπάρχει άλλη χώρα που να έχει εκδώσει απειλή πολέμου κατά γειτονικής χώρας εάν αυτή η χώρα ασκήσει νόμιμα δικαιώματα. Βεβαίως, το τουρκολιβυκό μνημόνιο το οποίο είναι ανυπόστατο και ανύπαρκτο.

Σε αυτό το πλαίσιο για να δούμε τι κάναμε εμείς την πρώτη περίοδο της διακυβέρνησης Μητσοτάκη. Χρειάστηκε να αντιμετωπίσουμε έναν εφιάλτη. Ποιος ήταν αυτός; Ο γεωγραφικός αποκλεισμός της Ελλάδας από τη θάλασσα. Αν είχε παραμείνει η Κυβέρνηση Μόρσι στην Αίγυπτο, ήταν ήδη σε προχωρημένες συνομιλίες με την Τουρκία για τον καθορισμό ΑΟΖ χωρίς κατά ανάγκη να συμβαδίζουν οι τότε σκέψεις με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας. Αν προσθέσετε και το απαράδεκτο τουρκολιβυκό καταλαβαίνετε τον κίνδυνο εγκλωβισμού της Ελλάδας.

«Η συμφωνία με την Αίγυπτο ήταν ένας ωφέλιμος συμβιβασμός επί των αμοιβαίων απαιτήσεων»

Έπρεπε να κινηθούμε γρήγορα και σοβαρά. Είχε την ευκαιρία να συνομιλήσω ξανά με την Ιταλία και να επιλύσω υπογράφοντας τότε την συμφωνία καθορισμού ΑΟΖ μετά από 50 χρόνια διαπραγματεύσεων. Ίσως κάποτε θα άξιζε να γράψω ένα βιβλίο γιατί άξιζαν 50 χρόνια για αυτό. Και επίσης αμέσως μετά να αρχίσουμε και να καταλήξουν οι διαπραγματεύσεις με την Αίγυπτο. Εκεί, οφείλω να πω, ότι αναδείχθηκε μια τελείως διαφορετική αντίληψη.

Η Ελλάδα μέχρι τότε συζητούσε υπό μία προϋπόθεση. Ότι στη διαπραγμάτευση θα πάρει το 100% αυτού που διεκδικούσε. Η συμφωνία με την Αίγυπτο δεν είναι μια τέτοια συμφωνία. Είναι ένας εξαιρετικός και εξαιρετικά ωφέλιμος συμβιβασμός επί των αμοιβαίων απαιτήσεων. Τον χαιρέτησε και η ελληνική κοινή γνώμη και το ελληνικό πολιτικό σύστημα και ανέδειξε πόσο λάθος ήταν η ακολουθούμενη τακτική επί Καντάφι. Γιατί η Λιβύη τότε προσέφερε στην Ελλάδα το 96,3% αυτών που η Ελλάδα ζητούσε και η Ελλάδα απέρριψε την προσφορά. Σήμερα παλεύουμε με το τουρκολιβυκό μνημόνιο.

Η συμφωνία με την Αίγυπτο έχει και μια άλλη διάσταση. Έχει τη διάσταση της επεξήγησης στην Τουρκία και της ακύρωσης ενός επιχειρήματος, ότι η Ελλάδα δεν είναι έτοιμη να συζητήσει σοβαρά. Μέχρι τότε το επιχείρημα της Τουρκίας ήταν ότι οι Έλληνες δεν συμφωνούν με εμάς, δεν συμφωνούν ούτε με τους Ιταλούς που είναι φίλοι τους. Δε συμφωνούν με κανέναν. Η συμφωνία με την Αίγυπτο, η οποία είναι μερική συμφωνία, σε οποιοδήποτε καλόπιστο θεατή και ακροατή δίνει ακριβώς αυτό το έναυσμα να έρθει και αυτός και να κάνει μια έντιμη και σοβαρή διαπραγμάτευση στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου. Μια διαπραγμάτευση χωρίς κανένα κανόνα δεν είναι διαπραγμάτευση. Μπορεί να είναι ποίηση, να είναι λογοτεχνία. Δεν είναι διαπραγμάτευση.

«Δημιουργήθηκε ένα πλαίσιο πιο πολύπλοκο και υπήρξαν καρποί»

Να σας το πω με ένα παράδειγμα. Αν πάμε να λύσουμε μια γεωμετρική άσκηση και ο ένας πιστεύει στην Ευκλειδεια γεωμετρία και την εφαρμόζει και ο άλλος την παραλληπτική γεωμετρία που δεν έχει παράλληλες και πάνε μαζί να λύσουν άσκηση δεν πρόκειται να τη λύσουν ποτέ. Η Τουρκία αρνήθηκε να αντιληφθεί το τι σήμαινε η μερική ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία.

Προχωρήσαμε σε διμερής στρατιωτικές συμφωνίες μεγάλης σημασίας με την Γαλλία, με τα ΗΑΕ, δύο με τις ΗΠΑ. Ιδίως με τα Εμιράτα διαβάσαμε σωστά το νέο γεωπολιτικό σκηνικό. Το νεογεωπολιτικό σκηνικό δεν είναι Άραβες και Ισραηλινοί. Το Ισραήλ με μια σειρά αραβικών χωρών είναι στο ίδιο μισό απέναντι σε άλλες χώρες και σε άλλους τρόπους σκέψεις. Άρα, μαζί με τις σχέσεις με τα Εμιράτα εμβαθύναμε και τις σχέσεις με το Ισραήλ, εμβαθύναμε τις σχέσεις με το Μπαχρέιν, εμβαθύναμε και τις σχέσεις με την Αίγυπτο.

Γενικότερα εφαρμόσαμε υπηρετώντας το θεώρημα της ασφάλειας μας μια πολιτική επάλληλων κύκλων. Στοχευμένα ασχοληθήκαμε με την Ινδία, με την υποσαχάρια Αφρική, με τις νησιωτικές χώρες, αυτού του πλανήτη, με διεθνείς οργανισμούς, πετύχαμε τη συμμετοχή μας την εκλογή μας στο συμβούλιο ασφαλείας, θέσαμε υποψηφιότητα για πρώτη φορά στην ιστορία μας για την προεδρία της γενικής συνέλευσης, αναδειχθήκαμε στη γαλλοφωνία. Δημιουργήθηκε ένα πλαίσιο πιο πολύπλοκο και υπήρξαν καρποί».

«Η Ελλάδα κινδυνεύει να γίνει μια χώρα γερόντων»

Στη συνέχεια ο κ. Δένδιας αναφέρθηκε στο κομμάτι των ενόπλων δυνάμεων θέτοντας ως στόχο: «Να αλλάξουμε τελείως την κουλτούρα. Η δομή δυνάμεων που βασίζονται στην ναπολεόντεια προσεγγιση, έδειξαν στην Ουκρανία ότι είναι του προχθές, όχι του χθες.Υπάρχουν πολίτες που λένε ότι χαλάμε πολλά για την άμυνα. Πρέπει να δούμε ποια είναι αυτή η απειλή και πόσα χαλάει για την άμυνά της για να δούμε αν αυτά που χαλάμε είναι πολλά ή λίγα. Δεν αντιγράφουμε το Ισραήλ, ο δικός μας θόλος δίνει έμφαση στον anti-drone ρόλο».

Μάλιστα, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας στάθηκε και στο δημογραφικό επισημαίνοντας: «Πρέπει να δούμε τι κάνουμε με το δημογραφικό. Η Ελλάδα κινδυνεύει να γίνει μια χώρα γερόντων των 7 εκατομμυρίων».

Ολοκληρώνοντας αναφέρθηκε και στο πλάνο για τη στρατιωτική θητεία. «Θα μεταβάλουμε πλήρως την θητεία στον στρατό το πρώτο εξάμηνο του 2025. Θα υπάρχει διαφορετική θητεία, διαφορετική στελέχωση, διαφορετική νοοτροπία, διαφορετική ένδυση», είπε ο κ. Δένδιας.

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Πολιτική

Κυριάκος Μητσοτάκης: «Η Σαουδική Αραβία είναι στρατηγικός εταίρος για Ελλάδα και Ε.Ε.»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας και ο Πρίγκιπας Διάδοχος και Πρωθυπουργός της Σαουδικής Αραβίας Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud συμπροέδρευσαν στην πρώτη συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Στρατηγικής Συνεργασίας Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας, που πραγματοποιήθηκε στην Αλ-Ούλα.

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρίγκιπας Διάδοχος και Πρωθυπουργός της Σαουδικής Αραβίας Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud συμπροέδρευσαν στην πρώτη συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Στρατηγικής Συνεργασίας Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας, που πραγματοποιήθηκε στην Αλ-Ούλα.

Σαουδική Αραβία
Σαουδική ΑραβίαDimitris Papamitsos_6946384863_dpapamitsos@yahoo.com/Dimitris Papamitsos_Press Photographer_+306946384863

Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα θεσμοθετεί Ανώτατο Συμβούλιο Στρατηγικής Συνεργασίας με χώρα της Μέσης Ανατολής. «Αυτό δείχνει πόσο μεγάλη αξία έχει για μας η συνεργασία με τη Σαουδική Αραβία σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία για τον κόσμο και για την ευρύτερη περιοχή. Η Σαουδική Αραβία είναι στρατηγικός εταίρος για την Ελλάδα και την Ε.Ε. και παίκτης-κλειδί για την σταθερότητα και την ευημερία σε ολόκληρη την περιοχή.

Το παγκόσμιο τοπίο αναδιαμορφώνεται και σε αυτό το πλαίσιο ο ρόλος του Αραβικού κόσμου και της Σαουδικής Αραβίας είναι κρίσιμος. Η ασφάλεια της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής είναι αλληλοεξαρτώμενες. Σε αυτό το τοπίο η στρατηγική μας συνεργασία αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία», υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός κατά την έναρξη της συνεδρίασης του ΑΣΣΣ.

Κυριάκος Μητσοτάκης
Κυριάκος Μητσοτάκης Dimitris Papamitsos_6946384863_dpapamitsos@yahoo.com/Dimitris Papamitsos_Press Photographer_+306946384863

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι το ΑΣΣΣ στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι Ελλάδα και Σαουδική Αραβία ενισχύουν τη διμερή τους συνεργασία στο ανώτατο δυνατό επίπεδο σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, όπως η άμυνα, οι επενδύσεις, το εμπόριο, η ενέργεια, ο τουρισμός, ο πολιτισμός και ο αθλητισμός.

«Αυτή η συνεργασία έχει αυξημένη σημασία στη σημερινή συγκυρία που βιώνει η περιοχή μας λόγω της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή.Υπάρχει ο κίνδυνος περαιτέρω αποσταθεροποίησης της περιοχής, καθώς ο πόλεμος στη Γάζα έχει προστεθεί σε μια σειρά από κρίσεις, τις συνέπειες των οποίων καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία. Σε αυτό το πλαίσιο είναι ακόμα πιο σημαντικό που Ελλάδα και Σαουδική Αραβία έχουν το ίδιο όραμα για την ασφάλεια και την ειρήνη στην περιοχή», τόνισε ο Πρωθυπουργός.

Κυριάκος Μητσοτάκης

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στις προοπτικές για συνεργασία στην ενέργεια, καθώς και στο εμπόριο και στις επενδύσεις σε τομείς όπως η ναυτιλία, τα αγροδιατροφικά προϊόντα και ο κατασκευαστικός τομέας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτική

Οι πολίτες δεν θέλουν Πρόεδρο πολιτικό!

Δέν μπορεῖ νά ἀρκεῖ πλειοψηφία 50%+1 γιά νά ἐκλεγεῖ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΚΑΠΟΙΟΣ ὑπέρμαχος τῆς βασιλευομένης δημοκρατίας ἐτόνιζε ὅτι ὁ ἀνώτατος ἄρχων τῆς Πολιτείας πρέπει νά εἶναι φυσιογνωμία πού ἑνώνει.

Δέν μπορεῖ νά ἀρκεῖ πλειοψηφία 50%+1 γιά νά ἐκλεγεῖ. «Ἡ πολιτική ἀντιπαράθεσις πρέπει νά σταματᾶ στό ἐπίπεδο τοῦ Πρωθυπουργοῦ. Ὁ ἀνώτατος ἄρχων πρέπει νά εἶναι ὑπεράνω» ἔλεγε. Δέν εἶναι ὅμως ἀπαραίτητο νά εἶναι κάποιος Βασιλεύς γιά νά εἶναι ὑπεράνω. Μπορεῖ νά εἶναι καί ἕνας Πρόεδρος. Καί ἔχουμε παραδείγματα Προέδρων πού ἀνεξαρτήτως τοῦ ἀριθμοῦ τῶν βουλευτῶν πού τούς ἐψήφισαν καί ἀνεξαρτήτως τῆς δυνάμεως τῶν κομμάτων τά ὁποῖα τούς ἐξέλεξαν, ὑπῆρξαν ἑνωτικοί καί καθολικῶς ἀποδεκτοί.

Τοῦ Εὐθ. Π. Πέτρου, ΕΣΤΙΑ

Τό πνεῦμα αὐτό τῆς εὐρείας ἀποδοχῆς εἰσήγαγε τό Σύνταγμα τοῦ 1975 (γραμμένο ἀπό τόν διαπρεπῆ Κωνσταντῖνο Τσάτσο) μέ τήν διάταξη πού ἤθελε ὁ ἀνώτατος ἄρχων νά συγκεντρώνει πλειοψηφία 2/3 τῶν βουλευτῶν. Δυστυχῶς, τά κόμματα εὐτέλισαν αὐτήν τήν διαδικασία, μετατρέποντας τήν ἀπαίτηση γιά ηὐξημένη πλειοψηφία ἐκλογῆς Προέδρου σέ μοχλό ἐξυπηρετήσεως μικροκομματικῶν συμφερόντων.

Τό ἰδανικόν λοιπόν θά ἦτο νά ξεφύγουμε ἀπό αὐτήν τήν διαστροφή τοῦ πνεύματος τοῦ Καταστατικοῦ Χάρτου τῆς χώρας καί νά καθιερώσουμε τήν ἐπιλογή προσώπων καθολικῶς ἀποδεκτῶν, γιά τήν θέση τοῦ Προέδρου τῆς Δημοκρατίας. Ἀντ’ αὐτοῦ δυστυχῶς τά κόμματα προτιμοῦν νά βλέπουν τήν προεδρική ἐκλογή σάν πεδίο πολιτικῆς συνδιαλλαγῆς, στήν ὁποία εἰσάγεται καί τό ψευδεπίγραφο «ἐπιχείρημα», ὅτι ὁ Πρόεδρος δέν πρέπει νά προέρχεται ἀπό τήν κυβερνητική παράταξη, ἀλλά ἀπό τήν «ἄλλη». Τήν ὁποιαδήποτε «ἄλλη». Σήμερα ἐπί παραδείγματι, μέ βάση τά ἀποτελέσματα τῶν τελευταίων ἐθνικῶν ἐκλογῶν, δεύτερο κόμμα σέ ψήφους παραμένει ὁ ΣΥΡΙΖΑ. Ποιός θά μποροῦσε νά φαντασθεῖ ἕνα πρόσωπο ἀπό τό κόμμα αὐτό ὡς ἑνωτικό Πρόεδρο Δημοκρατίας;

Ἡ ἑνωτική προσωπικότης μπορεῖ νά προέρχεται ἀπό ὁποιαδήποτε πολιτική παράταξη καί ἐν τέλει ἡ ἀκτινοβολία της δέν ἐξαρτᾶται ἀπό τόν ἀριθμό τῶν βουλευτῶν πού θά τήν ψηφίσουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ἡ ἐν ἐνεργείᾳ Πρόεδρος Κατερίνα Σακελλαροπούλου, τήν ὁποία ἐψήφισαν 261 βουλευτές, ἐπί 294 παρόντων. Θεωρητικῶς, στό πρόσωπό της, συνῄνεσαν τά περισσότερα κόμματα. Ἔγινε ὅμως ἀποδεκτή ἀπό τούς πολῖτες; Οἱ δημοσκοπήσεις δείχνουν ὅτι ἔχει τό χαμηλώτερο ποσοστό ἀποδοχῆς πού εἶχε ποτέ Πρόεδρος Δημοκρατίας ἀπό τούς Ἕλληνες. Καί δέν εἶναι τῆς παρούσης νά παραθέσουμε τήν σωρεία τῶν λόγων γιά τούς ὁποίους ἡ ἐν γένει παρουσία της ἐξένισε τούς πολῖτες αὐτῆς τῆς χώρας. Στόν ἀντίποδα θά μπορούσαμε νά ἀναφέρουμε τόν Κωνσταντῖνο Καραμανλῆ, ὁ ὁποῖος τό 1990, τήν δεύτερη φορά πού ἐξελέγη Πρόεδρος (τήν πρώτη εἶχε λάβει 183), ἔλαβε 153 ψήφους. Ὅμως ἦταν μία καθολικῶς ἀποδεκτή πολιτική προσωπικότης. Ὁμοίως ὁ Κωνσταντῖνος Στεφανόπουλος προερχόμενος ἀπό τό μικρό κόμμα τῆς Δημοκρατικῆς Ἀνανεώσεως, προετάθη ἀπό τό ἐπίσης μικρό κόμμα τῆς Πολιτικῆς Ἀνοίξεως, ἀλλά ἐκλεγείς Πρόεδρος (μέ 181 ψήφους) ὑπῆρξε ὁ πλέον ἑνωτικός ἀνώτατος ἄρχων πού ἐξέφρασε τίς ἐλπίδες καί τίς προσδοκίες τῶν Ἑλλήνων ὀρθώνοντας «Ἕλληνα Λόγον» ἀπέναντι στούς «ἰσχυρούς τῆς γῆς» (ἔκφραση πού ὁ ἴδιος εἶχε χρησιμοποιήσει).

Καθώς τίς ἑπόμενες ἡμέρες ὁ Πρωθυπουργός θά ἀνακοινώσει τήν ἀπόφασή του γιά τό πρόσωπο πού θά ὑποστηρίξει ὡς τόν ἑπόμενο Πρόεδρο τῆς Ἑλληνικῆς Δημοκρατίας, βλέπουμε μιά τάση τῶν πολιτῶν νά ζητοῦν ὁ Ἀνώτατος Ἄρχων νά μήν εἶναι πολιτικός. Λυπούμεθα, ἀλλά αὐτήν τήν ἄποψη διεμόρφωσαν στούς πολῖτες οἱ μικροψυχίες, οἱ ἔριδες καί οἱ συναλλαγές πού χαρακτηρίζουν τίς προετοιμασίες τῶν προεδρικῶν ἐκλογῶν. Στήν οὐσία οἱ πολῖτες, δηλώνοντας ὅτι δέν θέλουν ὁ Πρόεδρος νά εἶναι πολιτικός, ἐκφράζουν τήν ἀντίθεσή τους πρός τό πολιτικό σύστημα, ὅπως αὐτό ἐκφυλίζεται. Διότι ἡ πρᾶξις ὑποδεικνύει κάτι ἄλλο. Τόν θεσμό ὑπηρέτησαν μέ εὐπρέπεια ὁ Κωνσταντῖνος Τσάτσος, ὁ Κωνσταντῖνος Καραμανλῆς, ὁ Κωνσταντῖνος Στεφανόπουλος, ὁ Κάρολος Παπούλιας καί ὁ Προκόπιος Παυλόπουλος.

Ἦσαν ὅλοι πολιτικοί καί ὡς ἐκ τούτου ἐγνώριζαν τά στοιχειώδη. Ἤξεραν πώς πρέπει νά «σταθοῦν» σέ κάθε περίπτωση καί τόν εὔσχημο (καί συνταγματικό) τρόπο νά ἐκφράσουν τίς ἀντιρρήσεις τους, ὅταν εἶχαν ἤ καί νά στηρίξουν κυβερνήσεις πρός ὄφελος τῆς χώρας. Ὁ Χρῆστος Σαρτζετάκης, ἄν καί δέν ἦταν πολιτικός, ὑπῆρξε ἕνας ἔντιμος ἄνθρωπος καί εἰλικρινής πατριώτης, ὁ ὁποῖος ὑπηρέτησε καί αὐτός τόν θεσμό κατά τρόπο ἑνωτικό καί μάλιστα στήν δύσκολη περίοδο τῶν ἀλλεπαλλήλων ἐκλογικῶν ἀναμετρήσεων τοῦ 1989. Τότε ἡ «τυπολατρεία» γιά τήν ὁποία κάποιοι τόν εἶχαν ἐπικρίσει, ἀπεδείχθη παράγων ἐξισορροπήσεως τῶν πολιτικῶν πραγμάτων. Ὅσο γιά τήν κ. Σακελλαροπούλου, «ὁμιλοῦν» οἱ δημοσκοπήσεις. Γιά τήν ὥρα, δέν θά θέλαμε νά προσθέσουμε ἄλλη ἀξιολογική κρίση.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτική

Για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

H κυβέρνηση θα πρέπει να δράσει στρατηγικά και να δημιουργήσει αφ’ ενός τις προϋποθέσεις αναβάθμισης του τομέα και αφ’ ετέρου το καλύτερο δυνατό θεσμικό πλαίσιο για τη καλύτερη δυνατή λειτουργία και συμβίωση κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση και η έρευνα αποτελούν σημαντικούς τομείς δράσης. Εξ ορισμού το κράτος έχει καθοριστικό ρόλο να διαδραματίσει.

H κυβέρνηση θα πρέπει να δράσει στρατηγικά και να δημιουργήσει αφ’ ενός τις προϋποθέσεις αναβάθμισης του τομέα και αφ’ ετέρου το καλύτερο δυνατό θεσμικό πλαίσιο για τη καλύτερη δυνατή λειτουργία και συμβίωση κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Γράφει ο Ανδρέας Θεοφάνους*

Κατ’ επανάληψιν έχω σημειώσει ότι αρκετές φορές στην Κύπρο γίνονται κινήσεις για συγκεκριμένα ζητήματα χωρίς ολοκληρωμένη στρατηγική προσέγγιση. Το κείμενο αυτό εγείρει κάποια θέματα σε σχέση με την κυβερνητική πολιτική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Για χρόνια τώρα γίνεται λόγος για μετατροπή της Κύπρου σε περιφερειακό ακαδημαϊκό κέντρο. Όμως παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί σε αρκετούς τομείς η Κύπρος δεν έχει υλοποιήσει τον συγκεκριμένο στόχο. Στη σημερινή συγκυρία η κυβέρνηση προσπαθεί να αξιολογήσει τις κατάλληλες κινήσεις που θα συμβάλουν προς την περαιτέρω αναβάθμιση του τομέα. Αυτό περιλαμβάνει και τη θέσπιση νομοθεσίας για την κάθοδο ξένων πανεπιστημίων στην Κύπρο σύμφωνα με την κυβερνητική πολιτική.

Στην ελεύθερη Κύπρο λειτουργεί σχετικά μεγάλος αριθμός πανεπιστημίων και κολεγίων. Η ανάπτυξη έχει πάρει μια άναρχη μορφή. Με τα υφιστάμενα δεδομένα δεν εξυπηρετούνται καλύτερα οι επιδιώξεις της χώρας. Είναι, μεταξύ άλλων, σημαντικό να αξιολογήσουμε την αξία των πτυχίων που προσφέρονται τόσο σε πανεπιστημιακό όσο και σε κολεγιακό επίπεδο, καθώς και το αντίκρισμά τους στην αγορά εργασίας.

Στα κρατικά πανεπιστήμια υπάρχει η αίσθηση ότι υπάρχουν απεριόριστοι πόροι οι οποίοι πρέπει να καταβάλλονται για τη λειτουργεία τους και την υλοποίηση των στόχων που θέτει η εκάστοτε ακαδημαϊκή ηγεσία. Σημειώνω επίσης ότι δεν φαίνεται να υπάρχει επαρκής λογοδοσία ούτε το επιβαλλόμενο σύστημα των checks and balances (σύστημα ελέγχων και ισορροπιών). Άλλωστε ούτε και συναφείς αποφάσεις Δικαστηρίων είναι σεβαστές πάντοτε.

Στα ιδιωτικά πανεπιστήμια ο ρόλος των ακαδημαϊκών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων είναι περιορισμένος. Οι αποφάσεις εν πολλοίς λαμβάνονται από τη διεύθυνση η οποία αντικατοπτρίζει την ιδιοκτησία. Και εδώ τίθεται το θέμα των στόχων και των προτεραιοτήτων των εν λόγω ιδρυμάτων. Υπογραμμίζω επίσης ότι τα ιδρύματα αυτά πρέπει να λειτουργούν σύμφωνα με το πνεύμα του Νόμου δια του οποίου δημιουργήθηκαν.

Και ενώ όπως έχω ήδη αναφέρει η Πολιτεία επιθυμεί να αναβαθμίσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα πρέπει να έχει συγκεκριμένους στόχους. Μεταξύ άλλων, αφού αναγνωρίσει το προφανές – τον μεγάλο αριθμό κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων και κολλεγίων – θα πρέπει να υιοθετηθεί πολιτική για τη μείωσή τους μέσω κινήτρων για συγχωνεύσεις. Μια τέτοια προσέγγιση θα συμβάλει και στη δημιουργία ή και την ενίσχυση της απαιτούμενης κρίσιμης μάζας στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Ένα άλλο ζήτημα που τίθεται είναι η κατανομή του κρατικού προϋπολογισμού για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θα πρέπει να υπάρχει ισοτιμία έναντι όλων των ακαδημαϊκών και φοιτητών. Σημειώνεται ταυτόχρονα ότι ως ιδρύματα, τα ιδιωτικά κερδοσκοπικά πανεπιστήμια δεν μπορούν να διεκδικήσουν δημόσιους πόρους. Εκείνα τα οποία θα λειτουργούν ως μη κερδοσκοπικά νομιμοποιούνται να διεκδικούν μέρος του συναφούς κρατικού προϋπολογισμού.

Όταν συζητείτο η πανεπιστημοποίηση ιδιωτικών κολλεγίων είχα εκφράσει δημόσια και γραπτώς θετική γνώμη επί τούτου, θέτοντας ταυτόχρονα κάποιες προϋποθέσεις:

(α) να υπάρχουν σημαντικά κριτήρια ποιότητας

(β) τα ιδιωτικά πανεπιστήμια να είναι μη κερδοσκοπικά ιδρύματα

(γ) να υπάρχουν τα αναγκαία checks and balances (συστήματα ελέγχων και ισορροπιών)

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το τι έχει λάβει χώρα έκτοτε θεωρώ ότι τα κριτήρια που είχα θέσει τότε εξακολουθούν να είναι επίκαιρα και σήμερα. Το ερώτημα είναι πως προχωρούμε στη σημερινή συγκυρία. Κατά τη δική μου άποψη η πολιτεία θα πρέπει να δώσει κίνητρα για να κινηθούν τα εν λόγω ιδρύματα προς αυτή την κατεύθυνση. Μια τέτοια εξέλιξη θα ενθαρρύνει επίσης την ισότιμη αντιμετώπιση κρατικών και μη κρατικών ιδρυμάτων, ακαδημαϊκών και φοιτητών.

Πέραν τούτων, θα ήταν παράληψη να μην αναφερθώ και στη σημασία της ποιότητας της δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δυστυχώς, και μεταξύ άλλων, τα αποτελέσματα Κυπρίων μαθητών σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς διαγωνισμούς, για τα μαθηματικά για παράδειγμα, δεν είναι ικανοποιητικά. Η κατάσταση αυτή πρέπει να αντιστραφεί. Αντιλαμβάνομαι ότι αυτό είναι ένα ξεχωριστό θέμα από μόνο του το οποίο χρήζει επιπρόσθετης ανάλυσης.

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση και η έρευνα αποτελούν σημαντικούς τομείς δράσης. Εξ ορισμού το κράτος έχει καθοριστικό ρόλο να διαδραματίσει. Ως εκ τούτου η κυβέρνηση θα πρέπει να δράσει στρατηγικά και να δημιουργήσει αφ’ ενός τις προϋποθέσεις αναβάθμισης του τομέα και αφ’ ετέρου το καλύτερο δυνατό θεσμικό πλαίσιο για τη καλύτερη δυνατή λειτουργία και συμβίωση κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων. Μεταξύ των ζητημάτων που είναι σημαντικό να επιλυθούν είναι αυτό του αθέμιτου ανταγωνισμού στον βαθμό που υφίσταται καθώς και των συναφών οικονομικών ζητημάτων, περιλαμβανομένων της ορθολογιστικής κατανομής των πόρων. Με μια τέτοια προσέγγιση είναι δυνατό να καταστεί τελικά εφικτή η μετατροπή της Κύπρου σε περιφερειακό ακαδημαϊκό κέντρο, η προώθηση της αριστείας και η αύξηση της συμβολής του τομέα στο ΑΕΠ.

* Ο Καθηγητής Ανδρέας Θεοφάνους είναι Πρόεδρος του Κυπριακού Κέντρου Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων καθώς και του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Διακυβέρνησης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή4 λεπτά πριν

Επικοινωνία Μπάιντεν-Ντενιάχου! Μιαν ανάσα από τη συμφωνία για τους ομήρους

Γράφει ο Γιάννης Πεγειώτης Οι όροι της συμφωνίας μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα και την...

Άμυνα7 ώρες πριν

Ο εξοπλισμός της Ελλάδας τρομάζει την Τουρκία! Τί αναφέρουν Hürriyet και Türkiye

Η Hürriyet κατηγορεί την Ελλάδα ότι με την ανάπτυξη πυραύλων προχωρά σε ένα “βήμα που θα αυξήσει την ένταση στο...

Ιστορία - Πολιτισμός8 ώρες πριν

Μουσικά Τοπία της Αρμενίας! Ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί την Τετάρτη στην ΕΡΤ3

Α΄ Τηλεοπτική μετάδοση Ωριαίο ντοκιμαντέρ παραγωγής EuroArts/MDR 2019. Εφηύραν το κρασί. Έχουν τη δική τους εκκλησία και τον δικό τους...

Διεθνή9 ώρες πριν

Απώλειες για το Ισραήλ στη Βόρεια Γάζα! Διπλή ενέδρα με νεκρούς και δεκάδες τραυματίες στρατιώτες

Το περιστατικό στο Μπέιτ Χανούν ήταν ιδιαίτερα σοβαρό

Διεθνή9 ώρες πριν

Απέσυραν τη Χεζμπολάχ από την εξουσία! Ο δικαστής Ναουάφ Σαλάμ νέος πρωθυπουργός στον Λίβανο

Ο πρόεδρος του Λιβάνου Ζοζέφ Αούν διόρισε νέο πρωθυπουργό της χώρας τον δικαστή και πρόεδρο του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου Ναουάφ...

Δημοφιλή