Ακολουθήστε μας

Οικονομία

Aυξανόμενη ανησυχία για τα περιστικά βλαβών και κινδύνων ασφαλείας των κινέζικων ηλεκτρικών οχημάτων

Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, που συχνά παρουσιάζονται ως πρωτοποριακές εναλλακτικές λύσεις έναντι των δυτικών τους ανταγωνιστών, αποτυγχάνουν όλο και περισσότερο να εκπληρώσουν τις υποσχέσεις τους.

Δημοσιεύτηκε στις

Στην παγκόσμια κούρσα προς την ηλεκτροκίνηση, η Κίνα έχει τοποθετηθεί ως ηγέτης, διαφημίζοντας πρωτοποριακές καινοτομίες, εκρηκτικές εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και παγκόσμιας κλάσης παραγωγική ικανότητα. Ωστόσο, πίσω από αυτή την γυαλιστερή αφήγηση κρύβεται μια αυξανόμενη ανησυχία. Τους τελευταίους μήνες, έχει εμφανιστεί ένα ανησυχητικό μοτίβο: αυξανόμενα περιστατικά μηχανικών βλαβών, κινδύνων ασφάλειας και δυσαρέσκειας των καταναλωτών γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής. Αυτά τα περιστατικά όχι μόνο αμφισβητούν την υποτιθέμενη ποιότητα της κινεζικής βιομηχανίας EV, αλλά αποκαλύπτουν βαθύτερα συστημικά προβλήματα που πηγάζουν από τον σχεδιασμό, τη ρύθμιση και τις πιέσεις της αγοράς.

Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, που συχνά παρουσιάζονται ως πρωτοποριακές εναλλακτικές λύσεις έναντι των δυτικών τους ανταγωνιστών, αποτυγχάνουν όλο και περισσότερο να εκπληρώσουν τις υποσχέσεις τους. Σε ένα viral περιστατικό του Μαρτίου 2025, μια κάτοικος του Πεκίνου κατέγραψε μια ανησυχητική βλάβη στο ολοκαίνουργιο NIO ES8 της—ένα premium SUV με τιμή περίπου 500.000 γιουάν, ή περίπου 70.000 δολάρια ΗΠΑ. Μέσα σε μόλις τρεις εβδομάδες χρήσης, το πεντάλ του γκαζιού αποκολλήθηκε εν entirely κατά την κανονική οδήγηση. Κατά την επιθεώρηση, η υποστηρικτική δομή βρέθηκε να είναι κατασκευασμένη από εκπληκτικά λεπτό, εύθραυστο πλαστικό—πιο εύθραυστο, όπως παρατήρησαν πολλοί θεατές, από τα ξυλάκια μιας χρήσης. Το βίντεο κέρδισε έλξη στα κινεζικά κοινωνικά δίκτυα, προκαλώντας εκτεταμένο συναγερμό και εγείροντας ερωτήματα για τα πρότυπα ασφάλειας που εφαρμόζονται ακόμη και σε premium μοντέλα.

Αυτό δεν ήταν μεμονωμένο περιστατικό. Την ίδια περίοδο, ένας επαγγελματίας μηχανικός αυτοκινήτων δημοσίευσε μια λεπτομερή αποσυναρμολόγηση του Zeekr 001, ενός ακόμα πολυτελούς EV από το χαρτοφυλάκιο της Geely. Η επιθεώρησή του αποκάλυψε ανησυχητικά ευρήματα: πλαστικό πλαίσιο κορμού, ηλεκτρική καλωδίωση χαλαρά ασφαλισμένη και πίσω προφυλακτήρας τόσο κακώς σχεδιασμένος που μπορούσε να λυγίσει με το χέρι. Τέτοια ελαττώματα δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες για την ασφάλεια σε σύγκρουση και τη δομική ακεραιότητα, ειδικά όταν αυτά τα οχήματα τοποθετούνται ως ανταγωνιστές παγκόσμιων εμπορικών σημάτων.

Το πρόβλημα απέχει πολύ από το να είναι μόνο αισθητικό. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025, πολλές κινεζικές μάρκες—συμπεριλαμβανομένων των BYD, του ηγέτη της αγοράς, και της AITO που υποστηρίζεται από τη Huawei—ανέφεραν βλάβες στον εμπρόσθιο άξονα σε αρκετά από τα EV τους. Μάρτυρες κατέγραψαν βίντεο που δείχνουν τροχούς να αποκολλώνται ενώ τα οχήματα βρίσκονταν σε στροφή ή κινούνταν με μέτριες ταχύτητες. Μηχανικοί αυτοκινήτων υποστηρίζουν ότι αυτά τα προβλήματα προέρχονται από την πρακτική της μετατροπής πλατφορμών κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE) για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων—μια προσέγγιση που συχνά στερείται των δομικών ενισχύσεων που απαιτούνται για βαρύτερα πακέτα μπαταριών και ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης.

Ορισμένα περιστατικά, ωστόσο, εγείρουν ακόμα πιο ανησυχητικά ζητήματα. Ένα EV της Xiaomi που ενεπλάκη πρόσφατα σε σύγκρουση φέρεται να διαλύθηκε κατά την πρόσκρουση, με μεγάλα κομμάτια του αυτοκινήτου να σκορπίζονται στον δρόμο. Ενώ η εταιρεία δεν έχει ακόμα εκδώσει λεπτομερή απάντηση, οι υπερασπιστές των καταναλωτών αμφισβητούν πώς ένα όχημα μπορεί να διαλύεται τόσο εύκολα σε πραγματικές συνθήκες. Πυρκαγιές και εκρήξεις δεν είναι επίσης ασυνήθιστες. Ένα ιδιαίτερα τρομακτικό συμβάν συνέβη στη Ναντζίνγκ, όπου ένα ηλεκτρικό βαν διανομής τυλίχθηκε σε φλόγες ύψους 10 μέτρων, φερόμενο ως αποτέλεσμα βραχυκυκλώματος της μπαταρίας. Καθώς αυτά τα περιστατικά συσσωρεύονται, αναδύεται η εικόνα μιας βιομηχανίας όπου η ασφάλεια ίσως υστερεί επικίνδυνα σε σχέση με τις εμπορικές φιλοδοξίες.

Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι ότι οι προσπάθειες αντιμετώπισης αυτών των ελλείψεων συχνά αντιμετωπίζονται όχι με διαφάνεια, αλλά με φίμωση. Σε ένα υψηλού προφίλ παράδειγμα, ένας καταναλωτής που κατέγραψε τη βλάβη του Denza EV του απαγορεύτηκε από μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης μετά την viral εξάπλωση του βίντεο. Σε μια άλλη περίπτωση, δύο ανεξάρτητοι μηχανικοί που προσπάθησαν να επισκευάσουν EV εκτός πιστοποιημένων δικτύων συντήρησης καταδικάστηκαν σε φυλάκιση για φερόμενη παρέμβαση σε ιδιόκτητα δεδομένα οχημάτων. Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι τέτοιες αντιδράσεις αντικατοπτρίζουν μια επίσημη έμφαση στον έλεγχο της αφήγησης αντί στην προστασία των καταναλωτών, υπονομεύοντας περαιτέρω την εμπιστοσύνη του κοινού.

Οι εμπορικοί χρήστες, ιδιαίτερα οι διαχειριστές φορτηγών που χρησιμοποιούν ηλεκτρικά φορτηγά βαν, εκφράζουν επίσης τη δυσαρέσκειά τους. Πολλοί παραπονιούνται για υπέρογκα κόστη συντήρησης, χαμηλή ικανότητα φόρτωσης, ακριβές ασφάλειες και αμελητέα αξία μεταπώλησης. Ένας χρήστης σχολίασε ότι αυτά τα οχήματα, παρά το ότι προωθούνται ως οικονομικά και φιλικά προς το περιβάλλον, τελικά αποτελούν κακή επένδυση. Τα κόστη φόρτισης στους αυτοκινητοδρόμους είναι συχνά υψηλότερα από τα αναμενόμενα, καθιστώντας τη μεταφορά μεγάλων αποστάσεων οικονομικά μη βιώσιμη. Τέτοια σχόλια έχουν οδηγήσει ορισμένους να αποκαλούν την όλη ώθηση για «Νέα Ενεργειακά Οχήματα» ένα υπολογισμένο σχέδιο που αποσκοπεί περισσότερο στη δημιουργία επιδοτήσεων και πρωτοσέλιδων παρά στην εξυπηρέτηση των οδηγών.

Ειρωνικά, αυτές οι ρωγμές στην εγχώρια αγορά EV εμφανίζονται ακόμα και ενώ οι κινεζικοί κατασκευαστές καυχιούνται για παγκόσμιες επιτυχίες. Η BYD, για παράδειγμα, ξεπέρασε την Tesla στις παγκόσμιες πωλήσεις EV το 2024 και το 2025, ενώ προωθεί το ιδιόκτητο σύστημα αυτόνομης οδήγησης που ονομάζεται «God’s Eye». Ωστόσο, πολλοί επικριτές βρίσκουν αυτές τις ανακοινώσεις ανησυχητικά οικείες—θυμίζοντας προηγούμενες κρατικές πρωτοβουλίες όπως το Μεγάλο Άλμα Προς τα Εμπρός, που έδινε έμφαση σε συνθήματα και δημιουργία εικόνας αντί για πρακτικά αποτελέσματα, συχνά με καταστροφικές συνέπειες. Παρομοίως, η βιομηχανία EV της Κίνας ίσως δίνει προτεραιότητα στην εικόνα αντί για τη διάρκεια, στην κλίμακα αντί για την ουσία.

Στην καρδιά του προβλήματος βρίσκεται ένα εκρηκτικό μείγμα επιθετικού μάρκετινγκ, πρακτικών μείωσης κόστους στην παραγωγή και απροθυμίας να ανεχθεί τη διαφωνία. Υποδεέστερα εξαρτήματα, ιδιαίτερα σε οχήματα με τιμές που υποδηλώνουν premium ποιότητα, υποδεικνύουν βαθύτερα ελαττώματα στη ρυθμιστική εποπτεία και την επιβολή των δικαιωμάτων των καταναλωτών. Καθώς οι κατασκευαστές αγωνίζονται να κατακτήσουν τις εξαγωγικές αγορές και να εδραιώσουν την εγχώρια κυριαρχία, η μακροπρόθεσμη αξιοπιστία ολόκληρου του οικοσυστήματος κρέμεται από μια κλωστή.

Καθώς περισσότερες περιπτώσεις έρχονται στο φως και οι καταναλωτές μοιράζονται από πρώτο χέρι εμπειρίες για δυσλειτουργικά εξαρτήματα, κινδύνους πυρκαγιάς και κακή υποστήριξη μετά την πώληση, τα ερωτήματα γίνονται όλο και πιο δύσκολο να αγνοηθούν. Είναι η έκρηξη των ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας χτισμένη σε μια βάση που μπορεί να αντέξει τις πιέσεις του παγκόσμιου ανταγωνισμού και τη μακροπρόθεσμη αξιοπιστία; Ή είναι ένα χάρτινο κάστρο, ευάλωτο στην κατάρρευση υπό το βάρος των αντιφάσεών του; Ένα γεγονός γίνεται όλο και πιο δύσκολο να αμφισβητηθεί: πίσω από τις γυαλιστερές διαφημιστικές πινακίδες και τις υψηλής τεχνολογίας υποσχέσεις, ο τομέας των EV της Κίνας παλεύει με ένα έλλειμμα εμπιστοσύνης που καμία ποσότητα πατριωτικού branding δεν μπορεί να καλύψει.

ΠΗΓΗ: First Post

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Οικονομία

«Αλώβητο» το Euribor από τον πόλεμο

Κλείνοντας έναν νέο κύκλο πτώσης που ξεκίνησε τον Ιανουάριο, το Euribor-κύριος δείκτης αναφοράς των περισσότερων κυμαινόμενων στεγαστικών δανείων, φαίνεται πώς «θα συνεχίσει να ωφελεί τους δανειολήπτες», εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, μιλώντας στη Ναυτεμπορική.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αμετάβλητο, στο 2,08% κλείνει το Euribor 12μήνου τον Ιούνιο ,εν μέσω μιας παγκόσμιας οικονομικής αβεβαιότητας, που πυροδότησαν οι γεωπολιτικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή

Κλείνοντας έναν νέο κύκλο πτώσης που ξεκίνησε τον Ιανουάριο, το Euribor-κύριος δείκτης αναφοράς των περισσότερων κυμαινόμενων στεγαστικών δανείων, φαίνεται πώς «θα συνεχίσει να ωφελεί τους δανειολήπτες», εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, μιλώντας στη Ναυτεμπορική.

Παρά τη στασιμότητα του Euribor τον Ιούνιο, οι αναλυτές διαβεβαιώνουν ότι το ποσοστό του 2,08% θα έχει θετικό αντίκτυπο στους κατόχους στεγαστικών δανείων κυμαινόμενου επιτοκίου που θα αναθεωρήσουν τα δάνειά τους τον Ιούλιο.

«Με μία συνεδρία να απομένει μέχρι το τέλος του μήνα, το μέσο προσωρινό επιτόκιο Euribor παρέμεινε μεν το ίδιο με τον Μάιο, γεγονός που διακόπτει ένα σερί τεσσάρων συνεχόμενων μηνών πτώσης, αλλά σε ετήσια βάση, η μείωση του δείκτη είναι μεγάλη, αν σκεφτεί κανείς ότι τον Ιούνιο του 2024 ήταν στο 3,650%», τονίζουν στη «Ν» οι ίδιες πηγές και εξηγούν: «Αυτό θα σημαίνει, για παράδειγμα, ότι για ένα μέσο στεγαστικό δάνειο 150.000 ευρώ σε διάστημα 25 ετών και με επιτόκιο Euribor συν 1%,που θα αναθεωρηθεί τον Ιούλιο, οι δόσεις θα μειωθούν κατά περίπου 130 ευρώ ανά μήνα ή σχεδόν 1.550 ευρώ ετησίως».

Η παρέμβαση της ΕΚΤ

Το Euribor  παρουσίασε πάντως μεταβλητότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του μήνα λόγω μιας σειράς γεγονότων που επηρέασαν την παγκόσμια οικονομία. Αφενός, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) μείωσε τα επιτόκια για έβδομη συνεχόμενη φορά στις αρχές Ιουνίου, στο 2% , το χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2022.

Το Euribor, το οποίο συνήθως προβλέπει τις κινήσεις της νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας , παρέμεινε αμετάβλητο μετά την επιβεβαίωση της προέδρου της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, στις 5 Ιουνίου ότι φτάνει το τέλος του τρέχοντος κύκλου μείωσης των επιτοκίων.

Η κρίσιμη 9η Ιουλίου

Υπάρχει βέβαια μπροστά μας  μια κρίσιμη ημερομηνία: η 9η Ιουλίου, η προθεσμία που έθεσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στους εμπορικούς του εταίρους για να καταλήξουν σε συμφωνία για τους δασμούς.

«Πιστεύουμε ότι η ΕΚΤ θα αφιερώσει όλο ή το μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού για να αξιολογήσει την κατάσταση στο μέτωπο των δασμών πριν λάβει απόφαση για τα επιτόκια. Επομένως, εκτός από τυχόν σημαντικές εκπλήξεις, θα μπορούσαμε να δούμε το Euribor να σταθεροποιείται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και μέχρι η ΕΚΤ να είναι έτοιμη  να χαλαρώσει τη νομισματική της πολιτική για τελευταία φορά σε αυτόν τον κύκλο»,εκτιμούν οι ίδιες πηγές και προσθέτουν: «Εκτός κι αν οι εμπορικές διαπραγματεύσεις της ΕΕ με τις Ηνωμένες Πολιτείες στο θέμα των δασμών λάβουν μια απροσδόκητη τροπή προς το χειρότερο, «η ΕΚΤ θα πρέπει να μείνει άπραγη στην επόμενη συνάντηση τον Ιούλιο » και προβλέπουν ότι η τελική μείωση των επιτοκίων θα πρέπει να περιμένει μέχρι τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο.

Ο παράγων «γεωπολιτική»

Όσον αφορά τη γεωπολιτική ,ο πόλεμος Ιράν-Ισραήλ στη Μέση Ανατολή προκάλεσε μεν ανησυχία στις αγορές, αλλά φαίνεται ότι η κατάσταση εξομαλύνεται σταδιακά.

«Η πρόσφατη κλιμάκωση της σύγκρουσης, μετά και την παρέμβαση των Ηνωμένων Πολιτειών, αύξησε μεν την αβεβαιότητα στις παγκόσμιες αγορές λόγω του πιθανού αντίκτυπού της τόσο στις τιμές του πετρελαίου όσο και, κατά συνέπεια, στον πληθωρισμό», αλλά το Euribor «συνεχίζει να ευνοεί τη σταθερότητα, υποδηλώνοντας ότι οι αγορές δεν θεωρούν πιθανή την επιδείνωση της κατάστασης στην περιοχή», εξηγούν οι ίδιες πηγές.

Από την άλλη πλευρά, ο αναλυτής της HelpMyCash, Μικέλ Ρίερα, προβλέπει ότι το Euribor θα κλείσει το έτος περίπου στο 1,9% έως 2%», αν και αναγνωρίζει ότι είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις όταν η γεωπολιτική κατάσταση «είναι τόσο ασταθής όσο είναι σήμερα».

Οι ειδικοί τονίζουν επίσης ότι η πτωτική τάση του Euribor έχει σταματήσει και αναμένουν ότι θα παραμείνει σταθερό τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο, όταν η αγορά θα ανοίξει ξανά μετά το καλοκαίρι και όταν θα είναι δυνατό να αναλυθεί λεπτομερέστερα πώς η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή επηρεάζει τον πληθωρισμό.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

Η Ταϊβάν εγκρίνει επενδυτικά σχέδια ύψους 2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Foxconn, εταιρείας κατασκευής iPhone, σε Ινδία και ΗΠΑ

Προμηθευτής της Apple εντείνει την παγκόσμια μετατόπιση της παραγωγής εν μέσω εντάσεων ΗΠΑ-Κίνας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο ταϊβανέζικος τεχνολογικός κολοσσός Foxconn έλαβε κυβερνητική έγκριση για να επενδύσει πάνω από 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια στην Ινδία και τις ΗΠΑ, σύμφωνα με το Focus Taiwan.

Η έγκριση δόθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων της Ταϊβάν. Από το συνολικό ποσό, περίπου 1,49 δισεκατομμύρια δολάρια θα διατεθούν στην θυγατρική της Foxconn στη Σιγκαπούρη. Η θυγατρική αυτή θα χρησιμοποιήσει τα κεφάλαια για να επενδύσει στην Yuzhan Technology (India) Private Ltd, μια άλλη θυγατρική της Foxconn. Η επένδυση αυτή θα βοηθήσει στην κατασκευή ενός νέου εργοστασίου στην Ινδία για την παραγωγή iPhone και των εξαρτημάτων τους.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι αυτή η κίνηση αποτελεί μέρος του σχεδίου της Foxconn να μεταφέρει μέρος της παραγωγής της εκτός Κίνας λόγω των εμπορικών εντάσεων με τις ΗΠΑ. Η Ινδία γίνεται σημαντικό κέντρο για την παραγωγή iPhone και των εξαρτημάτων τους.

Η Foxconn έχει επίσης λάβει έγκριση για να χρησιμοποιήσει 735 εκατομμύρια δολάρια για τη δημιουργία μιας νέας εταιρείας στις ΗΠΑ, με την ονομασία Project ETA (DE) LLC. Αυτή η νέα επιχείρηση θα επικεντρωθεί στην κατασκευή εξοπλισμού για κέντρα δεδομένων και στη συναρμολόγηση διακομιστών.

Στο πλαίσιο της παγκόσμιας επέκτασής της, η Foxconn αυξάνει την παρουσία της σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Ινδία, το Μεξικό, το Βιετνάμ και περιοχές στην Ευρώπη. Επί του παρόντος, η εταιρεία διαθέτει 223 εργοστάσια και γραφεία σε 24 χώρες, συμπεριλαμβανομένων 54 στην Αμερική, 12 στην Ευρώπη και 12 στην Ινδία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

Έτσι εντόπισαν Έλληνα που συνδέεται με την πιο θεαματική ψηφιακή κλοπή όλων των εποχών

Οι Αρχές εξετάζουν όλα τα ενδεχόμενα, συμπεριλαμβανομένου και του αν λειτούργησε ως «ενδιάμεσος κρίκος» σε μια παγκόσμια αλυσίδα ψηφιακού ξεπλύματος.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Close-up of a shining Ethereum coin reflecting a dollar bill, symbolizing digital currency and wealth.

Ένα ηλεκτρονικό πορτοφόλι, μια αόρατη συναλλαγή και ένας Έλληνας στη μέση της πιο πιο θεαματικής ψηφιακής κλοπής όλων των εποχών. Πριν από λίγες εβδομάδες, οι ελληνικές Αρχές εντόπισαν ότι ένας εγγεγραμμένος χρήστης σε πλατφόρμα ανταλλαγής κρυπτονομισμάτων στην Ελλάδα είχε δεχτεί στον λογαριασμό του ένα μεγάλο ποσό σε Ethereum. Αρχικά τίποτα δεν φαινόταν ύποπτο. Μέχρι που οι ειδικοί αναλυτές της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων παρατήρησαν ότι αυτά τα «ψηφιακά χρήματα» είχαν διανύσει μια περίεργη διαδρομή: προέρχονταν από την μεγαλύτερη κλοπή κρυπτονομισμάτων στον κόσμο, που έγινε τον περασμένο Φεβρουάριο σε μια πλατφόρμα με την ονομασία Bybit. Ακολούθησε άμεση δέσμευση του «πορτοφολιού» του χρήστη με εισαγγελική διάταξη. Ήταν η πρώτη φορά που το ελληνικό αποτύπωμα εμφανίστηκε τόσο καθαρά σε υπόθεση ψηφιακής οικονομικής εγκληματικότητας τέτοιου βεληνεκούς.

Τι είναι όμως το Ethereum;

Για να καταλάβουμε τι ακριβώς συνέβη, πρέπει πρώτα να εξηγήσουμε τι είναι το Ethereum. Φανταστείτε ένα ψηφιακό νόμισμα όπως το ευρώ, που όμως δεν υπάρχει σε φυσική μορφή (χαρτονομίσματα ή κέρματα), αλλά «ζει» μόνο στο διαδίκτυο. Το Ethereum (ETH) είναι το δεύτερο πιο διαδεδομένο κρυπτονόμισμα στον κόσμο, μετά το Bitcoin. Όμως δεν είναι απλώς ένα «ψηφιακό ευρώ». Το Ethereum είναι κάτι πολύ πιο εξελιγμένο: μια ψηφιακή πλατφόρμα πάνω στην οποία χτίζονται ολόκληρες εφαρμογές, όπως συμβόλαια χωρίς δικηγόρους, ψηφιακές αγορές, ακόμη και υπηρεσίες τραπεζικού τύπου, χωρίς τράπεζες. Σκεφτείτε το σαν ένα έξυπνο χρηματοκιβώτιο με δυνατότητες προγραμματισμού.
Τα χρήματα αυτά αποθηκεύονται σε ψηφιακά πορτοφόλια (crypto wallets). Είναι σαν τραπεζικός λογαριασμός, αλλά χωρίς τράπεζα. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένας κωδικός πρόσβασης, το «private key» όπως λέγεται και μια διεύθυνση wallet. Αυτή η διεύθυνση είναι δημόσια, αλλά δεν αποκαλύπτει το όνομα του κατόχου.

Τι συνέβη στο Bybit και πώς συνδέεται με την Ελλάδα

Το Bybit είναι ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή ανταλλακτήρια κρυπτονομισμάτων , δηλαδή μια ψηφιακή «τράπεζα» όπου άνθρωποι αγοράζουν, πωλούν και αποθηκεύουν κρυπτονομίσματα όπως το Ethereum ή το Bitcoin. Τον Φεβρουάριο του 2024, η Bybit έγινε στόχος μαζικής κυβερνοεπίθεσης. Οι χάκερ κατάφεραν να παραβιάσουν τα λεγόμενα «ψυχρά πορτοφόλια» της εταιρείας (cold wallets – αποθηκευτικά μέσα που είναι συνήθως αποσυνδεδεμένα από το διαδίκτυο για ασφάλεια) και να αφαιρέσουν κρυπτονομίσματα συνολικής αξίας 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι Αρχές των ΗΠΑ, και ειδικά το FBI, θεώρησαν υπεύθυνη για την επίθεση τη διαβόητη ομάδα Lazarus – ένα χακερικό παρακλάδι της κυβέρνησης της Βόρειας Κορέας, το οποίο, όπως έχει αποκαλυφθεί και στο παρελθόν, εμπλέκεται σε οικονομικά εγκλήματα για τη χρηματοδότηση του πυρηνικού της προγράμματος. Στις 26 Φεβρουαρίου, το FBI εξέδωσε δημόσιο «alert» με συγκεκριμένες διευθύνσεις ψηφιακών πορτοφολιών, ζητώντας από όλες τις χώρες και τις πλατφόρμες να τις εντοπίσουν και να παγώσουν τα περιουσιακά στοιχεία που σχετίζονται με αυτές.

Πώς εντοπίστηκε το ελληνικό ίχνος

Η αποκάλυψη της ελληνικής εμπλοκής ξεκίνησε από μια φαινομενικά τυπική συναλλαγή. Στα συστήματα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες έφτασε μια αναφορά για ύποπτη κίνηση κεφαλαίων: ένα μεγάλο ποσό Ethereum που είχε πιστωθεί σε ψηφιακό πορτοφόλι χρήστη ελληνικής πλατφόρμας ανταλλαγής κρυπτονομισμάτων. Αυτό που αρχικά έμοιαζε με συνηθισμένη εισροή ψηφιακών χρημάτων πήρε γρήγορα διαφορετική τροπή. Οι ειδικά εκπαιδευμένοι αναλυτές της Αρχής, με τη βοήθεια λογισμικών ανάλυσης blockchain, ξεκίνησαν να “ξετυλίγουν το κουβάρι”. Μέσα από διαδοχικούς ψηφιακούς ελέγχους εντόπισαν ότι το ποσό αυτό δεν είχε προέλευση από κάποια εμπορική συναλλαγή ή αγορά crypto, αλλά προερχόταν από ένα συγκεκριμένο “μονοπάτι” συναλλαγών που είχε ήδη επισημανθεί από το FBI στις ΗΠΑ.

Το μονοπάτι αυτό παρέπεμπε σε ένα από τα Ethereum wallets που συμμετείχαν στο «ξέπλυμα» των 1,5 δισ. δολαρίων που εκλάπησαν από την πλατφόρμα Bybit. Δηλαδή, τα ψηφιακά νομίσματα είχαν διασπαστεί, μετακινηθεί μέσω πολλαπλών ενδιάμεσων wallets, και ένα μέρος τους κατέληξε στον λογαριασμό του Έλληνα χρήστη. Η αναγνώριση της πορείας αυτών των crypto είναι δυνατή χάρη στη διαφάνεια του blockchain, που – αν και δεν αποκαλύπτει τα ονόματα των κατόχων – καταγράφει δημόσια κάθε συναλλαγή: ποιος έστειλε, ποιος έλαβε, πότε και πόσο. Τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι Αρχές (όπως τα Chainalysis, Elliptic ή TRM Labs) επιτρέπουν τη χαρτογράφηση των ροών αυτών των ποσών με τρομακτική ακρίβεια, ακόμα και αν οι διαδρομές έχουν σπάσει σε εκατοντάδες μικρές μεταφορές. Μέσα από αυτό το δίκτυο, οι Αρχές είδαν ότι ένα από τα πορτοφόλια-παραλήπτες σχετιζόταν με Έλληνα χρήστη εγγεγραμμένο σε VASP (Virtual Asset Service Provider) στην Ελλάδα. Το στοιχείο αυτό ενεργοποίησε άμεσα το εσωτερικό πρωτόκολλο της Αρχής, που προέβη σε δέσμευση του πορτοφολιού, εκδίδοντας σχετική διάταξη. Παράλληλα, το πόρισμα της έρευνας εστάλη στην Εισαγγελία, ώστε να εξεταστούν τυχόν ποινικές ευθύνες ή συνεργασία του χρήστη με διεθνή δίκτυα. Προς το παρόν, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο Έλληνας γνώριζε την ακριβή προέλευση των ψηφιακών κεφαλαίων που δέχθηκε, όμως οι Αρχές εξετάζουν όλα τα ενδεχόμενα, συμπεριλαμβανομένου και του αν λειτούργησε ως «ενδιάμεσος κρίκος» σε μια παγκόσμια αλυσίδα ψηφιακού ξεπλύματος.

Τα νέα «όπλα» της Αρχής για το ξέπλυμα χρήματος

Στον πόλεμο κατά του οικονομικού εγκλήματος, η τεχνολογία είναι πλέον καθοριστική. Και η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, υπό τον Χαράλαμπο Βουρλιώτη, αποκτά τα δικά της ψηφιακά «όπλα». Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αναγνωρίζοντας τη σημασία του έργου της, προχωρά σε θεσμική και τεχνική ενίσχυση της Αρχής, με στόχο να μπορεί να παρακολουθεί και να «διαβάζει» τις πολύπλοκες κινήσεις του σύγχρονου οικονομικού εγκλήματος — από τραπεζικούς λογαριασμούς έως ψηφιακά πορτοφόλια κρυπτονομισμάτων.

ΠΗΓΗ: Πρώτο Θέμα

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οικονομία2 λεπτά πριν

Aυξανόμενη ανησυχία για τα περιστικά βλαβών και κινδύνων ασφαλείας των κινέζικων ηλεκτρικών οχημάτων

Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, που συχνά παρουσιάζονται ως πρωτοποριακές εναλλακτικές λύσεις έναντι των δυτικών τους ανταγωνιστών, αποτυγχάνουν όλο και περισσότερο...

Αναλύσεις17 λεπτά πριν

Υβριδική απειλή και μοχλός δημογραφικής αλλοίωσης της ΚΔ η μετανάστευση

Καταγγελία Τουρκίας από Υφυπουργείο Μετανάστευσης σε συνάντηση υψηλού επιπέδου στη Γενεύη

Πολιτική32 λεπτά πριν

Πρόκληση από τους Τσάμηδες στα σύνορα

Γράφει ο π. Ηλίας Μάκος, Paramythia Online Επί αλβανικού εδάφους, στα ελληνοαλβανικά σύνορα του Μαυροματίου Σαγιάδας, οι “Τσάμηδες”, και συγκεκριμένα...

Αναλύσεις46 λεπτά πριν

Λερώθηκαν από το ίδιο αίμα με τους φονιάδες, οι κυβερνήτες που είπαν την αμαρτία, αρετή και την ευλόγησαν- Του Ανδρέα Τσιφτσιάν

Γράφει ο Ανδρέας Τσιφτσιάν Έλληνες βουλευτές επισκέφθηκαν  το Αρτσάχ  (Ναγκόρνο Καραμπάχ) στο πλαίσιο μιας ευτελούς αξίας συνόδου (δηλαδή «βιτρίνα»), του...

Διεθνή1 ώρα πριν

Εσωτερικές διαφωνίες στην κυβέρνηση της Συρίαςγια την αμερικανική πρόταση ειρήνης με το Ισραή

Ενδείξεις βαθιάς εσωτερικής διαφωνίας στους κόλπους της συριακής κυβέρνησης για την αποδοχή της αμερικανικής πρότασης ειρηνευτικής συμφωνίας με το Ισραήλ...

Δημοφιλή