Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Το Βατικανό “καθαγιάζει” το Αζερμπαϊτζάν! Πρόσβαση με τη «διπλωματία του πετρελαίου και του αερίου» εξαγοράζει το Μπακού

Διπλωματικό ξέπλυμα! Ρωμαιοκαθολική αναγνώριση και διεθνή νομιμοποίηση απέναντι σε ένα τυραννικό καθεστώς που διέπραξε γενοκτονία κατά των Αρμενίων του Αρτσάχ

Δημοσιεύτηκε στις

Η «διπλωματία του πετρελαίου και του αερίου» του Μπακού αγοράζει πρόσβαση

Γράφει ο Αρντάς Γιαγουπιάν

Υπάρχουν πολλά ιστορικά και θεολογικά σημεία κριτικής απέναντι στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, που συχνά αναφέρονται από ιστορικούς, θεολόγους ή ακόμα και τους ίδιους τους πιστούς.
Μερικά από τα πιο «άσχημα» ή σκοτεινά σημεία είναι οι Σταυροφορίες (11ος–13ος αιώνας) που ενώ παρουσιάστηκαν ως «ιεροί πόλεμοι», συνδέθηκαν με σφαγές, λεηλασίες και βία, η
Ιερά Εξέταση όπου για εκατοντάδες χρόνια ασκήθηκαν διώξεις σε αιρετικούς, επιστήμονες, ακόμα και απλούς ανθρώπους, με βασανιστήρια και εκτελέσεις, και το σχίσμα με την Ορθοδοξία (1054), δογματικά και θεολογικά προβλήματα όπως το πρωτείο και αλάθητο του Πάπα, η εμπορευματοποίηση της Σωτηρίας με την πρακτική πώλησης συγχωροχαρτιών στην Αναγέννηση, συμμαχίες με απολυταρχικά καθεστώτα όπου στήριξε κοσμικούς ηγεμόνες για ίδιον όφελος, η αντίφαση ανάμεσα στη φτώχεια του Ευαγγελίου και τον πλούτο και την πολυτέλεια του Βατικανού, μέχρι τα σύγχρονα σκάνδαλα με χιλιάδες περιστατικά σε πολλές χώρες, με συστηματική συγκάλυψη από την ιεραρχία.

Και δεν είναι μόνο τα ιστορικά εγκλήματα, αλλά και η μόνιμη ένταση ανάμεσα στην πνευματική της αποστολή και τη διαρκή αναζήτηση εξουσίας και επιρροής. Όπως παλιότερα η Εκκλησία συνδέθηκε με βασιλιάδες και αυτοκράτορες για να διατηρήσει ισχύ, έτσι και σήμερα το Βατικανό δείχνει φιλική διάθεση προς το Αζερμπαϊτζάν, το οποίο προβάλλεται ως «χώρα θρησκευτικής ανεκτικότητας».

Ουσιαστικά αυτό είναι διπλωματικό ξέπλυμα. Το αυταρχικό καθεστώς του Αλίεφ χρησιμοποιεί τη ρωμαιοκαθολική αναγνώριση για διεθνή νομιμοποίηση, όπως άλλοτε οι ηγεμόνες χρησιμοποιούσαν την παπική έγκριση. Η Ιερά Εξέταση ή οι σταυροφορίες φανέρωναν πώς η Καθολική Εκκλησία μπορούσε να καλύπτει ή να δικαιολογεί βία στο όνομα «υψηλότερων σκοπών». Σήμερα, η σιωπή για την εκδίωξη και τον εκτοπισμό των Αρμενίων του Αρτσάχ λειτουργεί ως ηθική συγκάλυψη. Το Βατικανό προτιμά να μη συγκρουστεί με το Αζερμπαϊτζάν, ακριβώς όπως στο παρελθόν προτιμούσε να μην ταράξει συμμαχίες.

Τότε: Πολυτέλεια του Βατικανού, πωλήσεις συγχωροχαρτιών, εξουσία.
Τώρα: Επίκληση της «ειρήνης και του διαλόγου» χωρίς έμπρακτη υπεράσπιση ενός λαού που υπέστη εθνοκάθαρση.
Η αντίφαση είναι η ίδια: Λόγος ευαγγελικός, πράξη διπλωματική και προς ίδιον όφελος.

Όπως η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία στην ιστορία συχνά κάλυπτε ή νομιμοποιούσε κοσμικές εξουσίες για δικό της συμφέρον, έτσι και στις σχέσεις με το Αζερμπαϊτζάν ακολουθεί μια γραμμή σιωπής και διπλωματικού εξισορροπισμού, αφήνοντας στην πράξη τους Αρμενίους χωρίς ηθική στήριξη.

Την περασμένη εβδομάδα, το Βατικανό υπέγραψε πολλαπλές νέες συμφωνίες με το Αζερμπαϊτζάν, πράγμα που αποτελεί μέρος ενός μοτίβου συμφωνιών μέσα στο 2025 ανάμεσα στο Αζερμπαϊτζάν, το οποίο έχει εκκαθαρίσει εθνοτικά μερικές από τις αρχαιότερες χριστιανικές κοινότητες του κόσμου, και την Καθολική Εκκλησία, τη μεγαλύτερη χριστιανική εκκλησία στον κόσμο.
Μία από τις τελευταίες συμφωνίες υπογράφηκε ανάμεσα στο Αζερμπαϊτζάν και στη Βατικανή Αποστολική Βιβλιοθήκη και Αρχεία. Η συμφωνία αυτή προβλέπει ότι Αζέροι «ερευνητές» θα συνεργάζονται με την Βιβλιοθήκη των Αρχείων του Βατικανού για την έρευνα της ιστορίας του Χριστιανισμού στον Καύκασο.

Είναι προφανές γιατί αυτή η συμφωνία θεωρείται εξαιρετικά αμφισβητήσιμη και έχει προκαλέσει δυσαρέσκεια στην Αρμενία. Η αρχαία ιστορία των Χριστιανών στον Καύκασο είναι ακριβώς αυτό που το Αζερμπαϊτζάν και οι Τούρκοι σύμμαχοί του έχουν συστηματικά επιδιώξει να καταστρέψουν. Τεράστιες αρχαίες χριστιανικές κοινότητες, και πάνω απ’ όλα η Αρμενική Αποστολική Εκκλησία, εξαλείφθηκαν σχεδόν ολοκληρωτικά στην Τουρκία και στο Αζερμπαϊτζάν τον 20ό αιώνα. Αυτή η παράδοση συνεχίζεται ακόμα και τώρα, με την εθνοκάθαρση στο Αρτσάχ και την καταστροφή της αρχαίας αρμενικής χριστιανικής κληρονομιάς του. Κι όμως, η συμφωνία αυτή δίνει στο Αζερμπαϊτζάν, διαβόητο για τις προπαγανδιστικές παραχαράξεις της χριστιανικής ιστορίας, μια θέση επιρροής στην ιστορική έρευνα των Αρχείων του Βατικανού.

Δεν είναι η πρώτη φορά που έχουμε συνεργασία Βατικανού–Αζερμπαϊτζάν το 2025. Τον Ιούλιο, Αζέροι εκπρόσωποι υπέγραψαν μνημόνιο στο Βατικανό για τον «διαθρησκειακό διάλογο» ανάμεσα σε Καθολικούς και Μουσουλμάνους (σιίτες στο δόγμα) στο Αζερμπαϊτζάν. Τον Απρίλιο, το Βατικανό φιλοξένησε συνέδριο με Αζέρους εκπροσώπους με τίτλο «Ο Χριστιανισμός στο Αζερμπαϊτζάν: Ιστορία και Νεωτερικότητα», το οποίο παρουσίασε αφηγήσεις προπαγάνδας του Αζερμπαϊτζάν σχετικά με την ιστορία των Χριστιανών σε περιοχές που ελέγχονται από το Αζερμπαϊτζάν (συμπεριλαμβανομένου του Αρτσάχ). Οι προφανώς ψευδείς αφηγήσεις του Αζερμπαϊτζάν περιλαμβάνουν τον ισχυρισμό ότι οι αρχαίες χριστιανικές εκκλησίες στο Αρτσάχ χτίστηκαν στην πραγματικότητα από τους Καυκάσιους Αλβανούς, μια προγενέστερη ομάδα των Αζέρων, και όχι από Αρμένιους. Αυτό αποτελεί ξεκάθαρη προσπάθεια να εξαλειφθεί η παρουσία των Αρμενίων από την ιστορία της περιοχής. Ευτυχώς, που αυτό το προπαγανδιστικό συνέδριο καταδικάστηκε με επιστολή που υπέγραψαν πάνω από 350 ακαδημαϊκοί για «εσκεμμένες πράξεις ιστορικής επιθετικότητας».

Αυτές οι τελευταίες κινήσεις του Βατικανού είναι ένα πλήγμα στην ιστορική αλήθεια. Όταν το Βατικανό υπογράφει συμφωνίες που δίνουν στους Αζέρους «πρόσβαση» στην μελέτη της χριστιανικής ιστορίας του Καυκάσου, ουσιαστικά νομιμοποιεί την προπαγάνδα περί «Καυκάσιων Αλβανών» και σβήνει σταδιακά τον αρμενικό χαρακτήρα της περιοχής, εντάσσεται σε μια σειρά διεθνών κινήσεων «εξίσωσης» που απομονώνουν την Αρμενία και παρουσιάζουν το Αζερμπαϊτζάν σαν «κανονικό συνομιλητή» στη Δύση. Αυτό ενισχύει τον αφηγηματικό πόλεμο του Μπακού που λέει «εμείς είμαστε ανεκτικοί, οι Αρμένιοι είναι ταραχοποιοί», και δημιουργεί ρήγμα ανάμεσα στις αρμενικές κοινότητες και το Βατικανό. Οι Αρμένιοι ιστορικά βλέπουν τη Ρώμη με καχυποψία, αλλά τέτοιες κινήσεις βαθαίνουν το χάσμα.

Το Βατικανό, όπως και άλλα κράτη, δεν είναι άμοιρο επιρροών. Η «διπλωματία του πετρελαίου και του αερίου» του Μπακού αγοράζει πρόσβαση. Δεν είναι μόνο τα λεφτά όμως, είναι ένα μείγμα οικονομικής διείσδυσης, διπλωματικής εικόνας και γεωπολιτικής συγκυρίας. Το Βατικανό επιλέγει να δώσει «πόντους» στο Αζερμπαϊτζάν, γιατί το τελευταίο προβάλλεται διεθνώς σαν «γέφυρα Ισλάμ–Χριστιανισμού» και έχει την οικονομική ισχύ να στηρίζει αυτή την εικόνα και το ανησυχητικό είναι ότι η Αρμενία, αντί να προβάλλει ενεργά την ιδιότητά της ως αρχαιότερου χριστιανικού έθνους, αφήνει το έδαφος στον αντίπαλο.

Η Ελλάδα και η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία έχουν ιδιαίτερο βάρος, λόγω ιστορίας, ορθοδοξίας και κοινής εμπειρίας με την Αρμενία απέναντι σε Τουρκία–Αζερμπαϊτζάν και η βοήθεια της θα ήταν μεγάλης σπουδαιότητας.

Είναι Μηχανικός Αερ/φών και εκπαιδευτής στο πρώτο πιστοποιημένο εκπαιδευτικό κέντρο κατά Part-147 ΜΤΟ της EASA στην Ελλάδα στην Ολυμπιακή Αεροπορία. Είναι ενεργό μέλος της Αρμενικής κοινότητας στην Ελλάδα. Ελληνοαρμένιος της διασποράς με καταγωγή των προγόνων από τη μαρτυρική Σμύρνη.

Αναλύσεις

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Άρθρο του Ζακ Νταμαντιάν στην εφημερίδα Αζάτ Όρ

Μετά τον 44ήμερο Πόλεμο του Αρτσάχ, άρχισε να κυκλοφορεί μια άποψη σύμφωνα με την οποία «οι Αρμένιοι της Διασποράς δεν πρέπει να μιλούν για την πολιτική της Αρμενίας, αφού δεν ζουν μέσα στη χώρα, και η κυβέρνηση έχει εκλεγεί από τον λαό».

Αναμφίβολα, σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα είναι σεβαστή τόσο η γνώμη του πολίτη όσο και η ελεύθερη έκφραση διαφορετικών απόψεων.

Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση ότι τέτοιες αντιλήψεις δεν υπήρχαν πριν από τη “βελούδινη επανάσταση”, παρόλο που οι Αρμένιοι της Διασποράς ασκούσαν σφοδρή κριτική στις μετασοβιετικές κυβερνήσεις, επισημαίνοντας τη συντριπτική φτώχεια των κατοίκων και την προφανή οικονομική ανισότητα.

Εκείνες οι κυβερνήσεις είχαν καταδικαστεί στη συνείδηση του αρμενικού λαού με την κατηγορία της «διαφθοράς», αν και η θεμελιώδης αρχή της δικαιοσύνης ορίζει πως «κάθε κατηγορούμενος θεωρείται αθώος μέχρι να αποδειχθεί ένοχος από το δικαστήριο».

Αλλά είναι άραγε η διαφθορά ένα αποκλειστικά μετασοβιετικό φαινόμενο;

Ανατρέχοντας στην παγκόσμια ιστορία, από τη γένεση των αρχαίων κρατών και τη βασιλεία του ινδιάνικου φύλου των Ίνκας έως τις σύγχρονες δημοκρατίες, βλέπουμε πως ακόμη και οι πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες δεν έχουν μείνει αλώβητες.

Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η ποινή φυλάκισης πέντε ετών του πρώην προέδρου της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, για τη δωροδοκία που φέρεται να έλαβε από τον Καντάφι.

Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, κάθε άνθρωπος δεν είναι μόνο πολίτης του κράτους του, αλλά και πολίτης του κόσμου.

Όταν διεξάγονται εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία, στην Τουρκία ή στη Γαλλία, τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης προβάλλουν ζωντανές αναλύσεις, όπου δημοσιογράφοι, πολιτικοί και ειδικοί εξετάζουν τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις τους.

Ο Έλληνας πολίτης σχολιάζει την πολιτική αυτών των χωρών. Γιατί, λοιπόν, να μην έχει και ο Αρμένιος της Διασποράς το δικαίωμα να μιλήσει για την Αρμενία;

Ή μήπως θα του αφαιρεθεί αυτό το «δικαίωμα» απλώς και μόνο επειδή είναι Αρμένιος στην καταγωγή;

Κατά τον πόλεμο στη Γάζα, Εβραίοι διανοούμενοι που δεν ζουν στο Ισραήλ επέκριναν ανοιχτά τον Νετανιάχου, παρότι είχε εκλεγεί δημοκρατικά από τον λαό του.

Παρά το γεγονός ότι το Ισραήλ εξήλθε στρατιωτικά νικηφόρο, πολεμώντας ταυτόχρονα σε δύο μέτωπα, είναι αυτονόητα καταδικαστέα η σφαγή αμάχων, ιδιαίτερα παιδιών.

Ωστόσο, δεν μπορεί να αγνοηθεί πως ένα κράτος των δέκα εκατομμυρίων κατάφερε να γονατίσει ένα των ενενήντα, λαμβάνοντας σημαντική διπλωματική στήριξη από την εβραϊκή Διασπορά.

Στις δημοκρατίες υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ηγετών που δεν εφάρμοσαν τα προεκλογικά τους προγράμματα.

Ας θυμηθούμε πως ακόμη και ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία της Γερμανίας μέσω εκλογών.

Όσον αφορά την αρμενική πραγματικότητα, δεν ήταν η Διασπορά εκείνη που πριν τον πόλεμο αποφάσισε να ακυρώσει τις διαπραγματεύσεις για τη λύση του «ζητήματος του Αρτσάχ», ούτε εκείνη που απέρριψε τις προτάσεις για ειρήνευση.

Οι οργανώσεις της αρμενικής Διασποράς πάντοτε απέφευγαν τις πολεμοχαρείς δηλώσεις.

Ωστόσο, στις προσωπικές συνομιλίες, δεν λείπει το πικρό ερώτημα:

«Αφού δεν υπήρχε καμία πιθανότητα νίκης, γιατί θυσιάστηκε το άνθος της νεολαίας μας;»

Το δικαίωμα του πολίτη της Αρμενίας να ζει με ειρήνη και αξιοπρέπεια είναι αδιαπραγμάτευτο, όπως και για όλους τους λαούς του κόσμου.

Όμως μπορούν αυτά τα δικαιώματα να διασφαλιστούν με την παραίτηση από τα εθνικά σύμβολα και δικαιώματα;

Ανατρέχοντας στη σοβιετική περίοδο, βλέπουμε ότι η Αρμενία, όσο της επέτρεπαν οι συνθήκες, διατήρησε τα εθνικά της σύμβολα. Ακόμη και στις πιο σκληρές σταλινικές εποχές δεν αρνήθηκε ποτέ το Αραράτ.Είναι γνωστός ο διάλογος του Νικίτα Χρουστσόφ με έναν Τούρκο πολιτικό, όταν εκείνος τον ρώτησε:

«Γιατί επιτρέπετε στους Αρμενίους να χρησιμοποιούν το όρος Αραράτ, αφού δεν τους ανήκει;»

Και ο Σοβιετικός ηγέτης απάντησε:

«Κι εσείς έχετε τη Σελήνη στη σημαία σας. Σας ανήκει μήπως;»

Το 1980, στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το Αρμενικό Κρατικό Συγκρότημα Χορού παρουσίασε τον χορό «Berd», ενώ στο στάδιο «Λουζνίκι» απεικονιζόταν περήφανα το Αραράτ.

Η γεωγραφική θέση της Αρμενίας είναι αναμφίβολα δύσκολη.

Η σημερινή κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Αρμενίας φαίνεται να αποκηρύσσει το Αραράτ ως εθνικό σύμβολο, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών φέρει το όνομα… Αραράτ Μιρζογιάν.

Ο πρωθυπουργός, μέσα από τις αναρτήσεις του στα κοινωνικά δίκτυα, παρουσιάζει στιγμιότυπα όπου διαβάζει την «Ιστορία των Αρμενίων».

Μα μελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.

ԱԶԱՏ ՕՐ 31-10-2025
Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Θα Κρατήσει Εκεχειρία στην Γάζα;

Συνέντευξη του πρέσβη ε.τ. Ελευθέριου Καραγιάννη στον Σταύρο Καλεντερίδη

Δημοσιεύτηκε

στις

Ανοιχτή συζήτηση με τον πρέσβη ε.τ. Ελευθέριο Καραγιάννη για τις τελευταίες εξελίξεις στην Λωρίδα της Γάζας και τις προβλέψεις για τον πόλεμο στην Μ. Ανατολή

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Η Τουρκία, από κορυφαίος καταχραστής της INTERPOL, επιδιώκει τώρα να την διοικήσει

Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Άγκυρα ανακοίνωσε επίσημα την υποψηφιότητά της για την προεδρία της INTERPOL, ενόψει της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης που θα πραγματοποιηθεί στις 24–27 Νοεμβρίου 2025 στο Μαρακές. Ο υποψήφιος της Τουρκίας είναι ο Μουσταφά Σερκάν Σαμπαντζά, επικεφαλής του τουρκικού Εθνικού Γραφείου της INTERPOL–Europol. Αν εκλεγεί, θα αναλάβει θητεία τετραετίας.

Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.


Κατάχρηση διεθνών μηχανισμών

Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το Nordic Monitor, οι τουρκικές αρχές έχουν καταθέσει χιλιάδες αιτήματα “Red Notice” εναντίον επικριτών του καθεστώτος, καλυμμένα ως κοινές ποινικές υποθέσεις. Το 2024, ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιλμάζ Τουντς παραδέχθηκε ότι η Τουρκία υπέβαλε 1.774 αιτήματα έκδοσης σε 119 χώρες, τα περισσότερα εκ των οποίων απορρίφθηκαν.

Μια εσωτερική διαβαθμισμένη οδηγία της 18ης Ιουνίου 2025 ζητούσε από εισαγγελείς να αποφεύγουν την αναφορά σε “τρομοκρατία” ή δεσμούς με το κίνημα Γκιουλέν όταν στέλνουν αιτήματα στην INTERPOL, προτείνοντας τη χρήση συνηθισμένων κατηγοριών, όπως «παράνομη απόκτηση προσωπικών δεδομένων», ώστε να περνούν τον έλεγχο του οργανισμού.

Η Άγκυρα, επιπλέον, αξιοποιεί τη βάση Stolen and Lost Travel Documents (SLTD) για να δηλώνει διαβατήρια αντιφρονούντων ως “χαμένα” ή “ανακληθέντα”. Το αποτέλεσμα είναι απαγορεύσεις εξόδου, συλλήψεις στα σύνορα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, αναγκαστικές επιστροφές.


Καταγγελίες διεθνών θεσμών

Έκθεση της Μικτής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Βρετανικού Κοινοβουλίου (30 Ιουλίου 2025) τοποθετεί την Τουρκία ανάμεσα στους μεγαλύτερους καταχραστές του συστήματος ειδοποιήσεων της INTERPOL, μαζί με την Κίνα και τη Ρωσία.

Η επιτροπή αναφέρει ότι αυταρχικά καθεστώτα χρησιμοποιούν τη διεθνή αστυνομική συνεργασία για να καταδιώκουν πολιτικούς αντιπάλους στο εξωτερικό, ενώ υπογραμμίζει πως η Τουρκία παραποιεί στοιχεία για να δικαιολογήσει συλλήψεις και εκδόσεις.

Η πρακτική αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη εκστρατεία διακρατικής καταστολής που εντάθηκε μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Σύμφωνα με οργανώσεις δικαιωμάτων και δυτικές υπηρεσίες, η ΜΙΤ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 100 απαγωγές ή “renditions” πολιτικών αντιπάλων από το εξωτερικό, κυρίως ατόμων συνδεδεμένων με το κίνημα Γκιουλέν.


Σύγκρουση με το Σύνταγμα της INTERPOL

Το Άρθρο 3 του Καταστατικού της INTERPOL απαγορεύει οποιαδήποτε εμπλοκή σε υποθέσεις πολιτικής, στρατιωτικής, θρησκευτικής ή φυλετικής φύσης. Παρ’ όλα αυτά, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Άγκυρα παρακάμπτει συστηματικά τον κανόνα, μεταμφιέζοντας πολιτικά διωκόμενους σε “κοινούς εγκληματίες”.

Αν η Τουρκία αποκτήσει την προεδρία, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι θα αποκτήσει επιρροή στις επιτροπές, στις διαδικασίες και στους εσωτερικούς κανονισμούς του οργανισμού, θέτοντας σε κίνδυνο την ουδετερότητα και αξιοπιστία του διεθνούς αστυνομικού δικτύου.


Αυξανόμενη δυσπιστία

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες αρνούνται πλέον να εφαρμόσουν τουρκικά “Red Notices” ή να προχωρήσουν σε εκδόσεις, επικαλούμενες πολιτικά κίνητρα και κινδύνους βασανιστηρίων. Πολλές περιπτώσεις αφορούσαν πρόσφυγες με άσυλο, προστατευμένους από το διεθνές δίκαιο.

Την ίδια ώρα, η Τουρκία καταγράφει δραματική αύξηση οργανωμένου εγκλήματος. Σύμφωνα με τον Global Organized Crime Index (2023), η χώρα βαθμολογήθηκε με 7,03/10, καταλαμβάνοντας την 14η θέση παγκοσμίως και την 1η στην Ευρώπη. Το ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνει εκτεταμένα κυκλώματα εμπορίας ανθρώπων, όπλων και μαφίας που διατηρούν διασυνδέσεις με πολιτικά και δικαστικά κέντρα εξουσίας.


Ένα κρίσιμο τεστ για τη διεθνή νομιμότητα

Η εκλογή του επόμενου προέδρου της INTERPOL στο Μαρακές θα αποτελέσει δοκιμασία αξιοπιστίας για τον οργανισμό. Η ερώτηση είναι απλή:
Μπορεί ένα κράτος που κατηγορείται ότι εργαλειοποιεί την INTERPOL να τη διοικήσει χωρίς να την υπονομεύσει;

Η απάντηση, όπως σημειώνει το Nordic Monitor, θα δείξει αν η INTERPOL παραμένει ανεξάρτητος θεματοφύλακας της διεθνούς αστυνόμευσης ή εάν υποκύπτει στις πιέσεις της πολιτικής εξουσίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ4 ώρες πριν

Έτοιμη να ενταχθεί στο IMEC η Κύπρος, λέει ο Κόμπος σε ινδικό κανάλι

Ο Ινδός ΥΠΕΞ μίλησε για τα θέματα που περιλαμβάνουν την ιστορική και γεωγραφική σημασία της Κύπρου και το μεγαλείο του...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ6 ώρες πριν

Στις 12 Νοεμβρίου η συνάντηση Κύπρου–Ελλάδας με τον Επίτροπο Ενέργειας για GSI

Τετ α τετ θα έχουν οι Υπουργοί Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ6 ώρες πριν

Ενθρονίστηκε ο Αρχιεπίσκοπος Σινά Συμεών

Στην τελετή ενθρόνισης παρέστη ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κυριάκος Μητσοτάκης με τη σύζυγό του Μαρέβα. Επίσης, η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ7 ώρες πριν

Σε 300 χερσαίες και θαλάσσιες γεωτρήσεις προχωρά η Τουρκία! Μέσα και τα κατεχόμενα

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, θα ενταθούν οι σεισμικές έρευνες και οι γεωτρήσεις στις θαλάσσιες περιοχές που αδειοδοτούνται από την "ΤΔΒΚ",...

Άμυνα7 ώρες πριν

Αυξάνεται η πίεση στις Βρυξέλλες για την υπαγωγή της Τουρκίας στο SAFE

Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα Άμυνας, Τομά Ρενιέ, απάντησε ακόμη μια φορά σε επίμονες ερωτήσεις δημοσιογράφων πως η...

Δημοφιλή