Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Δημόσια έκκληση προς Ηγεσία ΥΕΘΑ και Πολεμικής Αεροπορίας – Προσοχή, να μην γίνουν άλλα λάθη στον εσυγχρονισμό των F – 16 – Δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια

Δημοσιεύτηκε

στις

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στην
επικείμενο Πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού των Αεροσκαφών F – 16, τα θέματα της
εξασφάλισης των απαιτήσεων εφοδιασμού και πληροφοριών (security of supply and
Information), θα πρέπει να διασφαλισθούν ταυτόχρονα και να συμπεριληφθούν από
τώρα στη σύμβαση υλοποίησης του προγράμματος, με εμπλοκή όχι μόνο της ΕΑΒ Α.Ε.
αλλά και του συνόλου της ιδιωτικής 
Αμυντικής Βιομηχανίας της Χώρας μας.

Για
το θέμα έχω τοποθετηθεί κατ’ επανάληψη με σχόλιά μου και με Άρθρα μου στο
διαδίκτυο ( www.militaire.gr – www.ikaros.net.gr – www.elisme.gr ), όπου
παραπέμπουν οι ακόλουθοι σύνδεσμοι:

ΚΑΚΕΣ – ΜΙΣΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ
ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ
Είμαι
υποχρεωμένος να ανασκαλίσω μνήμες του παρελθόντος με λάθη και παθήματά μας και
να επισημάνω υποδομές  και Τεχνογνωσία,
που απέκτησε μέσα από προγράμματα ΑΩ η εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία, κρατική και
ιδιωτική, μεταξύ των οποίων η ΕΑΒ Α.Ε., η Siemens Ελλάς ( Θεσσαλονίκη )  με το εργοστάσιο ΤΗ Μέσων της ΠΑ ( ΕΤΗΜ
)   από την εμπλοκή τους σε ανάλογα προγράμματα
αναβάθμισης αεροσκαφών και απόκτησης του Πυραυλικού συστήματος PATRIOT, 
 που παραμένουν αναξιοποίητες οι
υποδομές τους στις εγκαταστάσεις τους, χωρίς να συνεισφέρουν ούτε και στην Εν
Συνεχεία Υποστήριξη των αεροσκαφών μας και των Πυραυλικών μας συστημάτων PATRIOT. Ενδεικτικά αναφέρομαι στα ακόλουθα :
α.   Πρόγραμμα
Αναβάθμισης Αεροσκαφών F – 4 PI 2000
Η
σύμβαση υλοποίησης του προγράμματος προέβλεπε την εκπαίδευση σημαντικού αριθμού
Μηχανικών και Τεχνικών της ΕΑΒ Α.Ε. στην ανάδοχο εταιρεία, την εμπλοκή του στο
πρόγραμμα ανάπτυξης του πρωτοτύπου και την εκπαίδευσή του στο σύστημα
Ολοκληρωμένης διασύνδεσης των συστημάτων AVIONICS του αεροσκάφους (SIL Test Bench ), που
παραδόθηκε στην ΕΑΒ Α.Ε. ως μέρος προγράμματος Α.Ω.,  με στόχο την απόκτηση Τεχνογνωσίας για την
υλοποίηση του προγράμματος, με τροποποίηση όλων των αεροσκαφών στις
εγκαταστάσεις της ΕΑΒ Α.Ε., που το έπραξε ομολογουμένως, με πολύ μεγάλη
επιτυχία.
Δυστυχώς
όμως ΔΕΝ φροντίσαμε να συμπεριλάβουμε στην σύμβαση και την υποχρέωση του
αναδόχου τόσο για εμπλοκή της Αμυντικής Βιομηχανίας της χώρας και στην
κατασκευή – παραγωγή όλων των συστημάτων ( LRU’s – SRU’s ) AVIONICS, με προτεραιότητα στα πλέον κρίσιμα από
αυτά,  που αποτελούσαν το Kit τροποποίησης, όσο και για παροχή όλης
την τεχνογνωσίας και των πληροφοριών εργοστασιακού επιπέδου, έτσι ώστε να είχαμε
ταυτόχρονα εξασφαλίσει την υποστήριξη των αεροσκαφών μας και την επίτευξη της
επιχειρησιακής τους διαθεσιμότητας στα προβλεπόμενα από τα επιχειρησιακά μας
σχέδια επίπεδα.
β.  Πρόγραμμα Αναβάθμισης Αεροσκαφών C – 130 
Η
σύμβαση υλοποίησης του προγράμματος προέβλεπε την εκπαίδευση αριθμού Μηχανικών
και Τεχνικών της ΕΑΒ Α.Ε. στην ανάδοχο εταιρεία, την εμπλοκή του στο πρόγραμμα
ανάπτυξης του πρωτοτύπου, με στόχο την απόκτηση Τεχνογνωσίας για την υλοποίηση
του προγράμματος με τροποποίηση των αεροσκαφών στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ Α.Ε.
.
Δυστυχώς
όμως ΔΕΝ φροντίσαμε να συμπεριλάβουμε και στη σύμβαση αυτή την υποχρέωση του
αναδόχου τόσο για εμπλοκή της Αμυντικής Βιομηχανίας της χώρας και στην
κατασκευή – παραγωγή όλων των συστημάτων ( LRU’s – SRU’s ) AVIONICS, με προτεραιότητα στα πλέον κρίσιμα από
αυτά,  που αποτελούσαν το Kit τροποποίησης, όσο και για παροχή όλης
την τεχνογνωσίας και των πληροφοριών εργοστασιακού επιπέδου, έτσι ώστε να
είχαμε ταυτόχρονα εξασφαλίσει την υποστήριξη των αεροσκαφών μας και την
επίτευξη της επιχειρησιακής τους διαθεσιμότητας στα προβλεπόμενα από τα
επιχειρησιακά μας σχέδια επίπεδα, από την Αμυντική Βιομηχανία της Χώρας  μας.
γ.  Πρόγραμμα PATRIOT
Η
σύμβαση υλοποίησης του προγράμματος προέβλεπε την εκπαίδευση αριθμού Μηχανικών
και Τεχνικών της ιδιωτικής εταιρείας Siemens Ελλάς ( Θεσσαλονίκη ) και την παροχή
της συσκευής GETS
ως ΑΩ στην εταιρεία,  με στόχο την
παραγωγή και λειτουργικό έλεγχο συγκεκριμένων Ηλεκτρονικών καρτών των PATRIOT στη Χώρα, που ολοκληρώθηκε με
επιτυχία. 
Δυστυχώς
όμως με το κλείσιμο της εταιρείας Siemens Ελλάς, απωλέσθηκε η όποια Τεχνογνωσία
αποκτήθηκε, ενώ η συσκευή GETS
μεταφέρθηκε στο Εργοστάσιο ΤΗ Μέσων της ΠΑ, το ΕΤΗΜ, με εντολή της ΓΔΑΕΕ, όπου
παραμένει απηρχαιωμένη  και αναξιοποίητη
μέχρι σήμερα, χωρίς να έχει ακολουθήσει τις μέχρι σήμερα αναβαθμίσεις του PATRIOT και χωρίς έτσι  να μπορεί προσφέρει το ελάχιστο στην
εξασφάλιση της υποστήριξης των συστημάτων PATRIOT της Χώρας μας.
Από
τα προαναφερόμενα είναι εμφανές ότι ΔΕΝ μπορούν να αποδοθούν ευθύνες στις
εμπλεκόμενες εταιρείες της Αμυντικής Βιομηχανίας για την αδυναμία τους στο να
εξασφαλίσουν και την Εν Συνεχεία Υποστήριξη των συστημάτων στη Χώρα, αλλά στις
ελλιπείς προβλέψεις των συμβάσεων υλοποίησης των αντίστοιχων προγραμμάτων.
ΤΟ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΛΑΘΟΣ ΜΑΣ
Είναι
εμφανές λοιπόν ότι τελικά διαπράξαμε το ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΛΑΘΟΣ και στις συμβάσεις
υλοποίησης των αντιστοίχων προγραμμάτων αρκεσθήκαμε στο να δεσμεύσουμε τους
αναδόχους κατασκευαστές, να υλοποιήσουμε απλά την τροποποίηση των αεροσκαφών
στη χώρα ή να συμμετάσχουμε στην παραγωγή κάποιων καρτών των συστημάτων PATRIOT,  χωρίς δυστυχώς  να μεριμνήσουμε να διασφαλίσουμε  μία ολοκληρωμένη και βιώσιμη λύση απ’ αρχής,
μέσα από τις συμβάσεις υλοποίησης των προγραμμάτων. Δυστυχώς ΔΕΝ  εξασφαλίσαμε, υποχρεώνοντας συμβατικά τους
αναδόχους – κατασκευαστές, να παρέξουν όλη την τεχνογνωσία και τις πληροφορίες
εργοστασιακού επιπέδου, στην Αμυντική Βιομηχανία της Χώρας, εμπλέκοντάς την και
στην κατασκευή του συνόλου των επισκευασίμων υλικών ( LRU’s – SRU’s ) του Kit
αναβάθμισης και ιδιαίτερα των πλέον κρισίμων από αυτά, τόσο από Τεχνικής όσο
και από επιχειρησιακής πλευράς, έτσι ώστε να διασφαλίζαμε απ’ αρχής την Τεχνικο
–  εφοδιαστική  Εν Συνεχεία Υποστήριξη των συστημάτων και την
επιχειρησιακή τους διαθεσιμότητα, στα προβλεπόμενα από τα επιχειρησιακά μας
σχέδια, επίπεδα, για όλο το όριο ζωής τους.
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ
Σοβαρότατο παράδειγμα επιτυχημένης τακτικής,  αποτελεί δυστυχώς για άλλη μία φορά η
Τουρκία, που εντάσσοντας στις συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημάτων
υποχρέωσε τους αναδόχους – κατασκευαστές να παρέξουν όλα όσα προανέφερα, κατάφερε
από το 1998 μέχρι σήμερα να καλύψει όλα τα F – 16 ( περί τα 315 επισκευάσιμα
των F – 16 ( με ανάπτυξη
αντίστοιχων Test
Program Sets – TPS’s και Interphase Test Adapters – ITA’s ) 
και όλους τους τύπους κοινών με αυτά συστημάτων άλλων αεροσκαφών.
Πέτυχαν  ανάπτυξη υποδομής για το σύνολο
των επισκευασμένων με καθαρά κριτήρια κόστους – αποτελεσματικότητος, με εμπλοκή
της εταιρείας τους HAVELSAN και στρατιωτικών τους εργοστασίων ως υβριδικός
συνδυασμός , εξασφαλίζοντας όλα τα προαναφερόμενα πλεονεκτήματα.
Η υποδομή αυτή διαφημίζεται από μέρους της ακόμη και σε
διεθνή φόρα ( NSPA – NAMSA ), παρουσιάζοντας τον εαυτό της ως τον πλέον
αξιόπιστο και πιστοποιημένο εργοστασιακό φορέα των Αεροσκαφών F – 16 της
ευρύτερης περιοχής, με καθαρό της στόχο να απορροφήσει φόρτο χρηστών της
Ευρώπης και Μέσης Ανατολής. Στο πλαίσιο αυτό επανειλημμένα πιέζει την NSPA –
NAMSA για ίδρυση προγράμματος υποστήριξης F -16, για ευνόητους λόγους
μονοπωλιακής υποστήριξης όλων των αεροσκαφών F – 16 των χωρών μελών του ΝΑΤΟ στην
Ευρώπη.  Ακολουθώντας με συνέπεια την
τακτική αυτή, ακόμη και σήμερα με τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα ανάπτυξης και απόκτησης
του F -35, πέτυχε να
αναπτύξει στην Αμυντική της Βιομηχανία, πολύ μεγάλη υποδομή σχετικά με την
πλήρη υποστήριξη – συντήρηση του Α/Κ του F-35, τον Pratt & Whitney F135.
Αντιλαμβάνομαι
ότι σας στεναχώρησα και πάλι με αυτά που σας ανέφερα, δυστυχώς όμως ΔΕΜ μπορώ
να κωφεύω, προκειμένου να ΜΗ ξεκινήσουμε και πάλι να  επαναλαμβάνουμε τα λάθη του παρελθόντος και
με το υπόψη πρόγραμμα.  Είναι καιρός να
αξιοποιήσουμε τα παθήματά μας ( Lessons Learned ) και να πράξουμε ότι
απαιτείται έγκαιρα, σύμφωνα με συγκεκριμένη στρατηγική και όχι τυχαία και κατά
βούληση της εκάστοτε πολιτικής Ηγεσίας, τώρα που έχουνε το πάνω χέρι και έχουμε
την δύναμη του αγοραστή στα χέρια μας ( Buying Power ) και επιπλέον έχουμε
Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική ( ΕΑΒΣ), ως θεσμικό κείμενο, διαθέσιμο
επιτέλους στη Χώρα, εγκεκριμένη πρόσφατα από το ΚΥΣΕΑ.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΛΛΑΓΗΣ ΠΛΕΥΣΗΣ
Μπορούμε
να πιέσουμε λοιπόν και να πείσουμε τόσο την Αμερικάνικη Κυβέρνηση όσο και την
ανάδοχο εταιρεία,  έτσι ώστε να
δεσμευθούν συμβατικά, μέσα από την επερχόμενη συμφωνία και να εμπλέξουν όχι
μόνο την ΕΑΒ Α.Ε. αλλά και τις υπόλοιπες Αμυντικές Βιομηχανίες της Χώρας μας,
όχι μόνο για την υλοποίηση του προγράμματος αναβάθμισης των αεροσκαφών F 16, αλλά και στην εξασφάλιση όλων των
απαιτήσεων Εν Συνεχεία Υποστήριξης ( Follow On Support ), με συμμετοχή τους και
στην παραγωγή των συστημάτων, διασφαλίζοντας όλες τις απαιτήσεις εφοδιαστικής
υποστήριξης αλλά και της απαιτουμένης Βιβλιογραφίας και πληροφορίες ( security
of supply and Information ), για όλα τα κρίσιμα συστήματα του αεροσκάφους, τόσο
από λειτουργικής όσο και από επιχειρησιακής σκοπιάς (π.χ. AESA Radar, Mission
Computer, Center Pedestal Display, and Navigation and Electronic equipment
upgrades, κ.λ.π ),  όπως αυτά πρέπει
πρώτα και έγκαιρα να προσδιορισθούν από την Πολεμική Αεροπορία και τη Διοίκηση
Αεροπορικής Υποστήριξης – ΔΑΥ , ως καθ’ ύλη αρμόδιος φορέας της ΠΑ. 
Για
να γίνω ποιο σαφής, θα πρέπει να διασφαλισθούν, απ’ αρχής προ υπογραφής της
σύμβασης τροποποίησης με τις Αμερικανικές αρχές και την εταιρεία Lockheed και να συμπεριληφθούν στην σύμβαση ως
συμβατικό αντικείμενο, κατ’ ελάχιστο τα ακόλουθα  :
α. 
Η πλήρης διαμόρφωση ( Family
Tree ) όλων των
συστημάτων ( LRU’s – SRU’s ) τροποποίησης μέχρι του χαμηλότερου
επισκευασίμου ( Down
to the lowest repairable unit ), με όλα τα στοιχεία Reliability, Availability, Maintainability, Testability καθώς και στατιστικών στοιχείων MTBF με το concept υποστήριξής τους,  για το καθένα από αυτά.
β. Εκπόνηση Τεχνικο-οικονομικής μελέτης,
συνεκτιμώντας τα ανωτέρω στοιχεία,  σε
συνεργασία ΠΑ – ΓΔΑΕΕ – Αμυντική Βιομηχανία της Χώρας, κατασκευάστριας
εταιρείας και Αμερικανικών Κυβερνητικών Αρχών, καθορισμού όλων των
επισκευασίμων όλων των επιπέδων ( LRU’s
– SRU’s ) των συστημάτων αναβάθμισης, για τα
οποία θα κριθεί ότι είναι οικονομικά συμφέρουσα και επιχειρησιακά επιβεβλημένη,
η απόκτηση – ανάπτυξη επισκευαστικής δυνατότητας στην Χώρα, για υποστήριξη των
συστημάτων για όλο το όριο ζωής τους.
                    γ. 
Η απόκτηση του πλήρους σχεδιαστικού-κατασκευαστικού φακέλου, που θα μας
δώσει πλήρη δυνατότητα υποστήριξης καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των
συστημάτων αναβάθμισης, για όσα συστήματα κριθεί ότι είναι οικονομικά
συμφέρουσα και επιχειρησιακά επιβεβλημένη, η απόκτηση – ανάπτυξη επισκευαστικής
δυνατότητας στην Χώρα,  αφού επιτρέπει
την κάθε είδους παρέμβαση – τροποποίηση ώστε να αντιμετωπιστούν θέματα
obsolescence, επιχειρησιακών βελτιώσεων κλπ., εξασφαλίζοντας ωστόσο την μέγιστη
οικονομία & ασφάλεια εν συνεχεία υποστήριξης.
δ. 
Η απαιτούμενη Τεχνική Βιβλιογραφία ( Documentation ) και πληροφορίες,  για όσα από τα συστήματα τροποποίησης δεν
επιτευχθεί η απόκτηση του κατασκευαστικού φακέλου ως ανωτέρω,  για ανάπτυξη του απαιτουμένου λογισμικού
ελέγχου ( TPS’s – ITA’s ) για όσα από τα LRU’s – SRU’s αποφασισθεί η απόκτηση – ανάπτυξη
δυνατότητας εργοστασιακού στη Χώρα μέχρις επιπέδου Common Parts ,  που να περιλαμβάνει :
            1/         PRIME ITEM DEVELOPING SPECIFICATION
(PIDS)
2/         ORIGINAL EQUIPMENT
MANUFACTOR (OEM) – Specification Building the LRU – SRU.
3/         INTERFACE CONTROL
DOCUMENTATION (ICD) – Defines the Interface (connectors, etc.) to the External
World.
4/         TEST REQUIREMENT
DOCUMENTATION (TRD) – Test Requirements During Production.
5/         ACCEPTANCE TEST
PROCEDURES (ATP) – Procedures for the Acceptance of LRU – SRU.
            6/         ELECTRONIC
SCHEMATICS OF THE LRU – SRU.
7/         ASSEMBLY DRAWINGS AND
MECHANICAL DRAWINGS PART LIST.
8/         COMMANT WORD SET –
Communication Commands of the LRU – SRU.
            9/         ALL
BUSSES DEFINITION – Communication BUS Specification.
10/       OPERATION FLIGHT
PROGRAMOF EACH LRU (OFP) AND FIRMWARE
               Τονίζεται το επίπεδο του Common Part ώστε να εξαλειφτούν οι περιπτώσεις
“black boxes”, οι οποίες οδηγούν σε εξάρτηση από τον ΟΕΜ (sole
source), επηρεάζοντας την ασφάλεια εφοδιασμού. Στην ίδια περίπτωση εμπίπτει και
το ενσωματωμένο λογισμικό (firmware). Εφόσον δεν διατίθεται ανοιχτό (source
code), θα πρέπει τουλάχιστον να εξασφαλίζεται η δυνατότητα φόρτωσης του κώδικα
στο υλισμικό (hardware, συνήθως FPGAs). Η συγκεκριμένη λύση δεν δίνει πλήρη
δυνατότητα τροποποιήσεων, όμως εξασφαλίζει φτηνή υποστήριξη σε βάθος χρόνου και
ασφάλεια εφοδιασμού σε ικανοποιητικό βαθμό.
ε.         Ο
ακριβής καθορισμός των Εταιρειών της Αμυντικής Βιομηχανίας της Χώρας και των
συστημάτων που θα ανατεθεί σε κάθε μια από αυτές,  με συμβατική δέσμευση των Αμερικανικών Αρχών
και της κατασκευάστριας εταιρείας, που θα εμπλακούν τόσο στην παραγωγή των
συστημάτων όσο και στην απόκτηση και ανάπτυξη της υποδομής για την Εν Συνεχεία
Υποστήριξή τους στη χώρα για όλο το όριο ζωής τους, σύμφωνα με συγκεκριμένες
προβλέψεις της Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής, που θα καθορισθεί σε
συνεργασία ( Πολεμικής Αεροπορίας – ΓΔΑΕΕ – Φορέων / Εταιρειών της Αμυντικής
Βιομηχανίας της Χώρας ) .    
στ.       Δέσμευση
εκ μέρους της Αμερικάνικης Κυβέρνησης και της κατασκευάστριας εταιρείας των
αεροσκαφών F
– 16 Lockheed ότι ΔΕΝ θα υπάρξει καμία  δέσμευση από μέρους τους,  όλων των κατασκευαστών ( ΟΕΜ’s ) όλων των συστημάτων της αναβάθμισης,
για παροχή οποιασδήποτε σχετικής πληροφορίας και υλικών  (common parts), ιδιαίτερα των κρίσιμων από αυτά,   απαιτηθούν από την ΠΑ – ΓΔΑΕΕ – Αμυντική
Βιομηχανία της Χώρας, για την Εν Συνεχεία Υποστήριξη των συστημάτων, για όλο το
όριο ζωής τους.         
Για
να ΜΗ θεωρηθεί ότι για την απόκτηση όλων των ανωτέρω γεννάται κάποιο
απαγορευτικό κόστος για τη Χώρα, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι με βάση της
προβλέψεις και τις αρχές λειτουργίας FMS, αν σε κάποιο χρήστη – Χώρα FMS έχει ήδη χορηγηθεί η αντίστοιχη
Βιβλιογραφία, τότε οποιοσδήποτε άλλος χρήστης μπορεί να την αποκτήσει, με ΜΟΝΟ
ΚΟΣΤΟΣ το κόστος ανατύπωσής τους.  Στην
προκειμένη περίπτωση γνωρίζουμε ότι προηγήθηκε τουλάχιστο η Τουρκία σε ανάλογη
αναβάθμιση των αεροσκαφών της F
– 16, επιπέδου CCIP,
ανάλογης με αυτής που εκτιμάται ότι θα προταθούν για αναβάθμιση και τα F – 16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας, με
επιπλέον σημαντικό σύστημα το RADAR
AESA.  Επομένως το κόστος απόκτησης της ως άνω
Βιβλιογραφίας εκτιμάται σχετικά μικρό και εναπόκειται μόνο στη βούληση του
ΥΠΕΘΑ να την απαιτήσει για να την αποκτήσει.  
ΕΚΚΛΗΣΗ ΠΡΟΣ κκ ΥΕΘΑ –
ΑΓΕΑ
Επιτρέψτε μου κ.κ ΥΕΘΑ –
ΑΓΕΑ να απευθύνω σε εσάς προσωπικά ΕΚΚΛΗΣΗ, ως στέλεχος της Πολεμικής
Αεροπορίας και ως Έλληνας Πολίτης,  έτσι
ώστε
:
α.         Να λάβετε όλα τα απαραίτητα μέτρα και να
διασφαλίσετε συμβατικά στην επικείμενη συμφωνία όλα όσα προανέφερα και να μεγιστοποιήσετε
την αξιοποίηση των προβλέψεων σχετικού όρου της LOR, περί   Εγχώριας Βιομηχανικής Συμμετοχής,  που
μεταξύ άλλων προβλέπει :
  «……In order to maximize the Greek added value to the Program, the Prime
Contractor must ensure the utilization of Greek defense industry in both
structural life extension and upgrade tasks, for the purposes of establishing capabilities
necessary to meet future follow on support requirements and other activities
associated with Hellenic Air Force’s upgraded F-16 aircraft fleet sustainment
throughout the life-cycle of the system, which are more important for national
sovereignty and safeguard the essential security interests………»
Δεν
υπάρχει χρόνος διαθέσιμος για καθυστερήσεις, μια και όπως φαίνεται από τα
ανωτέρω ,η προαπαιτούμενη εργασία με εμπλοκή πολλών φορέων, είναι μεγάλη και
απαιτεί χρόνο και  κατάλληλο ανθρώπινο
δυναμικό.  Τα αίτημα της χώρας τρέχει ήδη
και εμείς θα πρέπει να είμαστε καθ’ όλα έτοιμοι, με έγκαιρη συμμετοχή του
συνόλου της Αμυντικής Βιομηχανίας της Χώρας με μέριμνα της ΓΔΑΕΕ, έτσι ώστε να
συμπεριλάβουμε όλα όσο προανέφερα  στην
επικείμενη συμφωνία, για να αποφύγουμε έτσι λάθη του παρελθόντος, στο πλαίσιο της
ισχύουσας Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής και όχι τυχαία,
ενσωματώνοντας τα διδάγματα από αυτά ( Lessons Learned ),  στις τελικές αποφάσεις και συμβάσεις του
επικείμενου προγράμματος αναβάθμισης των F 16.  
β.        
Να ζητήστε τη συμβολή και συμμετοχή  και του Εν Αποστρατεία προσωπικού,
απευθυνόμενοι στους θεσμικούς φορείς  των
Εν Αποστρατεία στελεχών της ΠΑ ( ΕΑΑΑ, Σύνδεσμο Αποφοίτων Σχολής Ικάρων / ΣΑΣΙ,
Επιστημονικό Σύλλογο Μηχανικών Αεροπορίας / ΕΣΜΑ, ΣΑΣ, κ.λ.π ) και να είστε
βέβαιοι ότι θα πετύχουμε το μέγιστο , όλοι μαζί  τούτη τη φορά, για τη Χώρα μας , την Πολεμική
μας Αεροπορία, τον Ελληνικό Λαό, τις Οικογένειές μας, τα παιδιά μας και τα
εγγόνια μας.   ΜΗ σκοντάφτετε στα δήθεν
Νομικά εμπόδια, που ενδεχομένως κάποιοι Νομικοί σύμβουλοι θα επικαλεσθούν, ως
ΜΗ προβλεπόμενη διαδικασία.  Δεν
περισσεύει κανείς μας .  Ακόμη και αν
πρέπει τυπικά να είστε απόλυτα σύμφωνοι με το ισχύον Νομικό πλαίσιο, τότε
θεσπίστε το ΑΜΕΣΑ. 
Η Χώρα και η Πολεμική Αεροπορία έχει
αξιολογότατο Επιστημονικό και Τεχνικό προσωπικό με Τεχνογνωσία και Εμπειρία κκ
ΥΕΘΑ – ΑΓΕΑ, έτοιμο να καταθέσει τις γνώσεις του, εφ’ όσον του ζητηθεί, έτσι
ώστε έγκαιρα και με πληρότητα να καλυφθούν όλα τα προαναφερόμενα στην
επικείμενη συμφωνία.  Επισημαίνω δε ότι
αναφέρομαι όχι μόνο στο Εν Ενεργεία Προσωπικό αλλά και στο Εν Αποστρατεία , που
όλοι μαζί με πλήρη ανιδιοτέλεια και πάθος για προσφορά, να είστε βέβαιοι ότι είναι
έτοιμο να συνδράμει στο σημαντικό αυτό έργο.  
Στο
πλαίσιο αυτό θέτω τον εαυτό μου στη διάθεση της Πολεμικής Αεροπορίας και του
ΥΠΕΘΑ, μέσα από τον Σύνδεσμο Αποφοίτων
της Σχολής Ικάρων ( ΣΑΣΙ )
και του Επιστημονικού
Συλλόγου Μηχανικών Αεροπορίας ( ΕΣΜΑ ),
που αποτελώ μέλος τους,   για να
συμβάλω από την πλευρά μου, με τις γνώσεις και εμπειρίες που απεκόμισα καθ’ όλη
την 35 ετή μου υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία, μαζί με τους υπόλοιπους
συναδέλφους μου, που θα θέσουν εαυτούς διαθέσιμους, στη υλοποίηση του σκοπού
αυτού.
Επιτρέψτε μας κ. ΥΕΘΑ  να βάλουμε ένα λιθαράκι σε τούτο το έργο, ως
έκφραση ευγνωμοσύνης από μέρους μας προς την Πολεμική μας Αεροπορία, στους
κόλπους της οποίας γαλουχηθήκαμε ως προσωπικότητες και ως Αξιωματικοί,  πιστοί στον όρκο μας, με αρχές, αξίες και
ιδανικά, που από την πρώτη μέρα βήμα βήμα μας διδάξανε οι δάσκαλοί μας στο
λίκνο της Πολεμικής μας Αεροπορίας, τη Σχολή Ικάρων. 
Μετά
τιμής
Αντιπτέραρχος
(ΜΗ) ε.α. Θεόδωρος Γιαννιτσόπουλος

Επίτιμος
Διευθυντής Γ’ Κλάδου του ΓΕΑ

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή