Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Ενα προφητικό κείμενο του Κ. Τσάτσου του 1975 για την κατάντια των ελληνικών πανεπιστημίων -Τι λέει για τα μίντια της εποχής, το κεφάλαιο και την τότε αντιπολίτευση

Δημοσιεύτηκε στις

Φωτογραφία: ΑΠΕ
Ενα προφητικό κείμενο είχε επιδώσει ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, στον Κωνσταντίνο Καραμανλή, τον Δεκέμβριο του 1975.
Το 16σέλιδο δακτυλογραφημένο σημείωμα του πρώτου Προέδρου της Δημοκρατίας, το οποίο επέδωσε στον τότε πρωθυπουργό, περιελάμβανε υποδείξεις και παρατηρήσεις για την κυβερνητική πολιτική, με αναφορές στην κατάσταση στα Πανεπιστήμια και τον Τύπο μεταξύ άλλων.
Το έγγραφο εντοπίστηκε στο Αρχείο Καραμανλή και το δημοσίευσε η «Εφημερίδα των Συντακτών».
Ακολουθεί το κείμενο του μεγάλου Έλληνα Ακαδημαϊκού:
«Απογραφή δυνάμεων στο τέλος του 1975»

Α. Στο εθνικό σύνολο διατηρούμε τη δύναμή μας. Ισοφαρίζονται τα κέρδη και αι ζημίαι.
Ζημίαι:
α) Η φυσιολογική φθορά, η οποία είναι κατ’ εμέ μικρά.


β) Οι νέοι ψηφοφόροι που ενδέχεται να είναι κατά πλειοψηφίαν αντίθετοί μας.


Κέρδη:


α) Το αυξανόμενο αίσθημα ασφαλείας και ησυχίας


β) Ικανοποίησις κατά περιοχάς για ωρισμένα έργα.


γ) Σε ώρα εκλογών θα έχωμε προσχωρήσεις μετριοπαθών που ψήφισαν το 1974 εναντίον μας, λόγω της απογοητεύσεως από τα κόμματα της αντιπολιτεύσεως.


Β. Γεγονότα που θα μπορούσαν να μεταβάλουν την κοινή γνώμη.


Το Κυπριακό. Παρά την καθολικήν υποκρισίαν που αναγκάζει όλους τους ρήτορες να μιλάνε σε κάθε δημόσια εκδήλωση για το Κυπριακό, κατά βάθος η κοινή γνώμη κατάλαβε τις πραγματικές διαστάσεις του ζητήματος για τον Ελληνισμό. (Χάσαμε τον Ελληνισμό της Πόλης και δεν μιλήσαμε!).


Ο κόσμος απλώς δεν θέλει ταπείνωση. Αλλά θέλει κάποια λύση.


Ξέρει ο κοσμάκης ότι εμείς και οι Κύπριοι κάναμε λάθη που ωδήγησαν σε μια ήττα. Δεν απαιτεί από την Κυβέρνηση θαύματα.


Ενα φοβάται. Να μη δημιουργηθή με την δοθησομένη λύση νέο προσφυγικό ζήτημα.


Αλλους πρόσφυγες δεν σηκώνει ο τόπος.


Το Αιγαιικό πρόβλημα αντιθέτως πονάει όλους τους Ελληνες. Εκεί μια λύση εγκυμονούσα κινδύνους θα ζημίωνε την Κυβέρνηση.


Το ίδιο ισχύει και για το μειωνοτικό της Θράκης.


Το οικονομικό. Αν είχαμε μια σοβαρή οικονομική κρίση είναι φυσικό να την πληρώση η κυβερνούσα παράταξις.


Αλλά οι σημερινές περιωρισμένες δυσχέρειες δεν την ζημιώνουν.


Συμπέρασμα. Δεν βλέπω ότι είτε οι εξωτερικές εξελίξεις είτε το οικονομικό θέμα θα μπορούσαν, όπως τα χειρίζεται η Κυβέρνηση, να προκαλέσουν μείωση της πλειοψηφίας της.


Γ. Οι δυνάμεις μας στις επιμέρους κοινωνικές τάξεις


1. Το κεφάλαιο


Γίνεται ασφαλώς μια προσπάθεια να προκληθούν ανησυχίες.


α. με το επιχείρημα των απειλουμένων εθνικοποιήσεων ή και απλώς των ηυξημένων ελέγχων των επιχειρήσεων (Η περίπτωση Ανδρεάδη συνέτεινε σε αυτό).


β. με το -(φευ ουχί και τελείως ανακριβές γεγονός)- ότι «θέσεις κλειδιά» για την οικονομία της χώρας βρίσκονται σε χέρια αριστεριζόντων. (Σε ωρισμένα Υπουργεία, αλλά ιδίως στις Τράπεζες, στα Νομικά πρόσωπα, όπως η ΔΕΗ, ο ΟΤΕ κ.λπ.).


Το αντίθετο είναι η προσωπικότης του Πρωθυπουργού. Αλλά αυτό δεν είναι λύσις.


Φυσικά αυτό που ενοχλεί δεν είναι η ασήμαντος άλλωστε πολιτική δύναμις του κεφαλαίου.


Είναι η προκαλουμένη επιφυλακτικότης του κεφαλαίου για νέες επενδύσεις.


Από απόψεως ψήφων το κεφάλαιο εκόν άκον θα ψηφίση Ν.Δ.


Η νεολαία


Δεν νομίζω οι αναλογίες των δυνάμεων στο σύνολο των νέων μεταξύ 21-30 να διαφέρουν κατά πολύ από τις γενικές αναλογίες όλου του λαού.


Στην ύπαιθρο οι αναλογίες θα είναι σχεδόν οι ίδιες. Στις πόλεις και δη στις δυο μεγάλες, δεν αποκλείεται να πλειοψηφούν οι μη φίλοι της Ν.Δ.


Η στάθμιση είναι δύσκολη, διότι οι φίλοι μας είναι ή αδιάφοροι ή φοβισμένοι από την μαχητικότητα των αριστερών και δεν εμφανίζονται.


(Δεν αρνούμαι ότι υπάρχουν πυρήνες δικοί μας που θα μπορούσαν, υπό ωρισμένας προϋποθέσεις περί ων κατωτέρω, να αναπτυχθούν).


Συμπέρασμα. Δεν είναι σοβαρό να λέγεται ότι σε ώρα εκλογών η νεολαία (οι 400.000 νέες ψήφοι) κατά συντριπτικήν πλειοψηφίαν θα μας καταψηφίσουν.


Αλλά πάντως θα παρουσιάσωμε σε αυτό το χώρο κάποια αδυναμία.


Οι διανοούμενοι


Σε όλο τον κόσμο οι διανοούμενοι αριστερίζουν. Οσοι ζουν έξω από την πράξη με τα οράματα ενός ιδεατού κόσμου ή και όσοι περιορίζονται απλώς να εκφράζουν την πικρία τους για τα λάθη και τις αδικίες που πάντα υπάρχουν στην πραγματικότητα, είναι φυσικόν να αντιτίθενται στην οποιαδήποτε πολιτική εξουσία.


Μόνο οι πολύ μεγάλοι πνευματικοί άνθρωποι ξεπέρασαν αυτή την αδυναμία και στέκονται στο μέτρο του εφικτού.


Αυτή είναι μια γενική διαπίστωση. Αλλά από δω και πέρα χρειάζονται δυο διακρίσεις, μια μεταξύ επιστημόνων και ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών, και η άλλη μεταξύ ελλήνων και ευρωπαίων.


Οι επιστήμονες


Θα μιλήσωμε για τους επιστήμονες εφ’ όσον ασχολούνται με τα πολιτικά θέματα.


Ι. Οι Ευρωπαίοι. Αυτοί δεν θα έπρεπε να παρασύρωνται από τον ρομαντισμό των καλλιτεχνών και θα έπρεπε να βρίσκουν, με ψύχραιμη και αντικειμενική κρίση το μέτρο του εφικτού.


Οσοι μπορούν να σκέπτωνται ελεύθερα, έξω από το Παραπέτασμα, στέκονται σχεδόν όλοι ανάμεσα στις ακραίες λύσεις. Μάχονται για αποχρώσεις μεταξύ μιας τάσεως ή προς κοινωνικοποίηση ή προς τον φιλελευθερισμό. Και φυσικά όταν μιλούν πιο συγκεκριμένα έχουν υπ’ όψιν τους πάντοτε τις ειδικές συνθήκες κάθε χώρας.


Δεν λείπει κάποτε η παρέκκλιση από αυτή τη γραμμή του μέτρου του εφικτού, διότι και εδώ εισδύει το μικρόβιο της καθαράς κομματικής τοποθετήσεως, οπότε κατεβαίνει και το επιστημονικό επίπεδο.


ΙΙ. Στην Ελλάδα, επειδή το πνευματικό επίπεδο είναι χαμηλότερο, το μικρόβιο του πολιτικού φανατισμού κάνει μεγαλύτερες ζημίες.


Ιδιαίτερα στην καθηγητική τους δραστηριότητα οι επιστήμονες ξεχνούν την επιστημονική αντικειμενικότητα και γίνονται συχνά κομματικοί παράγοντες χρησιμότατοι για την καταδημαγώγηση της νεολαίας.


Οι Ανώτατες Σχολές μας είναι γεμάτες από τέτοιους δημαγωγούς, που υπό την κάλυψιν της επιστήμης και με το κύρος της, εμφυσούν εις τους νέους τις κομματικές κατευθύνσεις που θέλουν.


Πολλές έδρες των νομικών και οικονομικών επιστημών είναι άμβωνες προπαγάνδας αριστερισμού πάσης φύσεως.


Αλλά δεν γίνεται μόνο αυτό. Οι αριστεροί καθηγηταί με την μασωνική αλληλεγγύη και την μαχητικότητά τους κατορθώνουν να πληρώσουν όλες τις κενές έδρες (και είναι πολλές) με ομοϊδεάτες τους.


Ετσι τώρα η Φιλοσοφική Σχολή του Παν/μίου Αθηνών, άλλοτε προπύργιο των πιο αφορήτων αντιδραστικών τάσεων, με γοργό ρυθμό μετασχηματίζεται σε Σχολή όπου θα επικρατούν οι αριστερίζοντες, όπως συμβαίνει άλλωστε με την Φιλοσοφική και την Νομική Σχολή Θεσ/νίκης που έχουν ήδη καταντήσει εξαρτήματα του Συγκροτήματος Λαμπράκη.


Ετσι οι κ. καθηγηταί και όταν εκλέγουν νέους συναδέλφους ή επιμελητάς ή βοηθούς και όταν διδάσκουν, δρουν ανεξέλεγκτα πολιτικώς και γίνονται οι σημαιοφόροι των αριστεριζόντων φοιτητών.


Δεν λησμονώ ότι αυτή η επικίνδυνη εξέλιξη των πανεπιστημιακών πραγμάτων μπόρεσε να πάρη τέτοια έκταση διότι παρουσιάζεται και ως αντίδραση της επταετούς δικτατορίας. Αυτή ηρωοποίησε τους πιο ζωηρούς και εξιδανίκευσε τις θεωρίες τους.


Υποστηρίζεται ότι ο αριστερισμός αυτός στα Πανεπιστήμια είναι μπόρα που θα περάση, όπως πέρασε σε πολλές άλλες χώρες.


Δεν συμφωνώ. Είμαστε ένας τόπος υπανάπτυκτος. Οι νέοι μας είναι κάτι μεταξύ Αγκόλας και Αγγλίας.


Ο αριστερισμός αυτός -ο ασαφής, ο επαναστατικός, ο σχεδόν αναρχικός, στον χώρο της νεολαίας ριζώνει. Και χωρίς μια συστηματική και προσεκτική αλλά και επίμονη αντίδραση θα ριζώση περισσότερο.


Και τότε για να ξερριζωθή θα περάσουν χρόνια. Σε τέτοια δε μακρά χρονικά περιθώρια δεν αντέχει η Ελλάς και πάντως δεν αντέχει η Δημοκρατία της.


Μου έκανε εντύπωση η θριαμβολογία της ΕΚ-Ν.Δ. και του Συγκροτήματος για την νίκη της αριστεράς στις φοιτητικές εκλογές.


Αντί να ανησυχήσουν ότι η Νεολαία της ΕΚ-Ν.Δ. συνετρίβη στις εκλογές (πήρε το 15½ %) πανηγύριζαν για την νίκη των «αριστερών».


Αυτό δείχνει α) ότι η ΕΚ-Ν.Δ. δεν έχει ιδίαν κομματικήν φυσιογνωμίαν β) ότι είναι τυφλό όργανο του Συγκροτήματος γ) ότι το Συγκρότημα και για εμπορικούς λόγους και διότι σχεδόν όλοι οι συντάκται τους είναι αριστεροί (ΠΑΣΟΚ και αριστερά) είναι ώριμο για οιασδήποτε μορφής Λαϊκό μέτωπο δ) ότι η ΕΚ-Ν.Δ. και το Συγκρότημα που αυτό την συντηρεί εν ζωή δεν σκέπτονται παρά μόνο το πρώτο αρνητικό βήμα: την πτώση του Καραμανλή.


Για τα περαιτέρω, ου φροντίς…


Ευλόγως ελπίζει το Συγκρότημα να παίξη πρωτεύοντα ρόλο στον αγώνα της διαδοχής. Ιδίως αν εμείς δεν σταθούμε ακλόνητοι στις θέσεις μας.


Συμπέρασμα. Στο κύκλωμα καθηγηταί-φοιτηταί υπάρχει μια επικίνδυνη πληγή -όχι περαστική-.


Για την επούλωσή της πρέπει


1. Να τονωθή το φρόνημα των μη αριστερών καθηγητών. Και προς τούτο πρέπει να αισθανθούν ασφαλείς. Τώρα φοβούνται.


Οι μέχρι τούδε διωγμοί, αλλά και οι συνεχιζόμενες παραχωρήσεις στους ταραχοποιούς φοιτητάς συντηρούν αυτό το φόβο. Δυστυχώς οι πολλοί καθηγηταί είναι δειλοί και ευτελείς.


Οπως προσκύνησαν τον Παττακό, τώρα προσκυνούν τον ινστρούχτορα φοιτητή, που τους κανονίζει ακόμη και τα προγράμματα εργασίας (φροντιστηρίων, ασκήσεων, εξετάσεων).


Να τους κάνωμε καλλίτερους δεν μπορούμε. Τουλάχιστον να τους εμπνεύσωμε λίγη αυτοπεποίθηση και να τους προστατεύσωμε από τις ταπεινώσεις στις οποίες τους υποβάλλουν οι κατώτεροί τους (βοηθοί και φοιτηταί).


Πρέπει να δουλέψη άφοβα το Πειθαρχικό Συμβούλιο εναντίον των φοιτητών.


Πρέπει να προστατευθούν οι καθηγηταί τους οποίους μποϋκοτάρουν οι φοιτηταί, χωρίς όμως επέμβαση της Αστυνομίας.


Να χάσουν οι φοιτηταί τον χρόνο τους σε αυτό το μάθημα αν δεν αγωνισθούν να δώσουν εξετάσεις (Περίπτωσις καθηγητού Τσάτσου και άλλες).


2. Πρέπει να ενισχυθή η Νεολαία μας. Δεν παραδέχομαι ότι για ένα τέτοιο κρίσιμο θέμα δεν μπορεί να μαζευτή ένα εκατομμύριο.


Με αυτή την υλική αφετηρία θα ζωντανέψη η νεολαία μας, που τώρα έχει το αίσθημα της εγκαταλείψεως.


Τα παιδιά θέλουν δράση (οποιαδήποτε δράση) και οργάνωση. Επομένως χρειάζονται και μικρά κέντρα όπου θα τους γίνεται μια υποτυπώδης διαφώτιση.


Μερικά από αυτά που υπάρχουν έδωσαν καλά αποτελέσματα.


3. Δεν επιτρέπεται οι πανεπιστημιακές αρχές να θεωρούν εκπροσώπους των φοιτητών τις διοικήσεις που ανεδείχθησαν από εκλογές στις οποίες δεν μετέσχον άνω του 51% τουλάχιστον των φοιτητών της Σχολής ή του Ετους.


Οι λογοτέχνες και καλλιτέχνες


Οι μη αριστερίζοντες που αποτελούν την μειοψηφία δεν είναι τόσο λίγοι όσο φαίνονται.


Αυτοί και όταν δεν έχουν εξαρτήσεις από το αριστερό «κατεστημένο», πάντως θέλουν πλάτες και κυρίως τρόπους προβολής του έργου των.


Ολα τα μέσα επικοινωνίας (Τηλεόραση, Ραδιόφωνο και προ παντός σχεδόν όλος ο Τύπος) προβάλλουν τα έργα των αριστερών.


Οι άσημοι αριστεροί με την συνεχή προπαγάνδα γίνονται διάσημοι. Αναγκάζονται λοιπόν, όσοι δεν έχουν γερή σπονδυλική στήλη, να κάνουν τους αριστερούς για να προβληθή το έργο τους (να παιχθή στο θέατρο, να δημοσιευθή, να κριθή ευμενώς).


Την αποφασιστική δύναμη σε αυτόν τον τομέα έχει το «Συγκρότημα». Καμμία άλλη εφημερίς ή περιοδικό δεν έχουν το κύρος να υψώσουν ή να κατεβάσουν ένα έργο όσο το «Βήμα».


Η Καθημερινή στον πνευματικό τομέα (αφήστε τον πολιτικό) είναι ανύπαρκτη. Περιττό να μηλήσω για «Βραδυνή».


Το 80% των Βιβλιοπωλείων διευθύνονται από αριστερούς. Και όταν πουλούν [μη] αριστερά βιβλία δεν τα προβάλλουν στις προθήκες. Σχεδόν τα κρύβουν.


Πολλά βιβλιοπωλεία γύρω από το Παν/μιο (τα θεωρούμενα φοιτητικά βιβλιοπωλεία) διαθέτουν κατά τα 90% αριστερά βιβλία.


Σωρηδόν μεταφράζονται αριστερά βιβλία και με αυτά τρέφονται οι νέοι.


Αφήνω ότι οι Τράπεζες δίνουν διαφημίσεις κυρίως στα αριστερά περιοδικά.


Ο διευθύνων τις δημόσιες σχέσεις στην Εθνική Τράπεζα και σε όλα τα παρακλάδια της είναι σαρξ εκ σαρκός του Βήματος.


Αντιθέτως το καλλίτερο ανωτέρου επιπέδου περιοδικό που κυκλοφορεί από 5 ετών στην Ελλάδα ζη από ψιχία, ενώ θα μπορούσε να γίνη το βασικό όργανο αντιστάσεως κατά του αριστερισμού.


Ο χειρισμός σε αυτόν τον τομέα είναι πολύ δύσκολος. Διότι δεν μπορούν να αγνοηθούν οι καλοί αριστεροί.


Αλλά δεν πρέπει να αγνοούνται και οι μη αριστεροί που, δυστυχώς, είτε είναι αδιάφοροι, μοναχικοί και υπερόπτες, είτε κιοτεμένοι. Πάντως δεν αγωνίζονται.


Στην Ακαδημία η λογοτεχνία αντιπροσωπεύεται από 4 άχρηστα πρόσωπα.


Η Ραδιοφωνία και Τηλεόραση διευθύνεται μεν από κατάλληλα πρόσωπα, αλλά όλο το σώμα των μέσων υπαλλήλων είναι κατά μεγάλη πλειοψηφία αριστερίζοντες.


Και μόνον αν επί κεφαλής έμπαινε κάποιος με γερή γροθιά θα τους περιώριζε· και θα τους εμπόδιζε να υποστηρίζουν υπούλως τους αριστερούς των φίλους.


Σε αυτούς άλλωστε τους μέσους υπαλλήλους οφείλονται α) τα εκάστοτε εμφανιζόμενα παρατράγουδα β) και η μη υιοθέτηση εκπομπών που δεν είναι αρεστές στους αριστερίζοντες.


Ετσι και στον Τύπο και στα άλλα μέσα Επικοινωνίας επικρατέστεροι είναι οι Αριστεροί.


Και ο περίφημος Ελληνικός Μήνας του Λονδίνου υπήρξε ένα άλλο μέσον προβολής των αριστερών διανοουμένων και καλλιτεχνών, με την διαφανή κάλυψη μερικών καθιερωμένων ονομάτων (Γκίκας, Τσαρούχης κ.λπ.) για να μην είναι κραυγαλέα αλλά απλώς επιτήδεια η προπαγάνδα.


Συμπέρασμα. Χωρίς επ’ ελάχιστον να παραβιασθή η ελευθερία της εκφράσεως, θα έπρεπε η πολιτεία, κατά περίπτωσιν, να τονώση τον μη αριστερό πνευματικό κόσμο.


Ας υπάρξη επί τέλους ίση μεταχείριση και όχι δυσμένεια.


Σε αυτό το σημείο βλάπτει και ο επικρατών «σνομπισμός» του αριστερισμού ιδίως στους καλλιτεχνικούς κύκλους.


Αλλά ακόμα και στους δημοσιογραφικούς.


Βλάπτει επίσης ότι δεν έχει αναλυθή και τονισθή επαρκώς το Ψεύδος που υπάρχει στην διάκριση του «ασαφούς αριστερισμού» (όχι του ορθόδοξου κομμουνισμού) με τον δήθεν δεξιό κόσμο, όταν μάλιστα πονηρώς στον δεξιό κόσμο συμπεριλαμβάνονται οι κεφαλαιοκράτες, οι ολοκληρωτισμοί τύπου φασιστικού δηλαδή ανύπαρκτοι στην Ελλάδα παράγοντες.


Ούτε για την κατανόηση αυτού του τεχνάσματος καταβάλλεται προσπάθεια αξιόλογη.


Διότι δεν αρκούν τρεις φράσεις του Πρωθυπουργού γι’ αυτό.


Χρειάζεται από πολλούς και από πολλά όργανα ένα καθημερινό «Bourrage de Crânes» [πλύση εγκεφάλου].


Εχομε τα μέσα να αγωνισθούμε και σε αυτό τον τομέα. Χρειάζονται λίγα μέσα υλικά και μία στράτευση γύρω από συλλόγους ιδιωτικού δικαίου που θα αρχίσουν τον αγώνα.


Ο Τύπος


Ο Τύπος δεν είναι μόνον κατά πλειοψηφίαν αριστερός. Είναι και άθλιος.


Το Βήμα -η πιο σημαντική εφημερίδα- κάνει την τελειότερη και αποτελεσματικώτερη προπαγάνδα της άκρας αριστεράς, με έναν επιτηδειότατο ταρτουφισμό.


Είναι ύστερα από τον Κων. Καραμανλή η μεγαλύτερη πολιτική δύναμη στον τόπο μας.


Αυτό συντηρεί την ΕΚ-Ν.Δ. Αν έλιπε αυτό, η ΕΚ-Ν.Δ. θα διχαζόταν και θα διελύετο. Αυτό την διευθύνει. Δεν διευθύνεται από τον ιδιοκτήτη της.


Αυτός διαισθάνεται ότι τον συμφέρει να κατευθύνεται εκεί όπου τον παν οι αριστερίζοντες συνεργάτες και συντάκτες του.


Αποτελεί μοναδική εξαίρεση στην ιστορία των Δημοκρατιών μια εφημερίδα να εξουσιάζει ένα κόμμα.


Σε αυτό το νοσηρό φαινόμενο δεν υπάρχει θεραπεία.


Το Βήμα εμπορεύεται τον αριστερισμό, αδιαφορώντας αν τελικά θα οδηγήση τον τόπο στο χάος ή και στη δικτατορία.


Αντίβαρο θα μπορούσε να είναι μια υγιής εφημερίς.


Δυστυχώς τον χώρο της υγιούς εφημερίδος κατέλαβε η νοσούσα «Καθημερινή», η οποία αυτοκαταστρέφεται, αγνοώντας το 40% των Ελλήνων που λαχταρούσαν την έκδοσή της και αναζητώντας πελάτες στο χώρο εκείνων που ερωτοτροπούν με την αριστερά και συμβαίνει να μην συμπαθούν το [διόρθωση: διαβάζουν] Βήμα.


Αλλη εφημερίδα δεν μπορεί να εκδοθή. Μόνη σχετική θεραπεία είναι η υγιής Ραδιοφωνία και Τηλεόραση, χωρίς υπερβολές και προκλητικότητα και η τόνωση του αγώνος των δημοσιογράφων και εκδοτών περιοδικών που θέλουν (έχοντας τις πλάτες τις δικές μας) να αγωνισθούν.


Και τέτοιοι βρίσκονται.


Το γεγονός ότι, παρ’ όλα αυτά τα δεινά, διατηρούμε σχεδόν αλώβητη την πλειοψηφία μας, δεν πρέπει να μας καθησυχάζει, αφού και ο Τύπος διαβιβρώσκει καθημερινώς την κοινή γνώμη και την ερεθίζει και η νεολαία, ταραχώδης και αγωνιστική, που θα αποτελέση μεθαύριο τμήμα του εκλογικού σώματος, είναι αντίθετή μας και μας πολεμά με φανατισμό.


Εφ’ όσον στον χώρο του Τύπου κύριο αντίδοτο είναι η ραδιοφωνία και η Τηλεόραση πρέπει να γίνη κάτι ριζικώτερο, όχι στην κορυφή, αλλά πιο κάτω, στους συντάκτας των προγραμμάτων, στους εισηγητάς, στους εκτελεστάς των εκπομπών.


Πρέπει επίσης να τονώσουμε τα (έστω και περιοδικά) φύλλα αυτά κυρίως που απευθύνονται στους διανοουμένους (πρόκειται για μηδαμινές δαπάνες). Θα άξιζαν και θυσίες γι’ αυτόν τον σκοπό.


Οσο για το τι πρέπει να γίνη στη Νεολαία των Πανεπιστημίων, έκανα μερικές υποδείξεις. Για τους εργαζομένους νέους των πόλεων, γι’ αυτούς πρέπει να εργασθή η Νεολαία της Ν.Δ.


Δεν πρέπει να κοιμίζη τους βουλευτάς μας, τους οπαδούς μας, η ιδέα ότι ο Καρ[αμανλής] όλα θα τα ξεπεράση.


Αυτή η ψυχολογία του «τα εμπιστεύομαι όλα στον Αρχηγό» είναι η πιο αντιδημοκρατική που υπάρχει.


Ο Αρχηγός έχει άλλη αποστολή. Να λύση τα εξωτερικά προβλήματα, τα οικονομικά, να αναπτύξη το δημιουργικό του έργο.


Στους άλλους ανήκει η τόνωση της κοινής γνώμης, η πολεμική κατά της διάβρωσης των νέων.


Υπάρχει τέλος και ένα άλλο επικίνδυνο περιστατικό, που και αυτό δεν είναι παρά σε λίγες περιπτώσεις έργο του Αρχηγού, αλλά έργο των Υπουργών, των Νομαρχών και των γενικών Γραμματέων: η ύπουλη αντιπολιτευτική δράση πολλών οργάνων της κρατικής διοικήσεως και ιδίως της διοικήσεως ωρισμένων νομικών προσώπων Ν.Π.Δ.Δ. και ίσως και Τραπεζών.


Κατά την διάρκεια της Κυβερνήσεως Εθνικής Ενότητος, τότε που το έδαφος ήταν παρθένο κατέλαβαν πλείστας θέσεις-κλειδιά άνθρωποι όχι του Κέντρου αλλά και της Αριστεράς (αφού άλλωστε οι κεντρώοι δεν κάνουν παρά να υποστηρίζουν ανθρώπους της αριστεράς).


Στα υπουργεία από όπου πέρασαν υπουργοί του Κέντρου ένα [διαγρ: μεγάλο] μέρος του υπαλληλικού προσωπικού είναι αντικυβερνητικό.


Εξυπηρετούνται [διαγρ.: αποκλειστικά ή] κυρίως οι βουλευταί της αντιπολιτεύσεως, χωρίς οι Υπουργοί να το αντιλαμβάνωνται.


Σε διάφορα εξηρτημένα ιδρύματα (νοσοκομεία – ορφανοτροφεία – Ταμεία κ.λπ.) οι διοικήσεις είναι αριστερίζουσες.


Τελευταία ανανεώθησαν οι θητείες μεγάλων Νομικών προσώπων Δ.Δ. και έμειναν πάλι τα πρόσωπα που εξυπηρετούν την αντιπολίτευση.


Δεν υπάρχει ίση μεταχείριση κυβερνητικών και αντικυβερνητικών.


Απαραίτητο λοιπόν είναι σε κάθε παρουσιαζόμενη ευκαιρία να τοποθετούνται πρόσωπα με πραγματικό υπηρεσιακό πνεύμα.


Εκεί όπου το κακό προχώρησε περισσότερο είναι στην Παιδεία.


Ημιμορφωμένοι όπως είναι οι περισσότεροι διδάσκαλοι και καθηγηταί και υπό την πίεση των βιωτικών των αναγκών και με το δέλεαρ των υποσχέσεων της αντιπολιτεύσεως, που παρουσιάζεται αλληλέγγυος σε κάθε απεργία τους, έχουν γίνει κατά πλειοψηφίαν αριστερίζοντες και μεταδίδουν αυτές τις ιδέες στα παιδιά.


Αυτό το κακό πρέπει να χτυπηθή αμείλικτα, αδιαφόρως αν θα προκληθούν αντιδράσεις. Τα παιδιά, οι Σύλλογοι γονέων πρέπει να καταγγέλλουν όσους ανακατεύουν στα σχολεία την πολιτική και όσους θεωρούν τον εθνικό φρονηματισμό, όπως γίνεται σε όλες τις δημοκρατικές χώρες του κόσμου, σαν εθνοκαπηλεία.


Το φαινόμενο του καθηγητή Βανδώρου, που ακόμα δεν τιμωρήθηκε και που η διοίκηση του Κολλεγίου Αθηνών ακόμα δεν έπαψε πρέπει να μας ξυπνήση.


Επί ένα μήνα γράφει ο Τύπος ότι ο Βανδώρος διώκεται διότι δεν αναγνώρισε την συμβολή του Μεταξά στο όχι, που είπε μόνος του (!) ο λαός. Αυτό είναι ψεύδος.


Ούτε το Υπουργείο ούτε οι εφημερίδες ούτε ο Ελεύθερος Κόσμος το διέψευσαν.


Ο Βανδώρος διώκεται διότι, σε άλλο μέρος του λόγου του, όχι μόνο έπλεξε τον Υμνο του ΕΛΑΣ, αλλά τόνισε ότι ο τίμιος αγώνας του για την ανατροπή του φασισμού συνεχίζεται ακόμα και σήμερα από τους Νέους.


Το Βήμα έκανε τον Βανδώρο, ήρωα της δημοκρατίας. Πληροφορούμαι ότι στην 4ην Δημοτικού του ιδίου Κολλεγίου μία δασκάλα αφού ύβρισε τον Φράνκο που σκότωσε τους 3 Βάσκους, ρώτησε τα παιδιά ποια αποδοκιμάζουν τον Φράνκο, όλα τα παιδιά σήκωσαν τα χέρια φυσικά συμφωνώντας με την δασκάλα εκτός ενός (Βαγενάς).


Τότε η δασκάλα αγριεμένη τον ρώτησε γιατί δεν συμφωνεί.


Το παιδάκι είπε «Εμένα μου είπε ο μπαμπάς να μην μιλάω για πολιτικά».


Και η σπουδαία δασκάλα του απήντησε: Τότε είσαι Χούντα. Φυσικά αυτή η δασκάλα αν διωχθή θα αναγορευθή ηρωίδα από το Βήμα. Αλλά αυτά είναι εντελώς απαράδεκτα.


Η μέση παιδεία πρέπει να μείνη σχολείο. Μέσα στο σχολείο πρέπει να απαγορεύεται η οιαδήποτε πολιτική δραστηριότητα.


Αλλιώς όσα παιδιά θα μπαίνουν στις Ανώτατες Σχολές θα είναι ήδη εντεταγμένα στις νεολαίες των αριστερών.


Σε αυτόν τον τομέα και πρέπει και μπορούμε να αντιδράσωμε αποτελεσματικά και ας λέν οι κύριοι της αντιπολιτεύσεως ό,τι θέλουν.


Δεν δίνω καμμιά σημασία στην κίνηση των βασιλοφρόνων.


Μπορεί μερικοί να είναι πικραμένοι. Στις εκλογές εμάς θα ψηφίσουν.


Οσο υπάρχει Καρ. και όσο δεν έχομε εθνικές καταστροφές είναι ανήμποροι να ενοχλήσουν.


Το ίδιο ισχύει και για τους χουντικούς.


Εκτός από λίγους έξαλλους, οι πολλοί θα ψηφίσουν εμάς, διότι δεν έχουν τίποτα άλλο να κάνουν.


Αυτά εκτός του στρατεύματος. Εντός του στρατεύματος χρειάζεται ένας λεπτότερος χειρισμός και προσοχή.


Οχι διότι υπάρχει ένας οιοσδήποτε κίνδυνος, αλλά διότι ο Στρατός πρέπει να είναι η έσχατη, μονολιθική δύναμις που θα σώση τον τόπο, όταν άλλα πολλά θα κινδυνεύουν να διαλυθούν.


Γενικό Συμπέρασμα


Κάνοντας μία απογραφή των πολιτικών δυνάμεων διαπιστώνω:


1. αφ’ ενός την σταθερότητα της πλειοψηφίας χάρις εις το κύρος του Αρχηγού μας και χάρις στην αποσύνθεση των άλλων κομμάτων.


2. την πειθαρχία και τάξη στο Στρατό


3. τις επιτυχίες μας στα συνδικάτα


4. το έργο που αρχίζει να γίνεται στα παραγωγικά υπουργεία.


5. τη μη συζητούμενη σοβαρώς ορθότητα της εξωτερικής μας πολιτικής.


6. την γενική ηρεμία που βασιλεύει στον τόπο, όταν παντού αλλού έχομε πιο ανησυχητικές εκδηλώσεις.


7. την ομαλή και πολιτισμένη λειτουργία της Βουλής


2) αφ’ ετέρου διαπιστώνω


α. Την σήψη του Τύπου, για την οποία δεν υπάρχει θεραπεία. Σχετικό όμως αντίδοτο και αντιφάρμακο μπορεί να γίνη μια καλή Ραδιοφωνία και Τηλεόραση.


β. Την επικίνδυνη καταδημαγώγηση της νεολαίας, ακόμα και στα 987//988 δημοτικά και στα γυμνάσια. Γι’ αυτό πρέπει και μπορεί να υπάρξη θεραπεία.


γ) την νοσηρά κατάσταση στο σώμα των εκπαιδευτικών. Και σε αυτό τον τομέα μπορεί να πολεμήσωμε


δ) την υποχθόνια δράση των αντιπολιτευομένων στα Ν.Π.Δ.Δ. πράγμα που και αυτό σηκώνει θεραπεία.


Με αυτές τις κακές δυνάμεις έχομε να αντιπαλαίσωμε και αν εξαιρέσουμε τον Τύπο, όπου το κακό δεν θεραπεύεται, στους άλλους τομείς μπορούμε να επιτύχωμε ουσιαστικές βελτιώσεις.


Περαίνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι δεν συμφωνώ πλήρως με την αντίληψη ότι, όσο είμαστε Κυβέρνηση, δεν μπορεί το Κόμμα να ανδρωθή.


Πιστεύω αντιθέτως ότι οι Γυναίκες και η Νεολαία στις μεγάλες και μέσες πόλεις μπορεί ακριβώς τώρα να οργανωθούν και δεν αποκλείω και μια σχετική οργάνωση των ανδρών, τουλάχιστον μια οργάνωση πυρήνων που αργότερα θα αναπτυχθούν.


Γι’ αυτό επείγει η τόνωση της λειτουργίας του Κόμματος και παραπλεύρως ενός σωματείου, τύποις χωριστού, από το Κόμμα για τη διαφώτιση των νέων και των γυναικών.


Πηγή: iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/news/277322/ena-profitiko-keimeno-toy-k-tsatsoy-gia-tin-katantia-ton-ellinikon-panepistimion-ti-leei

Ο Σάββας Καλεντερίδης γεννήθηκε στη Βέργη Σερρών το 1960. Το 1977 εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, από την οποία αποφοίτησε το 1981, ως ανθυπίλαρχος. Υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες των τεθωρακισμένων και των καταδρομών και σε κρίσιμες θέσεις στο εξωτερικό. Το Μάρτιο του 2000, ενώ φοιτούσε στην Ανωτάτη Σχολή Πολέμου, παραιτήθηκε από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού, με το βαθμό του αντισυνταγματάρχη. Από το φθινόπωρο του 2000 ίδρυσε και διευθύνει τον εκδοτικό οίκο Ινφο-Γνώμων. Με το ψευδώνυμο Κώστας Νικοπολίδης μετέφρασε από τα τουρκικά και επιμελήθηκε την έκδοση του βιβλίου "Κράτος συμμορία", Εκδόσεις Τουρίκη, ενώ μετέφρασε από τα τουρκικά και την "Έκθεση Σουσουρλούκ", που συμπεριλήφθηκε στο ομώνυμο βιβλίο των Εκδόσεων Α.Α. Λιβάνη. Σε συνεργασία με το ίδρυμα "Φίλοι Λαογραφικού Μουσείου Μέλπως Μερλιέ" συμμετείχε και προλόγισε την έκδοση του διπλού CD "Τραγούδια του Πόντου, Ηχογραφήσεις του 1930" και του CD "Τραγούδια από τις παράλιες πόλεις του Πόντου και της Μικράς Ασίας". Επιμελήθηκε επίσης της έκδοσης του δίτομου έργου "Ανάλυση της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, Μύθος και πραγματικότητα", του βιβλίου "Οι μειονότητες στην Τουρκία" και των ιστορικών ταξιδιωτικών οδηγών "Κάτω Ιταλία - Μεγάλη Ελλάδα", "Σικελία", "Ρόδος - Σύμη - Καστελόριζο - Καρία - Λυκία", "Χίος - Σμύρνη", "Βουλγαρία - Ανατολική Ρωμυλία", "Καππαδοκία - Κεντρική Ανατολία" και "Κωνσταντινούπολη - Μαρμαράς". Έγραψε τους ιστορικούς ταξιδιωτικούς οδηγούς "Κοζάνη, στην αγκαλιά των βουνών", "Ιωνία, Σάμος - Έφεσος - Μίλητος - Πριήνη", "Δυτικός Πόντος, Βιθυνία - Παφλαγονία" και "Ανατολικός Πόντος, Κοτύωρα - Κερασούντα - Τραπεζούντα - Αργυρούπολη - Καρς". Αναλύσεις και άρθρα του Σάββα Καλεντερίδη, με κύριο θέμα την Τουρκία και άλλα περιφερειακά ζητήματα, έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και "Παρόν" και στα περιοδικά "Άμυνα και διπλωματία", "Απόρρητο Δελτίο" και "Διπλωματία".

Ιστορία - Πολιτισμός

Το ωραιότερο ελληνικό τοπίο! Πέντε φωτογραφίες από την ακαταμαχητη ομορφιά της Κερυνειας ένα χρόνο πριν από την εισβολή της Τουρκίας

Η Κερύνεια που κανένας Αττίλας δεν μπορεί να την κλέψει από τις καρδιές μας

Δημοσιεύτηκε

στις

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟJOURS DE FRANCE 968
10 ΙΟΥΛΙΟΥ 1973

ΙΟΥΛΙΟΣ 1973
Η ΟΜΟΡΦΗ ΚΕΡΥΝΕΙΑ ΚΑΙ Η ΚΥΠΡΟΣ
ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΟΜΟΡΦΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΤΟΥ 1973

Στις προσφατες αναζητησεις ξένων περιοδικων με αφιερωματων στην Κύπρο ανακαλυψαμε και το τευχος 968 του περιοδικου Hours DE France με ημερομηνία 10 ΙΟΥΛΙΟΥ του 1973

Είναι ουσιαστικά ένα εντυπου αφιερωμα προβολης του νησιού μας ως τουριστικου προορισμου με εσωτερικό τίτλο ΚΥΠΡΟΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ.

Οι φωτογραφίες έγχρωμες καλυπτουν με επαγγελματικά εμπειρία πολλές από τις όμορφες της Κύπρου του 1973.

Πέντε φωτογραφίες από την ακαταμαχητη ομορφιά της Κερυνειας ένα χρόνο πριν από την εισβολή της Τουρκίας.

Το όμορφο ελληνικό τοπίο της πόλης του Πραξανδρου.Μια γαλλική φωτογραφηση του λιμανιου της πόλης που ο Τασος Λιγναδης θεωρουσε ως το ωραιοτερο ελληνικό τοπίο.

Ακολουθούν φωτογραφίες από το Μοναστηρι του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΒΑΡΝΑΒΑ,πέντε φωτογραφίες από την Αμμοχωστου,η Εκκλησία του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Παυλου,στιγμιοτυπα από το ξενοδοχείο ΕΥΑΓΟΡΑΣ της Αμμοχωστου και από το ΛΗΔΡΑ ΠΑΛΑΣ στη Λευκωσία.Ο πυργος του Οθέλλου , ένα εστιατόριο στη Λευκωσία ,ένα οποροπωλειον του νησιού,το φρούτο του Κολοσσιου και οι παραλίες της Πάφου.

Στο αφιερωμα ο φωτογραφίες αξιοποιει συχνά την παρουσία δύο κοριτσιων για να δώσει. ζωή στη φωτογραφίας.Μια αντίληψη της τότε εποχής για τη φωτογραφική απεικονιση.Συχνα το αποτέλεσμα έχει μιαν ομορφιά που υπερβαινει τον συρμο των φωτογραφιών ταξιδιου που δεσποζει εκεινην την εποχή.

Μια γεύση γλυκοπικρη,χαρμολυπης. Η όμορφη Κερύνεια,η ωραιοτατη πόλη της Μεσογειου. Αυτη ήταν η ομορφιά του Ελληνικού Κυπριακού τόπου πριν από την εισβολή.

Αυτος ήταν ο δικος μας όμορφος,ήρεμος παράδεισος . Η Κερυνεια των προσωπικών μας μυθων . Η Κερύνεια που κανένας Αττιλας δεν μπορεί να την κλέψει από τις καρδιες μας.

9

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

Το περιοδικό Le Ore του Μιλάνου και το μαθητικό κίνημα της ΕΟΚΑ

Ο παγκόσμιος περιοδικός τύπος κρύβει ακόμη πολλά αφιερώματα σε γεγονότα της ιστορίας της Κύπρου κατά τον εικοστό αιώνα — υλικό που αξίζει να ερευνηθεί και να αναδειχθεί.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Γιάννης Πεγειώτης

Ο ιταλικός περιοδικός τύπος στα χρόνια του Αγώνα της ΕΟΚΑ διαφοροποιείται από τη βρετανική ανάγνωση των γεγονότων.

Διαφέρει επίσης, αξιοποιώντας εναλλακτικές πηγές φωτογραφιών, με αποτέλεσμα να προβάλλει πτυχές της κυπριακής πραγματικότητας της εποχής εκείνης που δεν αναδεικνύουν τα ποικίλα βρετανικά έντυπα.

Η κάλυψη που παρέχουν τα ιταλικά έντυπα μέσα αναδεικνύει σε μεγάλο βαθμό τις πολλαπλές μαθητικές εκδηλώσεις και διαδηλώσεις, ιδιαίτερα στη Λευκωσία, χωρίς να λογοκρίνουν τη χρήση αερίων, τη βία και τις καταδιώξεις από ένοπλους Βρετανούς στρατιώτες και το επικουρικό σώμα.

Το έτος 1956, λόγω και των άδικων απαγχονισμών, είχαν παγκυπρίως ενταθεί οι μαχητικές διαδηλώσεις, τα σαμποτάζ και οι ενέργειες από την ΕΟΚΑ. Αποτέλεσμα αυτής της καταιγίδας ειδησεογραφικής κάλυψης ήταν ένα πλήθος δημοσιευμάτων σε ολόκληρη την υφήλιο.

Σε αυτά εντάσσονται και δημοσιεύματα κριτικά έναντι της βρετανικής αποικιοκρατίας, με επίκεντρο την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία και το Βέλγιο. Οι ερμηνείες από τα τρία αυτά κέντρα ειδησεογραφικής κάλυψης διαφέρουν από την αγγλοσαξονική για ποικίλους λόγους, τόσο πολιτικούς όσο και ιστορικής αντιπαλότητας.

Στο τεύχος 141 του ιταλικού περιοδικού LE ORE, με ημερομηνία 21 Ιουνίου 1956, καλύπτεται η καταδίωξη των μαθητών και των μαθητριών της Λευκωσίας μετά από διαδήλωση έξω από το Ελληνικό Προξενείο.

Η σύλληψη διαδηλωτή μετά από περικύκλωση παρουσιάζεται σε μια εντελώς άγνωστη φωτογραφία της εποχής. Δεν τη συναντήσαμε ούτε στις έρευνές μας στο φωτογραφικό αρχείο της εφημερίδας Chicago Sun-Times, το οποίο εξετάσαμε εκτενώς προ ετών, εστιάζοντας στο ελλαδικό και κυπριακό του τμήμα.

Σε μια τέταρτη φωτογραφία του αφιερώματος παρουσιάζεται σκωτσέζικο τάγμα να αποδίδει τιμές κατά την άφιξη επισήμου στην Κύπρο εκείνη την περίοδο.

Τέλος, σημειώνουμε πως κατά τον Ιούνιο του 1956, οι Βρετανοί διενεργούσαν σαρωτικές ορεινές έρευνες. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η ΕΟΚΑ προχωρούσε σε σειρά ενεργειών εντός των πόλεων για αντιπερισπασμό.


Συμπέρασμα:

Ο παγκόσμιος περιοδικός τύπος κρύβει ακόμη πολλά αφιερώματα σε γεγονότα της ιστορίας της Κύπρου κατά τον εικοστό αιώνα — υλικό που αξίζει να ερευνηθεί και να αναδειχθεί.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

ΗΛΙΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ: Ένα ταξίδι ψυχής – 50 χρόνια μουσικές αναμνήσεις

Για τον απλό κόσμο που ακούει την ελληνική μουσική, οι πρωταγωνιστές είναι οι ερμηνευτές των τραγουδιών, μετά έρχονται οι συνθέτες και τελευταίοι ακολουθούν οι στιχουργοί.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ινφογνώμων το βιβλίο του Κώστα Μπαλαχούτη:
ΗΛΙΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ: Ένα ταξίδι ψυχής
50 χρόνια μουσικές αναμνήσεις
Για τον απλό κόσμο που ακούει την ελληνική μουσική, οι πρωταγωνιστές είναι οι ερμηνευτές των τραγουδιών, μετά έρχονται οι συνθέτες και τελευταίοι ακολουθούν οι στιχουργοί.
Όμως αυτός που δίνει το μήνυμα στην κοινωνία μέσω των τραγουδιών είναι ο στιχουργός, ο συνθέτης τα «ντύνει» με μουσική και ο ερμηνευτής του δίνει υπόσταση και τα βάζει στα στόματα και πολλές φορές στις ψυχές μας.
Το ελληνικό τραγούδι έχει επηρεάσει την ψυχοκοινωνική συμπεριφορά των Ελλήνων, έχει διαμορφώσει το μουσικό μας κριτήριο, ενώ ορισμένα εμβληματικά τραγούδια έχουν ενώσει τον Ελληνισμό στην Ελλάδα και τον κόσμο, ανεξαρτήτως ιδεολογίας, κοινωνικής τάξης και επιπέδου μόρφωσης. Αυτό το διαπιστώνει κανείς στις συναυλίες, όταν οι θεατές ενώνουν τις φωνές τους με έναν μαγικό τρόπο και σκεπάζουν τη φωνή του ερμηνευτή.
Ένας από τους «αφανείς» ήρωες του ελληνικού μουσικού στερεώματος είναι ο Ηλίας Φιλίππου, ο οποίος έδωσε στίχους και «ψυχή» σε έξι χιλιάδες τραγούδια, με τα οποία διασκέδασε, ερωτεύθηκε αλλά και διαχειρίστηκε χωρισμούς και δύσκολες καταστάσεις ο απλός Έλληνας και Ελληνίδα.
Η Ηλίας Φιλίππου έγραψε τη δική του Ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, αγαπήθηκε από τους φιλόμουσους και συνεχίζει το πολύτιμο έργο του, σε μια εποχή που αλλάζουν δραματικά οι συνθήκες και οι τρόποι επικοινωνίας των ανθρώπων και είναι δύσκολη για το ελληνικό τραγούδι.
Σάββας Καλεντερίδης, εκδότης
Ηλίας Φιλίππου: Γράφω στίχους από παιδί …λίγο μετά …αφού διδάχτηκα γραφή στο Δημοτικό.
Ο στίχος ήταν και είναι για μένα …μιά διαδρομή. Μιά διαδρομή …στην οποία πραγματικότητα και φαντασία …συμπορεύονται ιδανικά δίνοντας μιά απόλυτη κι αυθεντική ελευθερία σκέψης κι έκφρασης.
Οι στίχοι μου πάντα περιέχουν όλες τις αισθήσεις, σ’ ένα διαφορετικό επίπεδο …όπου δεν υπάρχουν όρια και στεγανά. Η συγγραφή κάθε στίχου, είναι σαν ένα ταξίδι, και σαν αεροπορική πτήση θα έλεγα, κι η ολοκλήρωσή του έχει να κάνει με την προσγείωση, την άφιξη στο προορισμό και τελικά στο κλείσιμο ενός κύκλου, κι η έναρξή του θα έλεγα πως μοιάζει με την απογείωση, όπου ο ενθουσιασμός για τον νέο προορισμό κάθε φορά με συνεπαίρνει,όπως τη πρώτη φορά -όταν παιδάκι- έγραψα τα πρώτα μου στιχάκια σε κομματάκια απ’ τα χάρτινα τραπεζομάντηλα στις ταβέρνες που πήγαινα με τους γονείς μου.
Από τότε …κάθε φορά που έγραφα κάποιο στίχο …γινόμουν παιδί.
Το παιδί εκείνο που έβαζε τα χέρια στη μέση και χαμογελούσε υπερήφανο για τα κατορθώματά του, που άπλωνε τα χέρια ψηλά …που θύμωνε …που έκλαιγε …που γελούσε τόσο αληθινά …από τα βάθη της ψυχής του.
Το παιδί που δεν έμενε στα προηγούμενα …μόνο μπροστά μπορούσε να κοιτάξει …και να ονειρευτεί.
Το παιδί που θα γινόταν τα πάντα …για να φτιάξει τον κόσμο από την αρχή …που θα διεκδικούσε με πάθος …και με πείσμα τα όνειρά του.
Ήμουν το παιδί …που ζούσε το «τώρα» με κάθε του αίσθηση …με κάθε του κύτταρο …παρατηρούσα τα πάντα …την κάθε λεπτομέρεια …τα σημαντικά …τα ασήμαντα και δύσκολα.
Και στη πορεία …όλα τα βρήκα μπροστά μου.
Συνέχεια ανάγνωσης

Δημοφιλή