Αναλύσεις
Τί μας λέει πάλι ο γνωστός Ροζάκης; Νέο άρθρο υπεράσπισης των τουρκικών θέσεων!
Για μια ακόμα φορά ο μεγαλύτερος οπαδός του κατευνασμούν στην Ελλάδα μας λέει να διαπραγματευτούμε με την Τουρκία για όσα μας προστατεύει το Διεθνές Δίκαιο.
Στον χάρτη με τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό που εξέδωσε η Ελλάδα μετά τις πιέσεις που είχε από την Ευρωπαϊκή Ένωση αναφέρεται ο γνωστός για τις κατευναστικές του θέσεις καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και πρώην υφυπουργός Εξωτερικών επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, Χρήστος Ροζάκης, σε άρθρο στην “Καθημερινή” με τίτλο “Πρόσκληση για διαπραγματεύσεις”.
Στο κείμενο ισχυρίζεται, ότι η κατάσταση στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο είναι πιο περίπλοκη, καθώς η Ελλάδα βρίσκεται σε μια γεωγραφική περιοχή όπου οι θαλάσσιες ζώνες επηρεάζονται από τις διεκδικήσεις της Τουρκίας. Η Ελλάδα δεν μπορεί να προβεί σε μονομερή οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ λόγω αυτής της γεωπολιτικής στενότητας και των αντιρρήσεων της Τουρκίας. Ο ΘΧΣ, λοιπόν, λειτουργεί περισσότερο ως μια «πρόσκληση για διαπραγμάτευση» με την Τουρκία, προκειμένου να επιλυθούν οι διαφορές μέσω του Διεθνούς Δικαστηρίου. Μεταφέρει, δε, ότι υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τη ρεαλιστικότητα των ελληνικών διεκδικήσεων, ιδίως στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Η πρόταση για πλήρη αποκλεισμό της Τουρκίας από το Αιγαίο δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και τις διεθνείς εξελίξεις. Επιπλέον, η πλήρης επήρεια του Καστελλορίζου στην Ανατολική Μεσόγειο έχει προκαλέσει αντιπαραθέσεις, καθώς αγνοεί τη νομολογία του Διεθνούς Δικαστηρίου που υπογραμμίζει τη σημασία του μήκους των αντικείμενων ακτών στην οριοθέτηση.
Με άλλα λόγια μεταφέρει όσα λέει η τουρκική πλευρά, υποστηρίζοντας τις θέσεις της Άγκυρας, ότι ο ΘΧΣ αποτελεί έναν χάρτη διεκδικήσεων από πλευράς της Ελλάδας!!! Τον χαρακτηρίζει ως «ευρηματική απεικόνιση των ελληνικών διεκδικήσεων, χωρίς έννομα αποτελέσματα».
Η Ελλάδα έχει αναφαίρετο δικαίωμα να ανακηρύξει ΑΟΖ και να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ν.μ. χωρίς να διαπραγματευτεί με την Τουρκία, η οποία νιώθει εγκλωβισμένη από τα σύνορα που της επιβλήθηκαν από τη συνθήκη της Λωζάνης.
Αναλυτικά το άρθρο Ροζάκη:
Ο χάρτης για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό (ΘΧΣ) που κατατέθηκε από την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ενωση έχει μια μακρά ιστορία αναβολών και παλινδρομήσεων. Επρεπε να είχε κατατεθεί έως τις 31 Μαρτίου 2021, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ενωσης, αλλά καθυστέρησε γιατί ήταν κρίσιμη η παρουσία του για τις ελληνοτουρκικές διαφορές της Ελλάδας με την Τουρκία. Χρειάστηκε μια καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (υπόθεση C-128/24) και μια διαβεβαίωση από την Ενωση, ότι η κατάθεση δεν απαιτεί προηγούμενη οριοθέτηση, για να πεισθεί η Ελλάδα να προσκομίσει τον χάρτη.
Ο ΘΧΣ περιέχει σημεία όπου η Ελλάδα έχει σαφώς οριοθετήσει τις θαλάσσιες ζώνες της με τρίτα κράτη (η περίπτωση της συμφωνίας Ελλάδας – Ιταλίας, όπου τα δύο κράτη συμφώνησαν, το 2020, να μετατρέψουν τη συμφωνία οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας του 1977 σε γενική συμφωνία θαλασσίων ζωνών, με βάση την οποία η Ελλάδα υστερογενώς επεξέτεινε την αιγιαλίτιδα ζώνη της περιοχής στα 12 ν.μ. και πολύ πρόσφατα ανακήρυξε Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη [ΑΟΖ] στην ίδια περιοχή, και η περίπτωση της συμφωνίας μερικής οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, η οποία αγγίζει ανατολικά τον 28ο μεσημβρινό, που είναι και η αρχή των διεκδικήσεων της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο, ενώ τέμνεται σε ορισμένα σημεία με την οριοθέτηση που προέκυψε από το memοrandum Τουρκίας – Λιβύης, το οποίο δεν αναγνωρίζει η Ελλάδα ως έγκυρο). Να επισημανθεί ότι τόσο στο Ιόνιο όσο και στο Αιγαίο οι δύο συμφωνίες δίνουν μερική επήρεια στις ακτές ορισμένων εμπλεκομένων στην οριοθέτηση νησιών. Ενώ περιέχει και σημεία όπου δεν έχει επιτευχθεί έως σήμερα οριοθέτηση και που αφορούν κυρίως μια συμφωνία με την Τουρκία για να πραγματοποιηθεί.
Για να δούμε τα πράγματα στις πραγματικές τους διαστάσεις πρέπει να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα του ΘΧΣ σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας: σύμφωνα με αυτό, για την υφαλοκρηπίδα κάθε παράκτιο κράτος έχει το δικαίωμα να οριοθετήσει μονομερώς την υφαλοκρηπίδα του, καθώς το δικαίωμα αυτό προκύπτει ipso facto και an initio από το γεγονός ότι το παράκτιο κράτος έχει ακτές στη θάλασσα. Το ίδιο συμβαίνει και με την ΑΟΖ, η οποία είναι sui generis θαλάσσια ζώνη, με συνολικές και κάθετες δικαιοδοσίες στο θαλάσσιο περιβάλλον. Αλλά αυτή η μονομερής δυνατότητα του παράκτιου κράτους αίρεται όταν το κράτος βρίσκεται σε θαλάσσια περιοχή όπου η στενότητα του χώρου δεν επιτρέπει την πλήρη ανάπτυξη του δικαιώματος (δηλ. τα 200 ν.μ. από την ακτή), λόγω της ύπαρξης ενός άλλου κράτους, αντικείμενου ή παρακείμενου σε αυτό. Τότε, σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας, και σύμφωνα με τα άρθρα 73 και 84 της Σύμβασης του ’82 για το Δίκαιο της Θάλασσας, που έχει αποκτήσει και εθιμική ισχύ, για να αποκτήσεις δικαίωμα υφαλοκρηπίδας ή ΑΟΖ πρέπει προηγουμένως να οριοθετήσεις με το αντικείμενο ή παρακείμενο κράτος με συμφωνία, σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, και το τελικό αποτέλεσμα της συμφωνίας να αποδίδει μια ευθύδικη λύση. Ως το σημείο που θα έχει επιτευχθεί μια συμφωνία, τα κράτη που έχουν αντικείμενες ή παρακείμενες ακτές δεν έχουν δικαιώματα υφαλοκρηπίδας / ΑΟΖ παρά μόνον διεκδικήσεις.
Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός στο σκέλος του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου αποτελεί απλώς ένα χάρτη διεκδικήσεων των απώτατων ορίων της Ελλάδας στις περιοχές αυτές.
Η Ελλάδα, τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο, έχει μια στενότητα χώρου που δεν επιτρέπει μια μονομερή οριοθέτηση – κήρυξη της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ. Είμαστε δέσμιοι των τουρκικών διαθέσεων, που φαίνεται πως η Τουρκία δεν είναι έτοιμη να συμβιβαστεί με μια επίλυση της μοναδικής, «καθ’ ημάς», διαφοράς της υφαλοκρηπίδας του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου και αντιστοίχως της ΑΟΖ. Το εφεύρημα του νόμου 4011/2011 δεν διευκολύνει ιδιαίτερα τα πράγματα, γιατί αν δεχθούμε καταχρηστικά ότι το «ελλείψει συμφωνίας» σημαίνει έλλειψη συμφωνίας, ακόμα και στην περίπτωση που δεν επιχειρήθηκαν καθόλου διαπραγματεύσεις για την επίτευξη οριοθέτησης –πράγμα που μας φέρνει σε πλήρη αντίθεση με τα σχετικά άρθρα της Σύμβασης και τη διεθνή νομολογία–, η μονομερής οριοθέτηση δεν παράγει νόμιμα αποτελέσματα και οι διεκδικήσεις παραμένουν χωρίς να αποκτούν τη φύση του δικαιώματος.
Συνεπώς ο ΘΧΣ, στο σκέλος του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου, είναι απλώς μια ευρηματική απεικόνιση των ελληνικών διεκδικήσεων, χωρίς έννομα αποτελέσματα. Και αποτελεί απλώς ένα χάρτη διεκδικήσεων των απώτατων ορίων της Ελλάδας στις περιοχές αυτές. Ή, καλύτερα –κάτι που και το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών δέχεται–, μια πρόσκληση για διαπραγμάτευση με την Τουρκία για προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο, το μόνο διεθνές όργανο που μπορεί, σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία του σε επίλυση θαλασσίων διαφορών, να δώσει μια σαφή και τελεσίδικη λύση στο χρονίζον πρόβλημα της οριοθέτησης.
Πάντως, δύο παρατηρήσεις έχουμε για τα απώτατα όρια που διεκδικούμε: πρώτον, ότι η ρύθμιση στο Αιγαίο δεν μοιάζει ρεαλιστική, καθώς επανερχόμαστε σε μια λύση πλήρους αποκλεισμού της Τουρκίας στη θάλασσα αυτή. Πράγματι, αυτή υπήρξε η πρόταση του νομικού συμβούλου του υπουργείου Εξωτερικών, αείμνηστου καθηγητή Κ. Οικονομίδη, που θα ήταν εύλογο να έχει ξεπεραστεί, με τον χρόνο, από διαφορετικές διεκδικήσεις, που θα έδιναν, τουλάχιστον στο Βόρειο Αιγαίο, κάποια δικαιώματα στην Τουρκία. Αυτός ο αποκλεισμός προσομοιάζει στον αποκλεισμό που επιδιώκει η Ελλάδα με την πρόθεση να διευρύνει τα εξωτερικά όρια της αιγιαλίτιδας ζώνης της στα 12 ν.μ. Δεύτερον, στην Ανατολική Μεσόγειο, η πλήρης επήρεια του συμπλέγματος του Καστελλορίζου οδηγεί σε ακραία αποτελέσματα, δηλ. στην πλήρη αγνόηση της νομολογίας του Διεθνούς Δικαστηρίου, για την οποία το μήκος των αντικείμενων ακτών παίζει πρωταρχικό ρόλο στην οριοθέτηση. Κι αν αυτό είναι αλήθεια, πώς επιτυγχάνεται το ευθύδικο αποτέλεσμα με την ελληνική πρόταση, σε ένα περιβάλλον που οι τουρκικές ακτές είναι πολύ ευρύτερες από τις ακτές του Καστελλορίζου; Νομίζω ότι μια πιο μετριοπαθής σχέση των ακτών θα έκανε τις ελληνικές προτάσεις πιο αξιόπιστες, τόσο όσον αφορά το Αιγαίο Πέλαγος όσο και την Ανατολική Μεσόγειο. Και πάντως, ανεξαρτήτως του πώς θα παρουσιαστούν οι ελληνικές διεκδικήσεις στις διαπραγματεύσεις ή στο Διεθνές Δικαστήριο, παραμένει ισχυρό το επιχείρημα ότι ο προτεινόμενος χάρτης παρουσιάζει τα απώτατα όρια υφαλοκρηπίδας / ΑΟΖ και ότι δεν αποκλείεται μετριοπαθέστερες λύσεις να επικρατήσουν.
Αναλύσεις
Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά
Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.
Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά
Άρθρο του Ζακ Νταμαντιάν στην εφημερίδα Αζάτ Όρ
Μετά τον 44ήμερο Πόλεμο του Αρτσάχ, άρχισε να κυκλοφορεί μια άποψη σύμφωνα με την οποία «οι Αρμένιοι της Διασποράς δεν πρέπει να μιλούν για την πολιτική της Αρμενίας, αφού δεν ζουν μέσα στη χώρα, και η κυβέρνηση έχει εκλεγεί από τον λαό».
Αναμφίβολα, σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα είναι σεβαστή τόσο η γνώμη του πολίτη όσο και η ελεύθερη έκφραση διαφορετικών απόψεων.
Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση ότι τέτοιες αντιλήψεις δεν υπήρχαν πριν από τη “βελούδινη επανάσταση”, παρόλο που οι Αρμένιοι της Διασποράς ασκούσαν σφοδρή κριτική στις μετασοβιετικές κυβερνήσεις, επισημαίνοντας τη συντριπτική φτώχεια των κατοίκων και την προφανή οικονομική ανισότητα.
Εκείνες οι κυβερνήσεις είχαν καταδικαστεί στη συνείδηση του αρμενικού λαού με την κατηγορία της «διαφθοράς», αν και η θεμελιώδης αρχή της δικαιοσύνης ορίζει πως «κάθε κατηγορούμενος θεωρείται αθώος μέχρι να αποδειχθεί ένοχος από το δικαστήριο».
Αλλά είναι άραγε η διαφθορά ένα αποκλειστικά μετασοβιετικό φαινόμενο;
Ανατρέχοντας στην παγκόσμια ιστορία, από τη γένεση των αρχαίων κρατών και τη βασιλεία του ινδιάνικου φύλου των Ίνκας έως τις σύγχρονες δημοκρατίες, βλέπουμε πως ακόμη και οι πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες δεν έχουν μείνει αλώβητες.
Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η ποινή φυλάκισης πέντε ετών του πρώην προέδρου της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, για τη δωροδοκία που φέρεται να έλαβε από τον Καντάφι.
Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, κάθε άνθρωπος δεν είναι μόνο πολίτης του κράτους του, αλλά και πολίτης του κόσμου.
Όταν διεξάγονται εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία, στην Τουρκία ή στη Γαλλία, τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης προβάλλουν ζωντανές αναλύσεις, όπου δημοσιογράφοι, πολιτικοί και ειδικοί εξετάζουν τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις τους.
Ο Έλληνας πολίτης σχολιάζει την πολιτική αυτών των χωρών. Γιατί, λοιπόν, να μην έχει και ο Αρμένιος της Διασποράς το δικαίωμα να μιλήσει για την Αρμενία;
Ή μήπως θα του αφαιρεθεί αυτό το «δικαίωμα» απλώς και μόνο επειδή είναι Αρμένιος στην καταγωγή;
Κατά τον πόλεμο στη Γάζα, Εβραίοι διανοούμενοι που δεν ζουν στο Ισραήλ επέκριναν ανοιχτά τον Νετανιάχου, παρότι είχε εκλεγεί δημοκρατικά από τον λαό του.
Παρά το γεγονός ότι το Ισραήλ εξήλθε στρατιωτικά νικηφόρο, πολεμώντας ταυτόχρονα σε δύο μέτωπα, είναι αυτονόητα καταδικαστέα η σφαγή αμάχων, ιδιαίτερα παιδιών.
Ωστόσο, δεν μπορεί να αγνοηθεί πως ένα κράτος των δέκα εκατομμυρίων κατάφερε να γονατίσει ένα των ενενήντα, λαμβάνοντας σημαντική διπλωματική στήριξη από την εβραϊκή Διασπορά.
Στις δημοκρατίες υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ηγετών που δεν εφάρμοσαν τα προεκλογικά τους προγράμματα.
Ας θυμηθούμε πως ακόμη και ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία της Γερμανίας μέσω εκλογών.
Όσον αφορά την αρμενική πραγματικότητα, δεν ήταν η Διασπορά εκείνη που πριν τον πόλεμο αποφάσισε να ακυρώσει τις διαπραγματεύσεις για τη λύση του «ζητήματος του Αρτσάχ», ούτε εκείνη που απέρριψε τις προτάσεις για ειρήνευση.
Οι οργανώσεις της αρμενικής Διασποράς πάντοτε απέφευγαν τις πολεμοχαρείς δηλώσεις.
Ωστόσο, στις προσωπικές συνομιλίες, δεν λείπει το πικρό ερώτημα:
«Αφού δεν υπήρχε καμία πιθανότητα νίκης, γιατί θυσιάστηκε το άνθος της νεολαίας μας;»
Το δικαίωμα του πολίτη της Αρμενίας να ζει με ειρήνη και αξιοπρέπεια είναι αδιαπραγμάτευτο, όπως και για όλους τους λαούς του κόσμου.
Όμως μπορούν αυτά τα δικαιώματα να διασφαλιστούν με την παραίτηση από τα εθνικά σύμβολα και δικαιώματα;
Ανατρέχοντας στη σοβιετική περίοδο, βλέπουμε ότι η Αρμενία, όσο της επέτρεπαν οι συνθήκες, διατήρησε τα εθνικά της σύμβολα. Ακόμη και στις πιο σκληρές σταλινικές εποχές δεν αρνήθηκε ποτέ το Αραράτ.Είναι γνωστός ο διάλογος του Νικίτα Χρουστσόφ με έναν Τούρκο πολιτικό, όταν εκείνος τον ρώτησε:
«Γιατί επιτρέπετε στους Αρμενίους να χρησιμοποιούν το όρος Αραράτ, αφού δεν τους ανήκει;»
Και ο Σοβιετικός ηγέτης απάντησε:
«Κι εσείς έχετε τη Σελήνη στη σημαία σας. Σας ανήκει μήπως;»
Το 1980, στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το Αρμενικό Κρατικό Συγκρότημα Χορού παρουσίασε τον χορό «Berd», ενώ στο στάδιο «Λουζνίκι» απεικονιζόταν περήφανα το Αραράτ.
Η γεωγραφική θέση της Αρμενίας είναι αναμφίβολα δύσκολη.
Η σημερινή κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Αρμενίας φαίνεται να αποκηρύσσει το Αραράτ ως εθνικό σύμβολο, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών φέρει το όνομα… Αραράτ Μιρζογιάν.
Ο πρωθυπουργός, μέσα από τις αναρτήσεις του στα κοινωνικά δίκτυα, παρουσιάζει στιγμιότυπα όπου διαβάζει την «Ιστορία των Αρμενίων».
Μα μελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.
ԱԶԱՏ ՕՐ 31-10-2025Αναλύσεις
Θα Κρατήσει Εκεχειρία στην Γάζα;
Συνέντευξη του πρέσβη ε.τ. Ελευθέριου Καραγιάννη στον Σταύρο Καλεντερίδη
Ανοιχτή συζήτηση με τον πρέσβη ε.τ. Ελευθέριο Καραγιάννη για τις τελευταίες εξελίξεις στην Λωρίδα της Γάζας και τις προβλέψεις για τον πόλεμο στην Μ. Ανατολή
Αναλύσεις
Η Τουρκία, από κορυφαίος καταχραστής της INTERPOL, επιδιώκει τώρα να την διοικήσει
Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.
Η Άγκυρα ανακοίνωσε επίσημα την υποψηφιότητά της για την προεδρία της INTERPOL, ενόψει της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης που θα πραγματοποιηθεί στις 24–27 Νοεμβρίου 2025 στο Μαρακές. Ο υποψήφιος της Τουρκίας είναι ο Μουσταφά Σερκάν Σαμπαντζά, επικεφαλής του τουρκικού Εθνικού Γραφείου της INTERPOL–Europol. Αν εκλεγεί, θα αναλάβει θητεία τετραετίας.
Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.
Κατάχρηση διεθνών μηχανισμών
Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το Nordic Monitor, οι τουρκικές αρχές έχουν καταθέσει χιλιάδες αιτήματα “Red Notice” εναντίον επικριτών του καθεστώτος, καλυμμένα ως κοινές ποινικές υποθέσεις. Το 2024, ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιλμάζ Τουντς παραδέχθηκε ότι η Τουρκία υπέβαλε 1.774 αιτήματα έκδοσης σε 119 χώρες, τα περισσότερα εκ των οποίων απορρίφθηκαν.
Μια εσωτερική διαβαθμισμένη οδηγία της 18ης Ιουνίου 2025 ζητούσε από εισαγγελείς να αποφεύγουν την αναφορά σε “τρομοκρατία” ή δεσμούς με το κίνημα Γκιουλέν όταν στέλνουν αιτήματα στην INTERPOL, προτείνοντας τη χρήση συνηθισμένων κατηγοριών, όπως «παράνομη απόκτηση προσωπικών δεδομένων», ώστε να περνούν τον έλεγχο του οργανισμού.
Η Άγκυρα, επιπλέον, αξιοποιεί τη βάση Stolen and Lost Travel Documents (SLTD) για να δηλώνει διαβατήρια αντιφρονούντων ως “χαμένα” ή “ανακληθέντα”. Το αποτέλεσμα είναι απαγορεύσεις εξόδου, συλλήψεις στα σύνορα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, αναγκαστικές επιστροφές.
Καταγγελίες διεθνών θεσμών
Έκθεση της Μικτής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Βρετανικού Κοινοβουλίου (30 Ιουλίου 2025) τοποθετεί την Τουρκία ανάμεσα στους μεγαλύτερους καταχραστές του συστήματος ειδοποιήσεων της INTERPOL, μαζί με την Κίνα και τη Ρωσία.
Η επιτροπή αναφέρει ότι αυταρχικά καθεστώτα χρησιμοποιούν τη διεθνή αστυνομική συνεργασία για να καταδιώκουν πολιτικούς αντιπάλους στο εξωτερικό, ενώ υπογραμμίζει πως η Τουρκία παραποιεί στοιχεία για να δικαιολογήσει συλλήψεις και εκδόσεις.
Η πρακτική αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη εκστρατεία διακρατικής καταστολής που εντάθηκε μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Σύμφωνα με οργανώσεις δικαιωμάτων και δυτικές υπηρεσίες, η ΜΙΤ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 100 απαγωγές ή “renditions” πολιτικών αντιπάλων από το εξωτερικό, κυρίως ατόμων συνδεδεμένων με το κίνημα Γκιουλέν.
Σύγκρουση με το Σύνταγμα της INTERPOL
Το Άρθρο 3 του Καταστατικού της INTERPOL απαγορεύει οποιαδήποτε εμπλοκή σε υποθέσεις πολιτικής, στρατιωτικής, θρησκευτικής ή φυλετικής φύσης. Παρ’ όλα αυτά, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Άγκυρα παρακάμπτει συστηματικά τον κανόνα, μεταμφιέζοντας πολιτικά διωκόμενους σε “κοινούς εγκληματίες”.
Αν η Τουρκία αποκτήσει την προεδρία, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι θα αποκτήσει επιρροή στις επιτροπές, στις διαδικασίες και στους εσωτερικούς κανονισμούς του οργανισμού, θέτοντας σε κίνδυνο την ουδετερότητα και αξιοπιστία του διεθνούς αστυνομικού δικτύου.
Αυξανόμενη δυσπιστία
Πολλές ευρωπαϊκές χώρες αρνούνται πλέον να εφαρμόσουν τουρκικά “Red Notices” ή να προχωρήσουν σε εκδόσεις, επικαλούμενες πολιτικά κίνητρα και κινδύνους βασανιστηρίων. Πολλές περιπτώσεις αφορούσαν πρόσφυγες με άσυλο, προστατευμένους από το διεθνές δίκαιο.
Την ίδια ώρα, η Τουρκία καταγράφει δραματική αύξηση οργανωμένου εγκλήματος. Σύμφωνα με τον Global Organized Crime Index (2023), η χώρα βαθμολογήθηκε με 7,03/10, καταλαμβάνοντας την 14η θέση παγκοσμίως και την 1η στην Ευρώπη. Το ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνει εκτεταμένα κυκλώματα εμπορίας ανθρώπων, όπλων και μαφίας που διατηρούν διασυνδέσεις με πολιτικά και δικαστικά κέντρα εξουσίας.
Ένα κρίσιμο τεστ για τη διεθνή νομιμότητα
Η εκλογή του επόμενου προέδρου της INTERPOL στο Μαρακές θα αποτελέσει δοκιμασία αξιοπιστίας για τον οργανισμό. Η ερώτηση είναι απλή:
Μπορεί ένα κράτος που κατηγορείται ότι εργαλειοποιεί την INTERPOL να τη διοικήσει χωρίς να την υπονομεύσει;
Η απάντηση, όπως σημειώνει το Nordic Monitor, θα δείξει αν η INTERPOL παραμένει ανεξάρτητος θεματοφύλακας της διεθνούς αστυνόμευσης ή εάν υποκύπτει στις πιέσεις της πολιτικής εξουσίας.
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΜάζης: Ετοιμάζεται τεράστια έκρηξη Τουρκίας – Ισραήλ – «Είμαστε στο και δέκα στην Ελλάδα»
-
Άμυνα2 εβδομάδες πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία1 μήνα πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις1 εβδομάδα πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Επικίνδυνο παιχνίδι Μακρόν εις βάρος της Ελλάδας
