Αναλύσεις
Ψηφιακή Συμμαχία στη Μέση Ανατολή: Η AI ως Καταλύτης Εξομάλυνσης
Το Ισραήλ βρίσκεται στην πρωτοπορία της τεχνολογικής καινοτομίας, συγκρινόμενο ακόμα και με χώρες πολύ μεγαλύτερες σε μέγεθος. Ωστόσο, υστερεί σε έναν βασικό τομέα, τη διαμόρφωση συνολικής πολιτικής και κυβερνητικού σχεδιασμού για την τεχνητή νοημοσύνη. Αντίθετα, η Σαουδική Αραβία τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί ως παγκόσμιος ηγέτης στην ανάπτυξη και εφαρμογή εκτενών εθνικών στρατηγικών για την τεχνητή νοημοσύνη.

Μέσα στον παγκόσμιο αγώνα για την ανάπτυξη προηγμένων τεχνολογιών, πολλά κράτη αναγνωρίζουν πλέον ότι η υπεροχή στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης (AI) προσφέρει στρατηγικά πλεονεκτήματα, οικονομική ευημερία και αυξημένη διεθνή επιρροή. Για τον σκοπό αυτό, οι χώρες που επιδιώκουν αυτήν την πορεία προωθούν ενεργά την ανάπτυξη εγχώριων οικοσυστημάτων AI μέσω επενδύσεων σε υποδομές, έρευνα και ανάπτυξη και εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό.
Το παρόν άρθρο υποστηρίζει ότι η διαδικασία εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ Ισραήλ και Σαουδικής Αραβίας φέρνει κοντά δύο χώρες με συμπληρωματικά πλεονεκτήματα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Το Ισραήλ βρίσκεται στην πρωτοπορία της τεχνολογικής καινοτομίας, συγκρινόμενο ακόμα και με χώρες πολύ μεγαλύτερες σε μέγεθος. Ωστόσο, υστερεί σε έναν βασικό τομέα, τη διαμόρφωση συνολικής πολιτικής και κυβερνητικού σχεδιασμού για την τεχνητή νοημοσύνη. Αντίθετα, η Σαουδική Αραβία τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί ως παγκόσμιος ηγέτης στην ανάπτυξη και εφαρμογή εκτενών εθνικών στρατηγικών για την τεχνητή νοημοσύνη. Παρόλα αυτά, για λόγους που αναλύονται στο άρθρο, η φιλοδοξία του Βασιλείου να καταστεί το κορυφαίο τεχνολογικό κέντρο της Μέσης Ανατολής δεν έχει ακόμη πλήρως υλοποιηθεί.
Υποστηρίζουμε ότι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των δύο χωρών στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία για συνεργασία, παρά τον συνεχιζόμενο πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς. Μια τέτοια συνεργασία θα μπορούσε να λειτουργήσει ως καταλύτης για την πλήρη εξομάλυνση των σχέσεών τους.
Η προοπτική της συνεργασίας
Μέσω της αξιοποίησης των αντίστοιχων δυνατοτήτων τους στον τομέα της AI, τόσο το Ισραήλ όσο και η Σαουδική Αραβία μπορούν να αποκομίσουν μεγαλύτερη κοινωνική και οικονομική ευημερία, καθώς και ενισχυμένη στρατηγική θέση στη Μέση Ανατολή. Επιπλέον, η δεύτερη προεδρική θητεία του Donald Trump, έχει δημιουργήσει μια νέα ευκαιρία για την αναζωογόνηση της μέχρι πρότινος σταματημένης διαδικασίας εξομάλυνσης.
Ο στρατηγικός στόχος της κυβέρνησης Trump είναι η εγκαθίδρυση αμερικανικής υπεροχής στην τεχνητή νοημοσύνη και σε άλλες προηγμένες τεχνολογίες, στο πλαίσιο του γεωπολιτικού ανταγωνισμού με την Κίνα. Ως εκ τούτου, αναμένεται πως η κυβέρνησή του θα κινητοποιήσει τις κορυφαίες δυνάμεις παγκοσμίως στον τομέα της AI. Οι διπλωματικές, στρατηγικές και οικονομικές σχέσεις μεταξύ Ισραήλ και Σαουδικής Αραβίας θα υποστηρίξουν την εφαρμογή της αναμενόμενης στρατηγικής «μέγιστης πίεσης» κατά του Ιράν, ενώ παράλληλα θα ενισχύσουν την υστεροφημία του Trump ως αρχιτέκτονα των Συμφωνιών του Αβραάμ. Επιπλέον, θα προωθήσουν τη δημιουργία του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας–Μέσης Ανατολής–Ευρώπης (IMEC), με επίκεντρο τη Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ, ως αντίπαλο δέος στην κινεζική Πρωτοβουλία «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος».
Το Ισραήλ ως Ηγέτης στην Τεχνολογική Καινοτομία στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις αξιοποιούν τεχνητή νοημοσύνη αιχμής για την ενίσχυση της ανίχνευσης απειλών σε πραγματικό χρόνο και την ακρίβεια των επιθέσεων, επαναπροσδιορίζοντας την επίγνωση του πεδίου της μάχης και την εθνική ασφάλεια.
Κατά την τελευταία δεκαετία, το Ισραήλ απέκτησε παγκόσμια αναγνώριση ως το «Έθνος των Νεοφυών Επιχειρήσεων» (“Startup Nation”), φημισμένο για την καινοτομία, την κυβερνοασφάλεια και την απόδοσή του σε κρίσιμους τομείς που σχετίζονται με την εμπορική δραστηριότητα AI. Στον Παγκόσμιο Δείκτη Τεχνητής Νοημοσύνης (Global AI Index) που δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 2024, το Ισραήλ κατετάγη 7ο μεταξύ 83 χωρών στην εμπορική δραστηριότητα AI, ακριβώς πίσω από τις ΗΠΑ και την Κίνα, αλλά μπροστά από το Ηνωμένο Βασίλειο, τον Καναδά και τη Γερμανία.
Σύμφωνα με τον Δείκτη AI του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, την περίοδο 2013–2024 ιδρύθηκαν 492 νέες εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης στο Ισραήλ, καθιστώντας τη χώρα 4η παγκοσμίως στον αριθμό νέων επιχειρήσεων στον τομέα, μπροστά από τον Καναδά, τη Γαλλία και τη Γερμανία.
Επιπλέον, το Ισραήλ φιλοξενεί ένα εξαιρετικά ζωντανό τεχνολογικό οικοσύστημα στον τομέα της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης (generative AI). Η δυναμική αυτή αποτυπώνεται στην ταχύτατη ανάπτυξη ενός πλούσιου και ποικιλόμορφου δικτύου εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα. Ο αριθμός των εταιρειών generative AI στο Ισραήλ αυξήθηκε από 67 τον Απρίλιο του 2023 σε 238 τον Μάιο του 2024. Ταυτόχρονα, τα υποπεδία δραστηριοποίησής τους αυξήθηκαν από 17 σε 27, με ηγετικούς τομείς τις πωλήσεις, την ασφάλεια και την υγειονομική περίθαλψη.
Η ηγετική θέση του Ισραήλ στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης αντανακλάται και σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με έκθεση της Ισραηλινής Αρχής Καινοτομίας που δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο του 2024, από τις περίπου 1.900 εταιρείες που αναπτύσσουν συστήματα AI για συγκεκριμένες εφαρμογές (όπως ανάπτυξη κώδικα), οι 73 βρίσκονται στο Ισραήλ. Αυτό τοποθετεί τη χώρα στην 3η θέση παγκοσμίως, πίσω μόνο από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, και μπροστά από τον Καναδά, την Κίνα, τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ινδία. Επιπλέον, το οικοσύστημα επιχειρηματικών κεφαλαίων του Ισραήλ για την generative AI κατατάσσεται ως το τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο, μετά τις ΗΠΑ και την Κίνα.
Αντίθετα με την αντίληψη ότι το Ισραήλ υστερεί στην ανάπτυξη επιστημονικής υποδομής στον τομέα της AI, διάφοροι διεθνείς δείκτες υπογραμμίζουν τη σημαντική ικανότητά του να ενισχύει τη γνώση καινοτομίας και τεχνολογίας. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Δείκτη Καινοτομίας του 2024, το Ισραήλ κατέλαβε την 12η θέση στην παραγωγή επιστημονικής γνώσης, ενώ η Σαουδική Αραβία κατατάχθηκε μόλις 52η. Η υψηλή κατάταξη του Ισραήλ αντανακλά την ικανότητά του να παράγει περισσότερα αποτελέσματα καινοτομίας αναλογικά με τις επενδύσεις του, ενώ η περίπτωση της Σαουδικής Αραβίας είναι η αντίστροφη. Η απόκλιση αυτή ίσως σχετίζεται με το γεγονός ότι το Ισραήλ συγκαταλέγεται στις δέκα πρώτες χώρες παγκοσμίως ως προς τη συγκέντρωση εξειδικευμένων επαγγελματιών στον τομέα της AI σε σχέση με τον πληθυσμό του, συμπεριλαμβανομένης τόσο της μηχανικής τεχνογνωσίας όσο και του εγγραμματισμού AI σε πολλαπλούς τομείς της οικονομίας.
Η Σαουδική Αραβία και το Saudi Vision 2030 – Ο Ρόλος του Ισραήλ
Στο πλαίσιο της εξαιρετικής ηγετικής του θέσης στην τεχνολογική καινοτομία, το Ισραήλ βρίσκεται σε ιδανική θέση να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του στην τεχνητή νοημοσύνη προκειμένου να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για την εξομάλυνση των σχέσεών του με τη Σαουδική Αραβία. Το Βασίλειο, μέσω της εθνικής πρωτοβουλίας Saudi Vision 2030, έχει θέσει ως στρατηγική του προτεραιότητα την ανάπτυξη προηγμένων υποδομών και ικανοτήτων στον τομέα της AI. Συγκεκριμένα, το Ισραήλ θα μπορούσε να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην υποστήριξη της Σαουδικής Αραβίας για την υλοποίηση 66 από τους 96 στόχους που έχουν τεθεί στο πλαίσιο αυτού του σχεδίου, συμπεριλαμβανομένης της ενσωμάτωσης «έξυπνων πόλεων» (smart cities) σε όλη την επικράτεια, με αποκορύφωμα την φουτουριστική πόλη Neom.
Οι ισραηλινές εταιρείες τεχνολογίας και AI έχουν ήδη αποδείξει την εμπειρογνωμοσύνη τους σε κρίσιμους τομείς όπως:
-
έξυπνη διαχείριση κυκλοφορίας οχημάτων
-
υποδομές ύδρευσης και υδροδότησης
Η ενσωμάτωσή τους στο έργο Neom ή σε άλλες τεχνολογικές πρωτοβουλίες του Βασιλείου θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά κέρδη, να προσφέρει πολύτιμη εμπειρία σε μια αναδυόμενη και καινοτόμα αγορά, και να ανοίξει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες σε ολόκληρο τον Κόλπο αλλά και πέρα από αυτόν, ιδίως στην Ασία.
Επιπλέον, το Ισραήλ θα μπορούσε να εγκαινιάσει κοινά προγράμματα μέσω των οποίων Ισραηλινοί επιχειρηματίες και εταιρείες θα βοηθούν σαουδαραβικές επιχειρήσεις να κατανοήσουν πώς να δημιουργήσουν τεχνολογική και εμπορική επιτυχία στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.
Η Ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας στη Διαμόρφωση Εθνικής Πολιτικής για την AI και η Συγκριτική Αδυναμία του Ισραήλ
Παρά την ηγετική του θέση στην τεχνολογική καινοτομία της AI, το Ισραήλ δεν έχει ακόμη αναπτύξει μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη, γεγονός που μπορεί να υπονομεύσει το ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα στο μέλλον. Μέχρι τα τέλη του 2024, η χώρα παρουσίαζε σημαντική υστέρηση σε θέματα στρατηγικού σχεδιασμού, προϋπολογισμού και διαμόρφωσης συνεκτικής πολιτικής για την AI.
🟠 Όμως, το «τρένο δεν έχει φύγει ακόμα».
Εάν το Ισραήλ δράσει στρατηγικά, έχει τη δυνατότητα να αποκομίσει τεράστια οικονομικά, κοινωνικά και στρατηγικά οφέλη — ενισχύοντας την περιφερειακή του επιρροή και αποκτώντας γεωπολιτική ισχύ.
Αντίθετα, η Σαουδική Αραβία έχει προχωρήσει μεθοδικά, υιοθετώντας μια σειρά κυβερνητικών πρωτοβουλιών τα τελευταία χρόνια που προωθούν την τεχνητή νοημοσύνη με τρόπο συστηματικό και στρατηγικό. Ως αποτέλεσμα:
-
Το Βασίλειο κατατάσσεται 1ο παγκοσμίως στην AI πολιτική, ενώ το Ισραήλ βρίσκεται στην 32η θέση.
Η Στρατηγική της Σαουδικής Αραβίας
Από το 2020, η Αρχή Δεδομένων και AI της Σαουδικής Αραβίας (SDAIA), το εθνικό σώμα υπεύθυνο για τη χάραξη της οράματός της για την AI, ξεκίνησε τη «Εθνική Στρατηγική Τεχνητής Νοημοσύνης» με στόχο να τοποθετήσει το Βασίλειο ανάμεσα στους 15 παγκόσμιους ηγέτες του τομέα.
Η στρατηγική αυτή περιλάμβανε:
-
Προσέλκυση 20 δισ. δολαρίων σε επενδύσεις (τοπικές και ξένες)
-
Ανάπτυξη οικοσυστήματος με 300+ νεοφυείς εταιρείες AI
Το 2024, η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε επίσης την έναρξη του Project Transcendence: Ένα κολοσσιαίο επενδυτικό σχέδιο $100 δισ. για υποδομές AI, περιλαμβάνοντας υπερσύγχρονα data centers και συνεργασίες με κορυφαίες τεχνολογικές εταιρείες παγκοσμίως.
Η SDAIA, ιδρυθείσα το 2019, προωθεί την καινοτομία με κεντρικό σύνθημα: «Τα Δεδομένα είναι το Πετρέλαιο του 21ου Αιώνα».
Κυβερνητικές Πρωτοβουλίες & Ρυθμιστικά Μέτρα της Σαουδικής Αραβίας
Η Σαουδική Αραβία έχει προχωρήσει σε:
-
Διαμόρφωση αρχών πολιτικής για την ποιότητα των βάσεων δεδομένων εντός της χώρας
-
Δημιουργία Εθνικού Δείκτη Δεδομένων (2023) για την αξιολόγηση των υπουργείων
-
Ίδρυση 245 ειδικών γραφείων για την παρακολούθηση και βελτιστοποίηση των βάσεων δεδομένων
-
Εισαγωγή πλατφόρμας διαχείρισης δεδομένων με στόχο την προστασία προσωπικών πληροφοριών
Η Καθυστέρηση του Ισραήλ
Το 2020, οι καθηγητές Isaac Ben-Israel και Eviatar Matania παρουσίασαν στον Πρωθυπουργό Benjamin Netanyahu μια πρόταση εθνικής στρατηγικής για την AI, που μεταξύ άλλων προέβλεπε: «Η ικανότητα του Ισραήλ να ηγηθεί παγκοσμίως στην AI μπορεί να υλοποιηθεί μόνο εφόσον η κυβέρνηση την αναγνωρίσει ως κρίσιμο εθνικό τομέα, την χρηματοδοτήσει ανάλογα και δημιουργήσει μια κεντρική διοίκηση για την εφαρμογή της στρατηγικής.»
Ωστόσο, η έγκριση και εφαρμογή της στρατηγικής καθυστέρησε λόγω των πέντε εκλογικών αναμετρήσεων μεταξύ 2019 και 2022.
Ακόμα και η Εθνική Πλατφόρμα AI του TELEM, που προέβλεπε υποστήριξη ανθρώπινου δυναμικού και μεταφορά τεχνογνωσίας από την ακαδημαϊκή κοινότητα στη βιομηχανία, δεν εγκρίθηκε λόγω πολιτικής αστάθειας. Έτσι, μέχρι τον Νοέμβριο του 2024, το Ισραήλ δεν διέθετε εγκεκριμένο και χρηματοδοτούμενο στρατηγικό σχέδιο AI. Αντ’ αυτού, η κυβέρνηση περιορίζεται σε μεμονωμένες πρωτοβουλίες (π.χ. φυσική γλώσσα σε εβραϊκά και αραβικά).
Το Ζήτημα του Ανθρώπινου Δυναμικού και της Ανάπτυξης Δεξιοτήτων στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Ένα ακόμη πεδίο στο οποίο η Σαουδική Αραβία υπερέχει έναντι του Ισραήλ είναι ο σχεδιασμός και η εφαρμογή πολιτικών για την ανάπτυξη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα της AI. Παρόλο που το Ισραήλ κατατάσσεται στις παγκόσμιες πρωτοπόρες χώρες στην υιοθέτηση δεξιοτήτων AI, αντιμετωπίζει χρόνια έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού.
-
Κάθε χρόνο, λιγότεροι από 800 απόφοιτοι με μεταπτυχιακούς ή διδακτορικούς τίτλους στους τομείς πληροφορικής, μαθηματικών και στατιστικής.
-
Η ζήτηση στον τομέα της AI ξεπερνά κατά τουλάχιστον 2.400 άτομα την προσφορά
-
Το πραγματικό έλλειμμα εκτιμάται ως τετραπλάσιο, αν συνυπολογιστεί και η μετανάστευση 15%–21% των αποφοίτων υψηλών προσόντων στο εξωτερικό
Καθώς το οικοσύστημα καινοτομίας του Ισραήλ συνεχίζει να επεκτείνεται, αυτό το κενό αναμένεται να διευρυνθεί ακόμα περισσότερο.
Το 2021, η ισραηλινή κυβέρνηση ενέκρινε μέρος των προτάσεων του προγράμματος TELEM για την εκπαίδευση προσωπικού σε AI. Το 2024, ξεκίνησαν νέες πρωτοβουλίες:
-
Δημιουργία ειδικού προγράμματος εκπαίδευσης εντός των Ενόπλων Δυνάμεων (IDF)
-
Προσπάθειες προσέλκυσης διεθνών ταλέντων στον τομέα της AI
Ωστόσο, αυτές οι πρωτοβουλίες δεν επαρκούν για να διατηρηθεί η τεχνολογική ηγεσία του Ισραήλ στον χρόνο. Καθώς περισσότερες χώρες αποκτούν αριστεία στην AI, γίνεται επιτακτική η ανάγκη να αυξηθεί θεαματικά η προσφορά εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού.
Μία πιθανή λύση είναι η εισαγωγή δεξιοτήτων AI στο σχολικό πρόγραμμα από τις πρώτες βαθμίδες. Οι καθηγητές Ben-Israel και Matania, στις εισηγήσεις τους προς την κυβέρνηση, τόνισαν την ανάγκη: «να καλλιεργηθεί ο ψηφιακός γραμματισμός σε όλον τον πληθυσμό, ώστε να δημιουργηθεί μία κρίσιμη μάζα πολιτών που θα μπορούν να κατανοούν και να αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινή τους ζωή, και ταυτόχρονα να εκπαιδευτούν οι ερευνητές του αύριο.» Κεντρικό τους αίτημα ήταν η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης ως βασικό μάθημα στο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι πρόσφατες πρωτοβουλίες του Ισραήλ στην εκπαίδευση AI
Από τη δημοσίευση της πρότασης Ben-Israel & Matania το 2020, έχουν ξεκινήσει ορισμένα σημαντικά προγράμματα:
-
«AI για κάθε παιδί» – Υλοποιήθηκε από το Υπουργείο Επιστημών τον Νοέμβριο του 2024
Επιτρέπει σε μαθητές Δ’ έως ΣΤ’ Δημοτικού να πειραματιστούν με δημιουργία περιεχομένου και εφαρμογών AI -
«AI για όλους» – Εστιάζει στην προώθηση δεξιοτήτων γενετικής AI σε μαθητές και καθηγητές
Ωστόσο, και τα δύο προγράμματα βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, και μένει να φανεί πόσο ευρέως και αποτελεσματικά θα εφαρμοστούν.
Η πιο προληπτική στρατηγική της Σαουδικής Αραβίας
Η Σαουδική Αραβία, αντίθετα, έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή πρωτοβουλίες μεγάλης κλίμακας:
-
Το 2023, πραγματοποιήθηκε η δράση «Ώρα AI» σε 1.300 σχολεία της χώρας
-
Το 2024, οργανώθηκε η 1η Εθνική Ολυμπιάδα Τεχνητής Νοημοσύνης, με 260.000 συμμετοχές μαθητών
-
Ξεκίνησε η εκπαίδευση 1 εκατομμυρίου πολιτών σε AI δεξιότητες σε εθνικό επίπεδο
Αυτές οι δράσεις εντάσσονται στους στόχους του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου 2020 της Σαουδικής Αραβίας, το οποίο επιδιώκει:
-
Να εκπαιδεύσει 20.000 ειδικούς AI μέχρι το 2030, εκ των οποίων 5.000 AI επιστήμονες
Σημαντικά, τον Σεπτέμβριο του 2024, η SDAIA ανακοίνωσε ότι ο στόχος έχει ήδη ξεπεραστεί:
38.000 απόφοιτοι με σχετικά πτυχία εκπαιδεύτηκαν μεταξύ 2019 και 2023.
Αυτά τα σαουδαραβικά προγράμματα μπορεί να προσφέρουν πολύτιμα παιδαγωγικά και οργανωτικά διδάγματα στις ισραηλινές αρχές εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην ενσωμάτωση της AI στην εκπαίδευση. Η ενσωμάτωση αυτών των προγραμμάτων στα σχολεία θα μπορούσε να επιταχύνει την ανάπτυξη ενός επαγγελματικού εργατικού δυναμικού και να συμβάλει στη διατήρηση της τεχνολογικής υπεροχής του Ισραήλ σε εθνικό, οικονομικό και στρατιωτικό επίπεδο.
Η Σαουδική Αραβία Πρωτοπορεί στη Νομοθέτηση και Ρύθμιση της Τεχνητής Νοημοσύνης
Πέρα από τον μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό και τις επενδύσεις στην εκπαίδευση, ένας ακόμη κρίσιμος πυλώνας πολιτικής για την AI είναι η νομοθέτηση και η ρύθμιση. Αυτές είναι αναγκαίες για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που συνεπάγεται η χρήση της τεχνολογίας, προκλήσεις που σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν ακόμη πλήρως κατανοηθεί.
Η λύση: Τα “Sandboxes” (Ρυθμιστικοί Πειραματικοί Χώροι)
Μία ενδιάμεση λύση είναι η χρήση ειδικά σχεδιασμένων ρυθμιστικών περιβαλλόντων (regulatory sandboxes). Πρόκειται για ελεγχόμενα περιβάλλοντα όπου οι τεχνολογικές εταιρείες μπορούν να αναπτύσσουν και να δοκιμάζουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες πριν τη διάθεσή τους στην αγορά. Προάγουν την καινοτομία με μειωμένο ρίσκο, ιδιαίτερα για παραβιάσεις ιδιωτικότητας.
Η Σαουδική Αραβία υιοθέτησε αυτό το μοντέλο το 2024, όταν το Εθνικό Κέντρο Ηλεκτρονικής Μάθησης και το Υπουργείο Υγείας δημιούργησαν sandboxes για την ενσωμάτωση της AI στην εκπαίδευση και την υγεία. Και άλλες χώρες, όπως η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν λανσάρει αντίστοιχες πλατφόρμες. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι τα sandboxes είναι αποτελεσματικά εργαλεία για να συνδυαστεί η καινοτομία με την προστασία της ιδιωτικότητας.
Το Ισραήλ και τα Sandboxes
Το Ισραήλ είχε εγκαθιδρύσει sandbox για λύσεις αυτόνομης οδήγησης. Ωστόσο, η προσπάθεια επέκτασης της πρωτοβουλίας σε άλλους τομείς απέτυχε μέχρι τον Μάιο του 2024. Τον Δεκέμβριο του 2023, το Υπουργείο Επιστημών παρουσίασε την επίσημη πολιτική του για τη ρύθμιση της AI, στην οποία προτείνεται η ευρύτερη χρήση sandboxes για την ασφαλή ενσωμάτωση νέων συστημάτων AI στην αγορά. Καθώς η Σαουδική Αραβία έχει ήδη υλοποιήσει τέτοιες πρακτικές πολλές φορές, μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο οδηγό για το Ισραήλ ως προς το πώς να σχεδιάσει και να λειτουργήσει τέτοια ρυθμιστικά περιβάλλοντα.
Τα Αμοιβαία Οφέλη Μιας Συνεργασίας στην AI
Το Ισραήλ, αναγνωρισμένο ήδη ως παγκόσμια δύναμη στην τεχνολογική καινοτομία στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, έχει τη δυνατότητα να διατηρήσει, ή ακόμη και να ενισχύσει, τη θέση του, παρά την πρόσφατη πτώση του από την 5η στην 9η θέση στην παγκόσμια κατάταξη ηγεσίας στην AI. Εάν το Ισραήλ μάθει από την εμπειρία της Σαουδικής Αραβίας και υιοθετήσει τις μεθόδους της στον σχεδιασμό και την υλοποίηση AI πολιτικής, θα μπορούσε να αντιστρέψει αυτή την καθοδική πορεία.
Το όραμα της Σαουδικής Αραβίας
Από τη δική της πλευρά, η Σαουδική Αραβία θεωρεί την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης ζωτικής σημασίας για:
-
τη διαφοροποίηση της οικονομίας της
-
τη μείωση της εξάρτησης από το πετρέλαιο
-
την επιτάχυνση κοινωνικών και οικονομικών μεταρρυθμίσεων
-
την ενίσχυση της γεωπολιτικής της ισχύος
Η τεχνολογική υπεροχή του Ισραήλ ως πρότυπο
Ο Πρίγκιπας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν βλέπει τον τεχνολογικό τομέα του Ισραήλ ως πρότυπο για το τι μπορεί να προσφέρει η ελεύθερη αγορά σε ένα αυταρχικό κράτος που επιδιώκει μεταρρυθμίσεις. Για αυτό h τεχνογνωσία του Ισραήλ (π.χ. στη διαχείριση υδάτινων πόρων, υποδομές, AI) είναι ελκυστική όχι μόνο για το Ριάντ, αλλά και για άλλα κράτη του Κόλπου που έχουν εξομαλύνει τις σχέσεις τους με το Ισραήλ.
Πριν τον πόλεμο, η Σαουδική Αραβία είχε εκδηλώσει την πρόθεσή της να επενδύσει σε δύο ισραηλινές τεχνολογικές εταιρείες, μέσω του Public Investment Fund (PIF), που ελέγχεται από τη βασιλική οικογένεια. Οι επενδύσεις έγιναν μέσω του fund Affinity Partners του Jared Kushner, ενός από τους αρχιτέκτονες των αρχικών Συμφωνιών του Αβραάμ.
Η AI ως αμυντικό εργαλείο: Από το Iron Dome μέχρι τη Σαουδική αεράμυνα
Η ανάγκη απόκτησης προηγμένων ισραηλινών αμυντικών συστημάτων, όπως το Iron Dome, έχει αυξηθεί, ειδικά μετά τις εναέριες επιθέσεις των Χούθι που προκάλεσαν σοβαρές ζημιές στη Σαουδική Αραβία. Από το 2023 έως το 2024, η Σαουδική Αραβία εγκατέλειψε τη στρατηγική της στρατιωτικής σύγκρουσης με τους Χούθι, επιλέγοντας κατάπαυση πυρός ώστε να επικεντρωθεί στην οικονομική της ανάπτυξη.
Η αλλαγή αυτή υπαγορεύτηκε εν μέρει από το υψηλό κόστος και τις ζημιές στις κρίσιμες υποδομές της χώρας. Την ίδια στιγμή, η επιτυχής αναχαίτιση πυραυλικών επιθέσεων του Ιράν εναντίον του Ισραήλ τον Απρίλιο και Οκτώβριο του 2024, χάρη στην προηγμένη αεράμυνα, ενίσχυσε την επιθυμία της Σαουδικής Αραβίας για αντίστοιχες δυνατότητες.
Ζητούμενα: Αμερικανικές εγγυήσεις και πυρηνικά – ή AI ως εναλλακτική
Η Σαουδική Αραβία αναζητά εγγυήσεις ασφαλείας από τις ΗΠΑ για να προστατευθεί από το Ιράν και τους συμμάχους του. Ένα ακόμη κεντρικό αίτημα στο πλαίσιο της εξομάλυνσης είναι η απόκτηση πυρηνικών ικανοτήτων για ειρηνική χρήση, ώστε να αποτρέψει την ιρανική πυρηνική απειλή. Ωστόσο, πολλοί στο Ισραήλ (πολίτες, στρατιωτικοί, πολιτικοί) ανησυχούν έντονα ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να πυροδοτήσει πυρηνική κούρσα εξοπλισμών στη Μέση Ανατολή.
Παρόμοιες ανησυχίες εκφράστηκαν και από Αμερικανούς αξιωματούχους, που πρότειναν:
-
Περιορισμούς στην αμερικανική βοήθεια για τα σαουδαραβικά πυρηνικά
-
Αυστηρή κοινοβουλευτική εποπτεία
Μπορεί η AI να λειτουργήσει ως στρατιωτικό “αντίβαρο” στα πυρηνικά;
Η κυβέρνηση Trump θα μπορούσε να προτείνει μια εναλλακτική: την ενίσχυση της Σαουδικής Άμυνας με συστήματα AI, σε συνεργασία με το Ισραήλ. Το Ισραήλ έχει μοναδική εμπειρία στην αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης σε πολεμικά περιβάλλοντα, όπως κατά τον πόλεμο στη Γάζα.
Παραδείγματα:
-
Το σύστημα “Gospel” (από το 2021), που βοηθά τη Μονάδα 8200 στην αναγνώριση στόχων μέσω λεκτικών και οπτικών δεδομένων από δίκτυα και διαδικτυακές πηγές
Χάρη στην AI, εντοπίστηκαν 37.000 στόχοι κατά τη διάρκεια του πολέμου -
Χρήση AI στα άρματα Merkava Mark 4 “Barak” για αναγνώριση υπόγειων σηράγγων της Χαμάς
-
Σύστημα αναγνώρισης προσώπου με AI στα σύνορα της Γάζας για εντοπισμό μαχητών που προσπαθούσαν να διαφύγουν μεταμφιεσμένοι ως άμαχοι
Η χρήση τέτοιων AI-όπλων μπορεί να μειώσει την ανάγκη για πυρηνικά, καθώς:
-
Στην επιθετική λειτουργία, επεξεργάζονται τεράστιους όγκους πληροφοριών για τον εντοπισμό κρίσιμων στόχων (γραμμές ανεφοδιασμού, εργοστάσια, επικοινωνίες)
-
Στην αμυντική λειτουργία, μπορούν να εντοπίζουν και να αναχαιτίζουν απειλές σε πραγματικό χρόνο
Η ενίσχυση της στρατιωτικής αποτρεπτικής ισχύος της Σαουδικής Αραβίας μέσω τεχνολογίας και όχι πυρηνικής ισχύος, θα μπορούσε να διευκολύνει το δρόμο προς την εξομάλυνση.

Αναλύσεις
Μια σιωπηλή αλλά ισχυρή συμμαχία! Τι αναφέρει το Cradle Türkiye για Τουρκία-Αζερμπαϊτζάν και Ισραήλ
Ένα ψηφιδωτό ραγδαίων εξελίξεων που ενισχύει την τουρκική επιρροή στην ευρύτερη περιοχή.

Μια σιωπηλή αλλά ισχυρή συμμαχία αναδύεται και μεταμορφώνει την ισορροπία δυνάμεων στη Δυτική Ασία και τον Νότιο Καύκασο. Πρόκειται για τον τριμερή άξονα Αζερμπαϊτζάν–Ισραήλ–Τουρκίας, έναν συνασπισμό που διαμορφώθηκε εδώ και δεκαετίες πίσω από τις κουρτίνες της διπλωματίας, αλλά σήμερα αναδύεται με σαφή γεωπολιτική ισχύ. Το τουρκικό παράρτημα του The Cradle αναλύει τη στρατηγική εμβάθυνση αυτής της σχέσης, την οποία αποκαλεί “γεωστρατηγική και γεωοικονομική ατμομηχανή”.
Καθώς ο πόλεμος στη Συρία παραμένει ανοιχτή πληγή, η Γάζα σπαράσσεται από μια συνεχιζόμενη γενοκτονία και οι συγκρούσεις Ιράν–Ισραήλ πολλαπλασιάζονται, η ενίσχυση αυτού του τριγώνου αποκτά νέο νόημα. Το Αζερμπαϊτζάν λειτουργεί για το Ισραήλ ως προκεχωρημένο στρατηγικό φυλάκιο στα σύνορα με το Ιράν. Σύμφωνα με το Cradle Türkiye, από τη δεκαετία του ’90, η MOSSAD έχει εγκαταστήσει ηλεκτρονικά κέντρα παρακολούθησης στο έδαφος του Αζερμπαϊτζάν, με στόχο τη συλλογή πληροφοριών για το ιρανικό εσωτερικό.
Παρόλο που τίποτα από αυτά δεν έχει επισήμως επιβεβαιωθεί, η τουρκική πλατφόρμα αναφέρεται σε πληροφορίες για άμεση εμπλοκή του Αζερμπαϊτζάν σε πρόσφατες επιθέσεις των ΗΠΑ και του Ισραήλ κατά του Ιράν — συμπεριλαμβανομένης της παροχής βάσεων και χρήσης drones.
Προστίθεται σε αυτό η σύνθετη εθνοδημογραφική πραγματικότητα: 15 εκατομμύρια Αζέροι πολίτες ζουν εντός του Ιράν — σχεδόν διπλάσιοι από τον πληθυσμό του ίδιου του Αζερμπαϊτζάν. Ένα εύφλεκτο δεδομένο που δυσκολεύει τη χάραξη ξεκάθαρης ιρανικής πολιτικής απέναντι στο Μπακού.
Το Cradle Türkiye φωτίζει επίσης έναν άλλο κρίσιμο άξονα συνεργασίας: τον Διάδρομο του Ζανγκεζούρ, που σχεδιάζεται να ενώσει το Αζερμπαϊτζάν με το Ναχιτσεβάν διαμέσου της αρμενικής επαρχίας Σιουνίκ — ένα έργο που ενισχύει τη σύνδεση της Τουρκίας με τις τουρκόφωνες δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας. Η Τεχεράνη αντιτίθεται σθεναρά, βλέποντας σε αυτό τον διάδρομο απειλή για τη δική της περιφερειακή επιρροή.
Η Αρμενία, αν και αρχικά αντέδρασε έντονα, φαίνεται —σύμφωνα με διαρροές που επικαλείται το Cradle Türkiye— πως ίσως έκανε βήμα πίσω: ο πρωθυπουργός Νικόλ Πασινιάν φέρεται να συμφώνησε σε προκαταρκτικό πλαίσιο υλοποίησης του έργου, έπειτα από ανεπίσημη επίσκεψή του στην Τουρκία τον Ιούνιο του 2025.
Όλα αυτά συνθέτουν ένα ψηφιδωτό ραγδαίων εξελίξεων, που το Cradle Türkiye ερμηνεύει ως σαφή ενίσχυση της τουρκικής επιρροής στην ευρύτερη περιοχή. Ο εν λόγω άξονας, τροφοδοτούμενος από τις φιλόδοξες στοχεύσεις του Μπακού και την ευθυγράμμισή του με το Ισραήλ, συνιστά πολυεπίπεδη πρόκληση για την περιφερειακή στρατηγική του Ιράν.
Ωστόσο, η Τεχεράνη μοιάζει εγκλωβισμένη σε μια αντιφατική στάση: συνεχίζει να διατηρεί θερμές σχέσεις με το Αζερμπαϊτζάν, όπως κατέδειξε και η πρόσφατη επίσκεψη του νέου Ιρανού προέδρου, Μασούντ Πεζεσκιάν, στο Μπακού. Κι όλα αυτά τη στιγμή που, σύμφωνα με το Cradle, η κοινή γνώμη στο Ιράν θεωρεί ότι το Αζερμπαϊτζάν συνεργεί με το Ισραήλ στις επιθέσεις κατά της χώρας.
Σε αυτή την οπτική, η “αδελφική” προσέγγιση της Τεχεράνης ενδέχεται να εκληφθεί όχι ως στρατηγική ωριμότητα, αλλά ως αδυναμία ή ακόμη και αφέλεια.
Αναλύσεις
Σε δημόσια θέα! Η… KΓb της Κίνας βγάζει στη σέντρα πιθανούς στόχους ξένων υπηρεσιών πληροφοριών – Ιστορίες που θυμίζουν κατασκοπευτικά θρίλερ Ψυχρού Πολέμου
Το Υπουργείο Κρατικής Ασφαλείας της Κίνας εγκαινίασε μια νέα στρατηγική: την έξοδο στη δημόσια σφαίρα.

Με μια κίνηση που αιφνιδίασε τους διεθνείς παρατηρητές και προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από εγχώριους επικριτές, το Υπουργείο Κρατικής Ασφαλείας (MSS) της Κίνας — η πανίσχυρη αλλά παραδοσιακά αδιαφανής πολιτική υπηρεσία πληροφοριών — άρχισε να εκδίδει δημόσιες προειδοποιήσεις για απειλές κατασκοπείας από το εξωτερικό.
Μέσα από ανακοινώσεις, εκστρατείες στο διαδίκτυο και ακόμα και γραμμές επικοινωνίας με τους πολίτες, το Υπουργείο Κρατικής Ασφαλείας έχει εγκαταλείψει τη σκιά για να διαμορφώσει ανοιχτά τη δημόσια αφήγηση σχετικά με την ξένη επιρροή, την παρακολούθηση και την υπονόμευση.
Αυτή η ασυνήθιστα δημόσια εκστρατεία έχει ενταθεί τον τελευταίο χρόνο, κορυφούμενη σε μια καταιγίδα αναρτήσεων στα κοινωνικά δίκτυα, δημόσιων ειδοποιήσεων και τηλεοπτικών ρεπορτάζ που καλούν τους Κινέζους πολίτες να είναι σε επαγρύπνηση για ξένους κατασκόπους.
Φοιτητές, επιστήμονες, επιχειρηματίες και ακόμη και ιδιοκτήτες εστιατορίων έχουν παρουσιαστεί ως πιθανοί στόχοι ξένων υπηρεσιών πληροφοριών.
Το μήνυμα είναι δραματικό, θεατρικό — και, κατά τους επικριτές, βαθιά πολιτικοποιημένο.
Μια υπηρεσία ασφαλείας που ήταν κάποτε γνωστή μόνο σε μυημένους και αναλυτές πολιτικής, τώρα εισβάλλει στον καθημερινό δημόσιο λόγο.
Αυτή η στροφή σηματοδοτεί μια νέα εποχή κρατικής προπαγάνδας, όπου η εθνική ασφάλεια δεν είναι απλώς ένα ζήτημα πολιτικής, αλλά μια καθημερινή ενασχόληση — ένα κοινό εθνικό βάρος.
Το Υπουργείο Κρατικής Ασφαλείας στο φως της δημοσιότητας
Για δεκαετίες, το Υπουργείο Κρατικής Ασφαλείας ήταν ίσως ο λιγότερο κατανοητός βραχίονας της κινεζικής κυβέρνησης.
Σε αντίθεση με τη Δεύτερη Διεύθυνση του στρατού ή την πολιτική αστυνομία του Υπουργείου Δημόσιας Ασφάλειας, το Υπουργείο Κρατικής Ασφαλείας λειτουργούσε αθόρυβα, σχεδόν ποτέ δεν αναφερόταν στα επίσημα μέσα ενημέρωσης.
Ιδρύθηκε το 1983, μερικώς κατά το πρότυπο της σοβιετικής KGB, και είναι υπεύθυνο για την εσωτερική παρακολούθηση, την αντικατασκοπεία και την διεθνή κατασκοπεία.
Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες, το Υπουργείο Κρατικής Ασφαλείας εγκαινίασε μια νέα στρατηγική: την έξοδο στη δημόσια σφαίρα.
Το κανάλι του στο WeChat, που δημιουργήθηκε στα μέσα του 2023, έχει συγκεντρώσει εκατομμύρια ακολούθους και φιλοξενεί ιστορίες που κυμαίνονται από αποτροπές απόπειρας κατασκοπείας μέχρι πατριωτικές εκκλήσεις για καταγγελία ύποπτης συμπεριφοράς.
Κάποιες δημοσιεύσεις θυμίζουν κατασκοπικά θρίλερ εποχής Ψυχρού Πολέμου· άλλες μοιάζουν με ηθικά παραμύθια, όπου οι άγρυπνοι πολίτες καταφέρνουν να ξεγελάσουν πανούργους Δυτικούς πράκτορες.
Τα σλόγκαν του υπουργείου — «Όλοι είναι υπεύθυνοι για την εθνική ασφάλεια» και «Καταγγείλτε ύποπτους αλλοδαπούς» — έχουν αναρτηθεί σε δημόσια κτίρια, σταθμούς μετρό και πανεπιστημιουπόλεις.
Σε μία από τις πιο διαδεδομένες εκστρατείες, το Υπουργείο Κρατικής Ασφαλείας κατήγγειλε ότι μια ξένη ΜΚΟ προσπάθησε να αποσπάσει δορυφορικές εικόνες από Κινέζο μεταπτυχιακό φοιτητή μέσω «ακαδημαϊκής συνεργασίας».
Η εκστρατεία αυτή συμπίπτει με ένα νέο κύμα νόμων που επεκτείνουν τον νομικό ορισμό της κατασκοπείας, αυξάνοντας δραματικά τους κινδύνους για ξένες επιχειρήσεις, ακαδημαϊκούς και δημοσιογράφους που δραστηριοποιούνται στην Κίνα.
Ακόμη και τυπικές δραστηριότητες — όπως η ανταλλαγή δεδομένων, οι συνεντεύξεις ή οι ακαδημαϊκές συνεργασίες — μπορούν πλέον να θεωρηθούν ως κατασκοπευτική δράση υπό τους νέους νόμους περί εθνικής ασφάλειας.
Εκστρατεία ή προπαγάνδα;
Αν και το Υπουργείο Κρατικής Ασφαλείας παρουσιάζει αυτή την πρωτοβουλία ως αναγκαία για την εθνική ασφάλεια, οι επικριτές — εντός και εκτός Κίνας — υποστηρίζουν πως εξυπηρετεί έναν βαθύτερο πολιτικό σκοπό.
Κατά την άποψή τους, δεν πρόκειται για αντιμετώπιση πραγματικών απειλών, αλλά για κατασκευή μιας κουλτούρας καχυποψίας που ενισχύει την πίστη στο Κόμμα και αποθαρρύνει την επαφή με το εξωτερικό.
Με το να δραματοποιεί τις ξένες απειλές και να παρουσιάζει τους απλούς πολίτες ως την πρώτη γραμμή άμυνας, το Κόμμα επανεπιβεβαιώνει τη νομιμότητά του και δένει ακόμα περισσότερο την εθνική ταυτότητα με την κρατική ασφάλεια.
Το μήνυμα αυτό βρίσκει απήχηση στη σημερινή Κίνα, όπου ο Πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ έχει κάνει την «ολιστική εθνική ασφάλεια» θεμέλιο της διακυβέρνησής του.
Οι παρατηρητές επισημαίνουν και τη χρονική συγκυρία.
Η Κίνα αντιμετωπίζει αυξανόμενη διπλωματική πίεση διεθνώς και οικονομική στασιμότητα στο εσωτερικό. Οι ξένες επενδύσεις μειώνονται. Οι ακαδημαϊκές και πολιτιστικές ανταλλαγές έχουν περιοριστεί.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, η δημόσια έκθεση του MSS δεν είναι απλώς μέτρο ασφαλείας — είναι πολιτικό μήνυμα.
Σε μια εποχή όπου η δημόσια εμπιστοσύνη πρέπει να ελέγχεται προσεκτικά, η κρατική ασφάλεια γίνεται εργαλείο όχι μόνο ελέγχου, αλλά και συναίνεσης. Όσο πιο ορατή παρουσιάζεται η απειλή, τόσο πιο αναγκαίο φαίνεται το κράτος.
Επιπτώσεις στην κοινωνία και τις επιχειρήσεις
Οι ευρύτερες συνέπειες της εκστρατείας του MSS είναι βαθιές.
Ξένοι δημοσιογράφοι και ακαδημαϊκοί στην Κίνα αντιμετωπίζουν πλέον ένα ακόμη πιο δύσβατο περιβάλλον.
Οι πανεπιστημιακοί αποφεύγουν όλο και περισσότερο την έρευνα που μπορεί να θεωρηθεί «ευαίσθητη». Η επιτόπια εργασία, οι συνεντεύξεις ή η συλλογή δεδομένων ενδέχεται να παρερμηνευτούν ως κατασκοπευτικές ενέργειες.
Πολυεθνικές εταιρείες επανεξετάζουν την παρουσία τους.
Αρκετά στελέχη έχουν τεθεί υπό κράτηση ή ανακρίθηκαν για παραβιάσεις σχετικές με δεδομένα, ενώ ο νέος νόμος περί κατασκοπείας έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία στην ξένη επιχειρηματική κοινότητα.
Τα Αμερικανικά και Ευρωπαϊκά Εμπορικά Επιμελητήρια έχουν εκδώσει πολλαπλές προειδοποιήσεις προς τα μέλη τους, ζητώντας ακραία προσοχή στην επεξεργασία δεδομένων ή ακόμα και σε απλές συναντήσεις με Κινέζους αξιωματούχους.
Ένα κλίμα φόβου διαπερνά πλέον και την κινεζική κοινωνία.
Κινέζοι ακαδημαϊκοί και δημοσιογράφοι ανησυχούν ότι οποιαδήποτε επαφή με ξένους — μια κλήση μέσω Zoom, ένα συνυπογεγραμμένο άρθρο, ένα συνέδριο στο εξωτερικό — μπορεί να προσελκύσει την προσοχή των αρχών ασφαλείας.
Ακόμα και η φήμη ότι κάποιος έχει τραβήξει το «ενδιαφέρον του MSS» αρκεί για να καταστραφεί η καριέρα του ή να απομονωθεί κοινωνικά.
Ειρωνικά, η ίδια εξωστρέφεια που επέτρεψε στην Κίνα να εξελιχθεί σε οικονομικό και ακαδημαϊκό κόμβο, τώρα υπονομεύεται από ένα δόγμα ασφάλειας που αντιμετωπίζει κάθε επαφή με καχυποψία.
Μια κουλτούρα καχυποψίας
Πάνω απ’ όλα, αυτό που καλλιεργεί η εκστρατεία του MSS είναι ένα διαρκές αίσθημα δυσπιστίας.
Οι φοιτητές ενθαρρύνονται να παρακολουθούν τους συμφοιτητές τους. Οι επιστήμονες καλούνται να αποφεύγουν τη διάδοση της έρευνάς τους. Οι απλοί πολίτες προτρέπονται να καταγγέλλουν «ασυνήθιστη συμπεριφορά» ξένων ή ακόμη και συμπατριωτών τους.
Αυτή η κουλτούρα θυμίζει τις πολιτικές εκστρατείες του παρελθόντος — το Κίνημα κατά των Δεξιών της δεκαετίας του ’50, την Πολιτιστική Επανάσταση ή την καταστολή μετά την Τιενανμέν στα τέλη της δεκαετίας του ’80 — όταν η ιδεολογική πειθαρχία επιβαλλόταν όχι μόνο από το κράτος, αλλά και από την ίδια την κοινωνία.
Όμως η τρέχουσα εκδοχή είναι πιο υπόγεια. Αντί για οργισμένες δηλώσεις και μαζικές συγκεντρώσεις, εφαρμόζεται μέσω επίσημων δελτίων τύπου, αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τηλεοπτικών αναπαραστάσεων.
Είναι μια ψηφιακή, «καθαρή» μορφή ιδεολογικής κινητοποίησης — ο σύγχρονος αυταρχισμός με ένα λαμπερό περιτύλιγμα.
Το κοινωνικό κόστος είναι σημαντικό. Οι ακαδημαϊκές συνεργασίες φθίνουν. Οι διαπολιτισμικές φιλίες δοκιμάζονται.
Ακόμη και η εσωτερική αλληλεγγύη διαβρώνεται, καθώς οι άνθρωποι αρχίζουν να υποπτεύονται τους γείτονες, τους φίλους και τους συναδέλφους τους.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, η εμπιστοσύνη γίνεται το πρώτο θύμα της προσπάθειας του κράτους να «ασφαλίσει» τα πάντα — από τα λογιστικά φύλλα μέχρι την επιστημονική γνώση.
Μια στρατηγική στροφή με παγκόσμιες συνέπειες
Οι επιπτώσεις αυτής της δημόσιας στρατηγικής ασφάλειας δεν περιορίζονται στο εσωτερικό της Κίνας.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, υποδηλώνουν μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο το Πεκίνο διαχειρίζεται την εξωτερική του εικόνα.
Αντί να αποκρύπτει ή να υποβαθμίζει το κατασκοπευτικό του δίκτυο, το κινεζικό κράτος πλέον το επιδεικνύει ανοιχτά — ως ένδειξη επαγρύπνησης, ισχύος και κυριαρχίας.
Αυτή η στροφή αντανακλά τις ευρύτερες γεωπολιτικές μετατοπίσεις.
Σε έναν κόσμο που καθορίζεται όλο και περισσότερο από τον ανταγωνισμό μεγάλων δυνάμεων, η Κίνα δεν αρκείται πια στο να αμύνεται σιωπηλά.
Επιδιώκει να επαναπροσδιορίσει την παγκόσμια αφήγηση για την εθνική ασφάλεια — μία αφήγηση στην οποία κάθε πολίτης πρέπει να είναι σε επιφυλακή, κάθε ξένος είναι πιθανός κατάσκοπος, και το Κόμμα ο απόλυτος εγγυητής της ειρήνης.
Αν αυτή η προσέγγιση θα ενισχύσει την εσωτερική συνοχή ή θα αποτρέψει την ξένη ανάμιξη μένει να φανεί. Ένα όμως είναι βέβαιο: το πέπλο έχει σηκωθεί.
Το MSS, από σκιώδης μηχανισμός, έχει γίνει δημόσιο θέαμα — σύμβολο ενός κράτους που πλέον δεν βλέπει την κατασκοπεία ως μυστική απειλή, αλλά ως παράσταση που πρέπει να προβληθεί, να δραματοποιηθεί και να αξιοποιηθεί πολιτικά.
Αναλύσεις
Το Αζερμπαϊτζάν θέλει να καταστεί το “Κατάρ του Καυκάσου”
Το Μπακού όχι μόνο διαφοροποιείται από τη γεωπολιτική γραμμή της Τεχεράνης και της Μόσχας, αλλά επιπλέον επιδιώκει τη δημιουργία νέων διαμετακομιστικών διαδρόμων, ενισχύοντας τις φιλοδοξίες του σε ενεργειακό και στρατηγικό επίπεδο.

Από «άτακτο παιδί» του Καυκάσου σε επίδοξο μεσολαβητή της Μέσης Ανατολής το Αζερμπαϊτζάν;
Σε μια εντυπωσιακή στροφή από τον ρόλο του θεατή προς εκείνον του παίκτη στα γεωπολιτικά δρώμενα, το Αζερμπαϊτζάν επιχειρεί να αναβαθμίσει τη θέση του στην περιφέρεια του Καυκάσου, διεκδικώντας σήμερα ρόλο διαμεσολαβητή στις κρίσεις της Μέσης Ανατολής — με την υποστήριξη τόσο της Τουρκίας όσο και του Ισραήλ. Αυτή είναι η εκτίμηση του Ιρανού πολιτικού αναλυτή Χασάν Χιτζάζι, ο οποίος προειδοποιεί πως αυτή η νέα εξωτερική πολιτική του Μπακού φέρνει τη χώρα σε τροχιά σύγκρουσης με τα συμφέροντα Ιράν και Ρωσίας.
Σύμφωνα με τον Χιτζάζι, το Αζερμπαϊτζάν όχι μόνο διαφοροποιείται από τη γεωπολιτική γραμμή της Τεχεράνης και της Μόσχας, αλλά επιπλέον επιδιώκει τη δημιουργία νέων διαμετακομιστικών διαδρόμων, ενισχύοντας τις φιλοδοξίες του σε ενεργειακό και στρατηγικό επίπεδο. Φιλοδοξία του, όπως σημειώνει, είναι να μετατραπεί σε ένα είδος «Κατάρ του Καυκάσου» — μια μικρή αλλά πλούσια χώρα, με δυναμική και παρεμβατική εξωτερική πολιτική.
Ωστόσο, το γεωπολιτικό τοπίο της περιοχής είναι πολύ πιο σύνθετο: η θρησκευτική και πολιτιστική γειτνίαση με το Ιράν, η παρουσία της Ρωσίας, η ανάγκη για ήπια ισχύ και οι ευμετάβλητες ισορροπίες της περιοχής δεν αφήνουν περιθώρια για επιπόλαιες κινήσεις. Όπως σχολιάζει ο αναλυτής, το τίμημα της αποτυχίας μπορεί να αποδειχθεί βαρύ: το Καραμπάχ, το Ναχίτσεβάν, ακόμα και η εσωτερική ασφάλεια του Αζερμπαϊτζάν μπορεί να τεθούν σε κίνδυνο.
Η πρόκληση είναι ξεκάθαρη: μπορεί το Μπακού να ξεφύγει από τον ρόλο του «άτακτου παιδιού» και να καθιερωθεί ως αξιόπιστος μεσολαβητής; Ή μήπως, τελικά, οι «κόκκινες γραμμές» της Τεχεράνης και της Μόσχας θα του υπενθυμίσουν πως στο γεωπολιτικό σκάκι οι πεσσοί δεν γίνονται βασιλείς τόσο εύκολα;
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Τεράστια ανατροπή! Ισχύει ότι αρνήθηκε η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ να αναλάβει την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα;
-
Αναλύσεις2 εβδομάδες πριν
Έρχεται μεγάλο ΣΟΚ για την Ελληνική Δημοκρατία! Κατεδαφίζεται με δικογραφίες το πολιτικό σύστημα της κλεπτοκρατίας
-
Απόψεις1 μήνα πριν
Γι’αυτό οι Τούρκοι τρέμουν το μένος του Ισραήλ! Η προφητεία του μέντορα του Ερντογάν που “στοιχειώνει” την Άγκυρα
-
Απόψεις3 εβδομάδες πριν
Η φωτογραφία που “μίλησε”! Ανύπαρκτος γεωπολιτικός παίκτης η Ελλάδα
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Το 20% της αεροπορικής ισχύος του Πακιστάν διέλυσε σε ένα βράδυ η Ινδία!