ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Η χαμένη βιομηχανία της Ελλάδας
η βαριά βιομηχανία, η κλωστοϋφαντουργία και η ναυπηγική συρρικνώθηκαν έως και σχεδόν διαλύθηκαν ενώ η παραγωγική βάση της χώρας υπονομεύθηκε συστηματικά, λόγω αποφάσεων που ευνόησαν το εισαγόμενο κεφάλαιο και την εύκολη κερδοφορία εις βάρος της εγχώριας βιομηχανίας
Γράφει ο Νίκος Βουτσινός*
«Η Ελλάδα δεν είχε ποτέ βιομηχανία». Μια φράση που επαναλαμβάνεται εδώ και δεκαετίες, λες και είναι αυτονόητη αλήθεια. Στην πραγματικότητα όμως, στην Ελλάδα υπήρχε βιομηχανία – και μάλιστα αξιοσημείωτη για το μέγεθος της χώρας, γεγονός το οποίο δεν ταιριάζει στο υπάρχον αφήγημα. Αυτό όμως που δεν είχε ήταν πολιτική στρατηγική και ελίτ αποφασισμένες να στηρίξουν την παραγωγή, γιατί τα δικά τους συμφέροντα βρίσκονταν σε πλήρη αντιδιαστολή με τα συμφέροντα της χώρας.
Από τη Σύρο στον Πειραιά: το ανεκπλήρωτο όνειρο
Στα μέσα του 19ου αιώνα, η Ερμούπολη της Σύρου δεν ήταν απλώς ένα εμπορικό λιμάνι ή ένα νησί με όμορφα αρχοντικά· ήταν η βιομηχανική πρωτεύουσα της Ελλάδας. Ναυπηγεία, μηχανουργεία, εριουργεία, τυπογραφεία και εμπορικές εταιρείες γέμιζαν την πόλη καπνούς και ζωή, μετατρέποντάς την σε σημείο αναφοράς για την επιχειρηματικότητα στη Μεσόγειο. Χιλιάδες εργάτες και τεχνίτες, ντόπιοι και πρόσφυγες, δούλευαν στα εργοστάσια, ενώ η πόλη αναπτυσσόταν με γοργούς ρυθμούς, δείχνοντας ότι η Ελλάδα μπορούσε να στήσει παραγωγικό ιστό χωρίς να εξαρτάται αποκλειστικά από τις ευρωπαϊκές μητροπόλεις.
Λίγες δεκαετίες αργότερα, στον Πειραιά, η εικόνα επαναλήφθηκε σε μεγαλύτερη κλίμακα. Μεγάλες βιομηχανικές μονάδες όπως η Πειραϊκή-Πατραϊκή (κλωστοϋφαντουργία) και η ΧΡΩΠΕΙ (χημικά) απέδειξαν ότι η χώρα μπορούσε να παράγει βιομηχανικά αγαθά με μαζική παραγωγή. Τσιμέντο, υφαντουργία, ζάχαρη, χημικά προϊόντα: ένας ιστός παραγωγής που έδινε προοπτική και ελπίδα για την οικονομική αυτονομία της Ελλάδας, δείχνοντας ότι η χώρα διέθετε ανθρώπινο δυναμικό, πρώτες ύλες και τεχνογνωσία για να στηρίξει βιομηχανική ανάπτυξη.
Ο Μεσοπόλεμος: άνθηση με περιορισμένη διάρκεια
Με τη Μικρασιατική Καταστροφή κατέφτασαν στην Ελλάδα πρόσφυγες οι οποίοι τροφοδότησαν τη βιομηχανία της χώρας αφενός μεν με εργατικά χέρια καθώς ο πληθυσμός της χώρας αυξήθηκε σε μεγάλο βαθμό αφετέρου δε με τεχνογνωσία καθώς οι πρόσφυγες προέρχονταν από περιοχές καθόλα ανεπτυγμένες. Η κλωστοϋφαντουργία και η καπνοβιομηχανία γνώρισαν μεγάλη άνθηση.
Όμως η πολιτική εξουσία έδειξε για ακόμη μια φορά τις προτεραιότητές της: ένα σύστημα πελατειακών σχέσεων βαθειά ριζωμένο, προστατευτισμός χωρίς καμία απολύτως στρατηγική, χρηματοδοτήσεις που μοίραζαν εύνοια αντί να χτίζουν θεμέλια. Για την πολιτική τάξη, η βιομηχανία δεν ήταν εθνικό σχέδιο αλλά πεδίο εξυπηρέτησης συμφερόντων, και πιο συγκεκριμένα, των δικών τους.
Μετά τον πόλεμο: χαμένες ευκαιρίες και σκοπιμότητες
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Ευρώπη αναγεννήθηκε πάνω στη βιομηχανία της. Η Ελλάδα όμως επέλεξε άλλο δρόμο. Τα κονδύλια του Σχεδίου Μάρσαλ κατευθύνθηκαν κυρίως σε τράπεζες, εισαγωγές και έργα γρήγορης απόδοσης. Δεν ήταν τυχαίο: οτι η πολιτική τάξη της χώρας όπως και οι οικονομικές ελίτ βολεύονταν περισσότερο με ένα μοντέλο εξάρτησης από ξένα προϊόντα και κεφάλαια.
Η βιομηχανία αντιμετωπιζόταν συχνά ως «απειλή» για τα συμφέροντα των εμπορικών οικογενειών, των τραπεζών και των μεσαζόντων που κέρδιζαν από τις εισαγωγές. Έτσι, ενώ άλλες χώρες μιλούσαν για «οικονομικά θαύματα», στην Ελλάδα το αφήγημα έγινε η «αδυναμία» να στηριχθεί η εγχώρια παραγωγή.
Με το αφήγημα λοιπόν αυτό ως σημαία αποπροσανατολισμού από την ουσία και αποφάσεις οι οποίες αποδυνάμωναν συστηματικά τη βιομηχανία όπως οι παρακάτω:
Η στροφή σε εισαγωγές και υπηρεσίες (1970)
Η σταδιακή αποκρατικοποίηση και πώληση των βιομηχανικών μονάδων Η μη στήριξη του ναυπηγείου Σκαραμαγκά (1997-2000)
Η αποκρατικοποίηση/πώληση της Πειραϊκής-Πατραϊκής, της μεγαλύτερης κλωστοϋφαντουργικής εταιρείας της χώρας
Στρατηγική επιλογή εισαγωγών και τουρισμού (2000-2025)
Ως αποτέλεσμα, η βαριά βιομηχανία, η κλωστοϋφαντουργία και η ναυπηγική συρρικνώθηκαν έως και σχεδόν διαλύθηκαν ενώ η παραγωγική βάση της χώρας υπονομεύθηκε συστηματικά, λόγω αποφάσεων που ευνόησαν το εισαγόμενο κεφάλαιο και την εύκολη κερδοφορία εις βάρος της εγχώριας βιομηχανίας.
Το νεο-ελληνικό μοντέλο: τουρισμός και κατανάλωση
Στη μεταπολίτευση, η εικόνα ολοκληρώθηκε. Ολόκληροι κλάδοι έκλεισαν ή ξεπουλήθηκαν: η Πειραϊκή-Πατραϊκή διαλύθηκε, η ΧΡΩΠΕΙ έμεινε κουφάρι, τα ναυπηγεία μπήκαν σε μακρά κρίση. Αποτέλεσμα αυτού, εκατοντάδες-χιλιάδες θέσεις εργασίας εξαφανίστηκαν. Η χώρα επέλεξε να στηρίζεται στον τουρισμό, στις υπηρεσίες και στην κατανάλωση εισαγόμενων προϊόντων.
Σήμερα, εισάγουμε ακόμη και βασικά είδη διατροφής, ενώ οι παλιές βιομηχανικές εγκαταστάσεις λειτουργούν ως loft ή πολιτιστικά κέντρα ή παραμένουν ερειπωμένες υπενθυμίζοντας με την παρουσία τους μια χώρα με μεγάλα όνειρα τα οποία παρέμειναν ανεκπλήρωτα, με τις “καμινάδες” της να παραμένουν μόνο ως ντεκόρ.
Η πολιτική ευθύνη/ ευθύνη της ελίτ
Η ελληνική βιομηχανία δεν κατέρρευσε επειδή δεν είχε δυνατότητες· κατέρρευσε γιατί δεν ήταν πολιτικά και οικονομικά επιθυμητό να αντέξει. Κάθε μεγάλο δάνειο, κάθε διεθνής συμφωνία, κάθε μνημόνιο έσπρωχναν ολοένα και περισσότερο τη βιομηχανία στον γκρεμό, περιορίζοντας την αυτονομία της εγχώριας παραγωγής. Οι πολιτικοί και οι οικονομικές ελίτ της χώρας προτίμησαν τα γρήγορα κέρδη από το εμπόριο και τη χρηματοοικονομική δραστηριότητα αντί να στηρίξουν τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της βιομηχανίας. Ως αποτέλεσμα, η Ελλάδα μετατράπηκε σε χώρα που κατά βάση εξαρτάται από εισαγωγές και υπηρεσίες, ενώ η παραγωγική της βάση συρρικνώθηκε και σε πολλές περιπτώσεις διαλύθηκε, αφήνοντας πίσω της έναν βιομηχανικό ιστό σχεδόν ανύπαρκτο.
Το ερώτημα του αύριο
Η ελληνική βιομηχανία δεν χάθηκε τυχαία. Χάθηκε γιατί έτσι αποφάσισαν πολιτικοί και οικονομικές ελίτ, επιλέγοντας τα γρήγορα κέρδη από το εμπόριο, τις τράπεζες και τις εισαγωγές αντί για τη μακρόχρονη, κοπιαστική ανάπτυξη της παραγωγής. Σήμερα, όταν μιλάμε για «επανεκκίνηση» ή «πράσινη βιομηχανία», ξεκινάμε από το μηδέν. Το ερώτημα δεν είναι μόνο τεχνικό: θέλουμε πραγματικά να ξαναχτίσουμε εργοστάσια και υποδομές, να δημιουργήσουμε παραγωγική βάση και θέσεις εργασίας, ή μας βολεύει η εικόνα μιας χώρας που ζει κυρίως από τουρισμό, ήλιο, θάλασσα και υπηρεσίες; Και αν επιλέξουμε να επενδύσουμε στην παραγωγή, είμαστε έτοιμοι να αντιπαλέψουμε τις ίδιες δυνάμεις που στο παρελθόν επέβαλαν αυτή την εξάρτηση;
Αν δεν αποφασίσουμε να δούμε κατάματα τις σκοπιμότητες που οδήγησαν εδώ, τότε το μέλλον μας θα παραμείνει ζοφερό. Θα μείνουμε στην ιστορία ως μια χώρα που πουλάει ήλιο, φραπέ και θάλασσα. Κι αυτό δεν θα είναι μοίρα. Θα είναι, ξανά, επιλογή.
*Ο Νίκος Βουτσινός είναι ιστορικός και συγγραφέας με ειδίκευση στη Νεότερη και Σύγχρονη Ελλάδα. Στην ανάλυση του εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο οι πολιτικές επιλογές και οι στρατηγικές των ελίτ διαμόρφωσαν τη μακροχρόνια πορεία της χώρας — συνδέοντας το ιστορικό παρελθόν με τα σημερινά ζητήματα παραγωγής, οικονομίας και κοινωνίας. Παράλληλα ασχολείται ενεργά με θέματα στρατιωτικής και διπλωματικής ιστορίας, ερευνώντας πώς οι στρατιωτικοπολιτικές εξελίξεις επηρέασαν τη διαμόρφωση της ελληνικής ταυτότητας και στρατηγικής σκέψης.
Άμυνα
Πόσο θα κοστίσουν τελικά τα βρετανικά Eurofighter στην Τουρκία;
Νέες πληροφορίες προκύπτουν από την Άγκυρα σχετικά με τη συμφωνία Βρετανίας–Τουρκίας για την αγορά 20 μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoon
Τουρκικές πηγές «διορθώνουν» το κόστος της συμφωνίας για τα Eurofighter: 5,4 δισ. λίρες αντί για 8
Νέες πληροφορίες προκύπτουν από την Άγκυρα σχετικά με τη συμφωνία Βρετανίας–Τουρκίας για την αγορά 20 μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoon, καθώς πηγές του τουρκικού υπουργείου Άμυνας επισημαίνουν ότι το πραγματικό κόστος της σύμβασης ανέρχεται σε 5,4 δισεκατομμύρια βρετανικές λίρες και όχι σε 8 δισ. όπως είχε ανακοινώσει αρχικά ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μαζί με τον Βρετανό πρωθυπουργό Κιρ Στάρμερ.
Σύμφωνα με τον ανταποκριτή του ΣΚΑΪ στην Κωνσταντινούπολη, Μανώλη Κωστίδη, οι ίδιες πηγές διευκρινίζουν ότι στις 27 Οκτωβρίου 2025 υπογράφηκε σύμβαση με τη βρετανική κυβέρνηση για την προμήθεια νέων αεροσκαφών Eurofighter Typhoon, καθώς και για εξοπλισμό αποστολής και διάφορους τύπους πυρομαχικών που θα καλύψουν τις ανάγκες της Διοίκησης της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας.
«Το συνολικό κόστος του έργου, που περιλαμβάνει τα 20 νέα αεροσκάφη, τον επιχειρησιακό εξοπλισμό και τα πυρομαχικά, ανέρχεται σε περίπου 5,4 δισ. λίρες,» σημειώνουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές, προσθέτοντας ότι το πρόγραμμα περιλαμβάνει και εργασίες για αεροσκάφη Eurofighter που πρόκειται να προμηθευτεί η Τουρκία από το Κατάρ και το Ομάν.
Η συμφωνία αυτή, που παρουσιάστηκε πανηγυρικά στην Άγκυρα ως «νέα σελίδα στη στρατηγική συνεργασία με τη Βρετανία», είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε Γερμανία και Ισπανία, χώρες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία παραγωγής του Eurofighter, καθώς απαιτείται η ομόφωνη έγκριση όλων των εταίρων για την εξαγωγή των αεροσκαφών.
Η Τουρκία επιδιώκει μέσω της συγκεκριμένης αγοράς να ενισχύσει τον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας, μετά το πάγωμα της συμφωνίας για τα αμερικανικά F-16 και τις καθυστερήσεις στην ένταξη των εγχώριων μαχητικών KAAN.
Άμυνα
Στιγμές Ιστορίας: Οχυρό Ρούπελ – Από την Προδοσία στο Έπος
Ντοκιμαντέρ από το κανάλι της Βουλής
Ο Τάκης Κάμπρας και οι Στιγμές Ιστορίας παρουσιάζουν την Ιστορία και το Έπος του οχυρού Ρούπελ.
Η εποποιία των Οχυρών το 1941, ήταν – σαν να ήταν γραφτό – να έρθει…, ως γομολάστιχα, για να σβήσει μια άλλη ημερομηνία, την 27η Μαΐου του 1916, που έχει καταγραφεί ως μια από τις μελανότερες σελίδες της ελληνικής ιστορίας.
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Αμφιλεγόμενη η οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Λιβάνου-Κύπρου κατά την Τουρκία
Η απόφαση της λιβανέζικης κυβέρνησης να επικυρώσει τη συμφωνία οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών με την Κυπριακή Δημοκρατία εγείρει αμφιλεγόμενα ζητήματα κυριαρχίας και διαχείρισης ενεργειακών πόρων. Τα τουρκικά ΜΜΕ καταγράφουν την έντονη κριτική των ειδικών εντός Λιβάνου, επισημαίνοντας ότι η συμφωνία ενδέχεται να υποβαθμίζει τα δικαιώματα της χώρας, ενώ αγνοεί τη συνεργασία με τη Συρία και την παρατηρητική στάση της Τουρκίας.
Η ανακοίνωση της κυβέρνησης του Λιβάνου ότι επικύρωσε τη συμφωνία οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Ο οικονομολόγος Άλι Νουρεντίν, μιλώντας στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Αναντολού, σχολίασε πως «την εποχή εκείνη, ο Λίβανος δεν είχε ούτε την εμπειρία ούτε την τεχνική γνώση σε αυτά τα ζητήματα. Το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων ήταν πολύ κακό για τον Λίβανο, και γι’ αυτό, το 2007, το Κοινοβούλιο δεν ενέκρινε τη συμφωνία και παρέμεινε ανενεργή. Διότι περιείχε τόσες αδικίες για τη λιβανέζικη πλευρά».
Ο Νουρεντίν τόνισε ότι η κυβέρνηση της Βηρυτού υιοθέτησε την τεχνική της «μεσαίας γραμμής», που έδωσε στην Κύπρο μεγαλύτερο μερίδιο θαλάσσιας δικαιοδοσίας, προσθέτοντας:
«Η λιβανέζικη πλευρά είχε τα νομικά έγγραφα για να διαπραγματευτεί μεγαλύτερο μερίδιο. Επομένως, χάσαμε περιοχές. Οι εκτιμήσεις για την έκταση που χάθηκε ποικίλλουν, από 2.500 έως 5.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Με αυτή τη συμφωνία που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο, αποδεχθήκαμε το χειρότερο δυνατό αποτέλεσμα. Δεν διαπραγματευτήκαμε σωστά τα δικαιώματά μας».
Ο Νουρεντίν επέκρινε την κυβέρνηση ότι ενέκρινε τη συμφωνία χωρίς διαβούλευση με τη Συρία.
«Θεωρώ ότι ήταν προς το εθνικό συμφέρον του Λιβάνου να διαπραγματευτούμε πρώτα με τους Σύρους για τα όρια της θαλάσσιας ζώνης και μετά, ως ενιαίο μέτωπο, να πάμε στους Κύπριους και να διαπραγματευτούμε μαζί. Είχαμε συμφέρον να περιμένουμε· δηλαδή, θα έπρεπε πρώτα να οριστικοποιήσουμε τα αρχεία μας με τη Συρία και στη συνέχεια να προχωρήσουμε στις διαπραγματεύσεις με την (Ελληνοκυπριακή) πλευρά».
Μονόπλευρη προσέγγιση χωρίς συνεννόηση με τη Συρία
Ο ερευνητής και συγγραφέας Μουνίρ Ράμπι καταδίκασε επίσης στο Αναντολού τη «βιαστική» ενέργεια της κυβέρνησης της Βηρυτού.
«Ο Λίβανος προχώρησε στην οριοθέτηση με την Κύπρο χωρίς συνεννόηση με τη Συρία. Ενώ δεν έχει υπάρξει πρόοδος στην οριοθέτηση με τη Συρία, η βιαστική ενέργεια της κυβέρνησης στην οριοθέτηση με την Κύπρο εξέπληξε τον λιβανέζικο λαό».
Ο Ράμπι υπογράμμισε ότι η συμφωνία «θα ασκήσει μελλοντικά πίεση στη Συρία σε ενδεχόμενες διαπραγματεύσεις της με την Ελληνοκυπριακή διοίκηση». Πρόσθεσε ότι «είναι απαραίτητο να περιμένουμε και να παρατηρήσουμε τη στάση της Τουρκίας», θυμίζοντας ότι «η Άγκυρα ζήτησε από την τότε κυβέρνηση του Λιβάνου το 2011 να μην οριοθετήσει τα σύνορά της με την Κύπρο χωρίς συμφωνία με την Άγκυρα».
Η ειδικός σε θέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, Λάουρι Χάιταγιαν, ζήτησε τη δημόσια αποκάλυψη των τεχνικών και νομικών λεπτομερειών της αμφιλεγόμενης συμφωνίας, ενώ σημείωσε ότι οι συζητήσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν και τη Συρία, τώρα που έχουν αποκατασταθεί οι διμερείς σχέσεις.
Αντιδράσεις στο Λίβανο
Η απόφαση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και στον Λίβανο, καθώς πολιτικοί και νομικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση παραχωρεί περίπου 5.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα κυρίαρχου.
Η εφημερίδα Al-Ahbar μιλά για «μεγάλο στρατηγικό λάθος», τονίζοντας ότι η συμφωνία αγνοεί τα διατάγματα που είχε υποβάλει ο Λίβανος στον ΟΗΕ το 2011 για την επανεξέταση των συνόρων. Επίσης, εγείρονται ερωτήματα για τη νομική νομιμότητα της οριοθέτησης, δεδομένων των βρετανικών βάσεων και της παρουσίας του ψευδοκράτους στο βόρειο τμήμα του νησιού. Παράλληλα, ειδικοί εκφράζουν ανησυχίες ότι η νέα στρατηγική προσέγγιση του Λιβάνου απέναντι στον ενεργειακό άξονα Κύπρου-Ισραήλ-Ελλάδας ενδέχεται να μειώσει τη διαπραγματευτική ισχύ της χώρας σε μελλοντικές συνομιλίες, ενώ η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη ασκήσει τα προβλεπόμενα νομικά μέσα.
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΜάζης: Ετοιμάζεται τεράστια έκρηξη Τουρκίας – Ισραήλ – «Είμαστε στο και δέκα στην Ελλάδα»
-
Άμυνα2 εβδομάδες πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία1 μήνα πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις1 εβδομάδα πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Επικίνδυνο παιχνίδι Μακρόν εις βάρος της Ελλάδας

