Αναλύσεις
Ρωσικό πετρέλαιο μέσω Τουρκίας: Ντίζελ “μαύρης” προέλευσης στην Ανατολική Ευρώπη
Το ήμισυ του ντίζελ που εισήχθη στη Ρουμανία το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους προέρχεται από την Τουρκία, με την υποψία ότι μεγάλο μέρος του προέρχεται από τη διύλιση ρωσικού πετρελαίου, δεδομένου ότι η Τουρκία είναι, μετά την Ινδία, ο μεγαλύτερος αγοραστής αργού πετρελαίου από τη Ρωσία.
Πέρα από τα ζητήματα του θεμιτού ανταγωνισμού, οι εισαγωγές καυσίμων που προέρχονται από την Ινδία και, ενδεχομένως, σύντομα και από την Τουρκία, θα μπορούσαν να οδηγήσουν τους Ουκρανούς να σταματήσουν να αγοράζουν καύσιμα από το λιμάνι της Κωνστάντζας, στερώντας από το ρουμανικό λιμάνι σημαντικά έσοδα.
Την Τουρκία ακολουθούν δύο χώρες της ΕΕ: η Ουγγαρία, με 117.000 τόνους, και η Ελλάδα, με 111.000 τόνους. Μόνο μετά από αυτές έρχεται η Ινδία, με 60.000 τόνους.
Ποιο είναι το πρόβλημα του εισαγόμενου ντίζελ από την Τουρκία
Εν ολίγοις, το πιθανό «ξέπλυμα» ρωσικού πετρελαίου, το οποίο δεν μπορεί να πωληθεί ούτε απευθείας ούτε να διυλιστεί στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου ισχύει εμπάργκο (με αξιοσημείωτες εξαιρέσεις την Ουγγαρία και τη Σλοβακία) στις προμήθειες ρωσικού αργού πετρελαίου ή καυσίμων από τη Ρωσία.
Πριν από λίγες ημέρες, το Reuters υπενθύμισε, επικαλούμενο στοιχεία της LSEG, ότι η Τουρκία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού πετρελαίου, μετά την Ινδία. Τα διυλιστήρια στις δύο χώρες αγοράζουν ρωσικό αργό πετρέλαιο φθηνότερα, το διυλίζουν στα δικά τους διυλιστήρια και στη συνέχεια πωλούν τα καύσιμα στις αγορές. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι οι δυτικές χώρες έχουν επιβάλει ανώτατο όριο τιμών πάνω από το οποίο δεν μπορεί να αγοραστεί ρωσικό αργό πετρέλαιο. Το Reuters υπενθυμίζει επίσης ότι ένα από τα διυλιστήρια της Τουρκίας, το Tupras, είχε σταματήσει να αγοράζει αργό πετρέλαιο Ural όταν η ζητούμενη τιμή ήταν πάνω από το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι στις αρχές του έτους. Στη συνέχεια, όμως, οι ροές ξανάρχισαν μετά τον Απρίλιο, όταν η τιμή έπεσε κάτω από αυτό το επίπεδο.
Τον Ιούνιο, τα τουρκικά διυλιστήρια αγόρασαν 1,6 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού, τον υψηλότερο μηνιαίο όγκο σε ένα χρόνο, σύμφωνα με το Reuters. Τον ίδιο μήνα, σύμφωνα με άλλη έκθεση, το διυλιστήριο STAR στην Τουρκία, που ανήκει στους Αζέρους από τη SOCAR, που είναι επίσης παρόν στη ρουμανική αγορά, έλαβε 800.000 τόνους ρωσικού αργού πετρελαίου (ή 190.000 βαρέλια την ημέρα, με ικανότητα διύλισης λίγο πάνω από 200.000 boe/ημέρα), ρεκόρ για φέτος.
Ο φόβος είναι ότι οπουδήποτε, γιατί, σε αντίθεση με τα καύσιμα που διυλίζονται στα ευρωπαϊκά εργοστάσια, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι το ντίζελ (σε αυτήν την περίπτωση) που λαμβάνεται από τη διύλιση πετρελαίου στην Τουρκία και την Ινδία δεν λαμβάνεται επίσης από ρωσικό πετρέλαιο αναμεμειγμένο με άλλες ποικιλίες, το τελευταίο σε μικρότερο βαθμό.
Ποιο είναι το πρόβλημα στη Ρουμανία;
Πιθανή σύγκρουση με την Ουκρανία, το λιμάνι της Κωνστάντζας μπορεί να χάσει χρήματα Το ντίζελ που εισάγεται στη Ρουμανία χρησιμοποιείται επίσης για τον εφοδιασμό της εγχώριας αγοράς (είμαστε καθαροί εισαγωγείς) αλλά και για εξαγωγή στην Ουκρανία, απευθείας ή μέσω της Δημοκρατίας της Μολδαβίας. Στην πρώτη περίπτωση, οι έμποροι που το διαθέτουν στην αγορά της Ρουμανίας κερδίζουν τον ανταγωνισμό, επειδή το ντίζελ από άλλες πηγές (είτε παράγεται στη Ρουμανία είτε εισάγεται από διυλιστήρια που «καίνε» μη ρωσικό αργό πετρέλαιο σε τιμή χωρίς έκπτωση) είναι πιο ακριβό.
Από την άλλη, μέρος του ντίζελ που φτάνει στο λιμάνι της Κωνστάντζας πωλείται από εδώ και πέρα, στην Ουκρανία. Ή, από την 1η Οκτωβρίου, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον εξειδικευμένο Τύπο στην Ουκρανία, είναι πιθανό οι ουκρανικές αρχές να σταματήσουν όλες τις πωλήσεις ντίζελ που φτάνουν στην Ουκρανία από την Κωνστάντζα, αλλά αιτία είναι οι παραδόσεις ινδικών καυσίμων (ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού πετρελαίου) στην Ουκρανία τους τελευταίους μήνες.
Σύμφωνα με πηγή που επικαλείται ο τοπικός Τύπος, όλες οι αποστολές στην Κωνστάντζα τις δύο πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου θα υπόκεινται σίγουρα σε αυξημένο έλεγχο. Ισχύει τόσο για θαλάσσιες όσο και για σιδηροδρομικές παραδόσεις. Ο λόγος είναι οι μεγάλοι όγκοι ινδικών προϊόντων που έφτασαν τον Σεπτέμβριο – περίπου 200,000 τόνοι. «Οι Ρουμάνοι ζήτησαν να μην επιβληθούν κυρώσεις τουλάχιστον τις δύο πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου, προκειμένου να μπορέσουν να πουλήσουν τα υπόλοιπα μεγάλα αποθέματα ινδικών καυσίμων. Η ουκρανική πλευρά αρνήθηκε», είπε ένας από τους μεγάλους εμπόρους, υπό την προστασία της ανωνυμίας.
«Σε αυτό το σημείο, φαίνεται ότι σε περίπτωση νέων παραδόσεων ινδικών καυσίμων ή άλλων ύποπτων αποστολών, το καθεστώς ενισχυμένης επιθεώρησης θα παραταθεί για άλλες δύο εβδομάδες ή και ένα μήνα», είπε ένας άλλος έμπορος, ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Παράλληλα, υπάρχουν πληροφορίες ότι η κρατική διοίκηση του ρουμανικού λιμανιού διαπραγματεύεται με τους παραχωρησιούχους χωρητικότητας – Vitol, Oscar, Socar, Euronova – για την υιοθέτηση κοινής θέσης σχετικά με την εγκατάλειψη των διαδρομών εισαγωγής που θεωρούνται «τοξικές», προκειμένου να διατηρηθεί ο εφοδιασμός στην Ουκρανία, η οποία αντιπροσώπευε το 47% του όγκου φορτίου της Κωνστάντζας το 2025. Επίσης, σύμφωνα με έναν από τους ερωτηθέντες εμπόρους, η Τουρκία, η οποία κατέχει σημαντικό μερίδιο στον όγκο φορτίου της Κωνστάντζας, αναμένεται να συμπεριληφθεί στη λίστα των ανεπιθύμητων προορισμών.
energypress.gr
Αναλύσεις
Πώς η Τουρκία έστησε μια «αόρατη αρχιτεκτονική ισχύος» στην Αφρική
Η διείσδυση της Τουρκίας στην Αφρική βασίζεται πλέον λιγότερο σε drones ή μεγάλες συμβάσεις και περισσότερο σε θεσμούς, πρότυπα και σύμβολα που, σιωπηλά, επαναπροσδιορίζουν την ίδια την κυριαρχία των κρατών.
Γράφει ο Σάι Γκαλ, The African Report
Η διείσδυση της Τουρκίας στην Αφρική βασίζεται πλέον λιγότερο σε drones ή μεγάλες συμβάσεις και περισσότερο σε θεσμούς, πρότυπα και σύμβολα που, σιωπηλά, επαναπροσδιορίζουν την ίδια την κυριαρχία των κρατών.
Η Γαλλία συχνά εξηγεί την υποχώρησή της από το Σαχέλ επικαλούμενη τη Ρωσία και την ιδιωτική εταιρεία Wagner. Αυτό το αφήγημα είναι άνετο: ένας ορατός εχθρός είναι πιο εύκολος να περιγραφεί από έναν διάχυτο ανταγωνιστή. Κι όμως, το πιο εντυπωσιακό φαινόμενο δεν είναι οι Ρώσοι μισθοφόροι αλλά η αργή ανοικοδόμηση από την Τουρκία μιας «αόρατης αρχιτεκτονικής ισχύος».
Δεν είναι το θέαμα των drones πάνω από την έρημο που έχει την μεγαλύτερη σημασία· αυτό που μετράει είναι η συσσώρευση θεσμών και συμβόλων που σταδιακά αντικαθιστούν την γαλλική κηδεμονία με τουρκική πατρωνία.
Παράδειγμα η Σομαλία
Η Σομαλία — που δεν ήταν ποτέ μέρος της «Françafrique» — αποδεικνύει αυτό το μοντέλο. Γύρω από το αεροδρόμιο της Μογκαντίσου η Άγκυρα έχει συγκροτήσει ό,τι μοιάζει με παράλληλο κράτος: στρατιωτική βάση ικανή να εκπαιδεύσει χιλιάδες στρατιώτες, λιμάνι και αεροδρόμιο υπό μακροχρόνια σύμβαση, εθνικό νοσοκομείο με το όνομα του προέδρου Recep Tayyip Erdogan, και από το 2023 υποκατάστημα τουρκικής κρατικής τράπεζας — η πρώτη ξένη τράπεζα που άνοιξε στη χώρα εδώ και μισό αιώνα.
Πίσω από τη βιτρίνα των συμβάσεων βρίσκεται κάτι πιο τολμηρό: η σταδιακή εσωτερίκευση τουρκικών «σημείων ταυτότητας». Τράπεζες, λογιστική, υγεία και ασφάλεια συγκεντρώνονται κάτω από μια ξένη ομπρέλα. Αυτό που δοκίμασε η Άγκυρα στη Μογκαντίσου το επεκτείνει τώρα στο Σαχέλ — ακριβώς εκεί που η Γαλλία υποχωρεί.
Επέκταση του τουρκικού αποτυπώματος
Από το 2024 η Τουρκία «βάθυνε» αυτό το μοντέλο: νέες συμφωνίες ναυτικής-ασφάλειας με τη Σομαλία και δικαιώματα από κοινού εξερεύνησης ενέργειας διεύρυναν την παρουσία της στον Ινδικό Ωκεανό, ενώ ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας όπως η SADAT — συχνά περιγραφόμενη ως «τουρκική Wagner» — άρχισαν να δρα σιωπηλά στη Δυτική Αφρική, καλύπτοντας το κενό που άφησε η γαλλική αποχώρηση.
Το «αόρατο» αποτύπωμα της Τουρκίας έχει έτσι διαστάσεις παραστρατιωτικές, συνδέοντας το κράτος με proxies σε ένα ενιαίο συνεχές επιρροής.
Συμβόλαια που χαράσσουν κυριαρχία
Στην Αφρική, λιμάνια, αεροδρόμια και νοσοκομεία φέρουν τουρκικές υπογραφές. Αυτές οι συμβάσεις δεν είναι απλώς εμπορικές συναλλαγές· γράφουν την Άγκυρα στο ορατό υλικό της εθνικής κυριαρχίας.
Ένα συχνά παραγνωρισμένο στοιχείο είναι τα πρότυπα: το 2017 η Τουρκία ίδρυσε την Halal Accreditation Authority και μέσω της Organisation of Islamic Cooperation (ΟΙΚ) προώθησε τα κριτήριά της στις αφρικανικές αγορές. Αυτά τα πρότυπα — πέρα από θεολογικά ζητήματα — διαμορφώνουν αλυσίδες εφοδιασμού σε τρόφιμα και φάρμακα, και δίνουν στην Άγκυρα μια σιωπηλή αλλά διαρκή παρουσία σε αγορές τρισεκατομμυρίων.
Σύμβολα που αντικαθιστούν τη γαλλική παρουσία
Η εκπαίδευση και η θρησκεία αποτελούν άλλη μια διάσταση. Η Maarif Foundation, που ιδρύθηκε το 2016, λειτουργεί σε πάνω από 20 αφρικανικές χώρες με σχολεία που διδάσκουν το τουρκικό πρόγραμμα και γλώσσα. Οι κρατικές υποτροφίες της Τουρκίας έφεραν δεκάδες χιλιάδες Αφρικανούς φοιτητές στα πανεπιστήμια της Τουρκίας — μια γενιά που συνδέει τα διαμορφωτικά της χρόνια με την Κωνσταντινούπολη και όχι με το Παρίσι.
Η Diyanet χτίζει μνημειακά τζαμιά (όπως το Εθνικό Τζαμί στην Άκρα και το Abdulhamid II στη Τζιμπουτί) και η φιλανθρωπική της δράση στήνει γεωτρήσεις και ηλιακά πάνελ με το μισοφέγγαρο και το αστέρι. Αυτές οι καθημερινές υπενθυμίσεις δείχνουν ότι τα τουρκικά σύμβολα αντικατέστησαν τα σβησμένα γαλλικά.
Τα μέσα και οι μεταφορές ενισχύουν το αφήγημα: το κανάλι TRT Africa, που λανσαρίστηκε το 2023, εκπέμπει στα γαλλικά, αγγλικά, χάουσα και σουαχίλι. Η κρατική ειδησεογραφική υπηρεσία Anadolu Agency εκπαιδεύει Αφρικανούς δημοσιογράφους σε τουρκικές ακαδημίες. Η αεροπορική εταιρεία Turkish Airlines συνδέει την Κωνσταντινούπολη με πάνω από 50 αφρικανικούς προορισμούς — πολλές φορές η μόνη απευθείας γραμμή προς πρωτεύουσες του Σαχέλ. Όποιος ελέγχει τις διαδρομές και τη γλώσσα διαμορφώνει την αντίληψη των γεγονότων.
Τα drones δεν είναι απλώς όπλα
Ακόμα και τα drone, είτε εορτάζονται είτε φοβούνται, είναι πρωτίστως πολιτικά σύμβολα. Παραδόσεις Bayraktar TB2 στο Μπουρκίνα Φάσο, στο Μάλι και στο Νίγηρα σκηνοθετούνται ως τελετές “ανακτημένης κυριαρχίας”, φωτογραφίζονται και διαμοιράζονται στα δίκτυα. Οι ηγέτες τιμούν Τούρκους στελέχους και το drone γίνεται λιγότερο εργαλείο πολέμου και περισσότερο πιστοποιητικό ανεξαρτησίας από το Παρίσι.
Στη Βόρεια Αφρική η προσέγγιση της Άγκυρας παίρνει πιο λεπτές αλλά βαθύτερες μορφές. Σε Αλγερία, Τυνησία και Μαρόκο, τουρκικές εταιρείες συνδυάζουν κατασκευές και χρηματοδότηση με πολιτιστικές και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες — σχολεία Maarif, τζαμιά υπό Diyanet και κέντρα Yunus Emre που διδάσκουν γλώσσα και ιστορία.
Ένας νέος τύπος ελέγχου
Η συνοχή της αρχιτεκτονικής είναι η καινοτομία της: η εκπαίδευση δημιουργεί πίστη, η θρησκεία νομιμοποίηση, η υποδομή ορατότητα, η χρηματοδότηση εξάρτηση, οι βάσεις προστατεύουν καθεστώτα και τα μέσα αναδιαμορφώνουν την αντίληψη. Δεν πρόκειται για φιλανθρωπία αλλά για μια στρωματοποιημένη μορφή μαλακού ελέγχου. Η Αφρική δεν στρέφεται πλέον ανακλαστικά προς το Παρίσι ή τις Βρυξέλλες, αλλά όλο και περισσότερο προς την Άγκυρα.
Η επιτυχία εξηγείται επειδή απηχεί τις προσδοκίες που άφησε ο αποικισμός. Το CFA franc, ελεγχόμενο από το Παρίσι, δεν βιώνεται ως τεχνικό εργαλείο αλλά ως σύμβολο εξάρτησης.
Το παράδοξο
Η Τουρκία, κράτος με βαρύ αποικιοκρατικό παρελθόν — ακόμη και με άρνηση της γενοκτονίας των Αρμενίων, καταπίεση των Κούρδων και κατοχή της Βόρειας Κύπρου — παρουσιάζεται σήμερα ως η αυθεντική αντι-αποικιακή φωνή. Δεν την καθιστά αξιόπιστη η διαγραφή του παρελθόντος της, αλλά η απογοήτευση με τη Γαλλία που κάνει την εναλλακτική πιο πειστική.
Πέρα από την Αφρική
Οι επιπτώσεις επεκτείνονται και πέρα από την Αφρική. Σε γαλλικές πόλεις όπως η Λυόν και η Μασσαλία, μέρος της νεότερης γενιάς πολιτών με μεταναστευτική καταγωγή από Τουρκία ή Μαγκρέμπ έρχεται ήδη σε επαφή με πολιτιστικές και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες που στηρίζει η Άγκυρα. Το ζητούμενο δεν είναι απλώς η διαπραγμάτευση ουρανίων συμφωνιών ή εμπορικών συμβολαίων, αλλά η διακριτική ικανότητα να επηρεάζεις ταυτότητες και φαντασιακά εντός της γαλλικής κοινωνίας.
Η Françafrique δεν τελείωσε με φωτιά. Διαλύθηκε. Η Άγκυρα κατάλαβε τη στιγμή όπου η Ευρώπη έχασε την εμπιστοσύνη στην αφήγησή της και την αντικατέστησε με άλλη. Τέτοιες αναμετρήσεις δεν κρίνονται με κηρύγματα αλλά με αξιοπιστία και συνέπεια. Αν η Γαλλία επιθυμεί να ηγηθεί πάλι, πρέπει να ξαναχτίσει εμπιστοσύνη ανάμεσα στις αξίες της και τη συμπεριφορά της. Διαφορετικά, την επόμενη δεκαετία δεν είναι μόνο ότι σημαίες μπορεί να καούν στην Μπαμάκο. Αυτό που μπορεί να χαθεί είναι η ίδια η ιδέα ότι η Γαλλία εξακολουθεί να ανήκει στο μέλλον της Αφρικής.
Άμυνα
Μπαλτζώης: Gamechanger στην άμυνα των νησιών μας!
Παρέμβαση του αντιστράτηγου ε.α. Ιωάννη Μπαλτζώη στην τηλεόραση της “Ναυτεμπορικής”
Αναλύσεις
Αϋφαντής: Πρέπει να τους πονέσουμε και εμείς!
Παρέμβαση του πρέσβη ε.τ. Γιώργου Αϋφαντή στην τηλεόραση της “Ναυτεμπορικής”
Γιώργος Αϋφαντής: Τα Eurofighter είναι αρχή! Έρχονται περισσότερα. Η κούρσα εξοπλισμών δεν μας εξυπηρετεί. Η αποτροπή που θα μπορούσαμε να χτίσουμε πάνω της μια εξωτερική πολιτική είναι η κατασκευή μη επανδρωμένων αεροσκαφών μακρού πλήγματος. Δεν έχουμε πρόθεση και διάθεση να τα χρησιμοποιήσουμε. Πρέπει να πονέσουμε και εμείς τους Γερμανούς για τους αποφάσεις τους με τα Eurofighter στην Τουρκία.
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΜάζης: Ετοιμάζεται τεράστια έκρηξη Τουρκίας – Ισραήλ – «Είμαστε στο και δέκα στην Ελλάδα»
-
Άμυνα2 εβδομάδες πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία1 μήνα πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις1 εβδομάδα πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Επικίνδυνο παιχνίδι Μακρόν εις βάρος της Ελλάδας