ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Ο Πασινιάν απέρριψε την πρόταση Πούτιν για δημοψήφισμα ένταξης της Αρμενίας στην ΕΕ
Ο Πούτιν δήλωσε την προηγούμενη ημέρα ότι το «ουκρανικό σενάριο» ξεκίνησε με την προσπάθεια του Κιέβου να ενταχθεί στην ΕΕ, προειδοποιώντας την Αρμενία να μην στραφεί προς τις Βρυξέλλες. Το Ερεβάν κατηγόρησε τη Ρωσία ότι δεν προστάτευσε την Αρμενία και πάγωσε τη συμμετοχή της στις συμφωνίες ασφαλείας υπό την ηγεσία της Μόσχας το 2024.
Ο Πρωθυπουργός της Αρμενίας Νικολ Πασινιάν απέρριψε τη Δευτέρα την έκκληση του Ρώσου Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν προς το Ερεβάν να διεξαγάγει δημοψήφισμα για την ένταξη στην ΕΕ, εν μέσω πιέσεων από τη Μόσχα μία εβδομάδα πριν από τις κοινοβουλευτικές εκλογές.
Τα τελευταία χρόνια, η Αρμενία αναζητά άλλους συμμάχους, απογοητευμένη από το γεγονός ότι η Μόσχα δεν την προστάτευσε στη διαμάχη με το γειτονικό Αζερμπαϊτζάν, με τη στάση της να έχει εξοργίσει το Κρεμλίνο.
Την περασμένη εβδομάδα, ο Πούτιν επέκρινε την προσέγγιση της Αρμενίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση και ζήτησε τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος «το συντομότερο δυνατό», λέγοντας ότι η συμμετοχή τόσο στην ΕΕ όσο και στην Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (ΕΟΕ) υπό την ηγεσία της Μόσχας είναι αδύνατο να συνδυαστεί.
Ο Πασινιάν δήλωσε σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα στο Facebook ότι «η διεξαγωγή δημοψηφίσματος είναι παράλογη» έως ότου η επιλογή μεταξύ των δύο μπλοκ «γίνει αναπόφευκτη, έως ότου η Αρμενία υποβάλει επίσημα αίτηση ένταξης στην ΕΕ ή πλησιάσει στην απόκτηση του καθεστώτος υποψήφιας χώρας».
Το Σάββατο, η Μόσχα ανακάλεσε τον πρέσβη της στην Αρμενία για «διαβουλεύσεις» σχετικά με τις ενισχυόμενες σχέσεις του Ερεβάν με την ΕΕ.
Ο Πούτιν δήλωσε την προηγούμενη ημέρα ότι το «ουκρανικό σενάριο» ξεκίνησε με την προσπάθεια του Κιέβου να ενταχθεί στην ΕΕ, προειδοποιώντας την Αρμενία να μην στραφεί προς τις Βρυξέλλες.
Ο Πασινιάν δήλωσε ότι οι αρμενο-ρωσικές σχέσεις «βρίσκονται σε φάση μετασχηματισμού».
«Χτίζουμε νέες σχέσεις με τη Ρωσία και είμαι βέβαιος ότι θα πετύχουμε, μεταξύ άλλων επειδή οι σχέσεις μας με τη Ρωσία είναι ανοιχτές και ειλικρινείς», είπε.
Το Κρεμλίνο ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι ο Πούτιν και ο Πασινιάν μίλησαν τηλεφωνικά, αναφέροντας μόνο ότι οι δύο άνδρες συζήτησαν τη σύνοδο κορυφής της Ευρασιατικής Συνόδου που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Καζακστάν, όπου ο Πούτιν είχε εκφράσει τις προειδοποιήσεις του, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες.
Η Μόσχα ανέφερε επίσης ότι ο Πούτιν ευχήθηκε στον Πασινιάν για τα γενέθλιά του.
Εξακολουθώντας να είναι επίσημα σύμμαχος της Μόσχας, η Αρμενία παραμένει μέλος της ΕΟΕ.
Ωστόσο, οι σχέσεις έχουν επιδεινωθεί δραματικά από την στρατιωτική κατάληψη της πρώην αμφισβητούμενης περιοχής του Ναγκόρνο Καραμπάχ από το Αζερμπαϊτζάν το 2023, η οποία προκάλεσε την έξοδο του αρμενικού πληθυσμού της περιοχής.
Το Ερεβάν κατηγόρησε τη Ρωσία ότι δεν προστάτευσε την Αρμενία και πάγωσε τη συμμετοχή της στις συμφωνίες ασφαλείας υπό την ηγεσία της Μόσχας το 2024.
Αναλύσεις
CPEC 2.0: Η Κίνα χτίζει τον ψηφιακό έλεγχο του Πακιστάν – Από τους δρόμους στους αλγορίθμους
Αν το πρώτο στάδιο του CPEC ήταν οι αυτοκινητόδρομοι, τα λιμάνια, οι σιδηρόδρομοι και οι ενεργειακές υποδομές, το νέο κεφάλαιο αφορά την τεχνητή νοημοσύνη, τα μεγάλα δεδομένα, την ψηφιακή διακυβέρνηση και τον έλεγχο της πληροφορίας.
Η μάχη του 21ου αιώνα: Ποιος κρατά τα κλειδιά του ψηφιακού κράτους του Ισλαμαμπάντ;
Γράφει ο Χρήστος Κωνσταντινίδης
Μια νέα γεωπολιτική πραγματικότητα διαμορφώνεται στο Πακιστάν, καθώς ο περίφημος Οικονομικός Διάδρομος Κίνας–Πακιστάν (CPEC) περνά σε μια δεύτερη φάση, πολύ διαφορετική από εκείνη που γνώρισε ο κόσμος την τελευταία δεκαετία. Αν το πρώτο στάδιο του CPEC ήταν οι αυτοκινητόδρομοι, τα λιμάνια, οι σιδηρόδρομοι και οι ενεργειακές υποδομές, το νέο κεφάλαιο αφορά την τεχνητή νοημοσύνη, τα μεγάλα δεδομένα, την ψηφιακή διακυβέρνηση και τον έλεγχο της πληροφορίας.
Η μετάβαση στο λεγόμενο «CPEC 2.0» σηματοδοτεί μια βαθύτερη και πιθανώς πιο επικίνδυνη εξάρτηση του Πακιστάν από την Κίνα. Η συνεργασία Πεκίνου–Ισλαμαμπάντ μεταφέρεται πλέον από το πεδίο των υποδομών στο πεδίο των αλγορίθμων, δημιουργώντας ένα νέο μοντέλο επιρροής που δεν βασίζεται μόνο στην οικονομία, αλλά και στον έλεγχο των δεδομένων.
Από τον Δρόμο του Μεταξιού στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Για σχεδόν δέκα χρόνια το CPEC αποτελούσε το πιο εμβληματικό έργο της κινεζικής πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη – Ένας Δρόμος» στη Νότια Ασία.
Η Κίνα χρηματοδότησε λιμάνια, εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, οδικά δίκτυα και μεγάλα έργα υποδομών, προσφέροντας στο Πακιστάν οικονομική ανάσα και στο Πεκίνο στρατηγική πρόσβαση στον Ινδικό Ωκεανό.
Σήμερα, όμως, η προτεραιότητα αλλάζει.
Οι συμφωνίες που υπογράφηκαν τα τελευταία χρόνια μεταξύ των δύο χωρών δίνουν έμφαση στην τεχνητή νοημοσύνη, το cloud computing, τις τηλεπικοινωνίες και τις ψηφιακές υπηρεσίες.
Αναλυτές κάνουν λόγο για το φαινόμενο «AI στον Ινδό ποταμό», περιγράφοντας τη συστηματική μεταφορά κινεζικών τεχνολογιών παρακολούθησης, ψηφιακής διακυβέρνησης και τεχνητής νοημοσύνης στο Πακιστάν.
Η γέννηση ενός ψηφιακού κράτους επιτήρησης
Η πιο ορατή έκφραση αυτής της μετάβασης είναι τα προγράμματα «Safe City» που αναπτύσσονται σε μεγάλες πακιστανικές πόλεις.
Το σύστημα βασίζεται σε τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται ήδη εκτεταμένα στην Κίνα:
- Αναγνώριση προσώπου μέσω τεχνητής νοημοσύνης.
- Αυτόματη αναγνώριση πινακίδων οχημάτων.
- Προγνωστική αστυνόμευση.
- Κεντρική επεξεργασία δεδομένων ασφαλείας.
Επισήμως, το πρόγραμμα παρουσιάζεται ως εργαλείο καταπολέμησης της τρομοκρατίας και της εγκληματικότητας.
Ωστόσο, σύμφωνα με την ανάλυση, πρόκειται ουσιαστικά για εξαγωγή του κινεζικού μοντέλου ψηφιακού ελέγχου.
Για το Πακιστάν, αυτό σημαίνει μεγαλύτερη δυνατότητα κρατικής επιτήρησης. Για την Κίνα, σημαίνει πρόσβαση σε ένα τεράστιο «εργαστήριο» πραγματικών δεδομένων σε ένα ιδιαίτερα ασταθές περιβάλλον ασφαλείας.
Το τίμημα της εξάρτησης
Το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι η τεχνολογία αυτή καθαυτή, αλλά η εξάρτηση που δημιουργεί.
Το Πακιστάν δεν διαθέτει τους οικονομικούς πόρους για να αναπτύξει μόνο του υποδομές τεχνητής νοημοσύνης και νέας γενιάς ψηφιακών δικτύων.
Η Κίνα προσφέρει ολοκληρωμένες λύσεις, χρηματοδότηση και τεχνογνωσία.
Το αντάλλαγμα, όμως, είναι η υιοθέτηση κινεζικών προτύπων δεδομένων, λογισμικού και ψηφιακής διακυβέρνησης.
Με την πάροδο του χρόνου, η αποδέσμευση από αυτό το οικοσύστημα θα γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη και ακριβή.
Στην πράξη, το Ισλαμαμπάντ κινδυνεύει να βρεθεί εγκλωβισμένο σε μια τεχνολογική τροχιά που θα καθορίζεται από το Πεκίνο.
Απειλή για τον τεχνολογικό τομέα του Πακιστάν
Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί και ένα σοβαρό οικονομικό δίλημμα.
Η πακιστανική βιομηχανία λογισμικού και υπηρεσιών πληροφορικής αντλεί το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της από δυτικές αγορές, κυρίως τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη.
Οι εξαγωγές του τομέα πλησιάζουν τα 3,8 δισεκατομμύρια δολάρια και αποτελούν έναν από τους ελάχιστους δυναμικούς κλάδους της οικονομίας.
Όμως, όσο περισσότερο ενσωματώνονται κινεζικές πλατφόρμες και κινεζικές αρχιτεκτονικές δεδομένων, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος οι πακιστανικές εταιρείες να αντιμετωπίσουν περιορισμούς από δυτικές κυβερνήσεις και επιχειρήσεις που ανησυχούν για ζητήματα κυβερνοασφάλειας.
Με άλλα λόγια, το Πακιστάν κινδυνεύει να θυσιάσει τη δυτική αγορά για να αποκτήσει κινεζικές επιδοτούμενες ψηφιακές υποδομές.
Η μάχη για την ψηφιακή κυριαρχία
Η ουσία όμως βρίσκεται αλλού.
Δεν αφορά μόνο τις επενδύσεις ή τις νέες τεχνολογίες.
Αφορά τον έλεγχο των δεδομένων.
Αν τα δεδομένα αποτελούν το «πετρέλαιο» του 21ου αιώνα, τότε το Πακιστάν παραχωρεί σταδιακά τα δικαιώματα εξόρυξης αυτού του ψηφιακού πλούτου στην Κίνα.
Καθώς κινεζικές εταιρείες αποκτούν πρόσβαση σε κρίσιμες υποδομές, από έξυπνα δίκτυα ενέργειας μέχρι αυτοματοποιημένα συστήματα γεωργικής διαχείρισης, το ερώτημα γίνεται ολοένα και πιο κρίσιμο:
Ποιος κρατά τα κλειδιά του ψηφιακού κράτους;
Σε μια μελλοντική γεωπολιτική κρίση, αυτή η εξάρτηση θα μπορούσε να μετατραπεί από οικονομικό πρόβλημα σε ζήτημα εθνικής κυριαρχίας.
Η μεγάλη εικόνα
Η Κίνα δεν επενδύει πλέον μόνο σε δρόμους, λιμάνια και σιδηροδρόμους.
Επενδύει σε αλγορίθμους, δεδομένα και ψηφιακά δίκτυα.
Το Πεκίνο οικοδομεί μια νέα μορφή επιρροής, όπου η εξάρτηση δεν δημιουργείται από το χρέος ή τις υποδομές, αλλά από την τεχνολογία και τον έλεγχο της πληροφορίας.
Για το Πακιστάν, το δίλημμα είναι υπαρξιακό: να αξιοποιήσει την κινεζική τεχνολογία χωρίς να χάσει την ψηφιακή του κυριαρχία.
Για τη Δύση, το CPEC 2.0 αποτελεί άλλη μία ένδειξη ότι ο ανταγωνισμός με την Κίνα δεν θα κριθεί μόνο σε στρατιωτικές βάσεις και εμπορικούς διαδρόμους, αλλά και στα δίκτυα δεδομένων, στην τεχνητή νοημοσύνη και στην κατοχή του ψηφιακού μέλλοντος.
Άμυνα
Πάλμας: Θέλουμε πιο ενεργή εμπλοκή της ΕΕ στο Κυπριακό – Η Τουρκία να κάνει επιτέλους την αυτοκριτική της
Το μήνυμα προς τις Βρυξέλλες είναι ότι η Κύπρος χρειάζεται περισσότερη ευρωπαϊκή στήριξη στο Κυπριακό. Το μήνυμα προς την Άγκυρα είναι ακόμη πιο ξεκάθαρο από ποτέ: η Κυπριακή Δημοκρατία δεν ζητά άδεια από την Τουρκία για να υπερασπιστεί την κυριαρχία της.
Σαφές μήνυμα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και αυστηρή απάντηση στην Άγκυρα, έστειλε ο Υπουργός Άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας, Βασίλης Πάλμας, από το Πεδίο Βολής Καλού Χωριού στη Λάρνακα, στο περιθώριο της τελικής φάσης της άσκησης «Δήμητρα – Νικητής 2026».
Ο κ. Πάλμας υπογράμμισε ότι η Λευκωσία θα επιθυμούσε μεγαλύτερο ενδιαφέρον και πιο ενεργή εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Κυπριακό, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι ανεξάρτητο και διεθνώς αναγνωρισμένο κράτος, με πλήρες δικαίωμα να συνάπτει συμφωνίες και στρατιωτικές συνεργασίες.
«Η ΕΕ γνωρίζει το Κυπριακό, αλλά υπάρχουν συμφέροντα»
Απαντώντας σε ερώτηση για τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού, ο Υπουργός Άμυνας σημείωσε ότι οι Ευρωπαίοι γνωρίζουν πολύ καλά το πρόβλημα.
Ωστόσο, όπως ανέφερε, η Λευκωσία θα ήθελε περισσότερη εμπλοκή από πλευράς Βρυξελλών. «Θα επιθυμούσαμε περισσότερο ενδιαφέρον και περισσότερη εμπλοκή από μέρους τους», δήλωσε, προσθέτοντας όμως ότι οι διεθνείς σχέσεις διαμορφώνονται και από τα εθνικά και διακρατικά συμφέροντα των κρατών μελών.
Με άλλα λόγια, η Κύπρος δίνει έναν δύσκολο αγώνα μέσα σε ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον όπου δεν αρκεί πάντα το δίκαιο. Υπάρχουν και τα συμφέροντα, οι διμερείς σχέσεις, οι ισορροπίες και οι υπολογισμοί κάθε κράτους.
Ο κ. Πάλμας τόνισε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία προσπαθεί να περάσει τις θέσεις της και να αναδείξει την αδικία που υφίσταται εδώ και δεκαετίες λόγω της τουρκικής εισβολής και κατοχής.
Η στρατιωτική συμφωνία με τη Γαλλία
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Υπουργός Άμυνας στη στρατιωτική συμφωνία Κύπρου–Γαλλίας, την οποία συνέδεσε με το άριστο επίπεδο των πολιτικών σχέσεων ανάμεσα στις δύο χώρες.
Όπως εξήγησε, μια τέτοια συμφωνία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς σταθερή πολιτική βάση και αμοιβαία εμπιστοσύνη. Στο πλαίσιο αυτής της σχέσης, η Λευκωσία και το Παρίσι συμφώνησαν σε ένα πλαίσιο συνεργασίας που περιλαμβάνει κοινές ασκήσεις, κοινές εκπαιδεύσεις, ανταλλαγή πληροφοριών και συνεργασία σε ζητήματα ασφάλειας.
Ο κ. Πάλμας υπογράμμισε ότι η συμφωνία έχει αμοιβαίο χαρακτήρα και δεν αφορά μόνο τυπικές διπλωματικές διατυπώσεις, αλλά πρακτική συνεργασία στο πεδίο της άμυνας.
Κοινές ασκήσεις και εξωστρέφεια της Εθνικής Φρουράς
Σε ερώτηση αν θα υπάρξει το προσεχές διάστημα κοινή άσκηση, ο Υπουργός Άμυνας απάντησε θετικά.
Όπως είπε, η Εθνική Φρουρά συμμετέχει σε ασκήσεις διμερούς, τριμερούς και τετραμερούς επιπέδου, ενισχύοντας την εξωστρέφειά της και αποκτώντας πολύτιμη εμπειρία από το ευρύτερο διεθνές στρατιωτικό περιβάλλον.
Η αναφορά αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς η Κύπρος τα τελευταία χρόνια επιχειρεί να αναβαθμίσει τον αμυντικό της ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο, αξιοποιώντας συνεργασίες με χώρες όπως η Ελλάδα, η Γαλλία, το Ισραήλ, η Αίγυπτος και άλλοι εταίροι.
Το πρόγραμμα SAFE και οι αμυντικές προτεραιότητες
Ο Βασίλης Πάλμας αναφέρθηκε και στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα SAFE, σημειώνοντας ότι η Κυπριακή Δημοκρατία βρίσκεται στο εξάμηνο κατά το οποίο θα αντλήσει τα πρώτα κεφάλαια από τον σχετικό κανονισμό.
Όπως τόνισε, οι λεπτομέρειες για τις ανάγκες και τις προτεραιότητες θα συζητηθούν εσωτερικά με το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Φρουράς, ώστε να γίνουν οι κατάλληλες ενέργειες.
Η δήλωσή του δείχνει ότι η Λευκωσία αντιμετωπίζει το SAFE όχι ως απλή χρηματοδοτική ευκαιρία, αλλά ως εργαλείο ενίσχυσης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων της Εθνικής Φρουράς.
Απάντηση στην Άγκυρα
Ο Υπουργός Άμυνας κλήθηκε να σχολιάσει και την αντίδραση του Τούρκου Προέδρου στη στρατιωτική συμφωνία Κύπρου–Γαλλίας.
Η απάντησή του ήταν ξεκάθαρη: η Κυπριακή Δημοκρατία είναι ανεξάρτητο κράτος, αναγνωρισμένο από όλους τους διεθνείς οργανισμούς, και έχει κάθε δικαίωμα να συνάπτει συνεργασίες και να υπογράφει συμφωνίες.
Παράλληλα, κάλεσε την Τουρκία να κάνει επιτέλους την αυτοκριτική της για την εισβολή, την κατοχή και την παρανομία που συνεχίζεται εδώ και 52 χρόνια.
Το μήνυμα είναι βαρύ: η Άγκυρα δεν μπορεί να εμφανίζεται ως ενοχλημένη από τις νόμιμες συμφωνίες της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενώ η ίδια εξακολουθεί να κατέχει παράνομα ευρωπαϊκό έδαφος.
Ελληνικά αεροσκάφη και συντονισμός με Αθήνα
Αναφερόμενος στην παρουσία ελληνικών αεροσκαφών στην Κύπρο, ο Βασίλης Πάλμας σημείωσε ότι το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Φρουράς σε επιχειρησιακό επίπεδο και το Υπουργείο Άμυνας σε πολιτικό επίπεδο αξιολογούν καθημερινά την κατάσταση στην περιοχή.
Η αξιολόγηση γίνεται με βάση γεωγραφικά, γεωπολιτικά, πολιτικά και επιχειρησιακά δεδομένα, ώστε να προσαρμόζεται ανάλογα η ασφάλεια και η προστασία της εδαφικής ακεραιότητας και κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Ο Υπουργός κατέστησε σαφές ότι οποιαδήποτε αλλαγή θα γίνει πάντα σε συνεννόηση με την ελληνική κυβέρνηση.
Η ουσία
Οι δηλώσεις Πάλμα έρχονται σε μια περίοδο κατά την οποία η Κύπρος επιχειρεί να ενισχύσει την αμυντική και διπλωματική της θέση, αξιοποιώντας τις σχέσεις της με τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το μήνυμα προς τις Βρυξέλλες είναι ότι η Κύπρος χρειάζεται περισσότερη ευρωπαϊκή στήριξη στο Κυπριακό. Το μήνυμα προς την Άγκυρα είναι ακόμη πιο ξεκάθαρο από ποτέ: η Κυπριακή Δημοκρατία δεν ζητά άδεια από την Τουρκία για να υπερασπιστεί την κυριαρχία της.
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Είμαι ο χάρτης της Σεβίλλης! Είμαι ζωντανός
Επιτέλους κάντε κάτι. Γράφει ο Χρήστος Κηπουρός.
Αφιερώνεται στην ίδρυση μιας νέας Πόλης στην Νότια Κρήτη, που
προτείνουμε με το Σμήναρχο Λουτσέτη, με όνομα: “ΒΗΤΑ 12μίλια”.
Η μικρή Καβάλα του Νότου & “Αλήθεια ες αεί” των δώδεκα μιλίων.
Πηγή εικόνας: George Sachinis
Σκεπτόμενος τους εν Αθήναις άνωθεν, λέω να τους ερωτήσω να πουν καθαρά: «Τον θέλετε τον Χάρτη της Σεβίλλης; Ή είστε δεν-θέλει-στες;». Σταματήστε να κρύβεστε πίσω από ευρωπαϊκές επιτροπές, τεχνοκρατικά προσχήματα και ένοχες σιωπές για τα 12 μίλια. Απαντήστε καθαρά αν θέλετε τη γεωπολιτική θωράκιση της πατρίδας μας. Ναι ή ου;
Και όταν λέτε στη Βουλή ότι η Ελλάδα διαθέτει τεράστιο γεωπολιτικό πλούτο και προφανώς υπονοείτε τον χάρτη της Σεβίλλης, γιατί δεν τον ονοματίζετε; Ούτε το όνομα του λέτε, θυμίζοντας το βιβλίο της Πόντιας Thea Halo «Ούτε το όνομά μου» και πρόσφατα το “Νοτίως της Κρήτης” του Μητσοτάκη, αντί για το όνομα “Νότιο Κρητικό Πέλαγος”.
1. Η Σημαδεμένη Τράπουλα του Συλλογικού Όργουελ
Σε μια χώρα όπου αντί της Δημοκρατίας κυριαρχεί η συστημικότητα —τράπεζες, ΜΜΕ και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, στα οποία αποθεώνεται η λογοκρισία, με σβηστήρες {!} σε αναρτημένα με χιλιάδες Likes και καρδούλες γραπτά μου — ποιος Όργουελ; Όλη η Ελλάδα είναι συλλογικός Όργουελ, με κατά πόδας να τον ακολουθούν τα διάφορα κομματικά μορφώματα. Παλαιάς και Νέας κοπής, πρεσπογενή και προσχωσιγενή και άλλα, μη ιδεογενή. Όμως, οι ευφυείς ιδέες κερδίζουν όχι μόνο εκτός έδρας, αλλά ακόμη και με σημαδεμένη τράπουλα! Η αλήθεια δεν φιμώνεται από οποιαδήποτε γρανάζια. Να είναι καλά οι Έλληνες, που την πιάνουν στο φτερό.
2. «Είμαι ο Χάρτης της Σεβίλλης. Είμαι ζωντανός!»
Αν ο συγκεκριμένος Χάρτης είχε στόμα και μιλούσε, θα έβγαινε και θα φώναζε προς κάθε κατεύθυνση: «Είμαι ο Χάρτης της Σεβίλλης, Είμαι ζωντανός! Κάντε κάτι!». Η κραυγή του αυτή θυμίζει έντονα το Μακάριο, που βγήκε από το ραδιόφωνο της Πάφου και συγκλόνισε τον πλανήτη λέγοντας: «Είμαι ο Μακάριος, είμαι ζωντανός». Όσο κι αν οι άνωθεν κι οι εγχώριοι τουρκομπαρόκ κύκλοι θέλουν τον Χάρτη πολιτικά «νεκρό» για να μην ενοχλούν, αυτός παραμένει ζωντανό, νόμιμο και ηθικό όπλο του Ελληνισμού.
3. Νόμος ή Δημοψήφισμα
Στον μεγάλο αγώνα της διεθνούς Ιδεόσφαιρας, η θάλασσα ομορφαίνει όταν τα νερά ηρεμούν, που όμως αυτό γίνεται μόνο με ιδέες —και μάλιστα όχι ό,τι κι ό,τι, αλλά ιδέες επεξεργασμένες και σοβαρές!
Υπάρχουν δύο λύσεις. Είτε ο Χάρτης της Σεβίλλης να γίνει Νόμος ώστε να αποκτήσει Νομική υπόσταση είτε να προκηρυχθεί άμεσα Δημοψήφισμα.
4. Η Αθηναϊκή Αποφυγή και τα Επτά Θαύματα
Η Αθηναϊκή συστημικότητα ψάχνει να βρει νέους τρόπους αποφυγής της συζήτησης. Καλώς λοιπόν να ορίσουν περισσότερα γραπτά ειδημόνων. Όχι μόνον ένα. Αν μη τι άλλο ο Χάρτης της Σεβίλλης αξίζει ίσαμε επτά θαύματα: ΑΟΖ, 12μλ, Κριτής, φάρμακο, plan b, Καστελόριζο, Πατρίδα.
_________________
Επιμέλεια: Μανώλης Λουτσέτης
Διδυμότειχο Ιεράπετρα 8 Ιουνίου 2026,
-
Πολιτική2 μήνες πριν«Μπλόκο» από τις ελληνικές αρχές στην Ισίν Καρατζά στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»! Απέλαση με φόντο την Κομοτηνή και το επεισόδιο του 2024
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣυναγερμός στη Λευκάδα για Μυστηριώδες «Σκάφος-Φάντασμα» σε Σπηλιά – Εντόπισαν θαλάσσιο drone ουκρανικής κατασκευής
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ3 μήνες πρινΟ Τασούλας ξέχασε στον αέρα τα λόγια του! Το φάλτσο της 25ης Μαρτίου που έδειξε αμηχανία στο ύψος του θεσμού του προέδρου της Δημοκρατίας
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΣτρατηγική Σύμπραξη Ελλάδας-Κορέας-ΗΠΑ! Ο Όμιλος ONEX Μετατρέπει τα Ελληνικά Ναυπηγεία σε Διεθνή Κόμβο Καινοτομίας
-
Αναλύσεις2 εβδομάδες πρινΑϋφαντής: Έρχεται πολεμική σύγκρουση
-
Αναλύσεις3 εβδομάδες πρινΠροειδοποίηση του Ισραηλινού αναλυτή Σάι Γκαλ για το νομοσχέδιο της “Γαλάζιας Πατρίδας! «Η θαλάσσια φαντασίωση της Άγκυρας θα έχει τίμημα»
-
Αναλύσεις1 μήνα πρινΓιώργος Ασλάν στη Βουλή της Τουρκίας: «Τι απέγιναν οι Χριστιανοί αυτής της γης;»
-
Άμυνα4 εβδομάδες πρινΔικαίωση μετά από 5,5 χρόνια γραφειοκρατικού «γολγοθά»: Ο Έλληνας κατασκευαστής Γιάννης Αραπκούλες πήρε την άδεια παραγωγής ραβδωτών όπλων